Kommentarer til Prop. 14 S (2020-2021) Langtidsplan for forsvarssektoren

Revidert langtidsplan for Forsvaret (LTP)

LO er opptatt av at Norge skal ha et forsvar som kan løse sine oppgaver på en god måte, der Forsvaret skal utgjøre en krigsforebyggende terskel og sikre troverdig avskrekking. Den reviderte Langtidsplanen for Forsvaret (LTP) ble lagt frem samtidig med Samfunnssikkerhetsmeldingen. Dette utgjør helheten av vårt totalforsvar.

LTP skal beskrive og være styrende for utviklingen av den neste fireårsperioden for forsvarssektoren. Det fremlagte forsvarsbudsjettet ses derfor i sammenheng med den reviderte langtidsplanen for Forsvaret (LTP).

Langtidsplanen som ble lagt frem våren 2020 viste et stort misforhold mellom den alvorlige sikkerhetspolitiske situasjonen som beskrives og satsningen på forsvaret. I det fagmilitære rådet (FMR) som ble lagt frem i 2019 viste Forsvarssjefen til et sammensatt og alvorlig trusselbilde som vi og verden står ovenfor. LO er derfor skuffet over at dette misforholdet ikke ser ut til å være rettet opp i den reviderte planen. Når det gjelder årets budsjettforslag ser vi også at dette i alt for liten grad adresserer de sikkerhetspolitiske utfordringene som vi har sett de siste årene.

LO vil først kommentere den reviderte langtidsplanen, dernest budsjettforslaget.  

Revidert langtidsplan for Forsvaret (LTP)

LO viser til tidligere innsendt notat om LTP. Våre kommentarer til denne er fremdeles gjeldende da vi ikke kan se at det reviderte forslaget innebærer endringer av betydning. Fremdeles ligger planen under det nivået som Forsvarssjefen anså som det laveste alternativ i FMR i 2019 dersom man skulle klare å møte en endret og forverret sikkerhetspolitisk situasjon. Etter LOs mening er det helt nødvendig med en plan som kan styrke forsvarsevnen både på kort og lang sikt

Det er positivt at den økonomiske rammen for LTP for de neste fire årene ligger fast. Videre registrer LO at ambisjonen om etablering av en fjerde mekanisert bataljon i Brigade Nord ligger fast, som også å styrke spesialstyrkene, E-tjenesten og Cyberforsvaret. På den annen side kan ikke LO se noen plan for å erstatte tapet av Helge Ingstad. Videre er luftvern skjøvet ut i tid og anskaffelsen av nye ubåter ser ut til å bli utsatt. Det vil også være nødvendig å foreta levetidsforlengelse av flere fartøygrupper i påvente av ny utredning av strukturen i Sjøforsvaret.

Et viktig krav har vært en opptrapping i antall «folk på bakken». LO kan ikke se at den nye versjonen av LTP tar personellutfordringene i Forsvaret på alvor. Forsvarets personellramme er i dag ikke stor nok til utføre pålagte oppgaver, og denne utfordringen vil øke for hvert år med planen slik den foreligger nå. I revidert LTP foreslår regjeringen en økning som kun er halvparten av det som ble anbefalt av Forsvarssjefen i FMR. Dette mener LO er for lavt. Personellområdet må styrkes, både raskere og mer.

Samtidig er det viktig at man klarer å beholde bemanningen over tid. LO har tidligere etterlyst tiltak som kan bidra til at man klarer å nå målsetningen om økt ståtid for personellet. Revidert LTP synes ikke å inneholde tiltak som fremmer dette. LO er bekymret for at fortsatte effektiviseringskutt istedenfor vil fortsette å svekke vilkår og insentiver for lengre ståtid.

Den reviderte langtidsplanen viser etter LOs mening en for treg og for liten styrking av Hæren. Nødvendige anskaffelser kan ikke lenger bli skjøvet ut i tid. Hæren må styrkes nå, med mannskap, nye stridsvogner og dedikert helikopterstyrke i Nord. I tillegg inneholder planen høye og urealistiske krav til interneffektivisering som også økt fokus på privatisering. Dette vil etter LOs syn hverken være økonomisk besparende eller gi bedre beredskap.

Dersom det ikke gjøres noe med dette er LO bekymret for at vår forsvarsevne vil bli svekket de neste ti årene. LO ber derfor komiteen om å ta hensyn til følgende under kommende behandling av revidert LTP:

  • Hæren må økes raskere og mer forpliktende. Stridsvogner, personell og dedikert helikopterstøtte må prioriteres.
  • Effektiviseringskuttene må reduseres til et realistisk nivå. Gevinstene må gå tilbake for å styrke forsvaret.
  • Privatisering gjennom strategisk samarbeid må holdes på et nivå som ikke svekker forsvarsevnen.