Høringsinnspill fra Groruddalen Miljøforum

Høring: Videokonferansehøring: Meld. St. 20 (2020-2021) Nasjonal transportplan 2022-2033
Innspillsdato: 07.04.2021

Stort behov for samferdselsløsninger i Groruddalen i Oslo

Groruddalen Miljøforum (GM) er svært skuffet over at ingen prosjekter i Groruddalen har kommet med i NTP 2022 - 2033. Vi viser til innsendt uttalelse til NTP, datert 03.04.2020.

Det bor ca. 140 000 mennesker i Groruddalen, nesten like mange som i tidligere Troms fylke, og tallet er raskt økende. Området har store miljøutfordringer, mange av dem knyttet til støy og forurensning fra de tre store gjennomfortsårene: E6, Østre Aker vei og Trondheimsveien. I tillegg ligger den nasjonale godsterminalen på Alnabru. Denne er arealkrevende og bidrar til store deler av gods- og varetransporten i dalen. Likevel er Groruddalen tilgodesett med kr 0 i NTP.   Vi mener følgende fire prosjekter må prioriteres i NTP, da de går til kjernen av de samferdselsbaserte utfordringene i Groruddalen.

1        Trondheimsveien og Fossum-diagonalen

Statens Vegvesens Systemanalyse for riksvegnettet i Groruddalen fra 2018 påpeker at «Det må gjøres grep på vegnettet som bidrar til å redusere støy og luftforurensning for bomiljøenes langs riksvegene i Groruddalen, og i de nye byutviklingsområdene» (s. 8), og beregner at det i 2030 vil være 13.700 boliger i rød og gul støysone langs Trondheimsveien (s.22). Bygging av Fossum-diagonalen, for å lede trafikk bort fra Trondheimsveien og Østre Aker vei, vil redusere dette tallet med 5.000.  SVV anbefaler dette, og la allerede i 2008 fram forslag til planprogram for dette. Fossum-diagonalen vil muliggjøre redusert fart til 50/60 km/t i de mest støyutsatte områdene langs Trondheimsveien, samt utbygging av trikk og busstrase langs veien for å styrke kollektivtilbudet og nå nullvekstmålet for biltrafikken som er satt av Stortinget. Asplan/VIAKs konseptutredning for kollektivbetjening Sinsen – Tonsenhagen/Linderud/Veitvet langs Trondheimsveien (2020) konkluderer med at en markant trafikkreduksjon i Trondheimsveien er nødvendig for å kunne realisere disse planene.

Groruddalen Miljøforum ber om at Fossum-diagonalen blir finansiert i NTP 2022-2033.

I påvente av at Fossum-diagonalen (eventuelt) blir bygget er det fullt mulig å gjøre andre tiltak for å redusere støy og forurensningen fra Trondheimsveien på kort- og mellomlang sikt. Dette er det såkalte 0+-alternativet i SVVs systemanalyse. Det innebærer bl.a. redusert fartsgrense til 60 km/t hele året (gratis) og bedre tilbud til kollektivtrafikk, gående og syklende, for eksempel eget kollektivfelt mellom Sinsen og Grorud og forlengelse av trikken fra Sinsen mot Tonsenhagen/Linderud/Veitvet. Systemanalysen fra SVV viser at også dette kan sterke redusert trafikk (ÅDT) i de mest støyutsatte delene av Trondheimsveien. Støyskjerming av utsatte områder på Veitvet/Sletteløkka har tidligere ligget inne i NTP, men har ikke blitt gjennomført.

Groruddalen Miljøforum ber om at tiltak på kort- og mellomlang sikt for å redusere støy og luftforurensning fra Trondheimsveien blir finansiert i første periode av NTP 2022-2027.

2        Baneløsning nedre Romerike - Romeriksbanen

Dette er et meget viktig kollektivprosjekt for å redusere den store bil- og busstrafikken inn og ut av Oslo, bedre fremkommeligheten, forbedre luftkvaliteten og minske støy for veldig mange mennesker. Prosjektet er også viktig sett i et klimaperspektiv. Det er tale om å forlenge en allerede eksisterende t-banelinje (linje 2) med to eller tre stasjoner. Denne t-banelinjen har allerede i dag 8 avganger pr. time. GM mener derfor at det ikke er nødvendig å avvente byggingen av en ny sentrumstunnel gjennom Oslo sentrum for å forlenge t-banen til Lørenskog. Når sentrumstunnelen er ferdigstilt vil antall avganger kunne økes ytterligere.

Groruddalen Miljøforum ber om at NTP prioriterer finansiering og bygging av forlengelsen av t-banens linje 2 fra Ellingsrudåsen i Oslo til Lørenskog/Ahus (Baneløsning Nedre Romerike) i NTP 2022-2033.

3        Alnabruterminalen

Alnabruterminalen er navet i gods-Norge og ligger midt i den nedre delen av Groruddalen. Beliggenheten har stor betydning for varetransporten og tungtrafikken i Groruddalen både fra sør og nord.  Dette er i et område av Oslo som står foran en gjennomgripende transformasjon som ledd i byutviklingen (innenfra og ut). Til forskjell fra tidligere byutviklingsområder som i hovedsak har dreid seg om boligutvikling, er det her snakk om utvikling og fortetting av store næringsområder. Godsterminalen legger beslag på store deler av disse arealene. Det kreves nå at terminalområdene skal utnyttes mer effektivt, og at langt mere gods skal lastes over på tog. 5,5 milliarder kroner er hittil bevilget til første oppgradering av terminalområdet.

Godstransporten fører til at mange av boligområdene i Groruddalen har betydelig luft-- og støyforurensing. Dette gir store miljømessige omkostninger for dalens 140.00 innbyggere. Siden godstransporten til og fra godsterminalen er så omfattende, bør det vurderes å etablere skiltede lastebil/vogntog-traséer gjennom Groruddalen. I disse traséene bør det være robuste veier og effektfulle støyskjermer der veien går gjennom boligområder eller andre områder hvor folk ferdes utendørs. Kulverter, lokk eller tunneler bør vurderes. Vi trenger en infrastruktur som skjermer og demper miljøbelastningene for beboerne.

Groruddalen Miljøforum ber om at tiltak som reduserer støy og luftforurensning fra trafikk knyttet til Alnabruterminalen legges inn i NTP 2022 – 2033.

4        Miljølokk over E6 ved Furuset

Dette prosjektet er innarbeidet i planleggingen for den videre utviklingen på Furuset. Det var en viktig del av områdesatsingen som skulle bidra til en positiv byutvikling på Furuset.  Miljølokket vil frigjøre arealer til grøntområder og utbygging, og vil fjerne støy og luftforurensning for beboerne i området, særlig Høybråten, Furuset og Ellingsrud. Ifølge Statens vegvesen var ÅDT, målt ved E6 ved  Karihaugen i 2018, 48.725. (SVV Trafikkregistreringer, fylkesvise oversikter, Oslo års og månedsdøgntrafikk målt ved enkelte trafikkpunkter) Det har vært tverrpolitisk enighet om miljølokket i mange år.

Groruddalen Miljøform ber om at miljølokk over E6 ved Furuset prioriteres i NTP 2022 – 2033.