Forslagsstillerne viser til at familien for
mange er den viktigste arenaen for tilhørighet, nærhet og fellesskap
og den trygge rammen rundt barns oppvekst. For samfunnet er det
et ansvar å legge til rette for familien.
Forslagsstillerne viser ellers til at familievernet er
et av samfunnets viktigste hjelpetilbud til familiene. Det statlige
og det ideelle familievernet gir et tilbud om behandling og rådgivning
der det oppleves vansker, konflikter eller kriser i familien. Forslagsstillerne
fremhever at familievernet er den eneste delen av hjelpeapparatet
som har familien som hovedarbeidsområde.
Forslagsstillerne viser videre til at for at
familievernet skal kunne håndtere utfordringene de står overfor,
er det behov for en betydelig styrking. Dette inkluderer et økt
antall stillinger i familievernet, for å sikre styrking av både
det lovpålagte og det forebyggende arbeidet familievernet tilbyr.
Når det er ressursknapphet, og valg må gjøres mellom
forebygging og reparasjon, taper ofte det forebyggende aspektet.
Slik også i familievernet. Det er derfor et behov for økte ressurser,
slik at det også blir mer rom for det forebyggende arbeidet.
Familievernkontorene har mekling som en lovpålagt
oppgave.
Forslagsstillerne viser til at antall barnefordelingssaker
for domstolene har økt. Ordningen i dag, med én obligatorisk meklingstime
før man kan velge å ta saken til domstol, kan være en av årsakene.
Å gå tilbake til ordningen med tre obligatoriske meklingstimer bør
derfor vurderes.
Forslagsstillerne viser videre til at det er
viktig for familievernet å utvikle samarbeid med blant annet helsestasjoner
og psykisk helsetjeneste, for sammen å skape et godt tilbud til
familier som sliter.
Det understrekes også at et tett samarbeid mellom
barnevern og familievern vil være forebyggende med tanke på behovet
for barnevernstjenester. Det vil også kunne øke kvaliteten på tjenestetilbudet
innenfor begge fagområder.
Forslagsstillerne viser ellers til at som ideell
aktør har det kirkelige familievernet mulighet til å få øye på nye
behov og snu seg raskt rundt. Det gir ny læring og innsikt som kommer
både det ideelle og det offentlige familievernet til gode. Det tosporede
familievernet blir slik en ressurs og gir synergieffekter.
Familievernet er en relativt ung tjeneste, der
de ideelle og det offentlige har utfordret hverandre og sammen skapt
en effektiv og kompetansepreget tjeneste spredt utover hele landet.
For å opprettholde og styrke disse positive effektene av det tosporede
familievernet, er det i henhold til forslagsstillerne viktig også
å passe på at det kirkelige familievernet ikke holdes tilbake av
for store detaljeringskrav og av knapphet på bevilgninger til ivaretakelse
av sine administrative behov.
Forslagsstillerne fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om en
opptrappingsplan for familievernet.»
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Gunn Karin Gjul, Bård Langsåvold, Kåre Simensen og Lene Vågslid,
fra Fremskrittspartiet, Solveig Horne, Øyvind Korsberg og Ib Thomsen,
fra Høyre, Linda C. Hofstad Helleland og Olemic Thommessen, fra Sosialistisk
Venstreparti, Rannveig Kvifte Andresen, fra Senterpartiet, Olov
Grøtting, og fra Kristelig Folkeparti, Øyvind Håbrekke,
viser til at forslagsstillerne tar opp flere utfordringer og problemstillinger
i sitt representantforslag som omhandler familievernets rolle i
hjelpeapparatet. Komiteen deler forslagsstillernes
syn på viktigheten av et sterkt og kompetent familievern som kan
gi tilbud til flest mulig familier med behov.
Komiteen har som utgangspunkt
at familien er den viktigste arenaen for tilhørighet, nærhet og fellesskap,
og at familien skal være den trygge rammen rundt barns oppvekst.
Familien er barnas første læringsarena, og stedet hvor de først skal
møte omsorg, bygge relasjoner og lære samhandling mennesker imellom. Komiteen mener
at når familien har en så grunnleggende rolle for barns utvikling
og tilknytning, så er det viktig å legge til rette for at familien
kan fungere best mulig. Komiteen mener det er av
stor betydning både for barn og voksne. Dette gjelder både i samlivet
og i samarbeid etter et samlivsbrudd.
Komiteen trekker frem at det
er en samlivspolitisk målsetting å legge til rette for at flere skal
kunne opprettholde et stabilt familieliv. Det er viktig at vi har
et godt utviklet og lett tilgjengelig apparat for styrking av kvaliteten
i samliv og for forebygging av samlivskonflikter og samlivsbrudd.
Familierådgivning og andre samlivsstyrkende tiltak er viktige virkemidler
i dette arbeidet.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet,viser
til at helseproblemer som følge av samlivsbrudd utgjør et økende
folkehelseproblem, og har vesentlig betydning for sosial ulikhet
i helse. Statistisk sentralbyrå (SSB) påpeker at samlivsbrudd er
en av de faktorene som gir størst risiko for lavinntekt, og skilsmisser
øker risikoen for psykiske helseplager. Å opprettholde gode familierelasjoner
har også en vesentlig økonomisk betydning for arbeidslivet. Flertallet mener
derfor familievernet skal være et viktig verktøy i arbeidet for
redusert sosial ulikhet i helse.
Komiteen viser til
at familievernet er i en unik posisjon som den eneste delen av hjelpeapparatet
som har familien som hovedarbeidsområde og parbehandling som spesialfelt.
Tjenesten er et gratis allment lavterskeltilbud på spesialistnivå, og
det er ikke nødvendig med henvisning fra lege eller andre. Dette
gir tjenesten mulighet til å kunne gi rask, lett tilgjengelig og
god faglig hjelp til mennesker som strir med ulike typer problemer
i samliv og familie. Familievernet har omfattende kompetanse om
samlivskonflikter, lovpålagt mekling og konfliktforebyggende arbeid
i familier.
Komiteen vil understreke betydningen
av familievernets brede tilbud om forebyggende tiltak til mennesker
i ulike faser av familielivet. Denne utadrettede informasjons- og
veiledningsvirksomheten, rettet mot publikum og mot hjelpeapparatet,
kommer i tillegg til det lovpålagte arbeidet familievernet gjør. Komiteen viser
til at familievernet i sitt forebyggende arbeid kan dra veksler
på den store kompetansen de opparbeider seg gjennom sitt meklingsarbeid.
Det er derfor sentralt at familievernet har kapasitet til både å
reparere og forebygge. Komiteen mener derfor det
er behov for en styrking av familievernet.
Komiteen er kjent med at familieverntjenestene
de siste årene har møtt på utfordringer og kompetansekrav knyttet
til nye brukere med annen etnisk bakgrunn enn norsk, nye familiekonstellasjoner,
vold i nære relasjoner og konfliktfylte parforhold/familier i forbindelse med
samlivsbrudd.
Komiteen viser til at det er
et prioritert mål knyttet til familieverntjenestene at foreldre
med høyt konfliktnivå får hjelp til å samarbeide om barna, både
før og etter samlivsbrudd, og at flere foreldre med høyt konfliktnivå
kommer fram til gode og holdbare avtaler om barna gjennom mekling,
der sakene er egnet for dette. Flere familievernkontor har etablert
faste skolerte meklerteam for høykonfliktfamilier. Alle samarbeidsprosjekt
og metodeprosjekt i familieverntjenesten er blitt kartlagt for videre
utvikling av metode i høykonfliktsaker. Komiteen fremholder
at departementet vil videreføre og styrke det igangsatte arbeidet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet registrerer
at antallet barnefordelingssaker for domstolene har økt. Disse medlemmer er
av den oppfatning at delt omsorg bør være lovens utgangspunkt, og
at dette bør være obligatorisk etter et samlivsbrudd med mindre
noe annet er avtalt. Disse medlemmer mener at delt
omsorg er med på å dempe konfliktnivået mellom foreldrene ved samlivsbrudd. Disse
medlemmer mener også at familievernkontorene i mye større
grad enn i dag bør oppfordre til delt omsorg ved samlivsbrudd.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, er opptatt av at
meklingsordningen skal bidra til å sikre høy kvalitet på bosted/samværsavtalene
for barn ved samlivsbrudd.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti konstaterer at antallet barnefordelingssaker
for domstolene har økt, og at ordningen i dag, med én obligatorisk
meklingstime før man kan velge å ta saken til domstol, kan være
en av årsakene. Disse medlemmer oppfordrer departementet
til å se på muligheten til å gå tilbake til ordningen med tre obligatoriske
meklingstimer.
I sammenheng med vold i nære relasjoner
er komiteen opptatt av at det også gis et hjelpetilbud
til voldsutøvere. Alternativ til vold (ATV) har etablert behandlingstilbud
til voldsutøvere i ni kommuner og arbeider for å etablere to nye kontorer
i henholdsvis Bergen og Nedre Romerike. Komiteen mener
familievernkontorene også vil være sentrale med hensyn til hjelpetilbud
for voldsutøvere i mange kommuner. Departementet har instruert direktoratet
om å bygge opp kompetansen i familieverntjenestene når det gjelder
å gi hjelp og behandling til voldsutøvere.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
er fornøyd med at departementet de siste årene har økt sin prioritering
av familieverntjenestens arbeid med høykonfliktfamilier, og at det
er fokusert på en bedre utnyttelse av meklingsordningen og familieverntjenestens
tilbud i høykonfliktsaker.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti konstaterer at de mange nye
innsatsområder som har kommet til de senere år, har kommet til uten tilsvarende
økning i ressurstilfang. Blant annet gjelder dette den økte oppmerksomheten
på familievold, samarbeid med barnevernet og andre, tilsyn, mer
mekling og flere saker med høy grad av konflikt.
Komiteen er enig med
forslagsstillerne i at det er viktig å styrke samarbeidet mellom
familieverntjenesten og instanser som barnevern, helsetjenesten
og domstoler. Raundalen-utvalget foreslår i NOU 2012:5 å styrke
samarbeid mellom familievernet og barnevernet, til beste for barn
og familier med behov for oppfølging og hjelp.
Komiteen vil understreke at et
sterkt familievern vil være forebyggende med tanke på behovet for
å henvise til sektorene barnevern, rus, PP-tjeneste og psykiatri.
Komiteen viser til at familievernet
er en tjeneste der de ideelle og det offentlige / det tosporede
familievernet sammen kan skape en effektiv og kompetansepreget tjeneste
spredt utover hele landet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at som ideell aktør
har det kirkelige familievernet mulighet til å få øye på nye behov
og er en mer fleksibel og dynamisk organisasjon.
Komiteen mener det
gir ny læring og innsikt som kommer både det ideelle og det offentlige familievernet
til gode, og at det tosporede familievernet slik blir en ressurs
og gir synergieffekter.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti mener at for å opprettholde
og styrke disse positive effektene av det tosporede familievernet,
er det viktig også å passe på at det kirkelige familievernet ikke
holdes tilbake av for store detaljeringskrav og gis mulighet til
å ivareta behov for sentral administrasjon og ledelse.
Disse medlemmer viser til Riksrevisjonens gjennomgang
av familieverntjenesten og konstaterer at siden staten overtok i
2004, har familieverntjenesten generelt blitt redusert med 6–7 stillinger
i hver region, begrunnet med budsjettbalanse. Det vises til brev
fra Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet til komiteen datert
29. november 2012 (vedlegg) hvor det sies at nominell økning i bevilgninger
har vært 32 pst., mens gjennomsnittlig lønnsvekst i staten i samme
periode har vært 28 pst. Med nye oppgaver og nye utfordringer på
sektoren har dette ikke gitt familievernet muligheter til økt satsing.
Disse medlemmer viser videre
til brev fra Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet
til komiteen datert 14. desember 2012 (vedlegg) der statsråden skriver
at hun er kjent med og tar på alvor Riksrevisjonens funn om at kapasiteten
i familieverntjenestene er redusert med 6–7 stillinger i hver region
fra 2004 til 2011. Statsråden peker videre på at Bufdir i en kommentar
til merknaden fra Riksrevisjonen opplyser at kapasiteten er redusert
som en konsekvens av nye oppgaver som etter Bufdirs beregninger ville
krevd en økning på 6–7 stillinger i hver region for å opprettholde
kapasiteten på tidligere nivå. Statsråden konkluderer med at det
ikke har vært en reduksjon i antall stillinger, men at behovet for
familievernets tjenester har økt så mye at det anslås å tilsvare
6–7 stillinger i hver region. Disse medlemmer viser
til at statsråden videre skriver at Bufdir oppgir at reduksjon i antall
stillinger de senere år kun gjelder i region øst og sør.
Komiteen viser til
at det fra departementet uttrykkes at familievernets kjerneoppgaver
er svært viktige, og at en forsterket satsing på familievernet i
tiden fremover vil være viktig for at tjenesten skal kunne være
et sentralt element i en helhetlig politikk for foreldreskap og
samliv.
Komiteen viser til at familieverntjenesten
de siste årene har møtt utfordringer og kompetansekrav knyttet til
brukergrupper med annen etnisk bakgrunn, mangfoldige familiekonstellasjoner,
vold i nære relasjoner og konfliktfylte familier/parforhold i forbindelse
med samlivsbrudd. Tjenestene må derfor løpende omstille seg, og
det er nødvendig med en løpende kompetanseheving. Komiteen ser
også at familieverntjenestene arbeider med stadig tyngre og mer ressurskrevende
saker, og er blitt pålagt nye oppgaver, herunder obligatorisk mekling
for samboere.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
er svært fornøyd med at ventetiden for mekling er redusert og at BUFetat/familieverntjenestene
har nådd kravet fra departementet på å forestå 75 pst. av alle meklinger
på landsbasis. Flertallet er også tilfreds med at
det i regioner med store avstander og få innbyggere er etablert
utekontorer noen dager i uken på mindre steder, slik at brukerne får
kvalitativt gode tilbud nærmere seg.
Flertallet anser at arbeidet
i departementet er på rett vei når det gjelder utviklingen av disse tjenestene
og vurderer at departementet har gode prioriteringer på området.
Flertallet går inn for at forslaget
vedlegges protokollen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at den rød-grønne
regjeringen har styrt i syv år og at den økonomiske veksten har
gitt flere hundre nye milliarder kroner på statsbudsjettet. Regjeringen
har likevel valgt å ikke prioritere økt kapasitet i familievernet.
Dette til tross for at man på andre områder gir inntrykk av å være
opptatt av tidlig intervensjon og å hjelpe utsatte barn og unge
på et tidligere stadium.
Disse medlemmer mener de siste
års reduksjon i antall stillinger er svært uheldig. Disse medlemmer mener
det er behov for styrking av familieverntjenestene i tiden fremover
og fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge til rette
for at familievernet styrkes i årene fremover.»
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti mener at for å sikre styrking både av det lovpålagte
og det forebyggende arbeidet familievernet tilbyr, samt å kunne
gi familievernet ansvaret også for oppfølging av foreldre etter omsorgsovertagelse,
er det nødvendig med en opptrappingsplan for familievernet.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om en
opptrappingsplan for familievernet.»
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig
Folkeparti:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen legge til rette for
at familievernet styrkes i årene fremover.
Forslag fra Kristelig Folkeparti:
Forslag 2
Stortinget ber regjeringen fremme forslag om
en opptrappingsplan for familievernet.
Komiteens tilråding fremmes av komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet.
Komiteen viser til
representantforslaget og til sine merknader og rår Stortinget til
å gjøre slikt
vedtak:
Dokument 8:137 S (2011–2012) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Øyvind Håbrekke, Laila Dåvøy, Dagrun
Eriksen og Hans Olav Syversen om styrking av familievernet – vedlegges
protokollen.
Jeg viser til brev fra familie- og kulturkomiteen av
11. oktober 2012 der komiteen ber om departementets vurdering av
forslag om en opptrappingsplan for familievernet.
Det er en samlivspolitisk målsetting å legge
til rette for at flere skal kunne opprettholde et stabilt familieliv.
Det er viktig at vi har et godt utviklet og lett tilgjengelig apparat
for styrking av kvaliteten i samliv og for forebygging av samlivskonflikter
og samlivsbrudd. Familierådgivning og andre samlivsstyrkende tiltak
er viktige virkemidler i dette arbeidet. Familieverntjenestene styres
av Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir) og gjennom Barne-,
ungdoms- og familieetaten (Bufetat). Direktoratet blir instruert
gjennom årlige tildelingsbrev og etatstyring.
Familievernet er i en unik posisjon som den
eneste delen av hjelpeapparatet som har familien som hovedarbeidsområde
og parbehandling som spesialfelt. Tjenesten er et gratis allment
lavterskeltilbud på spesialistnivå, og det er ikke nødvendig med
henvisning fra lege eller andre. Dette gir tjenesten mulighet til
å kunne gi rask, lett tilgjengelig og god faglig hjelp til mennesker som
strir med ulike typer problemer i samliv og familie. Familievernet
har omfattende kompetanse om samlivskonflikter, lovpålagt mekling og
konflikt-forebyggende arbeid i familier.
Familieverntjenestene har de siste årene møtt
på utfordringer og kompetansekrav knyttet til nye brukerere med
annen etnisk bakgrunn enn norsk, nye familiekonstellasjoner, vold
i nære relasjoner og konfliktfylte parforhold/familier i forbindelse
med samlivsbrudd.
«Soria Moria II» har som kjent et mål om at
utsatte barn og unge og deres familier skal få bedre samordnet bistand
fra ulike deler av hjelpeapparatet. Det er avgjørende at barn og
familier får tidlig hjelp for å forebygge senere problemer. Tidlig
hjelp til løsning av samlivskonflikter og hjelp til familier med
høyt konfliktnivå etter samlivsbrudd kan redusere pågang til helsetjenestene,
barnevernet, rettsvesenet og NAV. Familieverntjenestene er en sentral
familiepolitisk instans i denne sammenheng.
Det er et prioritert mål knyttet til familieverntjenestene
at foreldre med høyt konfliktnivå får hjelp til å samarbeide om
barna, både før og etter samlivsbrudd, og at flere foreldre med
høyt konfliktnivå kommer fram til gode og holdbare avtaler om barna
gjennom mekling, der sakene er egnet for dette. Får man til flere
avtaleløsninger mellom foreldrene uten bruk av domstolene, vil dette
kunne motvirke eskalering av konfliktnivået mellom foreldrene og
gi raskere ro og forutsigbarhet for barna. Det er viktig at måloppnåelsen
i meklingsordningen er god. Målet er at flere foreldre med høyt
konfliktnivå skal benytte det frivillige meklingstilbudet. Vi arbeider
med å gjøre bedre kjent fordelene ved å benytte seg av meklingstilbudet
samt tilbudet om hjelp til foreldresamarbeid, samtalegrupper mv.
og særlig den frivillige meklingen på inntil 6 timer. Det skal også
arbeides videre med meklernes kompetanse og tilnærming i høykonfliktsaker.
Samarbeid mellom familievernet og instanser som barnevern og domstoler
skal styrkes. Relatert til dette er det satt i gang tiltak for at
flere foreldre med høyt konfliktnivå skal komme frem til gode avtaler
gjennom mekling og hjelp til bedre foreldresamarbeid. Det er igangsatt
et særskilt prosjekt rettet mot høykonfliktsaker samt instruks til
direktoratet om å prioritere saker der barn er involvert. Det er gjennomført
informasjons- og samarbeidstiltak for å øke kjennskap til familievernets
tilbud og synliggjøre familievernet som alternativ til domstolsbehandling.
Det er videre satt i verk organisatoriske og fagmetodiske tiltak
gjennom opplæring og bruk av ulike meklingsmodeller for å styrke
metodisk kompetanse i håndtering av høykonfliktsaker i familieverntjenesten.
Flere familievernkontor har etablert faste skolerte meklerteam for
høykonfliktfamilier. Alle samarbeidsprosjekt og metodeprosjekt i familieverntjenesten
er blitt kartlagt for videre utvikling av metode i høykonfliktsaker.
Departementet vil videreføre og styrke det igangsatte arbeidet.
Forskning fra flere hold viser at barn og unge
tar skade av å leve sammen med foreldre som har store og langvarige
konflikter, både når de lever sammen og etter samlivsbrudd. Det
er viktig at barna får hjelp. Bufdir har over flere år ledet et viktig
pilotprosjekt, «ser du meg»-prosjektet som er rettet mot barn og
foreldre som har store samarbeidskonflikter etter samlivsbrudd.
I prosjektet har man stimulert til og iverksatt samtalegrupper for
barn og unge i denne målgruppen. Samtidig er det gitt parallelle
tilbud til foreldre, og man har arbeidet for å utvikle samarbeidsmodeller
mellom ulike tjenester på kommunalt og regional nivå. Pilotprosjektet
har vist positive resultat for de barn og også foreldre som har
deltatt. Det skal bygges videre på erfaringer fra prosjektet i det
videre arbeidet i familievernet.
Vold og overgrep i nære relasjoner er et alvorlig samfunnsproblem.
Barn som vokser opp med vold i nære relasjoner opplever utrygghet
og lidelse. Å være vitne til vold/å leve med vold i familien utsetter
barnet for betydelig risiko for skade på helse og utvikling. Familieverntjenesten
er en viktig instans for å forebygge vold samt være et hjelpetilbud
i denne sammenheng. De siste årene har voldsproblematikk vært et
prioritert område i familieverntjenesten. Dette skyldes forhold
som at flere voldssaker i nære relasjoner er avdekket og at vold
som tema har fått større oppmerksomhet gjennom blant annet nasjonale handlingsplaner.
Rundt 10 prosent av sakene familievernet behandler omfatter voldsproblematikk.
Det er derfor viktig å styrke familieverntjenestens utviklingsarbeid
og tilbud til voldsutsatte barn og deres familier. Samtalegrupper
og samtale/-og behandlingstilbud vil være en del av tilbudet til
voldsutsatte barn. Utviklingsarbeidet er tenkt å bygge videre på
tiltak rettet mot barn i prosjekt som Tryggere barndom, Barn som
lever med vold i familien og andre tiltak i familievernet rettet
mot voldsutsatte barn. Samarbeid med andre hjelpeinstanser som helsevesenet
og barnevernet vil vektlegges.
I sammenheng med vold i nære relasjoner er det også
viktig å bidra med et hjelpetilbud til voldsutøvere. Det skal arbeides
med å styrke dette tilbudet i årene fremover. Alternativ til vold (ATV)
har etablert behandlingstilbud til voldsutøvere i ni kommuner og
arbeider for å etablere to nye kontor i henholdsvis Bergen og Nedre
Romerike. Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet og Barne-, ungdoms-
og familieetaten v/familievernkontorene vil også være sentrale med
hensyn til hjelpetilbud for voldsutøvere i mange kommuner. Departementet
har instruert direktoratet om å bygge opp kompetansen i familieverntjenestene
når det gjelder å gi hjelp og behandling til voldsutøvere.
Det er viktig å styrke samarbeidet mellom familieverntjenesten
og instanser som barnevern, helsetjenesten og domstoler. Raundalen-utvalget foreslår
i NOU 2012: 5 å styrke samarbeid mellom familievernet og barnevernet,
til beste for barn og familier med behov for oppfølging og hjelp.
Familieverntjenesten har i vel 50 år vært organisert
med både statlige og kirkelige familievernkontor. Per i dag er det
54 familievernkontor og 22 av disse er kirkelig eide. Andelen kirkelig eide
kontorer har sunket de siste årene. Alle kirkelig eide kontorer
har driftsavtale med (og blir fullfinansiert av) Barne-, ungdoms-
og familieetaten. Både de offentlige og kirkelig eide kontorenes
virksomhet drives innenfor de samme økonomiske rammer og har de
samme kjerneoppgavene. Det at de kirkelig familieverntjenestene
og de statlige familieverntjenestene er organisert i samme direktorat
og etat er en stor fordel for tjenestens samspill.
Jeg har vurdert forslaget om en opptrappingsplan
for familieverntjenestene. Departementet mener at vi er på rett
vei når det gjelder utviklingen av disse tjenestene og vurderer
at vi har gode prioriteringer på området.
Jeg viser til brev fra familie- og kulturkomiteen av
16. november 2012 der komiteen stiller to spørsmål omkring at familieverntjenestene
tildeles nye viktige oppgaver, parallelt med at eksisterende kjerneoppgaver
skal videreføres. Spørsmålene er relatert til mitt svarbrev av 1.
november 2012.
Spørsmålene er som følger:
1. Hva er den nominelle
prosentvise økningen i bevilgningen til familievernet i perioden
2006 – 2013, og hva har vært gjennomsnittlig lønnsvekst i samme
periode?
2. På bakgrunn av svar på spørsmål 1 og
at familievernet de senere år er blitt tildelt nye viktige oppgaver,
samtidig som eksisterende kjerneoppgaver skal videreføres, mener
statsråden at familievernet tilføres tilstrekkelig med ressurser
til også å styrke eksisterende kjerneoppgaver?
Den nominelle prosentvise økningen i bevilgninger
til familieverntjenestene (kap. 842) i perioden 2006 – 2013 er på
om lag 32 prosent. Det har i perioden fra 2006 til og med 2011 vært
en lønnsvekst på gjennomsnittlig månedslønn for ansatte i staten
på om lag 28 prosent.
Familieverntjenestenes viktigste arbeidsoppgaver
er behandling og rådgivning i forhold til problemer og kriser i
familien og lovpålagt mekling etter ekteskapsloven og barneloven.
Formålet med mekling er å få foreldrene til
å komme fram til en avtale om foreldreansvar, hvor barnet skal bo
fast og samværsrett. Familieverntjenestene har også en rolle i det
å drive utadrettet virksomhet om familierelaterte tema. Dette kan
bestå av veiledning, informasjon og undervisning rettet mot hjelpeapparatet
og publikum.
Departementet har de siste årene økt sin prioritering
av familieverntjenestenes arbeid med høykonfliktfamilier. Fokus
er blitt rettet mot å få til en bedre utnyttelse av meklingsordningen
og familieverntjenestenes tilbud i høykonfliktsaker.
Familievernets kjerneoppgaver er svært viktige. Jeg
er opptatt av en forsterket satsing på familievern i tiden fremover.
Dette vil være viktig for at tjenesten skal kunne være et sentralt
element i en helhetlig politikk for foreldreskap og samliv.
Som jeg nevnte i brev sendt av 1. november har familieverntjenestene
de siste årene møtt på utfordringer og kompetansekrav knyttet til
nye brukere med annen etnisk bakgrunn enn norsk, nye familiekonstellasjoner,
vold i nære relasjoner og konfliktfylte parforhold/familier i forbindelse
med samlivsbrudd. I statsbudsjettet for 2013 er posten som dekker
utgifter til forskning, utviklingsarbeid og kompetanseheving i familieverntjenestene
styrket med 9 millioner for å ivareta disse utfordringene. Tilbud
om samtalegrupper for barn, familieverntjenestenes arbeid med voldsutsatte
barn og videre oppfølging av Regnbueprosjektet er sentrale tiltak
på dette området. Regnbueprosjektet har hatt som mål å styrke familieverntjenestenes
arbeid med minoritetsfamilier i Oslo, og evaluering av prosjektet
har vist positive erfaringer.
Jeg mener som før nevnt at vi er på rett vei
når det gjelder utviklingen av disse tjenestene og vurderer at vi
har gode prioriteringer på området.
På bakgrunn av svar fra statsråden til komiteen av
29. november 2012 stiller komiteen følgende spørsmål:
Departementet skriver
at nominell økning i bevilgninger i den aktuelle perioden er 32
prosent, mens gjennomsnittlig lønnsøkning i staten er 28 prosent.
Samtidig sier Riksrevisjonen i Dokument I at kapasiteten i familievernet
er redusert med 6-7 stillinger i hver region. Hva er departementets
vurdering av utviklingen i familievernet de siste årene? Har familievernet
etter departementets oppfatning blitt styrket eller svekket i denne
perioden? Hvordan vurderer departementet Riksrevisjonens beskrivelse
av utviklingen? Av hensyn til sakens framdrift bes det om svar så snart
som mulig.
Økningen på 32 prosent i bevilgningen til familieverntjenestene
fra 2006 - 2013 er beregnet ut fra alle poster på kapittel 842.
Om man kun trekker ut driftsutgiftene til de offentlige og de kirkelig
eide kontorene (post 01 og 70), er økningen i denne perioden 28
prosent, tilsvarende den gjennomsnittlige lønnsøkningen i staten.
Jeg er også kjent med og tar på alvor Riksrevisjonens
funn om at kapasiteten i familieverntjenestene er redusert med 6
- 7 stillinger i hver region fra 2004 til 2011. Riksrevisjonens merknad
viser følgelig til en noe annen periode enn den som stortingskomiteen
tidligere har etterspurt (2006-2013). Tallmaterialet fra disse periodene
er ikke sammenliknbare.
I en kommentar til denne merknaden fra Riksrevisjonen
opplyser BUFdir at kapasiteten i familieverntjenestene
er redusert de senere år fordi tjenesten har blitt pålagt nye oppgaver,
herunder obligatorisk mekling for samboere. BUFdir har anslått at
det ville ha vært behov for en gjennomsnittlig
økning på 6-7 stillinger i hver region for å opprettholde
kapasiteten på tidligere nivå. Det har altså ikke vært en reduksjon
i stillinger, men behovet for familievernets tjenester har økt så mye
at det anslås å tilsvare 6-7 stillinger i hver region.
Familieverntjenestene har som vist i tidligere svar
av 1. november 2012, de siste årene møtt på nye utfordringer og
kompetansekrav knyttet til brukergrupper med annen etnisk bakgrunn, mangfoldige
familiekonstellasjoner, vold i nære relasjoner og konfliktfylte
parforhold/familier i forbindelse med samlivsbrudd. Tjenestene må derfor
løpende omstille seg og det brukes en del ressurser på kompetanseheving.
Familieverntjenestene arbeider med stadig tyngre
og mer ressurskrevende saker. Arbeidet mot vold i nære relasjoner
krever mer tid og mer samarbeid med andre instanser (politi, krisesentra, barnevern)
enn andre saker. Arbeidet for og med barn som lever i høy konflikt
etter samlivsbrudd er intensivert. På det lovpålagte meklingsområdet
gjøres viktige fremskritt idet ventetiden for mekling er redusert,
og BUFetat /familieverntjenestene har nådd kravet fra departementet
på å forestå 75 prosent av alle meklinger på landsbasis.
Ansvaret for å dimensjonere familieverntjenestene
er lagt til den enkelte region innen Bufetat under ledelse av BUFdir.
Direktoratet oppgir til departementet at reduksjon i antall stillinger
de senere år kun gjelder i region øst og sør. I de øvrige regionene
er antall årsverk uendret eller økt. Departementet vil følge ressursutviklingen
i regionene og be BUFdir vurdere denne i forhold til hvordan behovene
for familieverntjenestene utvikler seg.
I regioner med store avstander, men få innbyggere,
er det etablert utekontorer noen dager i uken på mindre steder,
slik at brukerne får kvalitativt gode tilbud nærmere seg. Dette
er også dekket innenfor bevilgningsrammen.
De siste årene har flere leiekontrakter utløpt
og nye kontrakter er betydelig dyrere nå enn da de ble inngått for
10-20 år siden. Pensjonsforpliktelsene har til dels vært store,
som et etterslep av statliggjøringen av familieverntjenestene i
2004.
I mitt svar til komiteen 29. november 2012 er
jeg opptatt av en forsterket satsing på og spissing av familieverntjenestene
i tiden fremover. Samtidig vektlegger jeg Riksrevisjonens funn i
min årlige instruks til BUFdir/BUFetat når det gjelder den videre
utviklingen av familieverntjenestene.
Oslo, i familie- og kulturkomiteen, den 24. januar 2013
Gunn Karin Gjul |
Olov Grøtting |
leder |
ordfører |