Høringsinnspill fra Maritimt Forum

Høring: Videokonferansehøring: Statsbudsjettet 2021 (Prop. 1 S (2020-2021))
Innspillsdato: 11.10.2020

Statsbudsjettet 2021 – Høringsinnspill fra Maritimt Forum

Maritimt Forum viser til den kommende budsjetthøringen i Stortingets næringskomité, og har gleden av å fremsende følgende innspill:

I helhet utgjør den maritime klyngen en av Norges aller viktigste næringer. Klyngen sysselsetter mer enn 86 000 kvinner og menn, og verdiskapingen i næringen er på om lag 148 mrd. kroner årlig.

Koronakrisen gir krevende tider

Den norske maritime næringen står ovenfor svært utfordrende tider, nesten uavhengig av den videre koronautviklingen. I et sannsynlig scenario med gjentatte smittebølger globalt og nasjonalt, viser prognoser utarbeidet av Menon Economics at det kan bli nesten 20 000 færre arbeidsplasser i næringen ved utgangen av 2022 enn ved inngangen til 2020.  

Prioriterte innspill til behandlingen av statsbudsjettet:

1. Regjeringens forslag om kutt i tilskuddsordningen for norske sjøfolk må reverseres

Regjeringen har i statsbudsjettet for 2021 foreslått å kutte i kap. 909 post 73 Tilskudd til sysselsetting av sjøfolk. Ved å fjerne tilskuddsmodellen Lasteskip i utenriksfart i NIS og ved å sette et tak på 200 000 kroner per sysselsatt i seks tilskuddsmodeller. Tilskuddet per arbeidstaker under modellen for skip i NIS videreføres begrenset til 26 prosent av tilskuddsgrunnlaget.

Koronakrisen har forsterket offshorekrisen, og flere skip har gått i opplag det siste halvåret i tillegg til de som har ligget i opplag i lengre tid. Sjøfolk er blitt permittert. Hele den maritime klyngen er avhengig av at vi videreutvikler den sjøbaserte, maritime kompetansen vår. Maritimt Forum håper innstendig at Stortinget vil reversere regjeringens forslag.

Regjeringens forslag svekker konkurransekraften for norske sjøfolk vesentlig. Forslaget fremmes i en situasjon hvor næringen allerede er hardt og direkte rammet av koronakrisen. Vi forventer rekord i antall skip i opplag ved utgangen av 2020. Norske sjøfolks kompetanse er en drivende kraft inn i innovasjonen og nyskapingen som kjennetegner den norske klyngen.

Maritim næring har gjennom mange år opplevd bred politisk støtte til de maritime rammevilkårene. Det er derfor beklagelig og svært overraskende at regjeringen nå foreslår en politikk som svekker den norske maritime klyngen, midt i en alvorlig krise.

Maritimt Forum ber komiteen om å reversere regjeringens forslag om kutt i tilskuddsordning for sjøfolk. For å styrke konkurransekraften til norske sjøfolk under krevende markedsforhold ber vi komiteen om at makstaket i tilskuddsordningen fjernes midlertidig for offshoreskip i NOR og konstruksjonsskip i NIS.

 2. Aktivitetsskapende tiltak i krisetider

Grønn maritim omstilling vil gi en betydelig sysselsettingseffekt og muligheter for økt eksport i et voksende marked. Om tiltakene iverksettes i 2020 eller første halvdel av 2021, vil de kunne ha stor betydning for å skape ny aktivitet i næringen etter korona.

En vrakpantordning for eldre norske skip vil gi store miljøgevinster, det vil bygge opp kompetanse og skape et nytt marked og nye arbeidsplasser. Dessuten vil det gi incentiver til en fornyelse til moderne klimavennlige fartøy offshore og i nærskipsfarten.

Maritimt Forum ber komiteen anmode regjeringen om å innføre en kondemnerings-ordning for offshorefartøyer i Norge.  

For å nå de nasjonale og internasjonale klimamålsettingene for skipsfarten, må det både bygges nye fartøy samtidig som flere fartøy får lav- og nullutslippsteknologi som for eksempel hydrogen, ammoniakk, elektrifisering eller hybridløsninger. Derfor må det etableres incentivordninger og tilskuddsordninger for utbedring, ombygginger og tilpasning i den eksisterende flåten

Maritimt Forum ber komiteen anmode regjeringen om å innføre en ordning som kan forsere ombyggingen av offshorefartøyer til lavustlippsfartøy. Dette vil være et godt aktivitetsskapede krisetiltak. 

 

Med vennlig hilsen,

Ivar Engan

Daglig leder

Maritimt Forum