Notat til budsjetthøring i Utdannings- og forskningskomiteen
Studentkravet
NSOs krav til statsbudsjett for 2021 er:
- Studiestøtten økes og knyttes til 1.5 ganger grunnbeløpet i folketrygden.
- Det skal gis tilskudd til bygging av 3000 nye studentboliger. I forbindelse med statsbudsjettet må det åpnes opp for å gi tilskudd til rehabilitering av studentboliger.
- Minst 40 prosent av studielånet skal konverteres til stipend ved oppnådde studiepoeng
Studiestøtte
NSO ønsker at studiestøtten skal økes til 1.5 ganger grunnbeløpet i folketrygden. Det gjør vi fordi vi ønsker at flere studenter skal gjennomføre studiene på normert tid. Dette er ikke økning som gjør at studenter kun kan leve av studiestøtten, men det er en vesentlig økning. Målet må være at studenter har mulighet til å prioritere studiene over jobb. Vi skal ikke stå i en situasjon der vi må prioritere å jobbe, framfor å øve til eksamen. Derfor bør det lages en opptrappingsplan for å nå 1,5G i studiestøtte.
En ny rapport fra SSB[1] i år viser at det har vært en bedring i eksamensresultater, samtidig som man har økt studiestøtten noe. Rapporten signaliserer at investeringen i studiestøtte gir resultater, både for den enkelte, og for samfunnet. Gjennomfører flere på normert tid, må vi forvente at flere kommer ut i jobb og blir skattebetalere. Samtidig vil man ikke betale ekstra år med stipend. Derfor vil en økning i studiestøtten i stor grad finansiere seg selv.
Vi er glade for at studiestøtten har blitt prisjustert utover prisjustering de siste årene. Effekten av å øke studiestøtten blir stor grad spist opp av utgifter som økte leiekostnader. I 2012 viste tallene at en student i snitt brukte 5 300 NOK på husleie. Da utgjorde dette rundt 67 prosent av studiestøtten. I dag er det samme tallet 7 890 NOK, noe som tilsvarer 79 prosent[2] av studiestøtten. En prisjustering de siste årene er likevel ikke nok for å dekke over at studiestøtten i lang tid ikke fulgte resten av samfunnsutviklingen. Derfor ønsker vi å knytte studiestøtten til G, sånn at politisk vilje ikke blir avgjørende for at vi henger med i samfunnsutviklingen.
- NSO mener studiestøtten skal knyttes til G for å hindre manglende justering i takt med pris- og lønnsvekst og at denne skal ligge på 1.5 G.
Studentboliger
NSO har som mål at det skal være dekningsgrad på 20 prosent. Dette er fordi boligutgifter er den største kostnaden for studenter. Årets studentboligundersøkelse fra NSO, viser at det mangler 13 389 boliger for å nå dekningsgraden på 20 prosent. Når regjeringen nå legger opp til å øke antallet studieplasser vil det være behov for flere studentboliger. De siste årene har det også kommet kraftige signaler om at stadig flere studentboliger ikke holder dagens tekniske krav. For å få en høyere dekningsgrad må vi ha to tanker i hodet samtidig. Derfor hadde vi håpet at regjeringen ville videreføre endringene i revidert nasjonalbudsjett for 2020, der det ble gitt 250 millioner til rehabilitering av studentboliger.
NSO er glad for at regjeringen innfører flere av tiltakene som ble foreslått i Rapporten om tilskudd for studentboliger[3], som kom i 2018. Samskipnadene har gitt signaler om at disse tiltakene vil gjøre det lettere å bygge flere boliger i fremtiden. Samtidig er det fortsatt flere tiltak vi savner: nasjonalt fritak fra eiendomsskatt, tilskudd utenfor kostnadsrammen for å kunne bygge grønne bærekraftige boliger og fjerning av pressområder.
- NSO mener studentsamskipnadene skal få tilskudd til bygging av 3000 studentboliger i 2021, og at det skal bevilges midler til rehabilitering av eldre studentboliger. I tillegg bør det innføres flere tiltak for å forenkle at studentboligbygging blir iverksatt
ABE-kutt og utdanningskvalitet:
I forslag til statsbudsjett for 2021 foreslår regjeringen en videreføring av avbyråkratiserings- og effektiviseringskutt på 0,5 prosent.
NSO har lenge stilt spørsmål ved hvorvidt disse kuttene vil påvirke kvaliteten i utdanning. I år er det syvende året på rad der Universitets- og høyskolesektoren utsettes for flate kutt uten noen konkret målsetning. Sammen med institusjonene og fagforeninger, er NSO bekymret for hvilken effekt kuttene vil ha på UH-institusjonenes evne og kapasitet til å følge opp kravene og forventningene til kvalitet i forskning og utdanning.
Universitets- og høyskolerådet (UHR) utførte tidligere i år et estimat for ekstrautgifter som følge av pandemien: «De største merkostnadene vil slå inn for fullt når studieåret 20/21 starter i august. For hele 2020 estimeres effekten å bli 1,29 milliarder kroner i økte kostnader for universitetene og høyskolene,». Vi frykter at dette estimatet også vil være gjeldende for neste år. Vi ser derfor med stor bekymring på hvorvidt universitetene og høyskolene har de nødvendige ressursene for å kunne følge opp sine studenter det kommende året.
Kutt er utfordrende for institusjonene å håndtere i en normalsituasjon, og desto mer utfordrende under en pandemi, som har krevd en omlegging av hele sektorens virke. NSO er bekymret for kutt i kombinasjon med en stor omstilling, hvor det er estimert at det kommer høye ekstrautgifter. Vi ber derfor om en pause fra videre ABE-kutt, slik at institusjonene får de nødvendige ressursene for å ivareta sine studenters læring og utdanningskvalitet.
- NSO krever at forslaget avvises.
Dette innspillet gjelder reformen for avbyråkratisering og effektivisering på 0,5 pst., som utgjør 192,9 mill. kroner over kap. 260, post 50 og 70 i 2020
Psykisk helse
NSO er positive til at det har blitt bevilget 20 millioner ekstra til samskipnadene over statsbudsjettet til DIKU. For NSO er det viktig at disse pengene øremerkes til arbeidet med å bedre studentenes psykiske helse og motarbeide ensomhet. Dette er spesielt viktig med tanke på hvilken studiehverdag studentene opplever nå under koronakrisen, hvor konsekvensen kan være frafall.
- NSO mener de 20 millionene skal øremerkes psykisk helse.
Mobilitet
Det kommer snart en stortingsmelding om studentmobilitet. Med en slik satsning oppleves det som merkelig at regjeringen legger opp til kutt i støtte til utveksling. I dag får studenter et reisestipend på 35 prosent for reiser til utlandet utenfor Norden. Det ligger inne en innsparing på 16,5 millioner ved å redusere stipendandelen til 17,5 prosent. NSO synes det er uheldig å redusere stipendandelen. Dette vil ikke legge opp til en økt utveksling og studentmobilitet, som vi og regjeringen ønsker.
- NSO mener at forslaget til stipendkutt i reisestøtte skal fjernes.
[1] SSB analyse 2020/04: Studentene tjener mindre - studerer de mer? https://www.ssb.no/inntekt-og-forbruk/artikler-og-publikasjoner/studentene-tjener-mindre-studerer-de-mer
[2] Tallene basseres fra SSBs leiemarkedsundesøkelse og utbetaltstudiestøtte i den valgte perioden
[3] Rapport Gjennomgang av tilskuddsordningen for studentboliger https://www.regjeringen.no/contentassets/6662bf3f103e40f2af8e8fff5652a673/rapport-gjennomgang-av-tilskuddsordningen-for-studentboliger.pdf