Høringsinnspill fra Den norske tannlegeforening

Høring: Videokonferansehøring for stortingsmelding om kvalitet og pasientsikkerhet 2019
Innspillsdato: 13.01.2021

Tannlegeforeningens innspill til høring om Meld. St. 11 (2020–2021)

Formålet med meldingen om kvalitet og pasientsikkerhet er større åpenhet og økt oppmerksomhet om kvalitet og pasientsikkerhet både i den nasjonale og den lokale helsepolitikken. Det er viktig at tannhelsetjenesten inkluderes i dette arbeidet.

Målene som gjelder for helsetjenesten må selvsagt også gjelde for tannhelsetjenesten: Pasientens helsetjeneste, åpenhet, læring og forbedring og målrettet og samordnet innsats for kvalitet og pasientsikkerhet.

Kompetanseløft 2025 er et viktig virkemiddel i arbeidet med å utvikle en fremtidsrettet helsetjeneste. Den fylkeskommunale tannhelsetjenesten er inkludert i dette arbeidet. Pandemien har vist oss at det er viktig å opprettholde både høy kvalitet i tjenestene og stor evne til omstilling og tilpasning til den gjeldende situasjonen. God samhandling mellom de ulike tjenestene er svært viktig, spesielt for å sikre adekvate tjenester til personer med omfattende behov. Det er avgjørende fremover å fremme god helse og livskvalitet og å redusere ulikhetene i helse og munnhelse.

 

Pasientombudene

Den norske tannlegeforening (NTF) ser det som positivt at pasientombudene fra 1. januar 2020 fikk utvidet sitt mandat til også å omhandle den offentlige tannhelsetjenesten. Allerede før endringen i mandatet fikk ombudene henvendelser om tannhelsetjenester, og det er viktig at ombudene ønsker å følge opp dette mer aktivt. Personer i helseinstitusjoner eller personer som tar imot helsetjenester i hjemmet har rett til vederlagsfrie tannhelsetjenester under gitte forutsetninger. Her vet vi at det mangler rutiner for informasjonsflyt og oppfølging fra kommunene, både til pasient/foresatte og til Den offentlige tannhelsetjenesten slik at de kan følge opp pasientene. Det kan ikke være opp til den enkelte alene å kjenne og etterspørre det tilbudet de har krav på. Dette er en utfordring Den norske tannlegeforening har påpekt i mange år. Vi ber komiteen merke seg dette.

Det må sikres et bedre samarbeid mellom de kommunale helse- og omsorgstjenestene og den offentlige tannhelsetjenesten slik at pasientene som har krav på vederlagsfri behandling i den offentlige tannhelsetjenesten får et tilbud. Den offentlige tannhelsetjenesten har ingen mulighet til å gi disse pasientene det tilbudet de har krav på hvis tjenesten ikke får tilgang til informasjon fra kommunene om hvilke pasienter dette gjelder.

NPE

Privat helsetjeneste er en del av pasientskadeordningen. NPE har de ti årene privat helsetjeneste har vært inkludert i ordningen mottatt totalt 5518 saker innen privat helsetjeneste. Hovedfokus i rapporten NPE har laget for å oppsummere denne perioden er tannbehandling, ettersom dette utgjør 58 prosent av sakene innen privat helsetjeneste. I løpet av tiårsperioden har NPE mottatt 3073 saker knyttet til tannbehandling. I 2019 var 88 prosent av de 3073 mottatte sakene avgjort.

I overkant av tusen erstatningssøkere har fått medhold i erstatningskravet (ca. 81 millioner kroner). Sakene omhandler flere forskjellige diagnoser og behandlingsformer, og medholdsandelen varierer mye ut fra type diagnose og hva slags behandling som har vært utført. Det er behandling i form av kroneterapi eller bro-behandling som har ført til den høyeste medholdsandelen. De vanlige formene for skade er tap eller fraktur av tann eller implantat, smerter, infeksjon, nerveskade, eller at erstatningssøker er misfornøyd med det estetiske resultatet.

Det er viktig å understreke at antallet saker er lavt sett opp mot alle tannbehandlinger som utføres i privat tannhelsetjeneste. Nesten 90% av den voksne befolkningen går regelmessig til tannlegen. Tannlegene treffer totalt i overkant av 3 millioner pasienter i løpet av ett år og mange av dem får utført behandling flere ganger i løpet av året.