NHOs innspill til Stortingets næringskomité om statsbudsjettet for 2021
NHO mener regjeringens budsjett har gode tiltak for jobbskaping og klimaomstilling. Det er viktig at Stortinget ivaretar satsingen på karbonfangst og -lagring, nedtrapping av formuesskatt på arbeidende kapital, kompetansesatsing og norsk deltakelse i forskningssamarbeidet i Europa. Samtidig er ikke krisen over - det er fortsatt behov for tiltak for bedrifter som er hardt rammet. Vi nevner noen særskilte behov nedenfor. I tillegg ber vi næringskomiteen særlig legge vekt på våre perspektiver rundt grønn konkurransekraft og eksportfremme, og den grunnleggende forsknings- og innovasjonsinnsatsen, jf. nedenfor.
Grønn konkurransekraft og eksportfremme
Norske bedrifter skal være verdensledende i å utvikle og ta i bruk klimaløsninger. Det er en forutsetning for å innfri Norges klimaforpliktelse.
- Langskip er et viktig klimatiltak, og en avgjørende industrisatsing med stort potensial for jobbskaping og eksport. NHO mener de industrielle perspektivene tilsier at begge fangstanleggene bør realiseres så fort som mulig og at det kommer på plass finansiering som sikrer videre fremdrift for Fortum Oslo Varme.
- Vi er tilfredse med hydrogensatsingen, og økte bevilgninger til Enova og Nysnø.
NHOs arbeid med "Neste trekk", veikart for fremtidens næringsliv, og arbeidet "Norske muligheter i Grønne elektriske verdikjeder", viser at det er et stort potensial for å utvikle eksportorienterte forretningsområder som grunnlag for industriell vekst på mange områder, som havvind, hydrogen, batterier og maritim sektor. EUs Green Deal legger tydeligere føringer for hvilke løsninger som raskt vil etterspørres. Bedriftene er godt i gang med arbeidet.
- NHO savner konkrete ambisjoner fra myndighetenes side når det gjelder strategisk innsats på utvalgte områder.
Samtidig har NHO i lengre tid etterlyst en større satsing på eksportfremme. Flere rapporter viser betydelige svakheter ved det norske virkemiddelapparatet. Våre naboland bruker større ressurser og har en mer målrettet og strategisk satsing for å hjelpe egne bedrifter ut i et stadig tøffere internasjonalt marked.
- NHO ønsker Regjeringens eksporthandlingsplan velkommen. NHO støtter prosessen med å utarbeide en ny modell for eksportfremmearbeidet som skal legge til rette for et mer strategisk samarbeid med bedriftene.
- Det bør etableres et eget eksportsenter for strategiske satsinger som koordinerer arbeidet i samarbeid med det eksisterende virkemiddelapparatet. Regjeringen foreslår å avsette 75 millioner til eksportfremmetiltak. Det må ansees som et minimum.
- Vi vil også påpeke at norske ambassader har svært lite operasjonelle midler til å drive aktiviteter for eksportfremme.
- NHO understreker viktigheten av å fremforhandle gode handels- og investeringsavtaler. Det er spesielt viktig å få på plass gode avtaler med Storbritannia og Kina, opprettholde trykk i forhandlingene med India og arbeide for å sette i gang forhandlinger med Japan. Stortinget må ratifisere avtalen med Mercosur når denne kommer til behandling.
Forskning og innovasjon
FoI er en forutsetning for fremtidig omstilling, konkurranseevne og jobb- og verdiskaping Næringslivet har en sentral rolle i å drive FoI-aktiviteten fremover. NHO støtter satsingen på FoI på 40,9 mrd kr (eks. Skattefunn), og NHO mener at de samlede offentlige investeringene til FoI må økes til 1,3 av BNP innen 2030.
NHO vil særlig trekke frem viktigheten av FoI-prosjekter i samarbeid mellom næringsliv og forskning, som er viktig for skalering og kommersialisering. Vi vil også peke på viktigheten av at Norge er med i internasjonalt forskningssamarbeid, som gir tilgang på kapital, infrastruktur og kompetanse som vi ellers ikke ville hatt tilgang til.
- NHO støtter forslaget om å delta i Horisont Europa, Digital Europe, COSME, EUs romprogrammer og Erasmus+. Vi ønsker i tillegg norsk deltakelse i EUs program for samarbeid og forskning på forsvar og i InvestEU.
- NHO er bekymret over den manglende satsingen på Innovasjonsprosjekt i næringslivet (IPN) i budsjettforslaget. IPN er et slagkraftig virkemiddel for å opprettholde næringslivets FoI-innsats gjennom krisen, samtidig som det er et viktig virkemiddel på sikt. En satsing på dette vil gi konkurransekraft og kommersialisering på tvers av både regioner og bransjer. For 2021 ber NHO om at tilskuddsrammen til næringsrettet forskning styrkes med 500 millioner kroner. NHO foreslår eventuelt at det allerede i siste kvartal 2020 blir tilført 500 mill. kr for å innfri kvalifiserte søknader.
For øvrig vil vi peke på følgende:
- NHO støtter at grunnbevilgningen til de teknisk-industrielle instituttene øker med 50 mill. kroner, men ønsker også en styrking til øvrige deler av instituttsektoren.
- Katapultordningen er et svært viktig kommersialiseringsvirkemiddel og NHO foreslår at det bevilges 50 mill. ekstra.
- NHO foreslår at det avsettes 30 mill. kr. til demonstrasjonsordning for testing og kvalifisering av teknologier for grønn skipsfart.
- NHO mener at det ekstraordinære innovasjonstilskuddet som Innovasjon Norge har fått krisemidler til i 2020 også bør videreføres ut første halvdel av 2021.
- NHO støtter forslagene om å styrke kapitalvirkemidlene, som økte bevilgninger til investeringer og utlån via Investinor, Nysnø og Innovasjon Norge
- SkatteFUNN må være minst like gunstig som forgående år
Digital infrastruktur
For å realisere potensialet for næringsutvikling som ligger i digitalisering er tilgang på robust høyhastighetsnett helt nødvendig både for bedrifter og offentlige virksomheter.
- Regjeringens forslag om en tilsagnsramme på 264,1 millioner kroner til bredbåndsstøtte bør ligge på ca. 400 millioner kroner.
- Forslag om etablering av Datafabrikken er et positivt tiltak.
Behov for krisetiltak for utsatte bransjer
Reiseliv og persontransport opplever fremdeles restriksjoner og stor markedssvikt. Utsiktene er svake, og først i andre halvår 2021 kan det forventes en viss oppgang.
- Redusert mva på 6 % og bortfall av flypassasjeravgift bør videreføres.
- Regjeringens forslag om 680 millioner kroner til en videreført kompensasjonsordning for reiselivet og tilhørende verdikjede tilsvarer dagens støttenivå frem til påske. Summen bør økes betydelig, slik at kompenserende tiltak kan vare inntil situasjonen er normalisert.
- Det bør også etableres målrettede tiltak for flynæringen som dekker deler av omsetningstapet knyttet til smittevern og reiserestriksjoner.
Ordrebaserte næringer som bl.a. bygg, anlegg og maritim sektor har behov for at staten, fylkeskommunene og kommunene opprettholder og øker sine investeringer for å holde aktiviteten oppe. Det er positivt at regjeringen satser på flåtefornyelse i nærskipsfarten, men dette er ikke tilstrekkelig for å få verftene gjennom krisen.
- Forsert fornyelse av forsvarets flåte vil gi økt aktivitet, og vi foreslår 500 mill. kr. til videre utredning av minerydder-konseptet "Vanguard".
- Vi ber også om at det avsettes 30 mill. kr. til en demonstrasjonsordning for testing og kvalifisering av teknologier for grønn skipsfart, tilsvarende DEMO 2000-ordningen på sokkelen.
- Ombygging av flåten i offshore, havbruk og fiskeri med grønne energibærere kan forseres. For å sikre gode garantier bør GIEK kunne strekke sin andel i relevante garantier så langt ESA tillater.
Forenkling for næringslivet
Forenklingsarbeidet er et svært viktig arbeid for bedriftene, det offentlige og samfunnet som helhet.
- Regelrådet er på god vei til å få gjennomslag. Det kan være på tide å evaluere rådets arbeid, for å slå fast rådets berettigelse når det gjelder bedre utrednings- og reguleringskvalitet.
- Brønnøysundregistrene (kap. 904) forvalter flere registre som er avgjørende for effektive prosesser i norsk næringsliv. Brønnøysundregistrene må sikres bevilgninger som er nødvendige for å betjene næringslivet. Vi er fornøyde med at gebyrstrukturen nå skal gjennomgås.