For å dekkje meirbehovet til drift
av riksvegar og ferjedrift blir det gjort framlegg om omdisponeringar
på vegbudsjettet. Vidare blir det gjort framlegg om å redusere
vegbudsjettet med netto 73,5 mill. kroner.
Det er løyvd 5496 mill. kroner på posten.
Etter at budsjettet for 2000 blei vedteke har ein del budsjettføresetnader
endra seg for ferjedrift og drift av riksvegnettet. For ferjedrift
gjeld dette m.a. prisen på råolje.
Endringane for drift av riksvegnettet gjeld
i vesentleg grad vinterdrift med brøyting, strøing
og salting.
Meirkostnadene er rekna ut til totalt 340 mill.
kroner, fordelte med 145 mill. kroner til ferjedrift og 195 mill. kroner
til drift av vegnettet. Det er noko uvisse om storleiken på meirbehovet.
Samferdselsdepartementet legg opp til å finansiere meirbehovet
på 340 mill. kroner på post 23 gjennom følgjande
tiltak/omdisponeringar innafor vegbudsjettet:
| Mill. kroner |
5 pst. auke i ferjetakstane
frå 1. mai | 35 |
Omdisponering på post
23 Post 23 Trafikktilsyn, drift og vedlikehald av riksvegar m.m.
| 105 |
Omdisponering frå post
30 Riksveginvesteringar | 110 |
Omdisponering frå post
32 Legging av fast dekke på riksvegar | 50 |
Omdisponering
frå post 60 Tilskot til fylkesvegformål | 40 |
Sum | 340 |
På grunn av auka utgifter i samband
med dagprøvekjennemerke, gjer departementet framlegg om
ein parallell auke av utgifts- og inntektskapitlet med 8,5 mill.
kroner, jf. omtale av kap. 4320. Netto gjer ein framlegg om å auke
posten med 208,5 mill. kroner, frå 5 496,0 mill. kroner
til 5 704,5 mill. kroner.
Når det gjeld forslag til vedtak, viser
departementet til Finansdepartementets proposisjon i samband med Revidert
nasjonalbudsjett for 2000.
Det er løyvd 4154,6 mill. kroner på posten.
Det er gjort framlegg om å omdisponere 110 mill. kroner
til post 23. Som ein del av Regjeringa sitt finanspolitiske opplegg,
gjer ein framlegg om å redusere posten med enda 20 mill.
kroner. Innsparinga vil bli gjennomført ved å utsetje
arbeid på større igangsette prosjekt og redusere
utbygginga av mindre investeringstiltak.
Ein gjer framlegg om å redusere posten
med 130 mill. kroner, frå 4 154,6 mill. kroner til 4 024,6
mill. kroner.
Når det gjeld forslag til vedtak, viser
departementet til Finansdepartementets proposisjon i samband med Revidert
nasjonalbudsjett for 2000.
Det er løyvd 100 mill. kroner på posten.
Det er gjort framlegg om å omdisponere 50 mill. kroner
til post 23. Ein gjer framlegg om å redusere posten med
50 mill. kroner, frå 100 mill. kroner til 50 mill. kroner.
Samferdselsdepartementet vil understreke at
målsettinga om fast dekke på alle riksvegar innan
2003 står ved lag.
Når det gjeld forslag til vedtak, viser
departementet til Finansdepartementets proposisjon i samband med Revidert
nasjonalbudsjett for 2000.
Det er løyvd 250,9 mill. kroner på posten.
Det er gjort framlegg om å omdisponere 40 mill. kroner
til post 23. Som ein del av Regjeringa sitt finanspolitiske opplegg,
gjer ein framlegg om å redusere posten med enda 62 mill.
kroner. Grunna plansituasjonen reknar Statens vegvesen ikkje med å kunne
bruke alle disponible midlar i 2000 som til saman er på vel
190 mill. kroner for tilskotsprogram.
Ein gjer framlegg om å redusere posten
med 102 mill. kroner, frå 250,9 mill. kroner til 148,9
mill. kroner.
Når det gjeld forslag til vedtak, viser
departementet til Finansdepartementets proposisjon i samband med Revidert
nasjonalbudsjett for 2000.
Komiteen viser til
finanskomiteens innstilling i forbindelse med behandlingen av St.prp.
nr. 61 (1999-2000) Omprioriteringer og tilleggsbevilgninger på statsbudsjettet
2000, Innst. S. nr. 220 (1999-2000).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre kan ikke akseptere at bevilgningen til
riksveginvesteringer (post 30) skal reduseres med 130 mill. kroner.
Bevilgningene til riksveginvesteringer er fra før utilstrekkelige
og en reduksjon vil føre til dårligere rammevilkår
for næringslivet og true bosettingen i distriktene. Fremskrittspartiet
og Høyre vil derfor opprettholde det vedtatte bevilgningsnivå for riksveginvesteringer.
Disse medlemmer kan ikke akseptere
at bevilgningen til legging av fast dekke på riksveger
(post 32) skal reduseres med 50 mill. kroner. Dette er et kutt som vil
ramme Distrikts-Norge sterkt. Fremskrittspartiet og Høyre
vil derfor opprettholde det vedtatte bevilgningsnivå for
legging av fast dekke på riksveger.
Disse medlemmer kan ikke akseptere
at bevilgningen til fylkesveger (post 60) skal reduseres med 102 mill.
kroner. Bevilgningene til fylkesveger er fra før utilstrekkelige
og en reduksjon vil føre til dårligere rammevilkår
for næringslivet og true bosetningen i distriktene. Fremskrittspartiet
og Høyre vil derfor opprettholde det vedtatte bevilgningsnivå for
fylkesveger.
Disse medlemmer kan heller ikke
akseptere at ferjetaksten øker med 5 pst. utover den økningen
på 3,5 pst. som allerede har funnet sted i 2000. En slik
takstøkning rammer næringsliv og befolkning langs
kysten, og svekker grunnlaget for bosettingen i distriktene. Fremskrittspartiet
og Høyre øker derfor bevilgningen til ferjesektoren
med 35 mill kroner i stedet for å øke kostnadene
for brukerne av ferjene.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre viser til at sentrumspartiene har
foreslått en økning på 120 mill. kroner
til vegformål i forhold til Regjeringens forslag i revidert
nasjonalbudsjett. I Innst. nr. 220 (1999-2000) foreslår
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre 80 mill. kroner mer
til drift og vedlikehold. Dette vil gi rom for å opprettholde
ferjetilbudet. Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre foreslår
også 20 mill. kroner mer til fast dekke på riksveger
og 20 mill. kroner mer til fylkesveger. 20 mill. kroner til fast dekke
på riksveger retter opp noe av reduksjonen i Regjeringens
forslag. 20 mill. kroner til fylkesveger innebærer at disponible
midler i år blir om lag som forutsatt i budsjettet, i og
med at det er overført 79 mill. kroner fra 1999. Disse
medlemmer er fornøyd med at disse forslagene har
fått tilslutning i Innst. S. nr. 220 (1999-2000).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ser
med bekymring på Regjeringens forslag om reduksjoner i
bevilgningene til vegsektoren. Disse medlemmer viser
til at bevilgningene allerede lå langt under det som var
forsvarlig, og en ytterligere reduksjon vil forsterke problemene
i fremtiden ytterligere.
Disse medlemmer viser til at
etterslepet på vedlikehold allerede har kommet opp i 8
mrd. kroner, samt at midler til riksveginvesteringer allerede lå på et
lavmål.
Disse medlemmer viser til Fremskrittspartiets forslag,
budsjettet for 2000, hvor Fremskrittspartiets bevilgninger var en økning
på vedlikeholdssektoren på 200 mill. kroner, riksveginvesteringer
på 1,7 mrd. kroner og fylkesvegformål 150 mill.
kroner utover Regjeringens forslag.
Disse medlemmer viser for øvrig
til Fremskrittspartiets merknader og forslag under kap. 1320 post
23, jf. Innst. S. nr. 220 (1999-2000) Omprioriteringer og tilleggsbevilgninger
på statsbudsjettet 2000. Disse medlemmer støtter økningen
i bevilgningen for å hindre at merforbruket innen ferjesektoren
og brøyting av veger går utover drift og vedlikehold
av vegnettet. Fremskrittspartiet foreslår i Innst. S. nr.
220 (1999-2000) at kap. 1320 post 23 forhøyes med 340 mill.
kroner.
Komiteens medlemmer fra Høyre støtter økningen
i bevilgning på post 23 for å hindre at merforbruket
innen ferjesektoren og brøyting av veger går utover
drift og vedlikehold av vegnettet.
Disse medlemmer støtter
at 105 mill. kroner dekkes ved omdisponering internt på denne
posten, men disse medlemmer kan ikke akseptere at
282 mill. kroner skal tas fra veginvesteringer. Bevilgningene til
veginvesteringer er fra før utilstrekkelige og en reduksjon
vil føre til dårligere rammevilkår for næringslivet
og distriktene.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti støtter
den økte bevilgning for å dekke inn merforbruket
innen ferjedrift samt de økte brøytekostnadene
som en snørik vinter på Vestlandet og i Nord-Norge
har medført. Dette medlem kan imidlertid
ikke støtte den inndekning som Regjeringa har foreslått
og viser i den forbindelse til Sosialistisk Venstrepartis merknader
og forslag i finanskomiteen vedrørende Revidert nasjonalbudsjett
2000.
Dette medlem kan ikke støtte
en økning av ferjetakstene da det medfører økte
kostnader, som spesielt vil ramme distriktene som fra før
av har høge transportkostnader.
Dette medlem viser til at reduksjonen
av riksveginvesteringer ikke blir konkretisert i svar fra Samferdselsdepartementet,
og en støtte til en slik reduksjon innebærer at
en ikke vet resultatet av reduksjonen.
Omposteringene og reduksjonene av tilskudd til
tilskudd til fylkesvegformål og legging av fast dekke på riksveger
er særdeles negative signal til distriktene, som fra før
av har blitt rammet av redusert andel av investeringsmidler på samferdselssida.
Dette dreier seg også om bevilgninger til de deler av vegnettet
som har svært dårlig standard.
Det er løyvd 219,9 mill. kroner på posten.
Dei to siste åra har det har vore ein sterk nedgang i utlånet
av dagprøvekjennemerke. Det er for 2000 budsjettert med 37,4
mill. kroner i inntekter frå dagprøvekjennemerke, basert
på eit gebyr på 100 kroner pr. lånedag
og 374 000 lånedagar.
For å dekkje inn auka utgifter, gjer
departementet framlegg om å auke gebyret for dagprøvekjennemerke frå kr
100 til kr 150.
Ein gjer framlegg om å auke posten
med 8,5 mill. kroner, frå 219,9 mill. kroner til 228,4
mill. kroner, jf. også omtale av kap. 1320, post 23.
Når det gjeld forslag til vedtak, viser
departementet til Finansdepartementets proposisjon i samband med Revidert
nasjonalbudsjett for 2000.
Komiteen viser til
finanskomiteens innstilling i forbindelse med behandlingen av St.prp.
nr. 61 (1999-2000) Omprioriteringer og tilleggsbevilgninger på statsbudsjettet
2000, Innst. S. nr. 220 (1999-2000).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet går
imot å øke dagprøvekjennemerke (prøveskiltavgift)
med 50 pst. Disse medlemmer viser til at avgiftene
allerede for kort tid siden ble økt betraktelig. Disse
medlemmer mener at Statens vegvesen heller bør
gå inn og se på sine egne rutiner og drift istedenfor å lesse
alt over på bileierne.
Samferdselsdepartementet tilrår at
bompengeselskapet får høve til å forskotere
inntil 13,3 mill. kroner i 2000 til brannsikring av Rennfasttunnelane
(Byfjordtunnelen og Mastratunnelen) på E39. Beløpet
skal betalast tilbake, utan kompensasjon for renter og prisstiging,
ved at gjelda på 31 mill. kroner som bompengeselskapet
har til staten blir redusert tilsvarande.
Kostnadene for brannsikring av tunnelane er
rekna til om lag 22 mill. kroner. Etter tilråding frå Statens
vegvesen vedtok styret i Tungenes Ferjeterminal AS i desember 1999 å gå inn
for å forskotere midlar til brannsikring.
Rogaland fylkeskommune slutta seg til forskoteringssøknaden
i møte i utval for samferdsel i januar 2000.
Tidspunktet for resten av brannsikringa må vurderast i
samband med handlingsprogrammet for perioden 2002-2011. Samferdselsdepartementet
føresett at kostnadene blir dekte innafor fylkesfordelt
ramme til Rogaland.
Komiteen har ingen
merknader.
Samferdselsdepartementet går inn for
at finansieringsselskapet Motorveien Stavanger Sandnes AS får høve
til å forskotere inntil 43 mill. kroner til bygging av
Solasplittkrysset på E39. Summen blir refundert, utan kompensasjon
for renter og prisstiging, i 2003 og 2004.
Prosjektet Solasplitten er omtalt i St.prp.
nr. 14 (1998-1999) Om delvis bompengefinansiering av prosjekter
og tiltak på Nord-Jæren i Rogaland.
Ny rv 510 Solasplitten vil utgjere hovudsambandet mellom
E39 (Stavanger) og Stavanger lufthamn, Sola. Kostnadsoverslaget
er 39 mill. kroner, og uvissa i overslaget er +/-
10 pst.
Finansieringsselskapet Motorveien Stavanger
Sandnes AS har søkt om å forskotere utbygginga
av krysset slik at anleggsarbeidet kan starte i 2000, og anlegget opne
for trafikk i 2001.
Ved ein eventuell kostnadsauke på inntil
10 pst. vil forskoteringa frå selskapet auke tilsvarande.
Ein slik auke er det lagt opp til å få refundert
i 2004. Selskapet har sagt seg villig til å forskotere
inntil 43 mill. kroner. Eventuelle kostnadsreduksjonar kjem til
fråtrekk i forskotet.
Forskoteringssøknaden er tilrådd
av Rogaland fylkeskommune i møte i Utval for samferdsel
4. mai 2000.
Komiteen har ingen
merknader.
Samferdselsdepartementet går inn for
at Hammerfest kommune, Kvalsund kommune og Finnmark fylkeskommune
får høve til å forskotere 40 mill. kroner
til bygging av tunnelen gjennom Stallogargoflågan på rv 94
i 2001. Forskoteringsbeløpet blir refundert, utan kompensasjon
for renter og prisstiging, i januar 2002.
Prosjektet er omtalt i St.meld. nr. 37 (1996-1997), St.prp.
nr. 64 (1997-1998) og St.prp. nr. 1 (1999-2000). Prosjektet omfattar
bygging av 2,3 km tunnel forbi ei rasfarleg strekning, samt opprusting
av eksisterande veg over ei 0,7 km lang strekning.
Komiteen viser til
tidligere merknader om dette prosjektet, samt at dette prosjektet
er prioritert i NVVP 1998-2007. Komiteen slutter
seg til departementets vurderinger og opplegget for forskotteringen.
Samferdselsdepartementet tilrår at
Sunnhordland Bru- og Tunnelselskap A/S får løyve
til å utvide bompengeperioden på Trekantsambandet
med om lag 3 månader for å finansiere 50 pst.
av dei planlagte omleggingane på rv 542 Stokkajuvet i Bømlo
kommune.
Samferdselsdepartementet tilrår vidare
at Bømlo kommune får høve til å forskotere
15 mill. kroner som blir refundert, utan kompensasjon for renter
og prisstiging, innafor den fylkesfordelte ramma til Hordaland i løpet
av perioden 2002-2011.
Riksvegstrekninga ved Stokkajuvet på rv
542 i Hordaland har lite tilfredsstillande standard. Dette vil bli enno
dårlegare når Trekantsambandets arm til Bømlo blir
opna for trafikk våren 2001. Prosjektet er sist omtalt
i St.prp. nr. 1 (1999-2000), jf. og Budsjett-innst. S. nr. 13 (1999-2000).
Kostnadene for prosjektet er rekna til 30 mill. kroner.
Sunnhordland Bru- og Tunnelselskap A/S
søker om å utvide bompengeordninga på E39/rv
542 Trekantsambandet med 15 mill. kroner, medan Bømlo kommune
vil forskotere staten sin del på 15 mill. kroner.
Reguleringsplan for prosjektet blei godkjend
i oktober 1996. Eksisterande veg skal erstattast med ein 1740 m
lang parsell, der 300 m er i tunnel. Etter at den nye vegen er ferdig,
vil den eksisterande vegen fungere som gang- og sykkelveg og lokalveg.
Byggjestart er planlagt straks etter at prosjektet er vedteke, eller
så snart det er rasjonelt ut i frå samla anleggsaktivitet
på Trekantsambandet.
Vanskelege stigingsforhold, smal vegbane og
dårlege sikttilhøve gjer at strekninga er ein
flaskehals på vegnettet på Bømlo.
I St.prp. nr. 36 (1995-1996) om Trekantsambandet
er det føresett 15 år med etterskotsvis bompengeinnkrevjing
frå opningsåret. Ved å auke kostnadsramma
med 15 mill. kroner for å finansiere ei omlegging ved Stokkajuvet,
er det venta at nedbetalingstida vil auke med 3 månader.
Det er såleis forventa at Trekantsambandet vil bli nedbetalt
i 2016, noko som er innafor ramma av det Stortinget har lagt til
grunn.
Samferdselsdepartementet meiner at fordelane
med prosjektet er større enn dei relativt små ulempene
ein noko lengre bompengeperiode på Trekantsambandet utgjer,
og vil tilrå at Trekantsambandet blir utvida med dei nemnde
tiltaka på rv 542.
Samferdselsdepartementet føreset at
prosjektet blir gjennomført innafor kostnadsramma på 30
mill. 2000-kroner. Omfanget av prosjektet må om nødvendig avgrensast
slik at kostnadsramma ikkje blir overskriden. Om det likevel skulle
bli overskridingar i høve til kostnadsoverslaget, skal
dette dekkjast på vanleg måte i samsvar med standardavtalen.
Komiteen viser til
flertallets merknader i Budsjett-innst. S. nr. 13 (1999-2000). Komiteen slutter seg
til departementets vurderinger og tilrådinger i delvis
bompengefinansiering og forskottering av ny veg ved Stokkajuvet
på rv 542 i Hordaland.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre har merket seg at departementet
på flere punkter i proposisjonen henviser til standardavtalen
med hensyn til at staten skal dekke overskridelser ut over 10 pst. Disse medlemmer mener
dette kan gi utilstrekkelige incentiver til å holde kostnadsrammen,
samt stimulere til underbudsjettering. Disse medlemmer ber
derfor departementet legge fram en vurdering av hensiktsmessigheten
av denne delen av standardavtalen i Nasjonal transportplan.
For å finansiere utlegging av overskotsmassar
frå E39 Trekantsambandet ved Hundvåkøy/Huftarøy
gjer departementet framlegg om at Austevoll Bruselskap AS får
høve til å krevje inn bompengar på ferjesambanda
Krokeide - Hufthamar, Krokeide - Austevollshella og Husarvik - Savikvåg.
Austevoll Bruselskap AS har søkt om å få krevje
inn bompengar på ferjene til Austevoll i ein periode på tre år
for å finansiere eit delprosjekt på det planlagde
brusambandet mellom Huftarøy og Hundvåkøy.
Bompengeinntektene skal finansiere frakt og utlegging av steinmasse
som er lagt ut i fyllingar mellom Huftarøy og Hundvåkøy.
Hovudprosjektet som dette prosjektet er ein del av, omfattar ny
veg mellom Huftarøy og Hundvåkøy med
ei totallengd på om lag 3,8 km. Tiltaket omfattar m.a.
tre bruer og to steinfyllingar i sjø.
Prosjektet er m.a. omtalt i St.prp. nr. 68/Innst.
S. nr. 225 (1998-1999) og St.prp. nr. 1/Budsjett-innst.
S. nr. 13 (1999-2000). Departementet har tidlegare lagt til grunn
at kostnadene ved deponering av masse frå E39 Trekantsambandet
må dekkjast av E39 Trekantsambandet. Eventuelle meirkostnader
ved å leggje ut massane mellom Huftarøy og Hundvåkøy
må dekkjast innafor det ordinære riksvegbudsjettet
til Hordaland. Fleirtalet i samferdselskomiteen har i handsaming
av saka tilrådd at utlegging av overskotsmasse i fyllingar mellom
Hundvåkøy og Huftarøy kan dekkjast av
bompengar, jf. m.a. Budsjett-innst. S. nr. 13 (1999-2000).
Både fylkestinget og Austevoll kommune
har vedteke finansieringsordninga for prosjektet.
Departementet legg til grunn at ei godkjenning
av bompengefinansiering av steinfyllingane ikkje er bindande for
den framtidige prioriteringa av bruprosjektet. Proposisjonen gir
Austevoll Bruselskap AS berre løyve til å krevje
inn 8 mill. kroner, noko som vil gi ei innkrevjingstid på om
lag 3 år. Det vil ikkje bli tatt stilling til bompengefinansiering
av hovudprosjektet før det eventuelt ligg føre
ein ny søknad om slik finansiering. Ein slik søknad
må ein sjå i samanheng med korleis prosjektet
blir prioritert i Nasjonal transportplan og påfølgjande
handlingsprogram for perioden 2002-2011.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet og Høyre, viser til flertallets merknader
om denne saken og sist i Budsjett-innst. S. nr. 13 (1999-2000). Flertallet er
tilfreds med at departementet følger opp flertallets tilrådinger
om at utlegging av overskuddsmasse i fyllinger mellom Hundvåkøy
og Huftarøy kan dekkes med bompenger.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og
Venstre, viser til sine merknader i Innst. S. 225 (1998-1999)
der overskuddsmasser fra tunnelen mellom Føyno og Sveio,
del av Trekantsambandet, var diskutert.
Disse medlemmer viste til at
deponering av masse fra utbyggingen av Trekantsambandet er Trekantsambandets
ansvar, også økonomisk.
Disse medlemmer vil derfor gå imot
den foreslåtte forhåndsinnkreving av bompenger,
og vil stemme imot punktene 7 og 8 i forslag til vedtak.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
betenkt over den stadige økende avgiftslegging av bilistene. Disse
medlemmer viser til at staten i dag tar inn om lag 40 mrd.
kroner fra bilistene årlig, derav hele 2,2 mrd. kroner
i bompengeinntekter.
Disse medlemmer viser til at
statens utgifter til vedlikehold, drift og nyinvesteringer i veg
ikke er på mer enn om lag 10 mrd. kroner årlig. Disse
medlemmer vil derfor gå imot en ytterligere skjerpelse
av avgiftslegging av bilistene.
Disse medlemmer viser også til
at bompengeinnkreving var opprinnelig tenkt å være
for å bygge ut en bestemt vegstrekning og innkreving av
bompenger skal være i etterkant av fullført utbygging.
Disse medlemmer kan derfor i
visse tilfeller godta bompengeinnkreving på nye vegprosjekter,
men ikke som forhåndsinnkreving.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at partiet i Hordaland har vært mot prosjektet.
Samferdselsdepartementet tilrår at
Osterøy Bruselskap A/S får høve
til å finansiere vegparsellen Hannisdalslinja på rv
566 i Osterøy kommune, med bompengar. Det skal skrivast
ein tilleggsavtale til gjeldande bompengeavtale.
Osterøy Bruselskap A/S har
søkt om å få finansiere bygginga av Hannisdalslinja
på rv 566 med ei utviding av bompengeordninga på Osterøybrua.
Hannisdalslinja var saman med Tiråstunnelen
ein del av opplegget for bompengefinansiering av Osterøybrua
- Kvisti bru med tilstøytande vegar - som Stortinget handsama
i 1990, jf. St.prp. nr. 5/Innst. S. nr. 78 (1989-1990).
Totalkostnaden for heile prosjektet var i utgangspunktet 340 mill.
kroner (2000-kroner), og 80 pst. skulle dekkjast med bompengar.
På grunn av auka kostnadsoverslag og reduserte trafikkprognosar
blei det i 1992 lagt fram ein proposisjon basert på stegvis utbygging
av prosjektet, jf. St.prp. nr. 37/Innst. S. nr. 110 (1992-1993).
Stortinget vedtok at første byggjesteg skulle omfatte kryss
på Herland, brukonstruksjonen og kryss på Kvisti.
Økonomien i selskapet utvikla seg vesentleg
betre enn venta som følgje av redusert rentenivå.
Andre byggjesteg i prosjektet, Tiråstunnelen, blei vedteke
ved handsaming av St.prp. nr. 1 (1996-1997), jf. Budsjett-innst.
S. nr. 14 (1996-1997).
Osterøybrua stod ferdig i oktober 1997
og Tiråstunnelen i mars 1998. Sluttkostnaden for første
og andre byggjesteg var til saman 420 mill. kroner (2000-kroner),
og bompengar har dekt rundt 40 pst. av kostnadene.
Hannisdalslinja er ein del av tilførselsvegsystemet
til Osterøybrua. Prosjektet omfattar bygging av 6,1 km
ny veg langs Hannisdalen mellom Rolland og Hauge i Osterøy
kommune. Prosjektet har tilgjengelege overskotsmassar frå bygging
av Tiråstunnelen. Byggjestart er planlagd sommaren/hausten
2000. Det er lagt opp til ei byggjetid på 1,5 år.
Kostnadsoverslaget for prosjektet er 100 mill.
kroner (2000-kroner) og har ei uvisse på +/-
10 pst.
I NVVP 1998-2007 er det ikkje lagt opp til statlege løyvingar
til parsellen i planperioden. Osterøy Bruselskap A/S ønskjer
derfor å ta opp eit lån for å dekkje anleggskostnadene
slik at prosjektet kan byggjast før 2002. Det er vidare
lagt til grunn at heile lånet skal betalast med bompengar
som er kravde inn på Osterøybrua.
Normalt skal ein innkrevjingsperiode ikkje vere
på lenger enn 15 år, jf. St.meld. nr. 46 (1990-1991)
Om endrede rammebetingelser for bompengeprosjekter. Dersom Osterøybrua
med tilførselsveger blir definert som eitt prosjekt, vil
innkrevjingsperioden bli 17 år frå Osterøybua
blei opna til Hannisdalslinja er føresett nedbetalt.
Departementet vurderer føresetnadene
i finansieringsanalysen som nøkterne.
Departementet ser positivt på at utbygginga
skal finansierast fullt ut med bompengar. Den samla bompengedelen
på heile prosjektet (Osterøybrua med kryss, Tiråstunnelen,
og Hannisdalslinja) vil dermed bli i overkant av 50 pst. Departementet
ser det som viktig at Hannisdalslinja som er ein del av kommunikasjonssystemet
på Osterøy og som vil forsterke verdien av Osterøybrua,
no kan realiserast. Departementet legg vidare vekt på at
prosjektet ikkje fører til takstauke. Eventuelle overskridingar
i høve til kostnadsoverslaget for Hannisdalslinja skal
dekkjast på vanleg måte i samsvar med standardavtalen.
Komiteen slutter seg
til at prosjektet kan finansieres fullt ut med bompenger.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at prosjektet er kostnadsberegnet
til 100 mill. kroner. Disse medlemmer mener prinsipielt
at prosjekter av en slik størrelse burde legges ut på anbud.
Det blir orientert om forsert utbygging av arm
til rv 159 samleveg Lørdagsrud - Strømmen kyrkje.
Samlevegen ved Strømmen er ein del
av vegprosjektet rv 159 Knatten - Vigernes x rv 22. Vegen skal klassifiserast
som fylkesveg. Det er lagt opp til å finansiere heile prosjektet
gjennom bompengeordninga i Oslo og Akershus.
Vegprosjektet rv 159 Knatten - Vigernes x rv
22 blei opna i juli 1998. Det opphavlege kostnadsoverslaget for
dette prosjektet var 679 mill. 2000-kroner. Den endelege sluttsummen
for prosjektet blei 906 mill. 2000-kroner.
Målet med prosjektet, inkludert samlevegen
ved Strømmen, er å avlaste eksisterande vegnett
i Strømmen-/Lillestrømområdet
og å oppnå vesentlege positive verknader både
for trafikkavvikling, trafikktryggleik og miljø.
Samlevegen ved Strømmen er siste etappe
av prosjektet. Parsellen har ei lengd på 2,8 km, der 0,8
km er tunnel.
Kostnadsoverslaget er 248 mill. kroner. Av dette
er alt 17 mill. kroner finansiert ved at avrampe frå rv
159 til tunnel under Blåkollen blei utført saman
med hovudanlegget. Restbehovet er etter dette 231 mill. kroner.
Etter initiativ frå Skedsmo kommune
og Thongruppen har det vore drøftingar med Statens vegvesen Akershus
med sikte på å framskunde utbygginga i høve til
eventuell prioritering i perioden 2002-2005. Etter drøfting
med AS Fjellinjen og orientering i Samferdselsstyret i Akershus
fylkeskommune var det lokal semje om eit opplegg der midlar til
gjennomføringa blir lånte opp av AS Fjellinjen
innafor avtalt lånetak for selskapet.
Forseringa blir finansiert ved at AS Fjellinjen
tek opp lån ut over tidlegare godkjent låneramme
og mot at renter for det ekstra låneopptaket blir dekt
og forskotsbetalt av Skedsmo kommune og Thongruppen før anlegget
startar. Departementet føresett at lånet vil bli nedbetalt
i åra 2003-2005 med bompengar frå Oslopakke 1.
Refusjonen vil skje innafor Akershus sin del av bompengane som blir
delt etter den etablerte delingsnøkkelen mellom Oslo og
Akershus.
Komiteen tar departementets
orientering til etterretning og har for øvrig ingen merknader.
Det blir orientert om etablering av 3 ekstra
bomstasjonar på Nord-Jæren i Rogaland i samband
med Nord-Jæren-pakken.
I St.prp. nr. 14 (1998-1999) Om delvis bompengefinansiering
av prosjekt og tiltak på Nord-Jæren i Rogaland,
var det lagt opp til 17 bomstasjonar, eventuelt supplert med 1-2
stasjonar dersom det oppstår problem i forhold til omkøyring.
Lokalt er det no semje om eit opplegg som fører til at
det blir oppretta til saman 20 bomstasjonar. Bakgrunnen for å etablere
nok ein bomstasjon, er å få til eit best mogleg
innkrevjingssystem, særleg for å unngå problem
med omkøyring. Ein av dei tre nye bomstasjonane ligg på fylkesvegnettet, medan
to ligg på kommunale vegar.
Da Nord-Jærenpakken blei lagt fram,
blei kostnadene ved etablering av innkrevjingssystemet oppgitt til om
lag 40 mill. kroner, jf. St.prp. nr. 14 (1998-1999). Totalt er det
no aktuelt for bompengeselskapet å ta opp inntil 74 mill.
kroner i lån i samband med etableringa av innkrevjingssystemet
for Nord-Jærenpakken.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, har merket seg departementets orientering
om utvidelse av antall bomstasjoner i forbindelse med Nord-Jæren-pakken
og har i denne sammenheng ingen merknader.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine merknader i Innst. S. nr. 151 (1998-1999) om delvis bompengeinnkreving
av prosjekter og tiltak på Nord-Jæren i Rogaland:
”Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Thore
A. Nistad og Christopher Stensaker, viser til at statens inntekter
på bil og bilbruk i dag er oppe i hele 38 mrd. kroner,
mens bevilget på statsbudsjettet for 1999 til vegdrift,
vedlikehold og investeringer kun er 9,5 mrd. kroner.
Disse
medlemmer viser til at Fremskrittspartiets alternative budsjett
for vegvedlikehold, drift, investeringer og tilskudd til fylkesvegformål
lå på 1,7 mrd. kroner over Regjeringens forslag.
Disse
medlemmer viser til at avgiftene til staten stadig øker
for bilbrukerne, samtidig som det reduseres på vegbevilgningene.
Disse
medlemmer viser til det stadig økende omfanget av bompengeinnkreving
og at denne avgiften nå er oppe i hele 2 mrd. kroner pr. år.
Disse
medlemmer er meget betenkt over denne akselererende utviklingen
i å bygge veg med bompenger og at bompengeinnkreving fra
bilister brukes til andre formål enn veginvesteringer og
vedlikehold.
Disse medlemmer mener at bygging av turveger, sykkelveger
m.m. ikke skal finansieres av bompengeinnkreving fra bilistene.
Disse
medlemmer er imot at områder lukkes totalt med bomring,
uten at det finnes et alternativ med gratis omkjøringsveg.
Disse
medlemmer er betenkt over de store beløp som i dag går
med til bygging og drift av bomstasjoner og viser til at denne bomringen
vil bestå av hele 17 bomstasjoner, noe som medfører
store tilleggsutgifter for bilistene.
På grunn
av en stadig økende utvikling i å bygge veger
med bompenger, er disse medlemmer betenkt over å starte
opp nye prosjekter basert på bompengeinnkreving og vil
stemme imot forslag til vedtak.”
Departementet tilrår at prosjektet
rv 580 Midtun - Hop i Bergen kommune kan starte opp for bompengemidlar
i 2000.
Prosjektet er omtalt i St.meld. nr. 37 (1996-1997), St.prp.
nr. 45 (1998-1999) og St.prp. nr. 1 (1999-2000). Prosjektet inngår
som ein del av utbygginga av hovudvegnettet i Bergensområdet,
jf. St.prp. nr. 118 (1984-1985), og er føresett delvis
bompengefinansiert. Det er kostnadsrekna til 296 mill. kroner, som
er i tråd med St.prp. nr. 1 (1999-2000).
I St.prp. nr. 1 (1999-2000) gjekk Samferdselsdepartementet
inn for å utsetje anleggsstart til etter 2000. Samferdselskomiteen
hadde ingen merknader til dette.
Samferdselsdepartementet vil peike på at
prosjektet Midtun - Hop vil avlaste Nesttun sentrum for gjennomgangstrafikk,
og føre til at problema med miljø- og trafikktryggleik
i sentrumsområda blir reduserte. Prosjektet vil også ha
positiv effekt for trafikkavviklinga i området ved at gjennomgangstrafikken
og lokaltrafikken blir skild.
På bakgrunn av vedtak i Hordaland fylkeskommune og
Bergen kommune legg Samferdselsdepartementet til grunn at prosjektet
blir tildelt midlar innafor dei om lag 70 mill. kroner som er føresette
til Bergen over kap. 1320 post 30, i 2001, jf. St.prp. nr. 45 (1998-1999). Omdisponeringa
er endeleg. Samferdselsdepartementet tilrår at prosjektet
Midtun - Hop blir starta opp for bompengemidlar i 2000. Endeleg
tildeling i 2001 vil bli avklart i samband med budsjettet for 2001.
Med ein anleggsperiode på knapt tre år
kan prosjektet opnast for trafikk rundt årsskiftet 2002/2003.
Komiteens flertall, alle
unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, viser til omtale
av prosjektet i budsjettet for 2000, og slutter seg til at prosjektet
kan startes opp med bompengemidler i 2000.
Komiteen viser til
svar fra Samferdselsdepartementet på spørsmål
fra komiteen, og der det heter:
«Anleggsarbeida vil merkast godt for elevar og tilsette
ved skulen. Statens vegvesen vil gjere alt som er praktisk mogleg
for å redusere ulempene mest mogleg i anleggsfasen.»
Komiteen forutsetter at dette
følges opp.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at partiet i tidligere innstillinger har gått mot oppstart
av prosjektet.
Departementet orienterer om samanslåing
av postar under kap. 1320 frå og med budsjettet for 2001.
Ved handsaminga av St.prp. nr. 1 (1997-1998)
blei det vedteke å opprette ein ny post på kap
1320 Statens vegvesen - post 31 Tilskot til rassikring. Midlane
på posten kan nyttast til tiltak innafor rassikring både
på riks- og fylkesvegnettet.
Samferdselsdepartementet legg opp til at kap.
1320 post 31, blir innlemma som ein del av ordinære riksvegløyvingar
frå og med statsbudsjettet for 2001. Departementet meiner
det er ein føremon å iverksetje tiltaket frå og
med 2001 og vil vise til at post 31 heller ikkje ligg inne som ein
eigen post i Norsk veg- og vegtrafikkplan 1998-2007. I dei årlege
budsjettproposisjonane vil det bli gitt ein samla omtale og oversikt
over rassikringsinnsatsen.
Kap. 1320 Statens vegvesen post 32 Legging av
fast dekke på riksvegar, blei oppretta i statsbudsjettet
for 2000. Formålet med posten er å finansiere
legging av fast dekke på alle riksvegar som framleis har
grusvegstandard, over ein periode på fire år,
med unntak av dei riksvegstrekningane som har kulturhistorisk verdi.
Samferdselsdepartementet legg opp til at kap.
1320 post 32 Legging av fast dekke på riksvegar, blir ein
del av kap. 1320, post 30 Riksveginvesteringar, frå og
med statsbudsjettet for 2001. Grunnen til ei slik omlegging er at
legging av fast dekke på riksvegar er ein aktivitet innafor
riksveginvesteringar på lik linje med ei rekkje andre tiltak.
Samferdselsdepartementet vil understreke at målsettinga
om fast dekke på alle riksvegar innan 2003 står
ved lag. Departementet legg opp til å rapportere om framdrifta
i dekkeleggingsprogrammet i dei årlege budsjettproposisjonane.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Høyre og Sosialistisk
Venstreparti, viser til flertallets merknader i Budsjett-innst.
S. nr. 13 (1999-2000) og slutter seg til at post 31 blir lagt inn som
en del av de ordinære riksvegbevilgningene fra og med statsbudsjettet
for 2001.
Komiteen vil be om
at det blir gitt en samlet omtale og oversikt over rassikringsinnsatsen
i de årlige budsjettproposisjonene.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre viser til Budsjett-innst. S. nr.
13 (1998-1999). Disse medlemmer mener det er viktig
at rassikringen i størst mulig grad blir synliggjort. Disse
medlemmer mener derfor det er viktig at det er en egen post for
rassikringstiltak. Disse medlemmer vil understreke
at det er viktig at posten forbeholdes tiltak for rassikring, og
at ny utbygging og kapasitetsøkning fortrinnsvis ikke skal
finansieres med rassikringsmidler.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Høyre og Sosialistisk
Venstreparti, slutter seg til at post 32, Legging av fast
dekke på riksveger, blir en del av kap. 1320 Riksveginvesteringer,
fra og med statsbudsjettet for 2001.
Komiteen understreker
at målsettingen om fast dekke på alle riksveger
innen 2003 ligger fast. Komiteen ber departementet
legge opp til en grundig beskrivelse av framdrifta i dekkeleggingsprogrammet
i de årlige budsjettproposisjoner.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre viser til St.prp. nr. 1 (1999-2000). Disse
medlemmer viser til at det er planlagt å legge
fast dekke på de resterende riksveger med grusdekke innen
2003. Disse medlemmer finner det derfor uheldig å kutte
ut legging av fast dekke på riksveger som egen post i budsjettet.