Målene for Regjeringens økonomiske
politikk er arbeid til alle, en bærekraftig utvikling,
en mer rettferdig fordeling og styrking av velferdsordningene. Siden
høsten 2005 har mer enn 200 000 flere personer
kommet i inntektsgivende arbeid. Nærmere 50 000
personer er kommet ut av ledighetskøen, og husholdningenes
inntekter har vokst raskt. Høye oljepriser har bidratt
til store overføringer til Statens pensjonsfond. Sammen med
en bruk av oljepenger i tråd med prinsippene for en generasjonsmessig
rettferdig forvaltning av petroleumsressursene har dette bidratt til å styrke
statens framtidige finanser. Samtidig er fellesskapsløsningene
bygget ut, og aktivitet og sysselsetting i kommuneforvaltningen
betydelig styrket.
Den gunstige utviklingen må ses i sammenheng med
at perioden 2003-2007 nå avtegner seg som den sterkeste
vekstperioden siden 1960-tallet. Veksten i fastlandsøkonomien
anslås til 6 pst. i 2007 og til 3 1/4
pst. i 2008. Selv om vekstanslaget for 2008 er justert opp med 1/2 prosentpoeng
etter at Nasjonalbudsjettet for 2008 ble lagt fram, tyder utviklingen
gjennom det siste halve året på at veksttakten
er på vei ned. Kapasitetsutnyttelsen i økonomien
er imidlertid høy, og i mange sektorer er det fortsatt vanskelig å rekruttere
nok kvalifisert arbeidskraft. Lønnsveksten er på vei
opp, og tiltakende prisvekst på norskproduserte varer og
tjenester har bidratt til å bringe den underliggende prisstigningen
nær inflasjonsmålet for pengepolitikken på 2,5
pst.
I en situasjon med press i økonomien
er det viktig at den økonomiske politikken bidrar til at
kostnadsutviklingen holder seg innenfor rammer som konkurranseutsatte
bedrifter kan leve med over tid. I tråd med de signalene
Norges Bank ga våren 2005 er styringsrenten økt
gradvis. Den uventet sterke oppgangen i norsk økonomi har imidlertid
bidratt til at styringsrenten er blitt økt noe mer enn
opprinnelig anslått. Samtidig har bruken av oljeinntekter økt
klart langsommere gjennom de tre siste årene enn i perioden
2001-2004. Dette er i overensstemmelse med handlingsregelen for
bruk av petroleumsinntekter, som legger opp til at tempoet i innfasingen
av disse inntektene i norsk økonomi bør være
mer moderat i en høykonjunktur enn i en lavkonjunktur.
Regjeringen legger stor vekt på å holde
bruken av oljeinntekter på et nivå som understøtter
en fortsatt balansert utvikling i norsk økonomi. Samtidig
må det legges vekt på å unngå innstramminger
innenfor sentrale tjenesteområder. I lys av disse to hensynene
foreslår Regjeringen en revisjon av 2008-budsjettet der det
strukturelle, oljekorrigerte underskuddet reduseres med knapt 3
mrd. kroner, fra 76,8 mrd. kroner i saldert budsjett til 73,9 mrd.
kroner. Medregnet forslag som tidligere er fremmet for Stortinget
er utgiftene økt med 6,3 mrd. kroner, herunder en bevilgning
til helseforetakene på 3,5 mrd. kroner for å dekke
en uforutsett sterk vekst i deres pensjonspremier. Som følge
av at anslaget for forventet fondsavkastning for 2008 også er redusert
med om lag 3 mrd. kroner, ligger det strukturelle underskuddet for
2008 om lag 7 mrd. kroner lavere enn 4-prosentbanen for bruk av
oljeinntekter, det samme som anslått i Nasjonalbudsjettet
for 2008.
Komiteen tek omtalen
til orientering og viser til dei respektive merknadene i Innst.
S. nr. 270 (2007-2008) og Innst. O. nr. 70 (2007-2008).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet betrakter
revidert budsjett som en teknisk revisjon, som skal ta høyde
for nye oppståtte forhold i regjeringen Stoltenberg IIs
vedtatte budsjett for 2008. Disse medlemmer må akseptere
at flertallet på Stortinget stemte ned Fremskrittspartiets
alternative budsjett for 2008, og at revidert budsjett ikke er arenaen
for omkamper. Disse medlemmer vil derfor i forbindelse
med budsjettet for 2009, som skal behandles høsten 2008,
komme tilbake til våre helhetlige forslag og løsninger.
Endringene i revidert budsjett reflekterer dermed ikke
Fremskrittspartiets helhetlige budsjettpolitikk. Disse medlemmer viser
til sitt alternative statsbudsjett for 2008 der disse medlemmer hadde
en annen profil enn Regjeringen, med store kutt i offentlig sektor, vridning
over på offentlige investeringer fremfor offentlig forbruk,
samt offentlige anskaffelser fra utlandet som forutsettes ikke å ha
innvirkning på norsk innenlands økonomi. Disse
medlemmer viser til at denne budsjettprofilen ble lagt inn
i Statistisk sentralbyrås makroøkonomiske modell
MODAG, der utslaget viste lavere inflasjon, noe som indikerte at
Norges Bank kunne sette ned renten med 0,3 prosentpoeng.
Disse medlemmer viser til at
det er vekstevnen som avgjør velferdsutviklingen i Norge, og
at det derfor er avgjørende å fremme verdiskaping
og produktivitet både i offentlig og privat sektor. Disse
medlemmer mener derfor at Regjeringen må føre
en langt mer aktiv næringspolitikk og en offensiv og vekstskapende økonomisk
politikk. Disse medlemmer mener dette fokus er tilnærmet
fraværende i Regjeringens fremlegg til revidert statsbudsjett.
Målene som Regjeringen trekker opp for den økonomiske politikken,
setter i liten grad fokus på verdiskaping.
Grunnlaget for norsk verdiskaping er den produksjonen
som skjer i private bedrifter. Disse medlemmer vil
hevde at tilbudssidepolitikk vil legge forholdene bedre til rette
for privat næringsvirksomhet, ved å øke
tilbudet av arbeidskraft, dempe lønnsøkninger,
senke avgifter, legge om skattesystemet og redusere skattetrykket,
samt øke investeringer i forskning, samferdsel og annen
offentlig tjenesteyting som kommer næringslivet til gode.
Etter disse medlemmers oppfatning er det også behov
for stabile, langsiktige og internasjonalt konkurransedyktige rammebetingelser
for næringslivet. En reduksjon i landbrukssubsidiene og
annen næringsstøtte vil også legge forholdene
bedre til rette for lønnsom privat næringsdrift.
Privat næringsvirksomhet er hemmet av en rekke lover og
reguleringer som legger en sterk demper på nyskaping, omstillinger
og effektiv drift. Lov- og forskriftsjungelen må ryddes
opp i, slik at hverdagen for bedrifter og entreprenører
kan bli enklere.
Norske myndigheter har altfor lenge vegret seg med
hensyn til å definere og utnytte landets komparative fortrinn,
med andre ord hvor vi som nasjon har bedre forutsetninger for å lykkes
enn våre konkurrentland.
Etter disse medlemmers oppfatning
er handlingsregelen lite egnet som finansielt styringsverktøy.
Handlingsregelen representerer tvert imot en kollektiv politisk
ansvarsfraskrivelse mht. Norges økonomiske og finansielle
utvikling. Det er langt viktigere å holde fokus på vekstevnen
i BNP og tiltak som kan bidra til større effektivitet og
produktivitet over tid. Disse medlemmer registrerer
at Regjeringen velger å forholde seg passiv til disse forholdene. Så lenge
dette vedvarer, er det disse medlemmers oppfatning
at man ikke er i stand til å bruke finanspolitikken til
verken å fremme vekst eller verdiskaping, hvilket er helt
grunnleggende for norsk økonomi.
Disse medlemmer understreker
behovet for større strukturelle reformer som vil bidra
til å effektivisere og rasjonalisere offentlig sektor og økonomiens
virkemåte.
Disse medlemmer har sett seg
lei på den unyanserte finanspolitiske debatten som oppstår som
en konsekvens av at økte utgifter på ett område
skal dekkes inn krone for krone på et annet område,
uavhengig av hvordan kronen brukes og hvordan den både
isolert og samlet sett påvirker utviklingen i norsk økonomi.
Budsjettbalansen, den såkalte stramheten i budsjettet og
ikke minst handlingsregelen, har for det politiske flertallet nå blitt
viktigere enn de reelle utfordringer og problemer som eksisterer
i flere deler av samfunnet.
Etter disse medlemmers oppfatning
evner ikke den politiske debatten å skille mellom hva pengene
brukes til over statsbudsjettet. Disse medlemmer understreker
at en krone ikke er lik enhver annen krone i budsjettsammenheng. En
krone brukt til investeringer har ikke samme effekt som en krone
brukt til drift, og en krone brukt i en del av økonomien
med ledig kapasitet har ikke samme effekt som en krone brukt i en del
av økonomien med sprengt kapasitet. Videre har en krone
brukt i utlandet ikke samme effekt som en krone brukt i Norge. Det
er umulig å forstå hvordan man i et av verdens
rikeste land har omfattende problemer både i helsevesen,
eldreomsorg, skolevesen, manglende ressurser til politi og forsvar
samt manglende ressurser til veiinvesteringer.
Disse medlemmer vil understreke
at mange av problemene i norsk økonomi er myndighetsskapte,
noe som tilsier at større systemendringer er påkrevd.
Offentlig sektor har over tid vokst seg stor
og ineffektiv. Et omfattende byråkrati fører til
rigide systemer, og store mengder lover og forskrifter setter i
mange sammenhenger sterke begrensninger på en naturlig
utvikling. Disse medlemmer er skuffet over at Regjeringen
ikke har større fokus på å effektivisere
offentlig sektor. Det er nødvendig med en finanspolitikk
som er innrettet slik at konkurranseevnen for vårt fremtidige
næringsliv ikke svekkes, og slik at skatte- og avgiftsnivået
ikke er høyere enn i andre land det er naturlig å sammenligne
oss med.
Disse medlemmer erkjenner samtidig
at dette er en budsjettrevisjon, og ikke en omkamp om større
politiske prioriteringer. I motsatt fall vil dette føre
til svært uforutsigbare forhold for alle dem som forventer
at politikken ligger fast i hvert fall ett år av gangen. Disse
medlemmer har derfor begrenset seg til å fremme
forslag på de områder vi finner det høyst
påkrevd.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til sin fraksjonsmerknad under pkt. 11 nedenfor.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til sin fraksjonsmerknad i kapittel 11.
Komiteens medlem fra Venstre understreker
at revidert budsjett først og fremst er en mulighet for
Regjeringen til å korrigere kursen i forhold til det vedtatte
statsbudsjettet når det gjelder situasjonen i – og
utsiktene for – norsk økonomi. Dernest er det
en mulighet til å foreta nødvendige politiske
prioriteringer på områder der dette er nødvendig. Dette
medlem mener at Regjeringen verken har gjort det ene eller
det andre. Forslaget til revidert budsjett er nærmest blottet
for politiske prioriteringer, samtidig bidrar det ikke nok til å dempe
presset i økonomien og få de gode tidene til å vare.
Der hvor statsminister Jens Stoltenberg lovet at "stem på de
rødgrønne partiene, så slipper man spill, spetakkel,
omkamper og alt det tøvet der" bærer forslaget
til revidert budsjett preg av nettopp dette. Det er tydelig at de
interne stridighetene har vært så store at ingen
skal få noe. Det eneste med politisk substans er nettopp
omkamper hvor egne tidligere vedtak om kutt i UH-sektoren og beskatning
av småkraftverk reverseres. Det er betegnende for situasjonen
at to av regjeringspartiene sender ut panegyriske pressemeldinger om
at Regjeringen nå har snudd, der hvor de for et halvt år
siden var av en annen oppfatning. I tillegg kommer den smule opprør
som har vært meldt gjennom mediene, hvor stortingsrepresentanter
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet advarer mot Regjeringens forslag
til en svært moderat økning av drivstoffavgiftene
som en forskuttering av et av punktene i klimaforliket.
Selv om man skulle tro at Regjeringen har sett varsellampene
og farene for en rød-grønn rentegalopp, burde
det vært brukt noe mindre penger fra pensjonsfondet enn
det Regjeringen legger opp til, det burde vært iverksatt
flere tiltak for å øke tilgangen på arbeidskraft,
og det burde vært stimulanser til sparing heller enn forbruk. Dette medlem har
med forundring lagt merke til finansministerens nye retorikk om
"et unormalt lavt rentenivå" dersom renta skulle være
lavere enn i dag. Dette medlem vil vise til at det
har vært 14 renteøkninger siden den rød-grønne
regjering tiltrådte, og at renta på ingen måte
kan betegnes som unormalt lav, sammenlignet med andre lands tilsvarende. Dette
medlem ser i motsetning til finansministeren ikke det som
noe problem dersom renta reduseres i tiden som kommer.
Dette medlem viser til at det
er få ting som er mer usosialt og som skaper større
forskjeller mellom fattig og rik som en høy rente, og at
det først og fremst er Regjeringens ansvar å føre
en politikk som sikrer en lavest mulig rente og dermed minst mulig
press på kronekursen.
Dette medlems hovedmål
for den økonomiske politikken er arbeid til alle, en rettferdig fordeling
og en bærekraftig utvikling innenfor økonomisk
ansvarlige rammer. Dette medlem understreker imidlertid
at et sterkt og konkurransedyktig næringsliv er en forutsetning
for å nå disse målene. Den økonomiske
politikken må derfor legge vekt på å fremme
verdiskaping og produktivitet i både offentlig og privat
sektor. Dette synes det som om Regjeringen helt har glemt. Det faktum
at en satsing på norsk næringsliv må være
en hovedpilar i den økonomiske politikken, er fortsatt
helt fraværende i Regjeringens analyser av den økonomiske
politikken. Dette føyer seg inn i et større bilde
av en regjering som er lite opptatt av næringslivet og som
i løpet av sin virketid har fremmet en rekke direkte næringsfiendtlige
forslag – spesielt overfor de små bedriftene og
selvstendig næringsdrivende.
Dette medlem viser til at landet
fortsatt nyter godt av den forrige regjeringens bevisste økonomiske
politikk. Skatteinntektene har økt i dramatisk grad de
siste årene, takket være en målbevisst
satsing på å skape flere arbeidsplasser og økt
entreprenørskap i perioden 2001–2005. Nå får
vi dessverre urovekkende signaler fra SSB som viser at det har blitt
langt færre gründere de siste årene.
6,5 pst. av den voksne befolkningen mellom 18 og 64 år
var involvert i gründervirksomhet i fjor. Andelen er den
laveste siden 2000.
For dette medlem er det viktig å legge
vekt på gode rammevilkår for norsk næringsliv
gjennom videreføring og gjennomføring av skattereformen,
satsing på innovasjon og forskning, en god skole og utdanningspolitikk
og en aktiv miljøpolitikk hvor næringsutvikling
og miljøvennlig adferd gjensidig er avhengig av hverandre
og blir et konkurransefortrinn for Norge.
Innenfor en økonomisk ramme som er
om lag 500 mill. kroner strammere enn det Regjeringen legger opp
til, og dermed minsker press på rente og kronekurs noe,
har dette medlem funnet rom for omprioriteringer
på om lag 2,1 mrd. kroner. Dette medlem prioriterer
først og fremst en sterkere satsing på skole,
utdanning og forskning, en rekke tiltak for en bedre klima- og miljøpolitikk,
og en framtidsrettet næringspolitikk hvor bl.a. Regjeringens
eget løfte om å gi gründere og selvstendig
næringsdrivende bedre sosiale rettigheter, blir oppfylt.
På alle disse områdene har Regjeringen etter dette
medlems syn sviktet. Dette medlem foreslår
også en rekke forslag som vil bidra til en effektiv fattigdomsbekjempelse,
bl.a. tilrettelegging for en borgerlønnsreform, økt
bostøtte og økt satsing på rusomsorg.
Dette medlem foreslår
også en omlegging av skatter og avgifter i en mer miljøvennlig
retning innenfor en størrelsesorden på om lag
400 mill. kroner, og varsler samtidig at dette medlem vil
legge opp til en betydelig omlegging fra rød til grønn
skatt i forbindelse med statsbudsjettet for 2009.
Dette medlem viser videre til dette
medlems hovedmerknad under pkt. 11 nedenfor samt til Venstres
omprioriteringer i statsbudsjettet for 2008 slik det framgår
i Innst. S. nr. 270 (2007-2008) og Innst. O. nr. 70 (2007-2008).