Stor-Oslo Nords NTP-innspill til transport- og kommunikasjonskomiteen
Riksvei 4 og Gjøvikbanen: Høringsuttalelse til regjeringens NTP-forslag fra Stor-Oslo Nord/Jernbaneforum Gjøvikbanen.
Stor-Oslo Nord er en allianse av kommunene Gjøvik, Nittedal, Gran, Lunner, Østre Toten, Vestre Toten, Nordre Land og Søndre Land, Innlandet og Viken fylkeskommuner og over femti partnerbedrifter. Stor-Oslo Nord vil fremme to innspill angående regjeringens forslag for Riksvei 4 og Gjøvikbanen.
Riksvei 4 – helhetlig utbygging.
En helhetlig utbygging av Riksvei 4 er ett av de mest lønnsomme samferdselsprosjektene i Norge i dag. Allikevel velger regjeringen kun en delvis utbygging. Regjeringens forslag om utbygging av Riksvei 4 svarer ikke opp industriens og næringslivets behov. Det samfunnsmessige mest lønnsomme valget er en helhetlig utbygging av Riksvei 4, som også må omfatte en ny vegløsning gjennom Nittedal (med kollektivfelt rundt Nittedal sentrum, dobbeltløp i Hagantunnelen og Rotnes-tunnel) og gjennom Oslo. Den foreslåtte utbyggingsløsningen for Riksvei 4 er stykkevis og delt. Dette prosjektet bør i tråd med de overordnede målene i NTP bygges ut fullt og helt.
Riksvei 4 fra Raufoss og sørover mot Oslo er en utrolig viktig vei for næringslivet; en eksportvei og en industrivei, i tillegg til en viktig pendlervei. I regjeringens forslag er dette dessverre ikke omtalt, til tross for at dette er godt dokumentert. En nasjonalt viktig industri på Innlandet og på Gjelleråsen er avhengig av at Riksvei 4 bygges ut i sør, slik at de har rask, forutsigbar og sikker tilgang til terminal, havn og utland.
Statens vegvesen og Nye Veier AS dokumenterer at en helhetlig utbygging av Riksvei 4 er en av de mest samfunnsøkonomiske lønnsomme veiprosjekter i landet, og de ønsker begge å bygge den ut. Vi skal øke nytten, og redusere kostnadene i fremtidens infrastrukturprosjekter. En helhetlig utbygging av Riksvei 4 gjør nettopp dette. Det er derfor vanskelig å forstå hvorfor en helhetlig utbygging av Riksvei 4 ikke er prioritert.
Riksvei 4, et av Norges mest lønnsomme samferdselsprosjekter, bør realiseres fullt og helt. Stor-Oslo Nord oppfordrer stortinget til å vektlegge innspillene fra Statens vegvesen, Nye Veier AS og et samlet næringsliv fra Nittedal til Gjøvik. Det bør prioriteres en helhetlig utbygging av Riksvei 4 i første del av NTP 2022-2033.
Gjøvikbanen – planlegging av ny dobbelsportrasé Oslo S-Roa.
Regjeringen foreslår en videreføring av de tiltak som skal sikre en timesfrekvens mellom Gjøvik og Oslo på Gjøvikbanen fra 2022. Dette var ventet, men det er ikke tilstrekkelig for å møte transportbehovet i regionen. Det er et dokumentert behov for økt kapasitet på Gjøvikbanen mellom Oslo og Roa for å kunne øke person- og godstrafikk, og redusere reisetiden.
Det viktigste tiltaket for å møte dette behovet er bygging av et dobbeltspor i ny trasé fra Oslo S til Roa, med prioritet Oslo S-Nittedal. Dette er utredet og omtalt i Mulighetsstudien for Gjøvikbanen (2015) og i KVU for Gjøvikbanen og Riksvei 4 (2016). Et viktig første steg er å sette av planleggingsmidler til dette prosjektet, og at Jernbanedirektoratet får i oppdrag å gjennomføre en slik planlegging i kommende NTP-periode.
Det er et behov for å øke kapasiteten og redusere reisetiden på Gjøvikbanen mellom Oslo og Gjøvik, i særdeleshet på strekningen Oslo S-Roa. For å imøtekomme dette behovet anbefaler vi at stortinget fatter et vedtak om å be regjeringen planlegge en ny dobbeltsportrasé mellom Oslo S og Roa i NTP-perioden 2022-2033.
Dato: 26. mars 2021
Sign.
Torvild Sveen, Ordfører i Gjøvik
Leder av Stor-Oslo Nords styringsgruppe