Innspill fra Næringsforeningen Haugalandet og Næringsforeningen i Stavanger-regionen
Næringsforeningene på Haugalandet og Stavanger-regionen representer til sammen nesten 3000 bedrifter i hele Rogaland. Vi har tidligere i NTP prosessen sendt inn felles innspill til hvilke prosjekt vi mener er viktigst for næringslivet i Rogaland.
Vi støtter grepet i Nasjonal transportplan er riktignok såkalt porteføljestyring hvor det kontinuerlig skal det jobbes med kostnadsreduksjon og optimalisering. Det kan være bra for de samfunnsøkonomisk gunstige prosjektene på E39
Kort oppsummert er våre innspill knyttet til de to viktiges veiene for næringstransporten i fylket E 134 og E39.
Vi vil gjerne påpeke viktigheten av prosjektene som allerede er prioritert. På E 134 vil vi særlig trekke frem Seljestad – Røldal, men vi savner en omtale av fortsettelsen fra Austmannalia til Vågsli, for å gjøre denne viktige europaveien vintersikker. Vi gleder oss over at prosjektet på Husøy i Karmøy kommune er lagt inn; Dette er et prosjekt næringslivet har etterspurt i lang tid.
På E 39 vil vi særlig trekke frem allerede vedtatte Rogfast som gledelig.
Vi synes det er bra at det er funnet midler til å prioritere Hove – Osli. Men dette er bare første etappe på prosjektet Hove – Ålgård. Prosjektet av bymiljøavtalen og staten. Vi synes det er underlig og svært beklagelig at ikke hele prosjektet er prioritert. Med å bare bygge Hove - Osli i første 6 års periode så vil man bare forsterke kø og trafikksikkerhets utfordringene på Ålgård i Gjesdal kommune. Hove – Ålgård. Flaskehalsen på Ålgård må løses. Nye Veier starter snart å bygge motorvei fra Bue til Ålgård. Vi risikerer nå å komme i en situasjon hvor motorveien stopper på begge sider av Ålgård. Det manglende strekket gjennom Ålgård vil bli stående som et monument over manglende helhetlig tenkning og feilslåtte prioriteringer. Prosjektet har svært høy samfunnsøkonomisk nytte.
Statens vegvesen har tidligere beregnet byggetiden på prosjektet Osli – Ålgård til 4 år. Hvis en ikke får oppstart av prosjektet i første 6 års periode vil ikke prosjektet ferdigstilles innen Bymiljøavtalens er slutt i 2029.
I stede for å hjelpe på situasjonen så forverrer dette situasjonen på E 39.
Vi beklager på det sterkeste at E 134 Bakka – Solheim ikke er tatt med eller nevnt. Dette er et svært viktig prosjekt for næringstrafikken. Trafikken ledes i dag gjennom tettbebygde områder. Dette er skolevei for flere barn og unge. Bakka - Solheim inneholder og flere svært smale strekk. Disse er i dag svært problematiske for næringstrafikken.
Vi er og skuffet over at prosjektet E 39 Bokn – Stord ikke er nevnt. Vi mener det er svært viktig å gjøre noe med strekket når Hordfast og Rogfast blir en realitet.
Vi mener og at det forslaget til NTP ikke fanger opp i seg behovet for tilførselsveier i Eigersund kommune. Vi mener forslaget om strekningsutbedringer fra Gamle Eigerøyvei – Hovlandsveien er bra, men stiller spørsmål om summen som er satt av til tiltaket er nok. Det vi reagerer på er manglende bevilgninger og løsninger for tilkomst fra E39. Dette er forsterket etter regjeringens valg av R1 som trasevalg for E39 gjennom Rogaland.
Dobbeltspor på Jærbanen. Dette har vært et prosjekt alle kommunene fra Eigersund i sør til Stavanger i nord har bidratt med penger til. Det er brukt ikke ubetydelige summer på utredninger. Vi beklager at ikke ambisjonsnivået for Jærbanen ikke er større. Vi hadde forventet at NTP skulle inneholde ambisjoner om dobbeltspor til Nærbø i førsteomgang dernest til Eigersund.
Vi mener ambisjonsnivået for NTP på 1 200 milliarder kroner er offensivt og bra. Rogaland utgjør rett i underkant av 10% av landets befolkning og areal. Hvis NTP pengene blir jevnt fordelt over hele landet vil Rogalands andel være ca. 120 mrd. En rask sammenstilling av prosjektet forslått i NTP viser at Rogaland får prosjekt for 36,5 mrd. 18,5 mrd av disse pengene skal betales som bompenger. Vi aksepterer å betale en andel bompenger på flere av prosjektene. I forslaget til NTP skal 124 milliarder skal betales i bompenger, av dette skal Rogaland betale 15 %. Vi mener dette er i overkant, sett i lys av den forholdsmessig lave andelen investeringer i fylket. Derfor mener vi det bør være rom for at noen av de overnevnte prosjektene kan og bør løftes opp og prioriteres i første 6 års periode.
Med vennlig hilsen
Bernt Jæger Tormod Andreassen
Administrerende direktør Næringspolitiskleder
Næringsforeningen Haugalandet Næringsforeningen i Stavanger-regionen