Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

Asyl- og migrasjonspakten: Solidaritetspool

Kommisjonen la 11. november frem sin vurdering av migrasjonssituasjonen i EUs medlemsstater for rapporteringsperioden juli 2024–juni 2025. Kommisjonen skal i henhold til forordning (EU) 2024/1351 hvert år fastslå hvilke medlemsstater som er (i) under migrasjonspress, (ii) er i fare for slikt press eller (iii) står overfor en betydelig migrasjonssituasjon. Basert på vurderingene som Kommisjonen har foretatt, og som del av gjennomføring av solidaritetsmekanismen, skal Rådet vedta opprettelse av en årlig solidaritetspool. Først når Rådet har vedtatt denne beslutningen vil medlemsstatenes solidaritetsbidrag være offentlige og juridisk bindende.

Den 11. november tok Kommisjonen et ytterligere skritt i gjennomføringen av migrasjons- og asylpakten, ved å lansere den første årlige «Annual Migration Management Cycle» (jf. pressemelding). Denne gir oversikt over asyl- og migrasjonssituasjonen i EU, identifiserer migrasjonssituasjonene medlemsstatene står overfor, og foreslår en årlig solidaritetspool som skal vedtas av Rådet.

Lanseringen av den årlige syklusen er en viktig milepæl for å sikre effektiv gjennomføring av asyl- og migrasjonspakten. Pakten trådte i kraft 11. juni 2024 og skal gjennomføres fra juni 2026. EU/EØS-nytt har tidligere omtalt Kommisjonens plan for gjennomføring av asyl- og migrasjonspakten, se eventuelt også EU/EØS-nytt 20. februar 2024. For nærmere informasjon om solidaritetsmekanismen, se omtale under «Solidaritet i praksis» på side 30. Deler av asyl- og migrasjonspakten er relevant for Norge gjennom Dublin-avtalen, mens solidaritetsmekanismen faller utenfor.

Kommisjonen viser i sin pressemelding til en fortsatt bedring av migrasjonssituasjonen i rapporteringsperioden (juli 2024–juni 2025), med en nedgang på 35 % i ulovlige grensepasseringer, også på grunn av bedret samarbeid med partnerland. Samtidig gjenstår utfordringer, som fortsatt press fra irregulære ankomster og uautoriserte bevegelser internt i EU, mottak av flyktninger fra Ukraina, instrumentalisering av migranter og retursamarbeid.

Årlig solidaritetspool

Gjennomføringbeslutning (EU) (…/…) av 11. november 2025 viser til at Kommisjonen i henhold til artikkel 11 forordning (EU) 2024/1351 hvert år skal fastslå hvilke medlemsstater som er under migrasjonspress, er i fare for slikt press eller står overfor en betydelig migrasjonssituasjon, jf. Kommisjonens fremlagte vurdering.

Kommisjonen har nå lagt frem et forslag til rådsvedtak om opprettelse av den årlige solidaritetspoolen, for å imøtekomme behovene til medlemsstater som er under migrasjonspress. Forslaget vil dekke et helt år. I tråd med asyl- og migrasjonspaktens regler er imidlertid ikke forslaget offentlig tilgjengelig.

Det er nå opp til Rådet å vedta Kommisjonens forslag og bli enige om størrelsen på solidaritetspoolen og om hvordan hver medlemsstat skal bidra. Når Rådet har vedtatt beslutningen, vil medlemsstatenes solidaritetsbidrag være offentlige og juridisk bindende. Medlemslandene står fritt til å velge formen for sine solidaritetsbidrag gjennom å ta ansvar for personer som egentlig er en annen stats ansvar, økonomisk støtte og alternative tiltak eller en kombinasjon av disse. I Q and A fremgår det at «‘People solidarity' can be provided either through relocations or through responsibility offsets. With responsibility offsets, a Member State agrees to take responsibility for asylum applicants already on its territory who would otherwise be the responsibility of a Member State facing migratory pressure.»

Kommisjonen gjør følgende analyse av medlemsstatenes migrasjonssituasjon:
Medlemsstater under migrasjonspress: Hellas, Kypros, Spania og Italia vil være kvalifisert til å få tilgang til solidaritetspoolen, EUs solidaritetsverktøy for medlemsstater under migrasjonspress, når pakten trer i kraft i midten av 2026, ifølge Kommisjonen. Disse landene listes i vedlegg I til gjennomføringsbeslutningen.

Medlemsstater som står i fare for migrasjonspress: Belgia, Bulgaria, Tyskland, Estland, Irland, Frankrike, Kroatia, Latvia, Litauen, Nederland, Polen og Finland er utsatt for migrasjonspress, enten på grunn av et høyt antall ankomster i det foregående året, vedvarende belastning på mottakssystem eller trussel om instrumentalisering av migranter. Disse landene vil ha prioritert tilgang til EUs verktøykasse for migrasjonsstøtte (EU Migration Support Toolbox). Disse landene listes i vedlegg II til gjennomføringsbeslutningen.

Medlemsstater som står overfor en betydelig migrasjonssituasjon: Bulgaria, Tsjekkia, Estland, Kroatia, Østerrike og Polen står overfor en betydelig migrasjonssituasjon på grunn av akkumulerte press de siste fem årene. Disse landene vil ha muligheten til å be Rådet om å gi et helt eller delvis fradrag fra bidrag til solidaritetspoolen for det kommende året, påpeker Kommisjonen. Disse landene listes i vedlegg III til gjennomføringsbeslutningen.

For nærmere informasjon, se «Q and A» utarbeidet av Kommisjonen.

Ytterligere informasjon

Commission launches first Annual Migration Management Cycle under the Pact on Migration and Asylum (Europalov)
Remarks by Commissioner Brunner  
First Annual Migration Management Cycle
Q and A on the First Annual Migration Management Cycle
First State of play on the Implementation of the Pact on Migration and Asylum - June 2025
Common Implementation Plan for the Pact on Migration and Asylum - Migration and Home Affairs
Explanatory memo on the Pact on Migration and Asylum

Kontaktinfo

Stortingsbiblioteket: bibl@stortinget.no
Ansvarlig: Vilde Høvik Røberg

Sist oppdatert: 18.11.2025 13:30
: