Reviderte nasjonalregnskapstall viser at aktiviteten
i fastlandsøkonomien vokste med nærmere 5 pst.
pr. år fra 2004 til 2007. Dette er nær dobbelt
så høyt som det historiske gjennomsnittet og langt
bedre enn utviklingen i USA, Japan og euroområdet. Veksten
i eksporten av tradisjonelle varer har økt gjennom konjunkturoppgangen,
og investeringene i fastlandsøkonomien er kommet opp på et
høyt nivå. Kapasitetsutnyttelsen er høy
og ordrereservene store både i industrien og i bygg og
anlegg, men tilgangen på nye ordre viser nå tegn
til utflating.
Den kraftige oppgangen i norsk økonomi
gjennom de siste årene har vært understøttet
av høy vekst i verdensøkonomien, blant annet som
følge av tettere økonomisk samkvem mellom gamle industriland
på den ene siden og Kina og andre framvoksende økonomier
på den annen. Et økende underskudd i USAs handel
med varer og tjenester med andre land har også bidratt
til å holde den internasjonale etterspørselen
oppe. Deler av den innenlandske etterspørselen i USA har
imidlertid ikke vært godt fundert, et trekk som ble svært
tydelig ved sammenbruddet i markedet for såkalte subprime
boliglån. Problemene i denne delen av det amerikanske finansmarkedet
kom til syne i fjor sommer og spredte seg raskt til andre markedssegmenter
og andre land. Børskursene falt verden over, mange finansinstitusjoner
har strammet inn på sine lånevilkår,
og risiko prises høyere enn før. Boligprisene
har gått markert ned, særlig i USA, men også i
flere land i Europa. Vekstutsiktene for amerikansk økonomi
er blitt klart svekket.
Som svar på de finansielle problemene
og svakere økonomisk vekst, har den amerikanske sentralbanken
satt styringsrentene kraftig ned og i noen grad fått følge
av andre sentralbanker. Til tross for rentenedsettelsene og en betydelig svekkelse
av den amerikanske dollaren regner IMF nå med at veksten
i USA vil komme ned i rundt 1/2 pst. både i år
og neste år. For Norges viktigste handelspartnere sett
under ett anslås BNP-veksten til 2 pst. i år,
nesten 1 prosentpoeng lavere enn lagt til grunn i Nasjonalbudsjettet
for 2008. Også neste år ligger det an til relativt
lav vekst hos våre handelspartnere.
Selv om den økonomiske veksten har
avtatt i mange land, er inflasjonen på vei opp. Dette skyldes
blant annet høy prisvekst på energi- og matvarer. Økte
matpriser rammer i særlig grad de fattige i byene i utviklingsland
og øker usikkerheten om utviklingen framover. I tillegg
kan prisutviklingen på råvarer mer allment ha
bidratt til at forventningene til framtidig inflasjon har økt
i enkelte land, noe som begrenser sentralbankenes handlingsrom.
Enkelte har pekt på faren for stagflasjon, dvs. et sammenfall
av økonomisk stagnasjon og høy inflasjon, slik
flere land opplevde i annen halvdel av 1970-tallet og inn på 1980-tallet.
Oppgangen i energi- og råvareprisene
gjennom de siste årene må ses i sammenheng med
at etterspørselen har økt raskere enn produksjonskapasiteten.
I tillegg til matvarer har dette særlig vært tydelig
i oljemarkedet, og prisen på råolje steg fra vel
200 kroner pr. fat i 2003 til nærmere 425 kroner pr. fat
i fjor sommer. Oljeprisen er nå oppe i over 600 kroner
pr. fat. I denne meldingen er det lagt til grunn en oljepris på 500
kroner pr. fat for inneværende år, og deretter
en gradvis nedgang mot et nivå på 370 2008-kroner
pr. fat i 2012.
De historisk sett høye oljeprisene
har gitt god lønnsomhet i oljenæringen, og justert
for prisstigningen lå oljeinvesteringene i fjor nærmere 70
pst. høyere enn bunnpunktet i forrige lavkonjunktur. For
inneværende år ventes en ytterligere oppgang på 10
pst., men en del av denne etterspørselsimpulsen retter
seg mot utenlandske leverandører. Relativt svak utvikling
i etterspørselen fra Norges handelspartnere trekker i retning
av klart lavere vekst i den tradisjonelle vareeksporten i år
enn i fjor. Samtidig ser det ut til at renteoppgangen nå bremser
veksten i husholdningenes kjøp av varer og tjenester, og det
ligger an til klart svakere oppgang i privat forbruk i år
enn i fjor. Husholdningenes sparing vil trolig øke fra
2007 til 2008, etter flere år med nedgang. Samlet sett
anslås BNP for Fastlands-Norge nå å vokse
med 3 1/4 pst. i 2008. Dette er om lag 1/2
prosentpoeng mer enn anslått i Nasjonalbudsjettet for 2008,
men samtidig nesten 3 prosentpoeng lavere enn veksten i fjor.
2008 ligger an til å bli det femte året
på rad med årsvekstrater i BNP for Fastlands-Norge
godt over trendvekst, selv om veksten synes å avta gjennom året.
En slik utvikling ser også ut til å gjøre
seg gjeldende i arbeidsmarkedet. Som følge av sterk vekst
gjennom fjoråret og inn i inneværende år,
anslås det likevel en vekst i sysselsettingen på 60
personer på årsbasis i 2008. Med en om lag tilsvarende
oppgang i arbeidsstyrken ligger det an til at nedgangen i ledigheten
vil stoppe opp. I denne meldingen anslås det en ledighet
tilsvarende 2,4 pst. av arbeidsstyrken i 2008, som er på linje
med nivået i 1. kvartal i år.
God lønnsomhet og tilstrammingen i
arbeidsmarkedet gjennom de siste årene har bidratt til
at årslønnsveksten gradvis har tatt seg opp, fra
3,3 pst. i 2005 til 4,1 pst. i 2006 og 5,4 pst. i 2007. Årslønnsveksten
i 2008 anslås nå til om lag 5 1/2
pst., 1/2 prosentpoeng mer enn lagt til grunn i Nasjonalbudsjettet
for 2008. Anslaget er basert på de resultatene som foreligger
så langt i årets lønnsoppgjør.
Det forutsetter en lønnsglidning gjennom året
noe under resultatet for fjoråret, og at grupper som ikke
er omfattet av de ferdigforhandlede oppgjørene, holder
seg innenfor om lag samme ramme. Lønnsveksten hos våre
viktigste handelspartnere anslås til 3 1/2
pst. i 2008.
Produktiviteten har økt relativt kraftig
i Norge de siste ti årene, og den sterke veksten i verdensøkonomien
har bidratt til at prisene på våre tradisjonelle
eksportprodukter har steget med nærmere 30 pst. i samme
periode. Samtidig er lønnskostnadene høye i Norge
sammenliknet med nivået hos våre handelspartnere.
Lønnsomheten i næringslivet kan derfor raskt komme
under press, dersom prisene på norske eksportprodukter
skulle falle vesentlig tilbake eller kronen styrke seg ytterligere.
Erfaringene fra 2002 og 2003 viser at en slik utvikling kan få svært
negative følger for produksjon og sysselsetting.
Sammen med nedgang i prisene på mange
importerte konsumvarer har den høye produktivitetsveksten – særlig
i tjenesteytende næringer – bidratt til å holde
prisstigningen nede gjennom mesteparten av den inneværende
høykonjunkturen. Justert for avgiftsendringer
og utenom energivarer økte konsumprisene (KPI-JAE) med om
lag 0,8 pst. pr. år i perioden 2003–2006. I 2007
bidro tiltakende lønnsvekst til å trekke den underliggende
prisveksten opp i 1,4 pst. Veksten i KPI-JAE har økt ytterligere
inn i inneværende år, og på årsbasis
ventes det en vekst på 2,4 pst. fra 2007 til 2008. Oppgang
i energiprisene ventes å bidra til at konsumprisene i alt
vil øke med 3,2 pst. i år.
På bakgrunn av den sterke veksten i
norsk økonomi har Norges Bank økt rentenivået
med til sammen 3,75 prosentpoeng gjennom de siste tre årene,
til 5,5 pst. I Pengepolitisk rapport 1/2008 signaliserte
Norges Bank at styringsrenten kan nå et nivå på 5 1/2–5 3/4
pst. i 4. kvartal i år, for deretter å avta til
rundt 5 pst. i 4. kvartal neste år. Rentebanen er basert
på at prisstigningen og norsk økonomi i tiden
framover utvikler seg i tråd med Norges Banks forventninger.
I denne meldingen er det lagt til grunn at rentene vil
utvikle seg i tråd med markedsaktørenes forventninger,
slik disse kom til uttrykk i terminrentene fra begynnelsen av mai.
Det ligger dermed an til at differensen mellom norske og utenlandske
pengemarkedsrenter, som nå er rundt 1 3/4
prosentpoeng, vil øke ytterligere i inneværende år,
for deretter å avta utover i 2009. I tråd med
dette er det lagt til grunn at kronen styrker seg noe fra 2007 til
2008, og deretter svekker seg litt i 2009. Rentenivået
i pengemarkedet ligger nå om lag 1 prosentpoeng over styringsrenten.
Det høye påslaget må ses i sammenheng
med at uroen i internasjonale finansmarkeder har økt bankenes
innlånskostnader.
Komiteen tek omtalen
til orientering.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine merknader under pkt. 2.2.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til sine merknader under kapittel 11.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til sine merknader under kapittel 11.
Komiteens medlem fra Venstre viser
til sine merknader under pkt. 2.2 og kapittel 11.