Kommisjonen med ny handlingsplan for høyhastighetstog
Transportpakken som Europakommisjonen presenterte 5. november inneholder en handlingsplan for å fremskynde utrullingen av Europas jernbanenett for høyhastighetstog, med en ambisjon om å halvere reisetiden for flere populære togstrekninger i Europa. Kommisjonen la også frem en strategi for bærekraftig transport som skal øke investeringer i fornybar- og lavkarbondrivstoff i luftfart og maritim transport.
«Today’s package is about strengthening Europe’s competitiveness while moving decisively towards a net-zero future. By investing in faster, better-connected rail and scaling up renewable and low-carbon fuels, we are making Europe’s transport system cleaner, more resilient and more affordable for citizens», uttaler transportkommissær Apostolos Tzitzikostas i Kommisjonens pressemelding.
Handlingsplanen for høyhastighetstog beskriver tiltakene som er nødvendige for å skape et raskere, mer interoperabelt og bedre sammenkoblet europeisk nettverk innen 2040. Målet er å redusere reisetiden og gjøre jernbane til et mer attraktivt alternativ til kortdistansefly. Kommisjonen anslår at passasjerer blant annet skal kunne kutte reisetiden fra Berlin til København med 3 timer, og mer enn halvere reisetiden fra Sofia til Athen. Nye grensekryssende forbindelser skal også muliggjøre raskere og enklere reiser, som Paris-Lisboa via Madrid, og bedre forbindelser mellom de baltiske hovedstedene.
For å virkeliggjøre denne visjonen foreslår Kommisjonen fire sentrale tiltaksområder:
- Fjerne grensekryssende flaskehalser, gjennom bindende tidsfrister som skal fastsettes senest i 2027.
- Utvikle en koordinert finansieringsstrategi, gjennom en strategisk dialog med medlemslandene, industrien og investorer.
- Forbedre forholdene for jernbaneindustrien og jernbaneoperatører, slik at de kan investere, utvikle innovative løsninger og operere konkurransedyktig.
- Forsterke styringen på EU-nivå, gjennom å kreve at infrastrukturforvaltere samordner kapasiteten for grensekryssende langdistansetjenester, og tilrettelegge for standardisering og autorisasjon.
Handlingsplanen bygger på forordning om retningslinjer for videreutvikling av det transeuropeiske transportnettverket (TEN-T), som ble tatt inn i EØS-avtalen 24. oktober i år. Norge har vært tilknyttet TEN-T siden 1990-tallet.
Kommisjonen la også frem en investeringsplan for bærekraftig transport (STIP), som fastlegger en felles tilnærming for å øke investeringer i fornybar- og lavkarbondrivstoff i luftfart og maritim transport, som skal bidra til å nå målene i RefuelEU Aviation og FuelEU Maritime.
Kontaktinfo
Stortingsbiblioteket: bibl@stortinget.no
Ansvarlig: Vilde Høvik Røberg