Høringsinnspill fra Ofoten tingrett

Høring: Videokonferansehøring: Endringer i domstolloven (domstolstruktur) (Prop. 11 L (2020-2021))
Innspillsdato: 01.11.2020

Ikke legg ned Ofoten tingrett, Vesterålen tingrett, Lofoten tingrett eller Senja tingrett!

Dommere og saksbehandlere ved Ofoten tingrett i Narvik vil advare justiskomiteen og Stortinget mot regjeringens forslag fordi det i realiteten betyr nedlegging av Ofoten tingrett i Narvik, Vesterålen tingrett på Sortland, Lofoten tingrett i Svolvær og Senja tingrett på Finnsnes.

Videre fordi vi er helt sikre på at det raskt vil føre til en betydelig redusert aktivitet i våre rettslokaler og på noe sikt en fullstendig nedlegging av våre rettslokaler, og i stedet en sentralisering og lokalisering til Harstad, Tromsø og Bodø. Dette vil få alvorlige negative konsekvenser for befolkningen i en stor region som vil miste nærheten til domstolene, påføre dem et alvorlig svekket juridisk tilbud og ellers påføre store negative ringvirkninger.

Videre vil vi advare mot forslaget som i realiteten også innebærer at makten til nedlegging av domstoler/rettssteder overføres fra Stortinget og til Domstoladministrasjonen og «ja-sorenskrivere». Det er åpenbare gode grunner til at Stortinget skal bestemme i spørsmålet om nedlegging, ikke en overivrig Domstoladministrasjon eller «ja-sorenskriver», slik forslaget legger opp til.

Forslaget gir ingen sikkerhet for noe annet, tvert imot er konsekvensen at Domstoladministrasjonen og domstolledere som ønsker sammenslåing; «ja-sorenskrivere», får den nødvendige myndighet til å få gjennomført sitt største ønske som er nedlegging og sentralisering, uten at de alvorlige negative virkningene hensyntas.

Det er påfallende ved forslaget at det ikke foreslås en tydelig avklaring ved lov på hvem som har myndighet til å legge ned et rettssted, samtidig som forslaget gir Domstoladministrasjonen og «ja-sorenskrivere» det verktøy de trenger for å legge ned rettssteder.

Det er ikke mulig å sikre seg mot nedlegging på annen måte enn å beholde de enkelte tingrettene og med lokalt tilstedeværende domstolleder, og ikke opprettholde felles ledelse.

Vår nærmere begrunnelse kan i hovedtrekk oppsummeres slik:

Ifølge proposisjonen er hovedformålet med den å sikre befolkningen nærhet til domstolene og opprettholde kompetansearbeidsplasser i distriktene. Vi tror ikke noe på dette siden forslaget i realiteten betyr det motsatte; nedlegging, sentralisering og tap av arbeidsplasser og et dårligere tilbud til befolkningen i vår region.

Det er ikke nødvendig med en strukturendring siden vi har solide domstoler i regionen. Utfordringer for domstolene kan løses på andre måter.

Dersom forslaget vedtas innebærer det faktisk en umiddelbar nedleggelse av Ofoten tingrett, Vesterålen tingrett, Lofoten tingrett og Senja tingrett, som skal legges inn under de nye og større tingrettene «Midtre Hålogaland», «Salten og Lofoten» og «Nord-Troms og Senja». Ifølge forslagene skal rettsstedene i Narvik, Sortland, Svolvær og på Finnsnes bestå, men et rettssted er bare et rettslokale og noe helt annet enn en tingrett.

Det er også helt urealistisk at rettsstedene kommer til å bestå. Forslagets punkter vedrørende temaene muligheten for frivillige initiativ til sammenslåing, nedlegging av rettssted, bemanning av rettssted, herunder at det ikke skal være minimumsbemanning, samt punktet om styring av saksinngangen, gir i stedet Domstoladministrasjonen og «ja-sorenskrivere» det verktøy de trenger for på noe sikt å legge ned og samle all virksomhet til en by, uten å måtte spørre Stortinget først.

Basert på den erfaringen vi har med Domstoladministrasjonen gjennom mange år på dette punktet har vi ingen tillit til at Domstoladministrasjonen vil forvalte regelverket på en måte som vil sikre nærhet til domstolene og opprettholde kompetansearbeidsplasser. Vedtas forslaget betyr det nedlegging.

I vår region har vi særskilte utfordringer knyttet til store geografiske avstander og værforhold og som gjør at det knytter seg store ulemper til en sentralisering av tingrettene som forslaget i realiteten innebærer. Dette har tidligere vært tungtveiende grunner for å beholde den strukturen vi har hatt med selvstendige tingretter og det samme gjelder i dag. 

Til slutt noen ord om hvorfor vi mener vi må få taletid på høringen:

I Ofoten tingrett er vi under felles ledelse av sorenskriver Kirsti Ramberg som er lokalisert i Harstad. Hun går inn for regjeringens forslag, mens vi er sterkt imot. Det er viktig at vi får si vår mening og gi den nødvendige informasjonen til justiskomiteen under høringen. Vårt syn er foreløpig skriftliggjort i vår høringsuttalelse av 29.5.2020, samt vårt brev av 29.10.2020 som er sendt til justiskomiteen som et svar på brev av 14.10.2020 fra en rekke domstolledere, men vi vil også muntlig kunne bidra med ny informasjon på høringen.

Vi kan gi dere innsikt i vår konkrete faktiske erfaring om relevante lokale forhold ved vår domstol, herunder vår erfaring med Domstoladministrasjonen på dette punktet, som er informasjon vi er overbevist om vil ha stor betydning for deres avgjørelse. Vi har også gått grundig gjennom proposisjonen og kan konkret begrunne vårt standpunkt nærmere.

Vi vil også peke på at så langt synes det som om meningen til dommere og saksbehandlere i Vesterålen tingrett og Lofoten tingrett i liten grad har kommet frem, og siden vi er overbevist om at de mener det samme som oss, vil vår deltakelse på høringen også gi en stemme til dem. 

Advokater, politijurister og Narvik kommune som støtter vårt syn har meldt til oss at de ønsker å delta på høringen. De søker selv om å delta, men vi har tilbudt oss å samle de som får taletid i sal 1 i Ofoten tingrett der vi kan bruke vårt profesjonelle videokonferanseutstyr. Vi vil ta opp den praktiske gjennomføringen med komiteen dersom et slikt opplegg blir aktuelt.