Høringsinnspill fra Sálas - Samisk forlegger- og avisforening

Høring: Videokonferansehøring: Samisk språk, kultur og samfunnsliv - Digitalisering (Meld. St. 31 (2019-2020))
Innspillsdato: 02.11.2020

MELD. ST. 31 (2019-2020) – SAM­ISK SPRÅK, KUL­TUR OG SAM­FUNNS­LIV

Inn­spill til av­snitt 6.1.3.1 Platt­form­nøy­tral til­skudds­ord­ning for sam­iske avi­ser, side 28:
Sá­las støt­ter at til­skudds­ord­nin­ga gjø­res platt­form­nøy­tral, men vil på­pe­ke følg­en­de:
Me­die­mang­fold­ut­valg­et tar feil når det hev­des at ord­nin­ga «i dag i li­ten grad gir de sam­iske avi­se­ne incitament til å sat­se på di­gi­ta­le for­ret­nings­mo­del­ler» som «i stør­re grad vil kun­ne sti­mu­le­re til in­no­va­sjon og mer ef­fek­tiv dis­tri­bu­sjon». Det­te ut­sag­net er urik­tig og il­lust­re­rer mang­len­de kom­pe­tan­se og inn­sikt i sam­iske presse­spørs­mål og i det sam­iske sam­funn­et. Me­die­mang­fold­ut­valg­et var sam­men­satt ut­en re­pre­sen­ta­sjon fra ur­folk og and­re mi­no­ri­te­ter. 
Å gjø­re støt­te­ord­nin­gen platt­form­nøy­tral vil i dag­ens si­tua­sjon nep­pe ha sær­lig prak­tisk be­tyd­ning og vil i seg sjøl ver­ken bi­dra til in­no­va­sjon el­ler mer ef­fek­tiv dis­tri­bu­sjon. Ut­val­get har åpen­bart fulgt dårlig med i ti­men når det hev­des at dag­ens støt­te­ord­ning gir li­ten grad av insitament til å sat­se på di­gi­ta­le for­ret­nings­mo­del­ler. 
Både Áv­vir og Sá­gat etab­ler­te mo­der­ne di­gi­ta­le nett­avi­ser i 2015, inn­en­for dag­ens ord­ning. Ut­vik­lin­gen de sen­ere år har vist at det di­gi­ta­le opp­laget er stig­en­de, sam­ti­dig som pa­pir­opp­laget fort­satt hol­der ri­me­lig stand. Dag­ens støt­te­ord­ning er så­le­des ver­ken noe hin­der el­ler dår­lig insitament for å sat­se di­gi­talt. 
Hin­de­ret for vid­ere­ut­vik­ling av sam­isk dags­pres­se er ikke mang­len­de platt­form­nøy­tra­li­tet, men be­vilg­nings­ni­vå­et. Mediemangfoldut­val­get fore­slo å styr­ke den nor­ske pres­sen med fra 743-843 mil­li­o­ner kr eks­tra per år, men ikke ett øre for å styr­ke den sam­iske dags­pres­sen. 
I dag dis­po­ne­rer NRK Sáp­mi øko­no­mis­ke res­sur­ser på omlag tredob­belt av sam­isk dags­pres­se. Sá­las har med tyng­de hev­det at pres­se­støt­ten til sam­iske avi­ser må løf­tes opp på sam­me nivå som NRK Sáp­mi. Det­te for å styr­ke bred­den og unn­gå en mo­no­po­li­ser­ing og/el­ler ens­ret­ting i sam­isk jour­na­li­stikk. Det er vik­tig at ikke bare NRK, men også de sam­iske avi­se­ne har øko­no­mis­ke res­sur­ser både til å kon­kur­re­re om ar­beids­kraft, samt til å bygge opp ro­bus­te re­dak­sjo­ner og avis­hus som kan drive ak­tiv gra­ve­jour­na­lis­tikk i Sáp­mi. 
Mål­et for sam­isk pres­se­po­li­tikk må der­for være å sikre og utvikle grunnlaget for de to samiske dagsavisene Ávvir og Ságat ved å trappe opp bud­sjett­ram­men til sam­iske avi­ser til sam­me nivå som sam­isk kring­kas­ting. 
På bak­grunn av inn­spil­let fra Me­die­mang­fold­ut­valg­et har re­gjer­inga an­tatt at platt­form­nøy­tra­li­tet «kan gi bedre dis­tri­bu­sjon, mer sam­isk inn­hold, fle­re ak­tø­rer og økt me­die­mang­fold». Plattformnøytralitet vil imidlertid i seg selv ikke få slik effekt. 
Skal den di­gi­ta­le dis­tri­bu­sjo­nen bedres, må det­te skje ved ut­bygg­ing av høy­has­tig­hets bred­bånd over hele land­et. Her har Me­die­mang­fold­ut­valg­et pre­sist definert pro­ble­met i NOU 2017:7 Det nor­ske me­die­mang­fol­det, punkt 8.6.3.3. Til­gang til bred­bånd (side 177): 

  • «Hus­stan­der ut­en grunn­legg­en­de bred­bånds­has­tig­het lig­ger i spredt­byg­de strøk, hvil­ket in­ne­bæ­rer en ri­si­ko for at en­kel­te nor­ske bor­ge­re ikke vil kun­ne iva­re­ta sine grunn­legg­en­de ret­tig­het­er og plik­ter, og være sik­ret re­ell yt­rings­fri­het, in­for­ma­sjons­fri­het og til­gang til grunn­legg­en­de in­for­ma­sjon via me­di­e­ne.»

Man­ge sam­iske byg­der, gren­der og spredt­bo­en­de hus­stan­der i Sáp­mi er ut­en grunn­legg­en­de bred­bånds­has­tig­het. I vår di­gi­ta­li­se­rings­iver må vi dessuten hel­ler ikke glem­me at man­ge sa­mer fort­satt le­ver i en ana­log ver­den. Også det­te er men­nes­ker med krav på re­spekt og rett til de­mo­kra­tisk sam­funns­del­ta­kel­se. 
Ønsket om «mer sam­isk inn­hold, fle­re ak­tø­rer og økt me­die­mang­fold» oppnås ikke ved å svek­ke det ek­si­ster­en­de sam­iske dagspresse­til­bud­et. 
Even­tu­el­le nye ak­tø­rer i støt­te­ord­nin­ga må fi­nan­si­e­res ved fris­ke mid­ler, ikke ved re­du­sert støt­te til ek­si­ster­en­de avi­ser. Den enes brød må ikke bli den and­res død. En ny uke­avis vil eks­em­pel­vis bety be­hov for ram­me­øk­ning på minst 3,2 mil­li­o­ner kr. 
Å sen­de reg­nin­ga for nye ak­tø­rer til dagsavisene Áv­vir og Sá­gat vil bety re­du­serte ut­giv­el­ser. Vi ad­va­rer mot å skru klok­ka kraf­tig til­ba­ke, slik at Sáp­mi mis­ter sine to dags­avi­ser det har tatt over 60 år å bygge opp. Det vil bety re­du­sert og ikke økt me­die­mang­fold. 
Stor­ting­et står over­for et vik­tig vei­valg – frem­skritt el­ler til­ba­ke­tog for ur­folks­pres­sen i Norge. Stor­ting­et bør slå ring om de to dags­avi­se­ne som er så vik­ti­ge for å iva­re­ta sam­isk de­mo­kra­ti, yt­rings­fri­het og iden­ti­tet. Vi øns­ker ut­vik­ling – ikke av­vik­ling av sam­isk dags­pres­se.
Kommunalkomiteen (alle partier utenom FrP) var i flere år etter årtusenskiftet en aktiv pådriver for det samiske dagsavisprosjektet, som ble realisert i 2008/09. Vi håper på like god oppfølging av vårt innspill i komiteens merknader til stortingsmeldinga. 

KON­KLU­SJON:

  1. Dis­tri­bu­sjo­nen bedres ved å sik­re hele be­folk­nin­ga til­gang til bred­bånd med grunn­legg­en­de has­tig­het. Den en­kel­tes til­gang til funk­sjo­nelt bred­bånd er av­gjør­ende for å kun­ne del­ta i sam­funns­li­vet. De de­mo­kra­tis­ke ret­tig­he­te­ne må iva­re­tas, også for den «ana­lo­ge» del av sa­me­fol­ket.
  2. Mer sam­isk inn­hold og økt me­die­mang­fold opp­nås kun ved å bedre rammevilkårene og øke be­vilg­nings­ni­vå­et til sam­iske avi­ser. Stor­ting­et bør fast­hol­de det pressepolitiske mål­et om å sik­re og utvikle ek­si­stens­grunn­laget for de to sam­iske dags­avi­se­ne Áv­vir og Sá­gat.
  3. Even­tu­el­le nye ak­tø­rer i til­skudds­ord­nin­ga for sam­iske avi­ser må fi­nan­si­e­res ved fris­ke mid­ler, ikke ved re­du­sert støt­te til ek­si­ster­en­de avi­ser.