Stønad til enslig mor eller far gis etter bestemmelser
i folketrygdloven kapittel 15. Etter § 15-6 andre ledd
kan overgangsstønad gis i en periode på tre år dersom
barnet er under åtte år. Når det yngste
barnet er tre år, stilles det som hovedregel krav om yrkesrettet
aktivitet. Stønadstiden kan utvides med opptil to år når
den enslige moren eller faren er under nødvendig utdanning.
Etter lovens ordlyd er det et vilkår for rett til utvidet
overgangsstønad i opptil to år at den enslige
forsørgeren er under nødvendig utdanning og fyller
vilkårene for utdanningsstønad etter § 15-12.
Det uttales at det på denne bakgrunn kan bli noe tilfeldig
om det foreligger rett til utvidet overgangsstønad eller
ikke, og at hvorvidt den enslige forsørgeren har mottatt
utdanningsstønad, ikke bør være avgjørende
for om vedkommende kan få forlenget perioden med overgangsstønad.
Departementet foreslår på denne bakgrunn at
henvisningen i § 15-6 tredje ledd, om at vilkårene
for rett til utdanningsstønad etter § 15-12
må være oppfylt, tas ut. Det foreslås
at det i § 15-6 tredje ledd presiseres direkte
hva som ligger i begrepet nødvendig utdanning.
Departementet foreslår at endringen trer i kraft straks.
Endringen har ikke administrative eller økonomiske konsekvenser
av betydning.
Komiteen ser det som viktig at stønadsprosedyre
ikke skal avgjøre den totale stønadslengden, og støtter
forslaget.
Komiteen viser til at enslige forsørgere
med overgangsstønad har mindre utdanning enn kvinner generelt
i alderen 16-49 år. Utdanning forbedrer mulighetene til
selvforsørgelse, og enslige forsørgeres muligheter
må på sikt styrkes gjennom videreutdanning.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
vil påpeke at mange enslige forsørgere har dårlig økonomi,
noe som også bidrar til vanskelige oppvekstvilkår
for deres barn. Utdanningsstønad er etter flertallets syn
ett av flere hensiktsmessige virkemidler for å styrke enslige
forsørgeres muligheter på det åpne arbeidsmarkedet,
for dermed også å oppnå økonomisk
uavhengighet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre er imot prinsippet om at det skal ytes
utdanningsstønad til enslige forsørgere. Disse
medlemmer mener at denne gruppen kan benytte seg av Statens
lånekasse for utdanning på linje med andre som
søker utdanning. Disse medlemmer vil allikevel
stemme for Regjeringens forslag til endring på dette punktet
der en foreslår å fjerne det leddet som knytter
utvidelsen av overgangsstønadstiden til utdanningsstønad
og bare gjøre den avhengig av at vedkommende er under utdanning.