Programkategori 7.60 omfatter universiteter
og høyskoler, samt fellestiltak for disse. Videre inngår studentvelferd
og -boliger samt fagskoleutdanning.
Det foreslås en bevilgning på kr 32 610 881 000 under
dette kapitlet, jf. Prop. 1 S Tillegg 1 (2015–2016).
Komiteen viser til
omtalen av dette kapitlet i proposisjonen.
Komiteen mener universitetene
og høyskolene har som hovedoppgave å legge grunnlaget for fremtidig
velferd, vekst og verdiskaping gjennom å utdanne folk til et framtidig
arbeidsliv som krever høy kompetanse, samt utføre fri forskning
basert på nysgjerrighet og trang til å finne ny kunnskap.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
vil understreke at satsing på kunnskap er en forutsetning for en
vellykket omstilling, og merker seg at regjeringen har prioritert forskning
og høyere utdanning høyt i budsjettet for neste år. En sterk satsing
på kunnskap skal hjelpe oss på veien mot et mer konkurransedyktig
næringsliv, grønne arbeidsplasser og flere verdensledende fagmiljøer. Flertallet merker
seg at Langtidsplanen for forskning og høyere utdanning følges opp
med om lag 885 mill. kroner.
Flertallet er tilfreds med den
økte satsingen på høyere utdanning, der bevilgningene til både bachelorstudier,
masterstudier og rekrutteringsstillinger øker. Flertallet viser
til at disse partier i flere år har etterlyst en sterkere satsing
på kunnskap, utdanning og forskning, og er fornøyd med at høyere utdanningsinstitusjoner
får økte akademiske ressurser.
Flertallet viser til budsjettforliket
av 23. november 2015 om midler til 250 nye plasser i masterstudier
og 300 nye plasser i bachelorstudier. Flertallet er
bekymret for en kommende kompetansemangel på informatikkfeltet.
En sterk norsk IKT-næring er en forutsetning for god og effektiv
drift av både offentlig sektor og øvrige næringer, og dessuten en
viktig næring i omstilling til en grønnere økonomi. Flertallet viser
til at av de inntil 550 nye studieplassene fra budsjettforliket,
avhengig av kostnadskategori, skal minst 100 plasser forbeholdes
informatikkstudier, fordelt på 50 plasser på bachelorstudier og
50 plasser på masterstudier.
Flertallet vil understreke viktigheten
av å gi blant annet ingeniører og fagarbeidere en vei inn i skolen
og er tilfreds med at det blant annet opprettes 350 nye studieplasser
i praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) der søkere med teknologisk
fagbakgrunn eller utdanning innenfor matematikk, naturfag og teknologi
fra områder med økende arbeidsledighet vil bli prioritert.
Flertallet viser til budsjettforliket
av 23. november 2015, der det ble satt av midler til 100 nye rekrutteringsstillinger,
fordelt på 94 stillinger til de statlige institusjonene og 6 stillinger
til de private institusjonene. Flertallet viser videre
til at det var enighet i forliket om at 50 av disse rekrutteringsstillingene
skal fordeles på Universitetet i Stavanger, Universitetet i Agder
og Universitetet i Nordland. Flertallet viser til
at Høgskolen i Sørøst-Norge og Høgskolen i Oslo og Akershus er i
en prosess for å oppnå universitetsstatus. Flertallet ber
regjeringen hensynta dette og vil ikke se på det som urimelig om
disse to institusjonene mottok 10 rekrutteringsstillinger hver av
de resterende 44 stillingene.
Dette kommer på toppen av regjeringens forslag i
Prop. 1 S (2015–2016) på 238 nye rekrutteringsstillinger, samt 50
rekrutteringsstillinger i forbindelse med innføringen av femårig
masterutdanning for grunnskolelærere.
Flertallet viser til en positiv
utvikling med økning i antall rekrutteringsstillinger, både for
neste år og de tidligere årene i denne stortingsperioden. Flertallet viser
til at rekrutteringsstillinger er et viktig virkemiddel for å styrke
oppbyggingen av gode utdannings- og forskningsmiljøer. Behovet for nye
rekrutteringsstillinger er godt belyst, blant annet i rapporten
«Etterspørsel og tilbud av stipendiatstillinger i Norge frem mot
2020». Rapporten viser også at behovet er størst innen teknologi-
og realfagene.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener en sterk
universitets- og høyskolesektor legger grunnlaget for fremtidig velferd,
vekst og verdiskaping. Kvaliteten i forskning og høyere utdanning
er avgjørende for hvor godt Norge vil lykkes i omstillingen med
å utvikle og ta i bruk ny kunnskap, skape nye næringer og utvikle
offentlig og privat sektor.
Disse medlemmer mener det er
viktig å satse på forskning og kunnskap i en tid med omstilling og
mange krevende samfunnsutfordringer. Derfor støtter disse
medlemmer økte bevilgninger til denne sektoren. Men det
er grunn til å være bekymret over en noe ensidig satsing, særlig
når det legges inn et bredt effektiviseringskutt på 0,7 pst. for
alle. Dette gjelder måten rekrutteringsstillingene fordeles på, spissingen
mot visse fagmiljø og manglende satsing på forskning innen viktige
sektorer som klima, samferdsel og justis. Det er også nødvendig
å sikre gode rammevilkår for bredden av fagmiljøer som blant annet
skal gi god utdanning til lærere, sykepleiere og ingeniører over
hele landet.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet har
merket seg at regjeringen foreslår å bevilge penger til 238 nye
rekrutteringsstillinger, samt 50 stillinger i forbindelse med innføringen
av femårig lærerutdanning. Disse medlemmer mener
det er nødvendig med nye rekrutteringsstillinger, men mener antallet
regjeringen foreslår, er for lavt til å dekke det reelle behovet
i universitets- og høyskolesektoren. Disse medlemmer er
også bekymret for at høyskolene i for liten grad når opp i konkurransen
om disse stillingene.
Disse medlemmer merker seg imidlertid
at det i forliket er foreslått ytterligere 100 rekrutteringsstillinger,
og er tilfreds med at Kristelig Folkeparti og Venstre har fått dette
på plass. Disse medlemmer viser til finansinnstillingen,
hvor Arbeiderpartiet foreslo å opprette 100 rekrutteringsstillinger
utover regjeringens budsjettforslag, innen fagene som utdanner kandidater
til velferdsstatens yrker. Disse medlemmer foreslo
videre 18 av disse rekrutteringsstillingene til private høyskoler.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet vil likevel uttrykke en viss bekymring
for at tildelingen av rekrutteringsstillinger til enkelte utvalgte
institusjoner i budsjettforlikene i for liten grad tar overordnede
hensyn i tråd med de føringer Stortinget har lagt i Meld. St. 18
(2012–2013) Forskningsmeldingen og Langtidsplan for forsking og
høyere utdanning (2014–2015). Når fordelingen av stipendiater avhenger
av gjennomslag i denne type forhandlinger, kan den enkelte institusjons
evne til å påvirke Stortinget bli mer utslagsgivende enn å fordele
disse midlene etter nasjonale hensyn.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet konstaterer
at regjeringen ikke er opptatt av å utdanne flere kandidater fra
universitetene og høyskolene, til tross for at Norge opplever den høyeste
ledigheten på over 20 år, at søknadstallene gjennom Samordna opptak
er rekordhøye, og at flere yrker har store kompetansebehov i årene
fremover, jf. SSBs kompetanseframskrivinger. Disse medlemmer mener
det ikke minst er viktig å hindre at ungdom blir gående ledig, da
det å være arbeidsledig over lengre tid øker sannsynligheten for
å bli stående varig utenfor arbeidsmarkedet. Å gi folk mulighet
til å utdanne og omskolere seg gjør oss bedre rustet til omstilling,
samtidig som det motvirker arbeidsledighet. Disse medlemmer viser
til finansinnstillingen, hvor Arbeiderpartiet foreslo å bevilge
totalt 3 000 nye studieplasser i 2016, med vekt på lærerutdanning,
helse- og sosialfag, realfag, teknologi og IKT.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener det er
positivt at regjeringen ser behovet for nye studieplasser i helsefagutdanningene,
og at de øker antall studieplasser innen pyskologi og medisin. Men
antallet studieplasser svarer ikke til behovet, verken generelt
eller til behovet innen helsesektoren framover. Disse medlemmer vil
også peke på tidligere vedtak i Stortinget om å opprette kiropraktorutdanning
i Norge, og etterlyser en oppfølging av dette vedtaket.
Disse medlemmer er også kjent
med at det er behov for flere studieplasser i farmasi og musikkterapi.
Helsesektoren har behov for flere fagfolk med ulik kompetanse, og
skal vi klare å møte det framtidige kompetansebehovet burde dette
vært adressert på en bedre måte. Langtidsplanen for forskning og utdanning
er et slikt verktøy, og disse medlemmer mener regjeringen
burde brukt den planen slik den var ment ved å inkludere utviklingen
i antall studieplasser.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet merker
seg imidlertid at Kristelig Folkeparti og Venstre har fått gjennomslag
for å opprette rundt 550 nye studieplasser i avtalen om budsjettet og
er positive til dette, men disse medlemmer vil understreke
at 550 studieplasser ikke er tilstrekkelig for å dekke behovet.
Komiteens medlem fra Senterpartiet mener
dagens beregning av basisbevilgningen hviler på gamle og til dels
utdaterte politiske prioriteringer, og viser til merknader om finansieringssystemet
for universiteter og høyskoler under punkt 9 i innstillingen. Dette
medlem viser til Senterpartiets alternative budsjettforslag,
der det er foreslått å bevilge 4,5 mill. kroner på post 50 utover
regjeringens forslag i Prop. 1 S (2015–2016). Av dette er 4 mill.
kroner tenkt øremerket den desentraliserte ingeniørutdanningen innen
undervannsteknologi ved Høgskolesenteret i Kristiansund i regi av
Høgskulen i Bergen, samt 0,5 mill. kroner til masterutdanningen
i scenografi ved Høgskolen i Østfold.
Komiteens medlem fra Venstre er
opptatt av at høgskolene og universitetene skal ha økonomisk handlingsrom
til å drive utdanning og forskning av høy kvalitet. Dette
medlem er fornøyd med at dette handlingsrommet har økt etter
de siste års budsjettforlik, men mener det fortsatt er behov for
en styrket satsing. Dette medlem viser til Venstres alternative
statsbudsjett, hvor det på denne bakgrunn ble foreslått å bevilge
ytterligere 200 mill. kroner til en generell økning av basisbevilgningen
til universiteter og høgskoler. Dette medlem mener
at de nye universitetene, Universitetet i Nordland, Universitetet
i Stavanger og Universitetet i Agder, i større grad bør likebehandles
ved fordelingen av basisbevilgningen, og foreslo derfor å bevilge
70 mill. kroner til disse institusjonene.
Dette medlem mener det fortsatt
er behov for en kraftig økning i antall rekrutteringsstillinger
i UH-sektoren. Dette medlem viser til Venstres alternative
statsbudsjett, hvor det ble foreslått å bevilge 122,6 mill. kroner
til å opprette ytterligere 312 nye stipendiatstillinger fra høsten
2016, noe som ville bringe det totale antallet nye stipendiater
opp til 600. Dette medlem vil understreke at de nye
universitetene også her burde få likere vilkår med de øvrige universitetene,
og viser til at Venstre foreslo at 100 av stipendiatstillingene
fra høsten 2015 øremerkes Universitetet i Stavanger, Universitetet
i Nordland og Universitetet i Agder. Dette medlem viser
videre til Venstres alternative statsbudsjett, hvor det ble foreslått
å bevilge ytterligere 7,8 mill. kroner til å opprette 20 kvalifiseringsstipendiater
ved de største høgskolene, Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA) og
Høgskolen i Vestfold, Buskerud og Telemark (HVBT), som bidrag til
videre utvikling. Dette medlem viser videre til Venstres
alternative statsbudsjett, hvor det ble foreslått å bevilge 37,0
mill. kroner til opprettelse av ca. 100 nye postdoktorstillinger
fra høsten 2016.
Dette medlem viser til Venstres
alternative statsbudsjett, der det ble foreslått å bevilge 112,3
mill. kroner til 2 250 nye studieplasser fra høsten 2016, og til
at det ble foreslått at 250 av disse plassene forbeholdes informatikkstudiet.
Dette medlem er opptatt av at
kompetanse kan og bør bygges i et mangfold av tilbud på universitets-
og høgskolenivå i hele landet. Dette medlem viser
til Venstres alternative statsbudsjett, der det ble satt av 1,7
mill. kroner til etablering av et pilotprosjekt for høgskoleutdanning
i Hallingdal gjennom en videreutvikling av Hallingdal Kompetanse- og
karrieresenter.
Dette medlem viser til enigheten
om å bevilge 4 mill. kroner til Høgskolesenteret i Kristiansund med
henvisning til det desentraliserte ingeniørstudiet på undervannsteknologi
i regi av Høgskolen i Bergen, og påpeker at disse midlene i Venstres
alternative budsjett var foreslått bevilget over kap. 260 post 50
med øremerking til dette studiet.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti ser med stor bekymring på den
økende arbeidsløsheten og at det i september 2015 var 127 000 personer uten
arbeid ifølge SSB. Spesielt er arbeidsløsheten blant ungdom økende.
Samtidig er det rekordmange søkere til høyere utdanning. I en slik
situasjon er det oppsiktsvekkende at regjeringen ikke øker kapasiteten
i høyere utdanning og oppretter flere nye studieplasser. I budsjettet
for 2015 foreslo regjeringen kun 24 nye studieplasser, alle bare
innenfor petrofag. Stortingsbehandlingen førte til at det til slutt
ble opprettet 871 nye studieplasser, også det en svært liten økning.
For 2016 er også tallene svært beskjedne. Disse medlemmer gjør
oppmerksom på at den rød-grønne regjeringen i sin periode etablerte
om lag 23 400 nye studieplasser.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti
mener situasjonen i norsk økonomi, med økende arbeidsløshet og stort
behov for omstilling, vil øke behovet for nye studieplasser. Dette medlem viser
til Sosialistisk Venstrepartis alternative statsbudsjett, der det
ble foreslått 60 mill. kroner til 1 000 nye studieplasser, hovedsakelig
rettet mot realfag, IKT-fag og teknologifag i finansieringskategori
C og D.
Dette medlem viser til de svært
gode erfaringene fra etableringen av masterstudium i landskapsarkitektur
ved UiT – Norges arktiske universitet. Utdanningen er den eneste
i sitt slag med en særskilt kompetanse på nordlige landskap. Med
økende økonomiske interesser i nord, kommer også behovet for å tenke
på utbygging på en ny, bedre og helhetlig måte. En landsdel i utvikling
trenger kompetanse på estetisk samfunnsplanlegging. Dette
medlem ber derfor regjeringen prioritere studieplasser til
dette studium slik at det kan videreføres.
Komiteen viser til
at hver student produserte i gjennomsnitt bare 1,5 studiepoeng mer
i 2013 enn i 2003, og at dette dokumenterer at studiepoengproduksjonen,
ifølge Riksrevisjonens gjennomgang av UH-sektoren, Dokument 3:8
(2014–2015), har ligget på omtrent samme nivå siden innføringen
av kvalitetsreformen. Komiteen viser her til at den
svake gjennomføringen, også etter Riksrevisjonens vurdering, er
et betydelig ressurstap for både samfunnet, utdanningsinstitusjonene
og den enkelte student. Komiteen viser videre til
Studiebarometeret til NOKUT, der det både i 2014 og 2015 kommer
frem at oppfølging og veiledning i studiet er det som flest studenter
ved universitetet og høyskoler er misfornøyde med.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener disse resultatene
innebærer store utfordringer for kvaliteten i høyere utdanning. Disse
medlemmer er kritiske til at det i statsbudsjettet som helhet
kommer svært få tiltak rettet mot å bedre studiekvaliteten ved landets
universiteter og høyskoler, og mener det er uheldig at regjeringen
ikke har tatt Riksrevisjonens vurdering på alvor om at det her ikke
er iverksatt tilstrekkelige virkemidler, siden resultatene innen
høyere utdanning er vedvarende svake.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til finansinnstillingen og Arbeiderpartiets forslag om å innføre
insentivmidler for at noen universiteter og høyskoler det neste
studieåret skal prøve ut en mentorordning, der faglig ansatte får et
særskilt ansvar for å følge opp studentene gjennom utdanningen. Disse
medlemmer mener forslaget ville gitt disse institusjonene
mulighet til å gjøre en innsats for å få ned frafallet og øke gjennomføringen,
og gi viktige erfaringer i arbeidet med å bedre studiekvaliteten
i høyere utdanning.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til at regjeringen har foreslått 175 mill. kroner for å understøtte
vedtatte og kommende sammenslåinger i universitets- og høyskolesektoren. Flertallet viser
til at et stort flertall på Stortinget sluttet seg til Meld. St. 18 (2014–2015)
Konsentrasjon for kvalitet, jf. Innst. 348 S (2014–2015), for å
få en mer hensiktsmessig struktur med solide fagmiljø og utdanninger
av høy kvalitet. Flertallet er tilfreds med at dette
følges opp med økte bevilgninger.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti registrerer at det foregår
sammenslåinger i sektoren, og forventer at dette vil gi bedre kvalitet
både i utdanning og forskning. Samtidig viser tidligere erfaringer at
det er forbundet med betydelige kostnader å gjennomføre slike strukturendringer,
og det vil ta tid før resultatene kommer, både innsparinger og kvalitetsforbedringer. Disse
medlemmer har merket seg at flere institusjoner har vært
tydelige på dette, og at NTNU alene estimerer at deres fusjon med
tre andre høyskoler vil koste ca. 250 mill. kroner. Dette beløpet
alene er betydelig større enn det regjeringen bevilger.
Disse medlemmer forventer at
strukturreformen følges opp av regjeringen slik at sammenslåingene
gjennomføres uten at det svekker studiekvaliteten eller forskningssatsningen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet
og Venstre, viser til at Høgskolen i Østfold fra januar
2015 tilbyr et to-års masterstudium i scenografi, og at dette er
det første i sitt slag i Skandinavia. Flertallet viser
videre til at dette er et pilotprosjekt, og at Høgskolen i Østfold
ønsker å etablere fem studieplasser på dette programmet studieåret
2017/2018.
Et annet flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser videre til budsjettforliket, hvor det er avsatt 560 000 kroner
til opptaksprøver og studieplasser i Master i Scenografi ved Høgskolen
i Østfold høsten 2016.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til Senterpartiets alternative budsjettforslag, der det ble foreslått
å bevilge 500 000 kroner til opptaksprøver og studieplasser ved
masterutdanningen i scenografi ved Høgskolen i Østfold.
Dette medlem viser til Senterpartiets
alternative budsjettforslag, der det ble foreslått å innlemme Musikkteaterhøyskolen
i den statlige finansieringsordningen med en bevilgning på 10 mill.
kroner i 2016.
Komiteens medlem fra Venstre viser til
Venstres alternative statsbudsjett, der det med bakgrunn i likebehandling
av offentlige og private institusjoner ble foreslått å øke tilskuddet
til private høyskoler med 35,2 mill. kroner som følge av den foreslåtte
økningen i basisbevilgninger, postdoc.-stillinger og studieplasser
som omtalt over.
Komiteen viser for
øvrig til merknader under punkt 9 nedenfor hva angår finansieringssystemet
for universiteter og høyskoler.
Komiteen viser til
at universiteter som selv forvalter sin bygningsmasse, har et stort
vedlikeholdsetterslep på bygningsmassen, og at universitetsmuseenes
bygninger står i en spesiell posisjon ved universitetene. Basert
på at denne bygningsmassen i mange tilfeller har stor historisk
verdi, at museumsbyggene er vesentlige kontaktflater for universitetene
ut til publikum, og at bygningene huser uerstattelige natur- og
kulturhistoriske verdier, mener komiteen at dette
aspektet må vurderes samlet i finansieringen av universitets- og
høyskolesektoren.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet
og Venstre, viser for øvrig til behandlingen av langtidsplanen
for høyere forskning og høyere utdanning 2015–2024, jf. Innst. 137 S
(2014–2015), der komiteens flertall slo fast at prioritering av
investeringer i bygg utover det som er skissert i langtidsplanen,
må gjøres på et velfundert faglig grunnlag som er bredt forankret
i sektoren. Flertallet viser til at Stortinget fattet følgende
vedtak:
«Stortinget ber regjeringen i forbindelse med rulleringen
av langtidsplanen i 2018 utarbeide en investeringsplan, køordning
for investeringer, og større bygge- og vedlikeholdsprosjekter av
bygg i universitets- og høyskolesektoren.»
Et annet flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til budsjettforliket av 23. november 2015, hvor den delen
av bevilgningen som var en engangsbevilgning til oppgradering av
universitetsbygg (under kap. 260 post 50), foreslås redusert med
30 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at
det mangler en oversiktlig, konkret plan for nødvendige investeringer
og nybygg i universitets- og høyskolesektoren, og at dette er en
klar mangel ved den nylig vedtatte langtidsplanen for forskning
og høyere utdanning. Det fører til lite forutsigbarhet for sektoren
og en politisk dragkamp i budsjettene på bekostning av langsiktige,
nasjonale prioriteringer basert på institusjonenes faglige behov. Disse
medlemmer ser derfor behov for en plan for det totale investeringsbehovet
i universitets- og høyskolesektoren.
Disse medlemmer mener det er
helt sentralt med en god infrastruktur og en tilrettelagt bygningsmasse
for å sikre en solid og omstillingsdyktig universitets- og høyskolesektor,
og for å tiltrekke oss dyktige studenter og forskere i årene fremover.
Disse medlemmer merker seg at
samarbeidspartiene i avtalen om budsjettforlik har foreslått å kutte
30 mill. kroner i bevilgningen til oppgradering av universitetsbygg. Disse
medlemmer vil påpeke at kuttet fremstår underlig sett i
lys av regjeringens beskrivelse i statsbudsjettet av behovet for oppgradering
av universitetsbygg.
Disse medlemmer viser videre
til at Stortinget i år behandlet forslaget til langtidsplan for forskning. Disse
medlemmer mente det var en svakhet ved langtidsplanen at
den ikke inneholdt en oversikt over behov, strategi og rekkefølge
for nybygg, større rehabiliteringer og utstyr. Dette gjør at langtidsplanen
ikke fungerer som et styringsverktøy for investeringer i sektoren
på linje med Nasjonal transportplan, noe regjeringens budsjettforslag
bærer preg av. Disse medlemmer er kritisk til at
langtidsplanen verken omtaler prioritering av byggeprosjekter eller
behovet for oppgradering og vedlikehold.
Med bakgrunn i dette fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen raskest mulig komme til
Stortinget med en ferdig investeringsplan/køordning for investeringer
og større vedlikeholdsprosjekter av bygg i universitets- og høyskolesektoren,
samt en analyse og plan for sektorens fremtidige behov for utstyr.»
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til budsjettforliket av 23. november 2015 om å bevilge 8 mill.
kroner til nybygg til SEARCH ved NMBU Høyland, Rogaland. Flertallet viser
til at SEARCH ved NMBU Høyland skal styrke det biologiske og medisinske fagområdet
gjennom forskning og opplæring ved at senteret skal fremme innovasjon
og utdanning innenfor helse- og veterinærpersonell. Flertallet viser til
at SEARCH nå trenger fasiliteter, noe det foreslås midler til i
budsjettforliket.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti viser til flertallspartienes
budsjettforlik om å bevilge penger til SEARCH sitt bygg ved NMBU
Høyland i Rogaland. Dette er ett av mange gode byggeprosjekter som
er planlagt i sektoren. At akkurat dette bygget nå blir prioritert
uten en klarere strategisk begrunnelse, synliggjør hvorfor framtidige
bygg burde vært en del av langtidsplan for forskning og høyere utdanning. Disse
medlemmer mener at regjeringen ikke prioriterer nybygg i
dette budsjettet, og vil derfor prioritere midler til en satsing
på nye kunnskapsbygg og nødvendige investeringer i infrastruktur.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til Senterpartiets alternative budsjettforslag, der det ble foreslått
å bevilge 8 mill. kroner til nybygg til SEARCH ved NMBU Rogaland
over kap. 2445 post 31.
Komiteen viser til
at Osebergfunnene er en del av verdensarven, sentral for norsk identitet,
og at vikingskipshuset er Norges mest besøkte museum. Prosjektet
Saving Oseberg er en viktig brikke i arbeidet med å skape nye og
forsvarlige rammer for visning og sikring av vikingtidsarven på
Bygdøy. Kulturhistorisk museum har siden 2013 drevet fase I av prosjektet,
og denne fasen blir gjennomført etter planen høsten 2016. Komiteen imøteser
oppfølgingen av dette prosjektet når fase I er gjennomført.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til at Norge har en stor offentlig sektor. For at offentlig
sektor skal fungere til beste for innbyggerne, er det viktig at
offentlig ressurser forvaltes mest mulig effektivt, og at det lages
systemer som legger til rette for dette.
Flertallet støtter regjeringens
avbyråkratiserings- og effektiviseringsreform og mener at denne reformen
vil gi insentiv til mer effektiv statlig drift. Flertallet vil
påpeke at mer effektiv forvaltning av midlene skaper handlingsrom
for prioriteringer i statsbudsjettet.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti er opptatt av
at universiteter og høyskoler har et viktig samfunnsmandat, i tillegg til
oppgaven med å utdanne folk til et arbeidsliv med høye kompetansekrav
og arbeidet med både fri og anvendt forskning. Universitetene og
høyskolene må sikres frihet og autonomi, blant annet gjennom grunnbevilgninger
på et tilstrekkelig nivå. Disse medlemmer er kritisk
til at regjeringen legger inn et udefinert effektiviserings- og
avbyråkratiseringskutt i sektoren på 0,6 pst., og er bekymret over om
kuttet kan få følger også for forskning og undervisning.
Disse medlemmer viser til at
dette skjer uten nevneverdig politisk debatt, og er bekymret over
at det tilsynelatende ikke er en tydelig tanke fra regjeringen om
hva det er i driften av universiteter og høyskoler som skal bli
bedre, eller som med fordel kan effektiviseres. Disse medlemmer mener dette
er en svakhet ved årets kunnskapsbudsjett.
Det foreslås en bevilgning på kr 816 950 000
under dette kapitlet.
Komiteen peker på
at internasjonal mobilitet blant studenter og forskere bidrar til
høyere kvalitet på utdanning og forskning. Norske studenter og forskere
i utlandet besitter ofte kompetanse som komplementerer norsk høyere
utdanning og forskning, noe som kommer både nasjonen og det internasjonale
samfunnet til gode. Komiteen vil understreke viktigheten
av at norske studenter og forskere får internasjonal erfaring, og
de positive konsekvenser dette får for forskning, utdanning, arbeids
og næringsliv i Norge.
Komiteen viser til
«Studentenes helse og trivselsundersøkelse» (SHoT) fra 2014, der
det rapporteres at 7–15 pst. av studentene strever mye i studiesituasjonen.
Dette skyldes forhold som lav studiemestring, liten gjennomføringsevne,
redusert livskvalitet, ensomhet, personlige forhold og alvorlige
psykiske symptomplager – og gjerne en kombinasjon av disse. Komiteen vil
påpeke at gode helsetilbud for studenter er en viktig del av det
å sikre gode rammer for å studere.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til Arbeiderpartiets forslag i finansinnstillingen, der partiet
foreslo å sette av 3 mill. kroner til integreringstiltak i studentsamskipnadene. Samskipnadene
har allerede et apparat for mottak av både norske og utenlandske
studenter. Med relativt små midler vil samskipnadene kunne opprette
målretta tilbud for flyktninger som begynner på høyere utdanning,
for å bidra til rask integrering og gjennomføring.
Komiteen viser til
at et godt helsetilbud for studenter er en viktig del av det å sikre
gode rammer for å studere. Komiteen viser videre
til at omtrent én av fem studenter ifølge «Studentenes helse- og trivselsundersøkelse»
(SHoT-analysen) opplever alvorlige psykiske symptomplager knyttet
til blant annet sosial ensomhet, lav studiemestring, konsentrasjonsproblemer
og dårlig selvbilde. Dette er omtrent dobbelt så mange som i normalbefolkningen
i samme aldersgruppe, og kvinner er mest utsatt. Komiteen mener
dette gir grunnlag for målrettede tiltak for å forbedre psykisk
helse blant studenter.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til budsjettforliket av 23. november 2015 om 5 mill. kroner
til tiltak for å bedre den psykiske helsen for studenter gjennom
å etablere en egen tilskuddsordning for målrettede tiltak fra studentsamskipnader
og læringsinstitusjoner.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til finansinnstillingen, der Arbeiderpartiet foreslo en satsing
på totalt 15 mill. kroner til å styrke det psykiske helsetilbudet
for studenter. Dette omfatter en bevilgning på 5 mill. kroner på
kirke-, utdannings- og forskningskomiteens ramme, som ble foreslått
bevilget direkte til studentsamskipnadene, 5 mill. kroner på helse-
og omsorgskomiteens ramme og 5 mill. kroner på kommunal- og forvaltningskomiteens
ramme.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til Senterpartiets alternative budsjettforslag, der det ble foreslått
å opprette en ny tilskuddsordning for tiltak for å styrke det psykiske
helsearbeidet rettet mot studenter med en bevilgning på 10 mill.
kroner.
Komiteens medlem fra Venstre viser til
Venstres alternative statsbudsjett, der det ble foreslått 15 mill.
kroner til en tilskuddsordning for tiltak for psykisk helse blant
studenter.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til Sosialistisk Venstrepartis alternative statsbudsjett, der det
ble foreslått 15 mill. kroner til lavterskeltilbud i regi av studentsamskipnadene
for å bedre tilbudet til studenter med psykiske helseplager.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
merker seg et stort behov blant studenter for lettere tilgang til
studentboliger og er derfor fornøyd med at bygging av studentboliger
prioriteres, og at det for neste år vil bli gitt tilskudd til bygging
av 2 200 nye studentboliger. En av studentsamskipnadenes viktigste
velferdsoppgaver er å tilby studentboliger, da det gir studentene
tilgang på rimelige hybelenheter under studieperioden. Flertallet viser
til at de statlige tilskuddene til bygging av studentboliger i perioden
2013–2016 er mer enn doblet. Flertallet mener påbegynte
prosjekter og områder med størst behov må prioriteres. Flertallet er
tilfreds med at regjeringen viderefører ordningen med høyere øvre
kostnadsramme i pressområdene.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener økt studiefinansiering og
økt boligbygging er de viktigste grepene for å bedre studentenes
økonomiske situasjon. Norge vil ha om lag 280 000 studenter i høyere
utdanning i 2020. Disse medlemmer viser til at rundt 10 000
studenter sto i boligkø hos landets studentsamskipnader høsten 2015.
Boligsituasjonen er særlig vanskelig i pressområdene. Flere studentboliger er
en nøkkel både til å gi ungdom mulighet til å studere og til å dempe
presset på boligmarkedet generelt.
Fra 2005 til 2013 ble antallet til studentboliger som
fikk statlig tilskudd mer enn firedoblet. Disse medlemmer viser
til at budsjettforlikene mellom regjeringen, Kristelig Folkeparti
og Venstre har gitt økte tilskudd til dette formålet, men vil bemerke
at utbyggingstakten også bør økes ytterligere for å møte behovet. Disse
medlemmer mener byggingen av studentboliger bør komme opp
på 3 000 boliger årlig for å sikre en tilstrekkelig dekningsgrad
på landsbasis innen få år.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til Arbeiderpartiets forslag i finansinnstillingen, der Arbeiderpartiet
gikk inn for en økning på 800 studentboliger i 2016 ut over regjeringens
forslag, til totalt 3 000. Disse medlemmer viser
til sine merknader under punkt 2.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til Senterpartiets alternative budsjettforslag, der det ble foreslått
å øke tilskuddet til bygging av studentboliger med 30 mill. kroner
utover regjeringens budsjettforslag i Prop. 1 S (2015–2016).
Det foreslås en bevilgning på kr 68 683 000
under dette kapitlet.
Komiteen viser til
at denne posten kun omhandler de fagskolene som får direkte støtte
over statsbudsjettet, og ikke de som finansieres gjennom rammetilskudd
til fylkeskommunen eller over budsjettet til Helse- og omsorgsdepartementet.
Komiteen viser videre til at
tilgangen til bredden av gode fagskoleutdanninger er viktig for
å sikre arbeidsmarkedet og næringslivet tilgang til yrkesrettet
utdanning på høyere nivå – tilpasset ny teknologi, nye trender og
nye krav i arbeidslivet. Fagskolenes kvalitetssikrede, fleksible
og arbeidsmarkedsrettete utdanningstilbud, som bygger på videregående
opplæring eller tilsvarende realkompetanse, er nødvendig for å sikre
samfunnet nødvendig kompetanse.
Komiteen er fornøyd med styrkingen
av den systematiserte kunnskapen om fagskolene, hvor blant annet
tilstandsrapportene for fagskolene er et viktig bidrag for å sikre
kvalitet, tette igjen kunnskapshull og i tillegg bidra til å gi
fagskolesektoren økt synlighet. Mer og bedre kunnskap gir et bedre grunnlag
for å videreutvikle fagskolene. Kunnskapsdepartementet oppnevnte
i 2013 en ekspertgruppe som overleverte rapporten «Private høyskoler
og fagskoler i samfunnets tjeneste» i desember 2014.
Komiteen ser i denne sammenheng
frem til den varslede stortingsmeldingen om fagskoleutdanning høsten
2016 som vil følge opp rådene fra fagskoleutvalget og høringsinnspillene
til rapporten.
Komiteen vil understreke at fagskolene
spiller en viktig rolle i norsk utdanningssystem og for å fylle fremtidens
kompetansebehov. Komiteen vil påpeke at Norge trenger
flere gode fagarbeidere. SSB anslår at vi i 2035 kommer til å mangle
mellom 90 000 og 190 000 fagutdannede i Norge, blant disse fagskolekandidater.
I NHOs kompetansebehov melder deres medlemsbedrifter allerede i
dag at et av deres største og viktigste kompetansebehov i dag, men også
i fremtiden, er fagskolekandidater. Et godt fagskoletilbud er viktig
både for å dekke kompetansebehovet i fremtiden, og for å bidra til
at det er attraktivt å velge yrkesfag. Gode utviklings- og valgmuligheter videre
er viktig for ungdom som skal velge utdanning, og et godt fagskoletilbud
bidrar derfor til å gjøre yrkesfagene mer attraktive. Komiteen vil
peke på at fagskolenes fremste styrke er at utdanningstilbudene
utformes, utvikles og tilpasses i tett kontakt med arbeidslivet;
slik gjør fagskolene et forbilledlig godt arbeid med relevans i
utdanningene sine.
Komiteen viser til «NOU 2014:
14 Fagskolen – et attraktivt utdanningsvalg» og deres utredning
om fagskolenes fremtid.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Venstre og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at kunnskapsministeren har varslet at det skal komme en
stortingsmelding om fagskolene, og ser frem til dette. Flertallet er
utålmodige etter at arbeidet med å utvikle og styrke fagskolenes
tilbud og posisjon skal fortsette, og mener dette haster.
Imidlertid har komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti også
merket seg at kunnskapsministeren har kalt 2015, eller 2016, for
fagskolenes år, og er skuffet over at dette på ingen måte gjenspeiles
i regjeringens forslag til statsbudsjett. Disse medlemmer mener
det finnes en rekke tiltak som raskt kan settes i gang allerede
før stortingsmeldingen legges frem, og vil trekke frem behovet for
flere fagskoleplasser.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet viser i denne sammenheng til at regjeringen,
i påvente av den kommende stortingsmeldingen, allerede har tatt
grep som skal bidra til styrking av fagskolene i utdanningssystemet
og sidestille kvalitetskravene med UH-sektoren for øvrig. Målet
er å sikre studentenes rettigheter på en bedre måte, klargjøre og
forbedre NOKUTs rolle mot fagskoleutdanninger, samt skape bedre
forutberegnelighet for fagskoletilbydere, fagskoler og studenter.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet mener
at det sett i lys av samfunnets kompetansebehov, men også den høye
arbeidsledigheten der mange ledige fagarbeidere kan bruke tiden frem
til de får ny jobb til å tilegne seg ny og viktig kompetanse, er
mange gode grunner til å opprette flere fagskoleplasser i 2016.
Disse medlemmer etterlyser en
tydelig satsing på fagskolene og viser til finansinnstillingen der Arbeiderpartiet
foreslo å bevilge 10 mill. kroner til en opptrappingsplan for 1 000
nye fagskoleplasser, med 300 flere plasser i 2016.
Komiteens medlem fra Senterpartiet mener
fagskoleutdanningene må løftes som karrierevei, og at det må bli
lettere å veksle mellom yrkesrettet og akademisk utdanning. Slik
kan vi bedre fylle behovene i et moderne kunnskapssamfunn. Dette medlem viser
til omstruktureringen i universitets- og høgskolesektoren, der høgskoleoppdraget
er satt under press, og der et stort antall høgskoler fusjoneres
inn i større universiteter. Dette medlem mener at
dette innebærer at fagskolene får en enda viktigere rolle i utdanningssystemet
for å imøtekomme arbeidslivets behov for praktiske og praksisnære
utdanninger.
Dette medlem viser til Senterpartiets
alternative budsjettforslag, der det ble foreslått å øke tilskuddet
til fagskoleutdanning med 6 mill. kroner utover regjeringens budsjettforslag
i Prop. 1 S (2015–2016).
Det foreslås en bevilgning på kr 522 424 000
under dette kapitlet, jf. Prop. 1 S Tillegg 1 (2015–2016).
Komiteen viser til
arbeidet med økt kvalitet i høyere utdanning. Dette budsjettkapitlet
omfatter blant annet kvalitetssikringsorganet NOKUT, Samordnet opptak
(SO), Senter for internasjonalisering av utdanning (SIU), BIBSYS,
CRIStin, Norgesuniversitetet, UNIS og UNINETT.
Komiteen merker seg at departementet
vurderer at NOKUT samlet sett har god måloppnåelse i 2014. NOKUT
har blant annet styrket arbeidet som nasjonalt kontaktpunkt for
det europeiske kvalifikasjonsrammeverket. Komiteen merker
seg at NOKUT har lagt vekt på mer målrettet og effektivt tilsyn.
Komiteen mener at fokus på internasjonalisering
kan bidra til å styrke kvalitetsutviklingen i norsk utdanning. SIU
forvalter internasjonale samarbeidsprogram på vegne av Kunnskapsdepartementet, Utenriksdepartementet,
Norad, Nordisk Ministerråd og EU-kommisjonen. Komiteen viser
videre til at SIU i 2014 gjennomførte en omfattende vurdering av virkemiddelapparatet
for internasjonalisering av høyere utdanning. Komiteen merker
seg at departementet foreslår at midlene SIU tidligere har fått
til administrasjon av kvoteordningen, gradvis skal omdisponeres
til forvaltning av et nytt program for samarbeid med institusjoner
i utviklingsland og strategien for høyere utdannings- og forskningssamarbeid, Panorama-strategien.
Komiteen viser til at mange med
solid utdanning fra andre land opplever det norske systemet for godkjenning
av utdanning som tungrodd, vanskelig og unødvendig strengt, og at
dette fører til at verdifull kompetanse ikke tas i bruk. Flyktningsituasjonen gjør
problemet større. Komiteen vil på denne bakgrunn
be regjeringen gjennomgå systemet for godkjenning av utdanning fra
andre land.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet har merket seg at det er betydelig skepsis
blant arbeidslivets parter og andre aktører mot en mulig omorganisering
av NOKUT. Det handler om å flytte NOKUTs enhet for godkjenning av
utenlandsk utdanning til Felles administrativt tjenestesenter. Siden
en stor del av NOKUTs arbeid hva gjelder godkjenning av utenlandsk kompetanse
er rettet mot arbeids- og næringsliv, er det viktig at denne funksjonen
ivaretas på best mulig måte.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til Sosialistisk Venstrepartis alternative budsjett, der bevilgningen
til NOKUT ble økt med 5 mill. kroner for å styrke deres saksbehandlingskapasitet.
Komiteen understreker
viktigheten av å bevare de lange og nære kulturhistoriske båndene
mellom Island og Norge og mener det er viktig at det norske språk
blir representert ved språksenteret for alle verdens språk ved Islands
universitet, som åpner i 2016. Komiteen ber om at
SIU finner midler til å delfinansiere en norsklektor ved Islands
universitet, forutsatt medfinansiering fra Islands side. Avtaler
om lektorordning på Island skal kunne vare i fem år og vil være
en særordning som avviker fra den øvrige konkurransen om disse midlene.
Det foreslås en bevilgning på kr 559 232 000
under dette kapitlet, jf. Prop. 1 S Tillegg 1 (2015–2016).
Komiteen viser til
at målet for midler bevilget under dette kapitlet er å bidra til
å styrke kvalitetssikring og kvalitetsutvikling i universitets-
og høyskolesektoren. Det innebærer samordning av fellestiltak og
prioriterte områder. Dette budsjettkapitlet omfatter blant annet
bevilgninger til større utstyrsinnkjøp og vedlikehold, bevilgninger
til Norges forskningsråd, tilskudd til internasjonale program, samt
tilskudd til Universitets- og høgskolerådet (UHR).
Når det gjelder finansieringssystemet, viser komiteen til
merknader under punkt 9 nedenfor.
Komiteen viser til at målet med
bevilgningene til Norges forskningsråd på dette budsjettkapitlet
er å styrke universiteter og høyskoler som innovasjonsaktører, gi
mer og bedre forskning i høyskolene og i profesjonsfagene og fremme
forskning ved universitetsmuseene.
Komiteen merker seg Universitets-
og høgskolerådets mål om å fremme samordning mellom universiteter
og høyskoler innenfor høyere utdanning, forskning, formidling og
ressursforvaltning.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
vil understreke at arbeid er den beste måten å integrere nye samfunnsborgere
på. Flyktningsituasjonen vi nå opplever, gjør det enda viktigere
å legge til rette for at flest mulig av dem som får opphold i landet,
raskt kommer i arbeid. Flertallet vil i denne sammenhengen
understreke betydningen av gode godkjenningsordninger for utenlandsk
utdanning, slik at innvandrere som får opphold, får benyttet den
kompetansen de allerede har på best mulig måte. I regjeringens forslag
til statsbudsjett for 2016 ble det foreslått å bevilge 20 mill.
kroner, hvorav 13 mill. kroner på rammeområde 16 KUF, til ulike
tiltak for at nyankomne flyktninger med høyere utdanning skal kunne
bruke sin medbragte kompetanse til å komme raskt ut i arbeidslivet. NOKUT
har ansvaret for å vurdere søknader om godkjenning av utdanning
fra utlandet. For å unngå at NOKUT får kapasitetsproblemer med å
håndtere søknader fra flyktninger som vil inn på arbeidsmarkedet,
foreslås det i statsbudsjettet å styrke kapasiteten til NOKUT. Flertallet støtter
dette. Videre viser flertallet til forslaget i statsbudsjettet
om å bevilge 17 mill. kroner til oppretting av en ordning med sentral
godkjenning av utenlandsk fagopplæring. Dette vil gjøre det mulig
for mange arbeidstakere å få godkjent utenlandsk utdanning og dermed
styrket sin tilknytning til det norske arbeidsmarkedet.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti har merket seg
at NOKUT har mulighet til å bidra i den situasjonen vi har med tanke
på kraftig økning i antall flyktninger. NOKUTs oppgave er blant
annet å medvirke til at personer med utenlandsk utdanning kan bruke
utdanningen sin i Norge. En god del av de som kommer som flykninger,
har fagutdanning eller en akademisk grad fra hjemlandet sitt. Det
er viktig både for den enkelte og for samfunnet at hver og en raskt
og effektivt blir satt i stand til å arbeide og skaffe egen inntekt.
Å godkjenne utenlandsk utdanning raskt er et viktig tiltak for å
få flyktninger i arbeid og bruke den kompetansen de besitter. Med
en godkjenning fra NOKUT står flyktningene sterkere i det norske
arbeidsmarkedet.
Disse medlemmer vil understreke
at det er særdeles viktig at arbeidet med å godkjenne utenlandsk
utdanning kommer i gang så snart som praktisk mulig. At så mange
som mulig av flyktningene kommer i meningsfull aktivitet, har stor
effekt på om vi lykkes med det videre integreringsarbeidet. Om flyktningene
kommer raskt i arbeid og kan bruke kompetansen de besitter, vil
det være gunstig både for dem og for samfunnet. Med en godkjenning
fra NOKUT står flyktningene sterkere i det norske arbeidsmarkedet.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til finansinnstillingen, hvor Arbeiderpartiet foreslo å øke bevilgningene
til NOKUT med 8 mill. kroner for å styrke deres saksbehandlingskapasitet
og arbeid med veiledning til nyankomne flyktninger.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti stiller seg bak ambisjonen
om å innføre lærerutdanning på masternivå. Disse medlemmer viser
til at NOKUT i et innspill til departementet (11. februar 2015)
skriver at en full innføring av femårig lærerutdanning fra 2017
er problematisk, og at dette vil kreve tilføring av minst 230 nye
stillinger ved institusjonene. Disse medlemmer fremholder
også at NOKUT hevder at implementering som forutsetter reell heving
av fagmiljøene, fordrer mer tid for flere av institusjonene, og
at noen miljøer trolig er klare fra 2017, men at for de fleste institusjonenes
del bør det utarbeides en god opptrappingsplan. Disse medlemmer er
kritiske til at regjeringen i budsjettet ikke har fremlagt en slik
plan for å heve fagmiljøenes kompetanse, og stiller spørsmål ved
om regjeringen gjør tilstrekkelig for å sette fagmiljøene i stand
til å håndtere en masterutdanning til studiestart 2017.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
videre til finansinnstillingen, der Arbeiderpartiet foreslo 100
nye rekrutteringsstillinger utover regjeringens forslag, for å styrke
profesjonene og velferdsstatens yrker. Disse medlemmer er
positive til at det i forliket kom inn ytterligere rekrutteringsstillinger,
men mener det er en reell sjanse for at fagmiljøene ikke vil være
klare for å møte økte faglige krav for å tilby lærerutdanning til alle
lærerstudenter på masternivå. Disse medlemmer ber
regjeringen komme med en plan for kompetansebehovet som skal til
for å sikre en faglig forsvarlig innføring av femårig lærerutdanning
fra 2017.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
videre til Senterpartiets alternative budsjettforslag, der det ble
foreslått å redusere kap. 281 post 1 med 75 mill. kroner sammenlignet
med regjeringens forslag i Prop. 1 S (2015–2016).
Komiteens medlem fra Venstre understreker
at en god lærerutdanning er avgjørende for å få mange kvalifiserte
lærere inn i skoleverket og dermed sikre gode skoler i framtida. Dette
medlem mener det er viktig at det settes av tilstrekkelig
med midler til å etablere tilbudene om mastergradsnivå på grunnskolelærerutdanning,
og å gjøre lærerutdanningsinstitusjonene klare til omleggingen. Dette medlem viser
til Venstres alternative statsbudsjett, der det ble foreslått å
bevilge ytterligere 25 mill. kroner til utvikling av lærerutdanningen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til budsjettforliket om å øke bevilgningene med 5 mill. kroner
til læremidler på fagskoler. Flertallet er opptatt
av at det norske samfunnet må anerkjenne fagskolenes viktige plass
i utdanningssystemet, som leverandører av viktig kunnskapsbasert
utdanning av fagarbeidere i flere fag. De maritime utdanningene
har lenge hatt en vanskelig situasjon med hensyn til læremidler,
og flertallet ber derfor om at læremiddelutvikling ved
maritim utdanning prioriteres ved tildelingen av disse midlene.
Komiteens medlem fra Senterpartiet vil
understreke at i tillegg til funksjonelle bygg, så er moderne utstyr
nødvendig for å sikre kvaliteten i utdanningene som tilbys i universitets-
og høgskolesektoren. Dette medlem mener at en kvalitativt god
og relevant utdanning innebærer at studentene har mulighet til å
bruke tilsvarende utstyr som det de vil møte når de kommer ut i
arbeidslivet.
Dette medlem viser til Senterpartiets
alternative budsjettforslag, der det ble foreslått å øke bevilgningen
til utstyr ved universitet og høgskoler med 25 mill. kroner utover
regjeringens forslag i Prop. 1 S (2015–2016).
Komiteens medlem fra Venstre vil
understreke at institusjonene i UH-sektoren sliter med et stort
etterslep når det gjelder vedlikehold og innkjøp av nytt vitenskapelig
utstyr. Utskiftingstakten er økende, og også dette området må prioriteres
for å kunne satse på forskning og kunnskap. Det krever langsiktig
opptrapping. Dette medlem viser til Venstres alternative
statsbudsjett, hvor det på denne bakgrunn ble foreslått å styrke
utstyrssatsingen over Forskningsrådets budsjett kap. 285 post 54
med ytterligere 50 mill. kroner.
Komiteen viser til
at Høgskolesenteret i Kristiansund har som formål å fasilitere og
utvikle utdanningstilbud på høgskolenivå i Kristiansund og på Nordmøre.
Høgskolesenteret spiller en viktig rolle for regionen, og i 2015
er det registrert 330 studenter. Senteret har i samarbeid med Høgskolen
i Bergen bygget opp et verdifullt tilbud gjennom det desentraliserte
ingeniørstudiet på undervannsteknologi.
Komiteen mener dette er et viktig
tilbud.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til budsjettforliket, hvor det er enighet om en bevilgning
på 4 mill. kroner til Høgskolesenteret i Kristiansund.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til finansinnstillingen, der Arbeiderpartiet foreslo å bevilge 5
mill. kroner til Høgskolesenteret i Kristiansund.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til Senterpartiets alternative budsjettforslag, der det ble foreslått
å bevilge 4 mill. kroner til den desentraliserte ingeniørutdanningen
i undervannsteknologi ved Høgskolesenteret i Kristiansund i regi
av Høgskulen i Bergen.