Høringsinnspill fra Redd Barna

Høring: Videokonferansehøring: Statsbudsjettet 2021 (Prop. 1 S (2020-2021))
Innspillsdato: 23.10.2020

Gjennomføring av den tverrdepartementale strategien mot internettrelaterte overgrep mot barn

Redd Barna takker for muligheten til å gi innspill til Statsbudsjettet 2021. 

INTERNETT SOM EN RISIKOARENA FOR SEKSUELLE OVERGREP

Seksuelle overgrep mot barn skjer oftere og nærmere enn vi tror. En ny forskningsrapport fra NKVTS, Ungdoms erfaringer med vold og overgrep i oppveksten: En nasjonal undersøkelse av ungdom i alderen 12 til 16 år fastslår at:

Litt i overkant av 1 av 20 har opplevd seksuelle overgrep fra en voksen. Utøver var i all hovedsak voksne utenfor hjemmet, selv om omtrent 1 av 4 av dem som har opplevd overgrep oppga en forelder (som oftest far) som utøver av overgrepet. Til forskjell fra fysisk vold, som ofte rapporteres å starte i barneårene, skjer de fleste første seksuelle overgrepene i ungdomstiden. Det er imidlertid viktig å merke seg at flere også har vært utsatt for seksuelle overgrep tidligere i barndommen. Resultatene gir et tydelig bilde av utsatthet for seksuelle krenkelser og overgrep ungdommer imellom. I overkant av 1 av 5 har opplevd en eller flere seksuelle krenkelser fra jevnaldrende, og langt flere jenter enn gutter har vært utsatt. Funnene viser også hvordan forekomsten av seksuelle krenkelser fra jevnaldrende skyter fart i løpet av ungdomsskoletiden, og rammer jenter mer enn gutter fra en tidlig alder. Utøver er oftest en i ungdommens bekjentskapskrets, og i 2 av 3 tilfeller er en gutt utøver av krenkelsene. [1]

Internett er en risikoarena for seksuelle overgrep mot barn. Barn kan stå i fare for å etablere tillitsrelasjoner til en overgriper på nettet. Overgrep kan skje i barnas digitalt ved at barn blir lurt og manipulert til å produsere overgrepsmateriale, i tillegg til at en overgriper også kan true og manipulerer barn til å møtes fysisk. Det kan skje ved at barnet blir lurt av en fiktiv identitet, eller ved at ungdom ved vanlig utprøving på nettet blir manipulert og truet av en overgriper til å gjennomføre seksuelle handlinger digitalt eller til å møtes. I tillegg er Internett også en risikoarena for seksuelle overgrep mellom jevnaldrende, særlig gjennom rask spredning av intime bilder. Internettrelaterte overgrep innebærer også direkteoverførte overgrep over landegrenser. For redegjørelse av ulike former for seksuelle overgrep over nett, se Kripos rapporten, Seksuelle overgrep mot barn over internett. [2]

GJENNOMFØRING AV DEN TVERRDEPARTEMENTALE STRATEGIEN MOT INTERNETTRELATERTE OVERGREP MOT BARN  

Opptrappingsplan motvoldogovergrep(2017–2021) er i sitt siste år i 2021. Som en del av dette arbeidet utvikler Justis- og beredskapsdepartementet en tverrdepartemental strategi mot internettrelaterte overgrep mot barn, som skal det legges fram høsten 2020. 

Det må vies politisk oppmerksomhet til hvordan denne strategien skal følges opp i praksis, både i politi- og justissektoren, og i det øvrige tverrdepartementale for å forebygge seksuelle overgrep mot barn.

Redd Barna mener det må settes av midler til å styrke politidistriktenes kapasitet og kompetanse til å etterforske og forebygge overgrep over nett. Det må settes av mer ressurser slik at alle politidistriktene, i tråd med intensjonene i nærpolitireformen, bygger opp sterke fagmiljøer med tilstrekkelig kapasitet til å etterforske og forebygge seksuelle overgrep mot barn, og at dette arbeidet gis fortsatt prioritet. Vi vil særlig understreke at det er viktig å styrke politiets forebyggende arbeid i lokalsamfunn, både med direkte informasjonsarbeid til barn og foresatte og til tverrfaglig samarbeid med aktører som har en nøkkelrolle i å forebygge overgrep mot barn, særlig skole og barnevern. Dette fordi skolen har en sentral rolle i å gi alle barn kunnskap om hva overgrep er, og skolens rolle i å avdekke og varsle om bekymringer for at et barn er utsatt for seksuelle overgrep. Videre er Redd Barna særlig opptatt av å styrke barnevernets rolle, da de møter barn i særlige sårbare livssituasjoner, som også kan være sårbare for å bli utsatt for overgrep på nettet.

Redd Barna rapporten, -Vi ser bare toppen av isfjellet. Kommuners kriminalitetsforebyggende arbeid med barn og ungdoms nettrisikoer,[3] viser at innsatsen med å forebygge nettrelatert kriminalitet blant barn og unge er stykkevis og delt. Blant de kommunene som har handlingsplaner mot vold og seksuelle overgrep, er det ikke alle som inkluderer seksuelle overgrep over nettet, og der risikoer for seksuelle overgrep på nett er inkludert, mangler et helhetlig perspektiv på hva nettrelaterte overgrep. Mange kommuner legger i dette arbeidet mest vekt på seksuelle overgrep blant jevnaldrende, mens få arbeider systematisk med å lære barn å håndtere fare for å møte overgriper over nettet. Videre viser rapporten at det kriminalitetsforebyggende arbeidet er rettet mot barn over 13, og at det ikke treffer yngre barn, som er særlig sårbare for å bli manipulert og lurt på nettet. Videre viser funnene fra rapporten at skole, hjelpeapparatet og oppvekstarenaer har behov for mer kunnskap om hva overgrep på nettet er, om lovgivning, og en tydeligere forståelse av hvilket ansvar og rolle de har i arbeidet med internettrisikoer. Det er derfor et stort behov for at noen tar en pådriverrolle for å sette tematikken på dagsorden lokalt, slik at oppvekstarenaer og skole ser på det som en del av sitt ansvarsområde å forebygge seksuelle overgrep over nettet.

I tråd med de strategiske føringene som blir lagt i den kommende tverrdepartementale strategien mot internettrelaterte overgrep mot barn, må det lages en konkret plan det tverrfaglige samarbeidet mellom skole, politiet og hjelpeapparatet i barnas lokalsamfunn.

Redd Barna anbefaler derfor:  

  • Øke 20 millioner for å videreutvikle og styrke politidistriktenes kapasitet til å etterforske og forebygge vold og seksuelle overgrep, med særlig vekt på oppfølgning av en tverrdepartemental strategi for å forebygge av internettrelaterte overgrep mot barn (Justis- og beredskapsdepartementet kap. 440, post 01)  
  • Øke tilskudd med kr 10 millioner for å følge opp tverrsektorielle tiltak i en tverrdepartemental strategi for å forebygge internettrelaterte overgrep mot barn, med særlig vekt på tiltak som kan styrke barns medvirkning i det kommunale kriminalitetsforebyggende arbeidet (Justis- og beredskapsdepartementet Kap. 440, post 70)

Redd Barna foreslår merknad:

  • Strategi mot internettrelaterte overgrep mot barn legges fram i 2020, i den forbindelse må det i 2021 utarbeides et opplegg for oppfølging av strategien både i politiet, i det kriminalitetsforebyggende arbeidet og i andre sektorer som har et ansvar for å forebygge internettrelaterte overgrep mot barn (Kap. 440, post 01/post 70)

 

BEHOV FOR KRISEPAKKE TIL KRISESENTER FOR Å DEKKE MERKOSTNADER SOM FØLGE AV COVID - 19 

Da samfunnet ble stengt ned på grunn av pandemien våren 2020 ble krisesentrene ble tidlig definert som en samfunnskritisk funksjon. Redd Barna er kjent med at mange krisesenter opplever økte kostnader I forbindelse med pandemien, knyttet til skiftordninger, flere ansatte, reholdsutstyr og liknende. Flere Krisesentre vil kunne gå med underskudd. Redd Barna er bekymret for at det går utover tilbudet til barn på krisesenter.

Redd Barna anbefaler derfor:

Redd Barna ber om at det umiddelbart gjøres en kartlegging av finansieringsbehov hos landets krisesentere som følge av Covid-19, og spesielt på behovene for å finansiere tilbudet til barn. Manglende finansiering må følges opp med en øremerket bevilgning.

[1] Hafstad, G. S., & Augusti, E. M. (Red.) (2019). Ungdoms erfaringer med vold og overgrep i oppveksten: En nasjonal undersøkelse av ungdom i alderen 12 til 16 år. Oslo: Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress. (Rapport 4/2019).

[2] Kripos (2019) Seksuelle overgrep mot barn over internett

[3] Redd Barna (2019) –Vi ser bare toppen av isfjellet. Kommuners kriminalitetsforebyggende arbeid med barn og ungdoms nettrisikoer