Høringsinnspill fra Befalets Fellesorganisasjon (BFO) St.prp 138 L

Til                   :          Arbeids- og sosialkomiteen

Sak                 :           St prp 138 L Fjerning av plikten til å fratre ved oppnådd særaldergrense

Fra                 :          Befalets fellesorganisasjon

Dato                :          19 april kl 0930

Høringsdato  :          22. april 2021

Befalets Fellesorganisasjon har bedt om å få delta på høringen fordi vi mener komiteen bør inkludere Forsvaret i proposisjonen eller legge føringer for hva som bør inn i det varslede høringsnotatet om Forsvaret.

Det er etter BFOs skjønn avgjørende at militært ansatte behandles på lik linje som andre yrkesgrupper med hensyn til særaldersgrensen og bortfall av plikten til å fratre. Regjeringen legger opp til en annen metodikk for Forsvaret ved at man har tillatt at Forsvarsdepartementet (FD) får lov til å vurdere plikten til å fratre og særaldersgrensen i Forsvaret i løpet av inneværende langtidsperiode.

Med vårt utgangspunkt i de modeller FD så langt har lagt på bordet, er det avgjørende at komiteen diskuterer hvorvidt en vurdering av plikten til å fratre  i Forsvaret også skal inkluderes i arbeidet med denne proposisjon. Herunder endrede særaldersgrenser eller sågar bortfall av denne.

De forutsetninger som Stortinget selv har lagt til grunn for ny pensjonsreform er beskrevet i proposisjonen, det er dermed krevende at militært personell i Forsvaret, som eneste yrkesgruppe, skal holdes utenfor. Nivået på vår fremtidige særalderspensjon blir svært usikker, da de forhandlingene ikke er på plass ennå. Og høringsforslaget til forsvarsloven ikke er fremmet.

Forsvaret er en virksomhet med betydelig aktivitet både i og utenfor normal arbeidstid, i tillegg utgjør Forsvaret en vesentlig del av de ansatte i staten med særaldersgrense 60 år.

BFO viser til at NOU 2004 (sluttrapport pensjonskomiteen) foreslo at ordningen med særaldersgrenser knyttet til bestemte yrkesgrupper blir gjennomgått og tatt opp i forhandlinger mellom partene i arbeidslivet. Pensjonsavtalen fra 3.mars 2018 påpeker at særaldersgrensen vil bli tatt i en senere prosess. På avtaletidspunktet lå det ikke an til at Forsvaret skulle holdes utenfor den sentrale prosessen, men vi oppfordrer komiteen til å understreke at den prosessuelle tilnærmingen man tar for resten av staten også skal gjelde Forsvaret.

Regjeringen har omtalt Forsvaret og i noen grad inkludert statistiske data fra Forsvaret i sin omtale av ansatte med særaldersgrense i Staten. BFO mener dette er uheldig, siden Forsvaret ikke er omhandlet av lovforslaget, men forstår hvorfor man har valgt å gjøre det – uten at det gir et mer statistisk korrekt bilde av situasjonen for de yrkesgrupper som er omfattet av lovforslaget. BFO mener komiteen bør vurdere en tekst som inkluderer Forsvaret i behandlingen, eller i det minste gir føringer/merknader for det varslede høringsnotatet om Forsvaret.

Regjeringen hevder at alle med særaldersgrense kan fortsette i stillingen frem til 70/72 år uten at dette endrer pensjonsrettighetene for personer med slik særaldersgrense.

Dette er en av årsakene til at BFO er mer positiv til å akseptere at bortfall av plikten til å fratre også skal gjelde Forsvarets personell. Mye av årsaken er at Forsvaret er en av de få virksomhetene i staten som ikke får tillegg for aktivitet utover den ordinære stillingen regnet som pensjonsgivende.

En annen grunn til at vi mener forsvarets personell skal omfattes av de samme reglene som omtalt i proposisjonen er manglende enighet om særalderspensjon, levealdersjustering og oppsatt pensjon. Det er så vidt store usikkerheter mht den fremtidige pensjonen til personell født i 1963 og senere at bortfall av plikten til å fratre mer virker som en sikkerhet fremfor en ulempe for personellet. BFO er bekymret for nivået på særalderpensjonen for de som velger å gå tidlig, eller får en pliktmessig avgang på et tidlig tidspunkt

BFO er derfor mer opptatt av militært personells pensjonsnivå, enn når de må slutte. BFO vil også kommentere forskjellen mellom bruttopensjon og påslagsmodellen, det er ikke bare levealdersjusteringen som gjør at pensjonene for de yngre blir betydelig dårligere enn dagens, derfor trenger vi incentiver for å beholde personellet.

Det er Forsvaret som har behov for en avgangsstyrt mekanisme og når regjeringen omtaler aldersdiskriminering for de med særaldersgrense har man utelatt det faktum at det er nettopp dette Forsvaret legger opp til. Vi vil fremføre meninger om hvordan dette kan omgås i samarbeid partene imellom.

BFO vil legge frem både fordeler og ulemper ved å fjerne plikten til å fratre ved aldersgrensen i Forsvaret. BFO har merket seg at man skal utgi et eget høringsnotat som skal gi føringer for hvordan man skal sikre at bortfall av plikten til å fratre i Forsvaret skal gjennomføres. BFO vil omtale utfordringer mht hvorfor en slik tilnærming er krevende, uten videre føringer fra komiteen.

I perioden 2001 til 2005 vedtok stortinget at man skulle fjerne 5000 personell for å redusere aldersstrukturen i Forsvaret. Dette har kostet staten store summer både i rene penger og kompetansetap. Nå ønsker man å gå motsatt vei, ved å vurdere endringer i særaldersgrensen. BFO anmoder komiteen om å gi føring/merknad om at endringene i særaldersgrensen gjøres på samme måte i Forsvaret og staten for øvrig.

En endret aldersstruktur i Forsvaret vil påvirke forsvarets operative evne, da forsvarets oppdrag er av en slik karakter at det krever personell med fysisk-, psykisk styrke og høy kompetanse. Vi vil omtale dette som et grunnlag for å sikre at personell i Forsvaret ivaretas som alle andre med særaldersgrense.

Mvh

 

Rune Rudberg

Oberstløytnant

Fungerende leder BFO