Høringsinnspill fra INDRE HELGELAND REGIONRÅD

Høring: Videokonferansehøring: Meld. St. 20 (2020-2021) Nasjonal transportplan 2022-2033
Innspillsdato: 07.04.2021

Enstemmig vedtak i Indre Helgeland Regionråd

Indre Helgeland Regionråd er et Interkommunalt politisk samarbeid som omfatter kommunene Lurøy, Rana, Nesna, Hemnes og Hattfjelldal. 

Økonomien vokser.
Helgeland er Nord-Norges største eksportregion med en av de største industriklyngene og sjømatklyngene i Norge og en stor offshoreklynge.

Helgeland står framfor en periode der en rekke nye store investeringer nå kommer på plass.  Stor volumøkning innen oppdrett, etablering av FREYR som planlegger storskalaproduksjon av batericeller, økt oppdragsmengde innen eksisterende industri m.m.
Dette vil føre til økt transportbehov både av gods og mennesker.  Vi har store aktører som nå tar investeringsbeslutninger som vil føre til aktivitetsøkning både i innlandet og på kysten.  Derfor er NTP viktig for hele regionens næringsliv og vil bidra til samfunnsbygging.

 Vi er generelt godt tilfreds med forslaget som fremmes i sak; Nasjonal transportplan 2022-2033 Meld. St. 20 (2020-2021)


Samordning med Nordland Fylkeskommune

Indre Helgeland Regionråd har ifbm. gjeldende NTP spilt inn viktige regionale fellestiltak som helt eller delvis er kommet inn i gjeldende planer og som er under bygging-, eller står foran snarlig gjennomføring.

Våre innspill har også løftet fram viktigheten av at vi må se transportsystemet under ett og fokusere på funksjonelle korridorer og logistikksystemer – uavhengig av om de tiltak og investeringer som må gjøres er innen statlig transportsektor eller fylkeskommunal/regional.

Målrettede satsinger på sentrale transportkorridorer og knutepunkter i vår region kan derfor gi store effekter i form av regionfortetting og vekstimpulser som styrker Helgelands og Nordlands konkurransekraft. 

Vi har gitt følgende innspill til atrbeidet med NTP:

  • ) Fylkesveier som er viktig for næringslivet
    Statlig tilskuddsordning for viktige næringsveier må økes kraftig.
    Regjeringen har i statsbudsjett for 2020 etablert en ny tilskuddsordning for fylkesveier som er viktig for næringslivet. Den økonomiske rammen på 100 mill. kr for 2020 må løftes til et langt høyere nivå som samsvarer med betydningen fylkesveiene har for viktige næringstransporter. Et mulig nivå er 1 mrd. kroner per år.

  • ) Satsing på Nordlandsbanen og Nord-Norge-linjen
    Økt politisk prioritet for Nordlandsbanen for å utløse store vekstpotensialer for gods på bane langs en grønn transportkorridor mellom  Nordland og Østlandet, mellom Arktis og kontinentet og bygge tilstrekkelig kapasitet også for persontrafikken.

  • ) Sjøtransport og havneutvikling
    Mo i Rana havn KF og Mo Industripark har lenge jobbet med planer om etablering av ny dypvannskai i Mo. RIT er et av Nord-Norges travleste kaianlegg. Men med dybder langs kaianlegget som ikke tilfredsstiller dagens situasjon, eller en fremtidig situasjon med økende størrelse på fartøyene. Den generelle utviklingen er at fartøy blir større, da det er økonomiske skalafordeler knyttet til store skip. I Kystverkets prioriteringer til NTP (2022-2033) i korridor 7 er det foreslått en bevilgning på 113 millioner kroner for å oppgradere innseilingen til Mo. Det er beregnet en positiv samfunnsnytte på 186 millioner.
    - Vi er meget tilfreds med at dette nå er tatt inn i forslaget til NTP!

  • ) Gode påkoblinger til nordiske og europeiske transportkorridorer
    Vi vil etablere «E12-regionen» mellom Helgeland (NO) Västerbotten (SE) og Österbotten (FI) som en pilot for regionalt samarbeid om infrastruktur og transport på tvers av tre nordiske land.

    E12- regionen har store industri- og teknologiklynger som med gode logistikkløsninger vil forsterke    både Norge og EUs strategiske satsing på Nordområdene og Arktis. Regionen gjennom de tre land har drøye 700 000 innbyggere og utgjør det største industribeltet nord i Norden.  Ambisjonen er å bygge en ny og felles struktur for samvirke (EGTS) basert på en EUs EGTC-forordning. Den første av sitt slag i Norden.

    Fylke-/regionene har vedtatt en felles transportstrategi for «E12-regionen.» Sentralt i strategien etablering av formell samhandling mellom transportmyndighetene på tvers av grensene og prioriterte investeringer i havner, terminaler, bane og vei står sentralt. To av løftesakene er ny ferje mellom Vasa og Umeå (under bygging) og ny flyplass ved E12 øst for Mo i Rana. (i denne NTP)

    Riksvei 73 er en viktig tilknyttingsvei til E12 og bør snarest komme inn på en prioriteringsliste for å sikre at eksisterende og ny næringsutvikling langs E12-regionen favner hele Helgeland.

  • ) Ny flyplass er forankret i gjeldende NTP.
    Ny lufthavn i Mo i Rana vil gi folk og næringsliv et bedre transporttilbud og legge til rette for utvikling av reiseliv og annen næringsvirksomhet i regionen.
    Vi er særdeles fornøyd med at det i forslaget til NTP gis et statlig tilskudd på 1,8 milliarder kroner i første seksårsperiode. De resterende 600 millionene skal dekkes gjennom lokale bidrag.  Vi er glad for at regjeringen har satt fortgang i denne prosessen og at byggingen av ny flyplass nå kommer i gang.
    Det er også viktig at statlige myndigheter også bidrar til nødvendige tiltak på vegnettet (E6/E12) for å sikre god kapasitet på vei og kollektivtilbud til og fra ny flyplass.  På samme vis er det viktig at flyruter mellom flyplassene på Helgeland blir opprettholdt slik at strukturen og den indre kommunikasjonen på Helgeland blir ivaretatt.

  • ) Ny teknologi for grønn og smart transport til sjøs og lands
    Det må etableres nasjonale programmer med støtteordninger for grønne og smarte transportteknologier for sjøtransport, industri og havbruk.
    Nordland er både blant de største de største eksportfylkene og båtfylkene i Norge. Nordland bindes sammen av ferjer og hurtigbåter. Disse knyttes igjen til vei, jernbane og knutepunkter for transport til verden.

    Midler gjennom støtteordninger i kommende NTP bør kanaliseres til prosjekter som tar i bruk ny grønn teknologi, det være seg innenfor kollektivtransporten til sjøs, fraktenæringen og til vei-, havner og banesatsinger.

  • ) Utredning og planprosess.
    Vi ber om at det iverksettes en overordnet utredning av E6 og transportsystemet i Mo i Rana raskest mulig slik Statens vegvesen la opp til i vedtatt NTP handlingsprogram (2018 – 2023).


    Mvh
    INDRE HELGELAND REGIONRÅD
    Arne Langset
    daglig leder