Nedgradering av RV 4 Trondheimsveien i bydelene Grorud og Sinsen i Oslo
Trondheimsveien – Riksvei 4 – mellom Gjøvik og Oslo er en viktig regional forbindelse mellom hovedstaden og innlandet. I Oslo går veien gjennom etablerte boligområder mellom Grorud og Sinsen. Her ligger i følge Statens Vegvesen over 13.000 boliger i rød og gul støysone.
For berørte bydeler er det viktig å arbeide for reduksjon av trafikkmengde og hastighet der veien går nær boligområder. Bydelen vil derfor arbeide for at Stortinget ved behandling av Nasjonal Transportplan omtaler behov for tiltak på RV 4 i Oslo.
Målet er å redusere veiens miljøbelastninger i form av støy, luftforurensning og barrierevirkning. Daglige reiser på strekningen må i langt større grad enn i dag skje med kollektivtransport.
Statens Vegvesen har siden midten på 1990-tallet arbeidet med ulike utredninger av RV 4 i Oslo. Planarbeidet har pekt på muligheter for å overføre trafikk fra RV 4 til RV 163 Østre Aker vei ved en diagonalforbindelse ved Fossum eller Bredtvet. Målet med dette har både vært å gi en god kobling for regional vare- og godstransport til næringsområdene i bunnen av Groruddalen og Alnabruterminalen og å avlaste boligområdene langs RV 4 mellom Grorud og Sinsen for trafikkskapte miljøbelastninger som støy-, luftforurensning mm. Planene har derfor pekt på mulighetene for et forsterket kollektivtilbud og bedre tilrettelegging for gående og syklende langs veien slik at dette skal ta en vesentlig større andel av persontransporten enn hittil.
En diagonalforbindelse er tenkt løst ved tunnel og nye kryss på både RV 4 og RV 163. Dette er kostnadsberegnet til i størrelsesorden 4 mrd kroner. Det er ikke avsatt midler til bygging, verken i handlingsprogrammet for Oslopakke 3 eller gjeldene Nasjonal Transportplan 2018 – 2029. I Oslopakke 3 er det heller ikke midler til videre utredning av tiltak på RV 4 i Oslo. Grunnet lavere inntekter enn prognostisert, kostnadssprekk og innmelding av nye store prosjekter, er Oslopakke 3 underfinansiert. Det synes derfor ikke realistisk å få finansiert et nytt, stort tunnelprosjekt i overskuelig framtid.
Bydelen bør vurdere å arbeide for at stortingsbehandlingen av Nasjonal Transportplan omhandler ombygging av RV 4 mellom Grorud og Sinsen. Strekningen har i dag 4 felt for bil og kollektivfelt på korte strekninger, i hovedsak i inngående retning. Veien bør her bygges om til 2 kjørefelt for bil og 2 felt for kollektiv. Det kan vurderes kombinerte felt for tungtrafikk og kollektiv på den ytre delen. Samtidig må det bygges opp et forsterket kollektivtilbud med både økt kapasitet og bedre flatedekning. Trikk fra enten Bjerke krysset eller Tonsenhagen og mot sentrum må vurderes og vil lettere kunne realiseres med lavere hastighet og mindre trafikkmengder enn i dag.
Redusert hastighet på strekningen bør vurderes. Redusert hastighet gir lavere støy. Muligheten for å finansiere utskifting av vinduer på blokkrekken nærmest Trondheimsveien på Sletteløkka bør også undersøkes nærmere.
VEDTAK I BJERKE BU 18 mars 2021:
Vedtak
1. Bydelsutvalget stiller seg bak et initiativ for å få tiltak for redusert trafikkmengde og hastighet på Trondheimsveien mellom Grorud og Sinsen omtalt ved Stortingets behandling av Nasjonal Transportplan 2022 – 2033. Tiltakene må både omhandle ombygging av veien og et forsterket kollektivtilbud,
2. Samt vurdering av ny trikkelinje.
3. På kortere sikt bør en iverksette redusert fartsgrense, gjennomsnittsfartsmåling, kollektivfelt og forbedret støyskjerming. Målet er redusert støy for bomiljøene, og en tilskyndelse for næringstrafikken til i stedet å velge Riksveg 163.
4. På lengre sikt er det fortsatt nødvendig med en diagonal for å gi en god kobling for vare- og godstransport til næringsområdene i bunnen av Groruddalen og Alnabruterminalen og å avlaste boligområdene langs RV 4 mellom Grorud og Sinsen for trafikkskapte miljøbelastninger.