Jeg viser til statsrådens svarbrev til Stortingets kommunal-
og forvaltningskomité i forbindelse med behandlingen av representantforslaget
Dok. 8:138 S (2011-2012) om innstramming i grunnlaget for å gi utenlandske
statsborgere permanent oppholdstillatelse i Norge.
Jeg finner grunn til å be om noen essensielle avklaringer
i forbindelse med saksbehandlingen.
Representantforslaget inneholder flere forslag som
i stor grad er gjeldende politikk i, blant annet, Danmark. Statsrådens
henvisninger til Den europeiske menneskerettighetskonvensjonen (EMK),
fremstår i liten grad som relevant, da Danmark ikke er blitt felt
i Den europeiske menneskerettighetsdomstolen (EMD) etter implementering
av flere like forslag som fremsettes i Dok. 8:138 (2011-2012). På
denne bakgrunn ønsker undertegnede svar på følgende spørsmål:
Kan statsråden bekrefte
at de initiativene som fremlegges i representantforslaget ble gjennomført
av den forrige danske regjeringen på 2000-tallet?
Kan statsråden bekrefte at disse forslagene
ikke var i strid med EMK?
Kan statsråden redegjøre for om slike forslag kan
innføres i Norge?
Statsråden refererer i sitt svar fra Utlendingslovutvalgets
drøftelse i NOU 2004:20, og flertallets fastholdelse av treårskravet.
Siden den tid har blant annet introduksjonsloven blitt implementert
og utvidet til flere grupper, det er blitt innført en ny utlendingslov
og innvandrerbefolkningen i Norge er blitt fordoblet. Jeg merker
meg blant annet at statsråden viser til at flertallet i ovennevnte
utvalg mente at en økning i botidskravet ville «kunne oppleves som et
negativt signal rettet mot innvandrere». Jeg lurer på om statsråden
har empiriske data som viser at den norske befolkningen og velintegrerte innvandrere
ville motsette seg en slik økning i botidskravet, eller om dette
bygger på en mindre kvalifisert antakelse.
Jeg viser til at man i Danmark i 2011 innførte
utvidet karenstid ved lovovertredelser. Kan statsråden redegjøre
for om de eksempler som forefinnes i Dok. 8:138 (2011-2012) ville
medføre en reell innstramming i forhold til dagens regelverk?
Jeg opplever ikke at statsråden svarer på utfordringen.
Forslaget er begrunnet i at personer med utestående fordringer til
det offentlige, ikke bare mottakere av stønader av ulike slag fra NAV,
bør gjøre opp for seg i forkant av søknad om permanent oppholdstillatelse
i Norge. Et slikt system er blitt implementert i Danmark, og statsråden
bes redegjøre for om dette vil være med på å øke tilliten mellom
befolkningsgrupper i Norge og innvandrerbefolkningen. Har statsråden
er oversikt over hvor mange utenlandske borgere som har utestående
fordringer til det offentlige, som angitt av representantforslaget, men
ikke begrenset til dette?
Jeg stiller seg spørrende til statsrådens formulering
om at det «i utgangspunktet er ønskelig at alle som får opphold
i Norge skal være sikret forsørging». Jeg undrer på om statsråden
ikke her mener at alle som ønsker å få permanent oppholdstillatelse
i Norge skal være økonomisk selvforsørgende.
Jeg undres også om statsråden mener at dagens underholdskrav
på 242 000 kroner er tilstrekkelig for å dekke en husholdnings faktiske
utgifter. Jeg sitter med et bestemt inntrykk av at en person som
er flyttet til landet og som blir familiegjenforent med en herboende,
vil ha behov som i sum langt overstiger dette beløpet, og som står
i fare for å måtte leve lang tid på offentlige ytelser. Kan statsråden
sette opp noen regneeksempler som viser at dette beløpet er tilstrekkelig
for å opprettholde en husholdning på to (eller flere personer) i
kommuner som Oslo, Lørenskog, Trondheim, Bergen, Stavanger, Bodø,
Fredrikstad, Sandefjord og Drammen?
Jeg viser til at man innførte en plikt til å
underskrive en erklæring om integrasjon og aktivt medborgerskap
for å bedre integreringen i Danmark, ved klart å uttrykke samfunnets
forventninger til den enkelte som innvandret. Jeg er godt kjent
med hvordan det norske systemet er lagt opp, og mener det finnes
et forbedringsbehov i forhold til visse grupper om hvordan det norske
samfunnet fungerer og hva som regnes som aktiv deltakelse i det
norske samfunnet.
Mener statsråden at det å bli gitt permanent
oppholdstillatelse ikke er en tillitserklæring til den enkelte innvandrer,
og at en slik oppholdstillatelse bare skal gi rettigheter og ikke
plikter?
Jeg merker seg med interesse statsrådens formuleringer
i forhold til det å innføre krav om bestått prøve i norsk for å
bli tildelt permanent oppholdstillatelse. Statsråden skriver:
«I noen tilfeller vil deltakerne være analfabeter, eller
ha lite eller ingen utdanning fra før. Personer med slik bakgrunn
vil kunne ha begrensede muligheter til å bestå en norskprøve, og
vil med representantforslaget være hindret fra å få permanent oppholdstillatelse
i Norge. En slik ordning vil særlig ramme personer med svak skolebakgrunn,
spesielt kvinner. Jeg ser ikke dette som ønskelig.»
Jeg stiller meg spørrende til om statsråden
her gir uttrykk for at den norskundervisningen som gjennomføres
er utilstrekkelig, og at man ikke fanger opp personer mer lese-
og skrivevansker på en tilstrekkelig god måte. Det er én måte å
tolke statsrådens utsagn på, og harmonerer ikke vesentlig med det
Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDI) fremlegger av statistikk
om status for personer som har avsluttet sine introduksjonsprogram.
Det stipuleres i alle fall ikke som en plausibel forklaringsgrunn,
og jeg vil derfor spørre statsråden om hvor denne informasjonen
kommer fra og hvordan statsråden vil råde sin kollega, statsråden
i Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet, om å gjennomføre
konkrete forbedringer for å forhindre at personer som har rett og
plikt til undervisning i norsk og samfunnskunnskap ikke faller gjennom.
Man kan også tolke statsråden dithen at personer med
svak utdanning ikke får individuelt tilpassede tilbud, og dermed
ikke fanges opp godt nok, og at dette utgjør et uoverstigelig problem for
at det ikke kan stilles krav om gjennomført og bestått kurs i norsk
og samfunnskunnskap.
Det er også mulig å tolke det dithen at kvinner
er for svake til å gjennomføre slike undervisningsprogrammer, men
det ville være å tillegge statsråden oppfatninger som jeg vanskelig
tror at statsråden har.
Til sist er det også mulig, med god grunn, å
mistenke statsråden for at hun mener at det er tilstrekkelig å gjennomføre
det lovfestede antallet timer avsatt til norsk og samfunnskunnskap uten
å måtte bestå prøve, og at det er forsvarlig at personer blir tilgodesett
med permanent oppholdstillatelse og endog statsborgerskap uten å ha
en god nok forståelse for norsk språk og norske samfunnsforhold.
Jeg merker seg at statsråden mener at det vil være
utfordrende å utforme en ordning som tar høyde for de administrative
problemstillinger statsråden forutser. Jeg vil derfor spørre om statsråden
har undersøkt hvordan dette er organisert i våre naboland Danmark,
Sverige og Finland.
Jeg merker seg statsrådens anmerkninger vedrørende
EMK art. 8, og viser til generelt spørsmål utformet på side 1 i
dette brev.
Jeg merker seg statsrådens anmerkninger vedrørende
EMK art. 8, og viser til generelt spørsmål utformet på side 1 i
dette brev.