Høringsinnspill fra EL og IT Forbundet

Høring: Videokonferansehøring for stortingsmelding om fullføringsreformen
Innspillsdato: 21.04.2021

EL og IT forbundets høringsinnspill ST M 21 (2020-2021) Fullføringsreformen

EL og IT Forbundet er et LO-forbund for ansatte innenfor IKT, energi og el-installasjon. Dette er bransjer hvor de fleste yrkene er lovregulerte, og det er forskriftskrav om fagbrev for å kunne utøve yrket og arbeide selvstendig på elektriske anlegg. Utdanningspolitikk og fag og yrkesopplæring spesielt, er et område forbundet er svært opptatt av, og bruker mye ressurser på.

EL og IT Forbundet støtter målsetningen om å gi ungdom og voksne det tilbudet de trenger for å fullføre og bestå med studie eller yrkeskompetanse. Det at flere skal oppleve motivasjon og mestring og at flere enn i dag skal fullføre utdanning, og være bedre kvalifisert for arbeidsliv og videre studier, er en viktig målsetning for individet og samfunnet i sin helhet.

EL og IT Forbundet mener regjeringen har pekt på mange kjente og relevante problemstillinger og utfordringer som det er viktig og få gjort noe med, men vi mener regjeringen også gjentar en del prosesser som allerede er enten utført, eller er godt i gang.

Generelt sett må vi si at vi hadde håpet en ny reform for videregående opplæring skulle hatt mer fokus på innhold og kvalitet enn fullføring og gjennomføring.

Karriereveiledning

EL og IT Forbundet er positive til å styrke og videreutvikle karriereveiledning, og utvikle kompetansestandarder for karriereveiledning i skolen. Vi støtter forslaget om å lovfeste en plikt for fylkeskommunene til å gi lærlinger tilgang til rådgivning om utdannings og yrkesvalg.

Utvidet rett til VGO

Vi støtter forslaget om å utvide retten til VGO og gi alle elever rett til opplæring inntil de har fullført og bestått VGO med studie eller yrkeskompetanse, under forutsetning av at kompetansekravene ikke svekkes.

Yrkesfaglig rekvalifisering

Vi støtter også prinsippene som foreslås med yrkesfaglig rekvalifisering, bortsett fra å begrense det til en ny yrkeskompetanse. Vi mener dette bør innføres uten begrensninger nå, og ikke vente slik regjeringen foreslår.  VI mener også at det må gis rettigheter for å kontinuerlig oppdatere de arbeidstakerne som er i arbeid. Til dette forslaget er det avgjørende at finansiering av livsopphold for den enkelte som oppdateres/rekvalifiseres kommer på plass. Den enkelte arbeidstaker som oppdaterer seg eller rekvalifiserer seg må få rettigheter til erstatning for tapt lønn. Det er ikke et alternativ å tilby arbeidstakerne mulighet for å få lån i lånekassen.

Fremragende fag og yrkesopplæring

Vi er positive til at man ønsker å videreføre arbeidet med fremragende fag og yrkesopplæring, og etablere sentre for fremragende yrkesfag. Og at man i samarbeid med partene vil sette i gang arbeid for økt likestilling i fag og yrkesopplæringen.

Fagbrev som elev

Vi er sterkt kritiske til forslaget om at de som ikke får læreplass skal få tilbud om fagbrev som elev i skolen, som en utvidet ordning av dagens alternative Vg3 i skole. Vi kjenner godt til utfordringene med å skaffe nok læreplasser til de som er kvalifisert, og at dagens alternative Vg3 i skole for de som ikke får læreplass ikke gir en tilfredsstillende opplæring. Samtidig er det slik at alternativt Vg3 i skole er en nødløsning som aldri fullt ut kan erstatte eller bli et likeverdig tilbud som læretid i bedrift. Fagutdanning er en fullverdig og avsluttende profesjonsutdanning.

 Det er flere lærefag innenfor utdanningsprogram for Elektro og datateknologi som ikke egner seg i et alternativt skoleløp. Dette gjelder f.eks. alle flyfagene og Maritim elektriker som er regulert av internasjonale konvensjoner, og de fleste elektrofagene er lovregulerte yrker. Et fagbrev som elev vil ikke oppnå samme anerkjennelse i arbeidslivet, selv om alternativt skoletilbud blir bedre tilrettelagt og forlenget i tid, og vi får da A- og B fagbrev.

 Det å lage en ordning som gjør at fokuset på dimensjonering i forhold til arbeidslivets behov svekkes, og at fylkeskommunene kan ta inn elever etter eget ønske fordi de kan tilby dem fagbrev som elev i skole er en sikker veg mot svekkelse av hele lærlingeordningen. Vi har oppfattet at regjeringen tidligere har vært opptatt av å snakke yrkesfagene opp og styrke statusen til fag og yrkesopplæringen. Dette forslaget snakker yrkesfagene langt ned, og vil svekke statusen til fag og yrkesopplæringen dramatisk og sette fagopplæringen i Norge i fare.

Vår primære holdning er at dette forslaget avvises.

 Vår sekundære holdning er at man i samarbeid med partene utreder hvordan man skal få til ordninger for å ivareta de som ikke får læreplass, og som er akseptert i arbeidslivet.

 Vi tar derfor sammen med Nelfo til orde for å utrede nærmere en ordning der partene via faglige råd bestemmer hvilke lærefag som krever læretid i bedrift før avleggelse av fag- eller svennebrev innenfor de ulike utdanningsprogrammene, og som ikke kan tilbys som fagbrev i skole.

Dette rokker ikke ved retten til fullføring som meldingen tar til orde for, men partene i arbeidslivet vil ha større påvirkning over hvilke lærefag som kan tilbys som alternativt Vg3 skoleløp. Dette sikrer ikke bare en større spredning i lærefag som fylkene kan tilby, men det ivaretar også tarifforpliktelser knyttet til opplæring i bedrift som er fremforhandlet mellom partene i arbeidslivet. Ordningen vil også sikre fagområder, som ellers mangler søkere, et større tilfang av både praksisplasser, lærlinger og fagarbeidere. ordningen skjermer også den duale modellen med opplæring i skole etterfulgt av opplæring og verdiskaping i bedrift.