Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

European Defence Industrial Strategy (EDIS) og program (EDIP)

Europakommisjonen presenterte den 5. mars The European Defence Industrial Strategy. Strategien fremsetter en langtidsvisjon for å oppnå forsvarsindustriell beredskap i EU. Som et første tiltak for å gjennomføre strategien, la Kommisjonen samtidig frem et europeisk forsvarsindustriprogram (EDIP) og et rammeverk med tiltak for å sikre rettidig forsyning av forsvarsprodukter i EU. Forordningsforslaget om EDIP er merket EØS-relevant fra Kommisjonens side. Selv om strategien først og fremst er rettet mot forsvarsindustrien i EUs medlemsstater, kan også norsk forsvarsindustri nyte godt av EUs satsing dersom Norge velger å gå med.

Europakommisjonen og EUs høyrepresentant presenterte den 5. mars The European Defence Industrial Strategy (EDIS), jf. pressemelding. Strategien foreslår en rekke tiltak for å støtte forsvarsindustriens konkurranseevne og beredskap. Strategien fremsetter en langtidsvisjon for å oppnå forsvarsindustriell beredskap i EU. Som et første tiltak for å gjennomføre strategien la Kommisjonen samtidig frem et europeisk forsvarsindustriprogram (EDIP) og et rammeverk med tiltak for å sikre rettidig forsyning av forsvarsprodukter i EU. Å fremme et militærindustrielt samarbeid i EU er sentralt.

EDIS: Mer, bedre, sammen og europeisk
Meddelelsen «A new European Defence Industrial Strategy: Achieving EU readiness through a responsive and resilient European Defence Industry» fremhever at «Faced with the return of high intensity warfare in Europe, following Russia’s unprovoked, full-scale invasion of Ukraine in 2022, the Union must swiftly enhance its defence readiness.» Medlemsstatene trenger å investere mer, bedre, sammen og europeisk. For å støtte medlemsstatene i dette arbeidet presenterer Kommisjonen en rekke tiltak. Ukraina fremheves særskilt - «stimulating cooperation between the EU and Ukrainian defence industries.» Videre fremheves samarbeidet med NATO og strategiske, likesinnede og internasjonale partnere. (Se pressemelding for ytterligere detaljer). Strategien setter indikatorer som tar sikte på å måle medlemslandenes fremgang. Medlemsstatene inviteres her til å:

  • Anskaffe minst 40 % av forsvarsmateriell ved felles innkjøp innen 2030 (Kommisjonen foreslår tiltak for å fremme dette)
  • Sikre at verdien av forsvarshandelen innen EU utgjør minst 35 % av verdien av EUs forsvarsmarked innen 2030
  • Anskaffe minst 50 % av medlemslandenes forsvarsinnkjøp innenfor EU (innen 2030), og med mål om 60 % innen 2035

EDIP
European Defence Industry Program (EDIP) er det nye initiativet som skal bygge bro fra kortsiktige krisetiltak (vedtatt i 2023, se omtale av EDIPRA og ASAP) til en mer strukturell og langsiktig tilnærming for å oppnå forsvarsindustriell beredskap i EU. Dette vil sikre kontinuitet i støtten til EUs forsvarsteknologiske og industrielle base (EDTIB), fremhever Kommisjonen. EDIP inkluderer både økonomiske og regulatoriske aspekter (se forordningsforslaget som er markert EØS-relevant), og vil blant annet mobilisere 1,5 milliarder euro av EUs budsjett for perioden 2025-2027, for å fortsette å styrke konkurranseevnen til EDTIB, i tillegg til å sikre tilgjengelighet og forsyning av forsvarsprodukter og fremme samarbeid med Ukraina om utvinning, gjenoppbygging og modernisering av forsvarsindustrien. De nye initiativene skal supplere det europeiske forsvarsfondet EDF. I fakta-arket fra Kommisjonen fremgår det også at «It may also be possible to use windfall profits from frozen Russian assets to support Ukraine.» Målet er å fremme rettidig tilgjengelighet og forsyning av forsvarsprodukter, på stabil basis og i nødvendig volum, i EU.

Når det gjelder regulatoriske aspekter, kommer EDIP med nye løsninger. Et nytt juridisk rammeverk «Structure for European Armament Program» (SEAP) skal lette og oppskalere medlemslandenes samarbeid om forsvarsutstyr, i samsvar med PESCO-rammeverket. Det innebærer også et EU-omfattende regime for forsyningssikkerhet for forsvarsutstyr, som vil sikre konstant tilgang til alle nødvendige forsvarsprodukter i Europa og gi et rammeverk for effektivt å reagere på mulige fremtidige forsyningskriser. I tillegg vil EDIP muliggjøre lansering av europeiske forsvarsprosjekter av felles interesse (EPCI), med potensiell økonomisk støtte fra EU. Til slutt foreslår EDIP å sette opp en styringsstruktur (Defence Industrial Readiness Board), der medlemslandene er fullt involvert, for å sikre «overall consistency of EU action in the field of defence industry.»  EDIP har også som mål å bidra til utvinning, gjenoppbygging og modernisering av den ukrainske forsvarsindustrien, jf. Q and A.  Se nærmere detaljer i fakta-arket.

Forordningsforslaget vil nå behandles av Rådet og Europaparlamentet.

For nærmere informasjon, se Q and A, fakta-ark om EDIS, fakta-ark om EDIP, EDIP Proposal for a Regulation og European Defence Industrial Strategy. EDIS og EDIP er også omtalt en rekke steder, herunder på Europaportalen.se, Altinget.no, i Politico-artikkelen «More ideas than cash: 5 takeaways from the EU’s defense push» og i Forsvarets forum. Her fremheves det at selv om strategien først og fremst er rettet mot forsvarsindustrien i EUs medlemsstater, kan også norsk forsvarsindustri nyte godt av EUs satsing dersom Norge velger å gå med.

Kontaktinfo

Stortingsbiblioteket: bibl@stortinget.no
Ansvarlig: Vilde Høvik Røberg

Sist oppdatert: 14.03.2024 10:10
: