Høring Prop. 150 L (2020-2021) Lov om virksomheters åpenhet (åpenhetsloven)

 Til Familie- og kulturkomiteen

Høring Prop. 150 L (2020-2021) Lov om virksomheters åpenhet og arbeid med grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold (åpenhetsloven)

Etisk handel Norge er en medlemsorganisasjon og ressurssenter for bærekraftig forretningspraksis som i over 20 år har veiledet næringsliv og offentlig sektor i aktsomhetsvurderinger og ansvarlig næringsliv.

1.Vi støtter lovforslaget

Etisk handel Norge stiller seg positiv til lovforslaget og gir Åpenhetsloven vår fulle tilslutning. Vi vil presisere at åpenhet som overordnet prinsipp er viktig å holde fast ved, og støtter lovens grunnide om at mere åpenhet om leverandørkjedene vil føre til et mere ansvarlig næringsliv. Loven vil kunne utgjøre en betydelig positiv forskjell, og arbeidsforholdene for mange millioner arbeidere i norske virksomheters leverandørkjede, kan bli forbedret. Norge kan igjen komme i førersetet internasjonalt som et foregangsland for ansvarlig næringsliv og bærekraftig forretningspraksis. Sist gang vi inntok en slik pådriver-rolle var i utformingen av FNs veiledende prinsipper for næringsliv og menneskerettigheter (UNGP) som ble enstemmig vedtatt av FNs medlemsland i 2011, og som Åpenhetsloven bygger på.

Etisk handel Norge var representert i Etikkinformasjonsutvalget ved daglig leder Heidi Furustøl og har på bakgrunn av etisk handel faglige vurderinger bidratt til både utformingen av rapporten og selve lovforslaget. I tillegg var våre medlemmer LO, Virke og Stormberg, også representert i Etikkinformasjonsutvalget.

2. Kunnskapsplikten for alle virksomheter bør tas inn i lovforslaget

Departementet har valgt å ta vekk Etikkinformasjonsutvalgets forslag om kunnskapsplikt. Kunnskapsplikten for alle virksomheter bør opprettholdes, siden både risiko og faktisk negativ påvirkning på menneskerettighetene kan finne sted både hos små og store bedrifter. Dette er også i tråd med UNGP og OECDs retningslinjer. Det er ikke størrelsen, men risikoen som er avgjørende, for eksempel kan en liten bedrift som importerer kobolt fra Kongo ha høy risiko for å bidra til både tvangsarbeid og barnearbeid. Departementet skriver at de har forståelse for utvalgets forslag om at loven skal gjelde for alle virksomheter og at utvalget har vektlagt at det skal være mindre byrdefullt for små virksomheter med få ressurser å kjenne til risikobildet. Videre skriver departementet likevel at de er bekymret for byrdene for små virksomheter og har tatt kunnskapsplikten ut av lovforslaget. Vi mener at Etikkinformasjonsutvalget har redegjort godt for hva som forventes av små virksomheter og at dette vil være både håndterbart og lite byrdefullt.

I tillegg, slik vi også tidligere har vektlagt, så er det viktig at konkurransevilkårene er like for alle, og at det ikke bare er de store virksomhetene som skal gjøres ansvarlig gjennom lovpålegg. Dette kan oppfattes som forskjellsbehandling til fordel for små virksomheter. Like konkurransevilkår er en forutsetning for velfungerende markeder. Det er derfor av grunnleggende betydning at alle aktører på det norske markedet følger de samme spillereglene hva angår respekt for grunnleggende menneskerettigheter, anstendig arbeid og miljø. Aktører som ikke respekterer grunnleggende menneskerettigheter og miljøet, bør derfor ikke vinne frem i konkurransen på bekostning av seriøse aktører.

Etisk handel Norge har over 170 medlemmer, med over 120 både små og store bedriftsmedlemmer, hvor alle rapporterer årlig på aktsomhetsvurderinger. Dette viser at også de små virksomhetene fint klarer å oppfylle kunnskapsplikten og aktsomhetevurderingsplikten. Vi håper derfor at kunnskapsplikten kan vurderes på nytt som del av evalueringen av loven og inngå i Åpenhetsloven.

3. Rapportering på aktsomhetsvurderinger gjøres allerede i dag

Lovforslaget foreslår at virksomheter skal offentliggjøre en redegjørelse for aktsomhetsvurderinger jf. §5 og at den skal være lett tilgjengelig på nettsider. Vi vil gjøre komiteen oppmerksom på at det allerede finnes erfaring på rapportering på aktsomhetsvurderinger basert på UNGP og OECDS retningslinjer. For to år siden utviklet vi en elektronisk rapporteringsløsning med 11 objektive dokumentasjonskrav som benchmark for et basisnivå på aktsomhetsvurderinger for våre bedriftsmedlemmer (i tillegg har vi utarbeidet tre nivåer til, hvor det fjerde nivået er Ledende på aktsomhetsvurderinger). Rapporteringen er obligatorisk for alle våre medlemmer og rapportene vurderes av våre 10 medlemsrådgivere og rapportene er offentlig tilgjengelig. Ifølge konsekvensutredningen (KPMG og Oslo Economics) tilfredsstiller Etisk handel Norges rapporteringsløsning Åpenhetslovens krav til rapportering på aktsomhetsvurderinger, og den kan også brukes som erfaringsgrunnlag i implementeringen av lovforslaget.

4. Viktig med god veiledningskompetanse

Veiledning av bedriftene er sentral for å oppnå lovens formål, slik det også fremgår av § 8. Her er det viktig at Forbrukertilsynet samarbeider med de ledende aktørene på feltet med lang aktsomhetsvurderings-kompetanse, slik som Etisk handel Norge og OECDs kontaktpunkt for ansvarlig næringsliv m.fl. Det er også viktig at ressurser ikke bare blir tilført statlige organisasjoner men også ikke statlige-organisasjoner med solid fagkompetanse. Vi vet fra erfaringen med implementeringen av Modern Slavery Act i UK at det vokste et stort marked for advokater og konsulenter som gjorde mesteparten av arbeidet, som egentlig var ment at virksomhetene skulle gjøre selv. Det er derfor viktig at det er virksomhetene selv som tar eierskap til både å utføre aktsomhetsvurderingene og rapportere på dem, men gjerne med god veiledning fra andre aktører. Det må også understrekes, slik også Etikkinformasjonsutvalget gjorde, at bedriftene i første fase av implementeringen av loven, må gis god tid til å tilegne seg aktsomhetsvurderingskompetanse for å oppfylle lovkravene.

5. Tydeliggjøre hva som menes med vesentlig risiko i paragraf 4 og 5

Det er fortsatt noe uklart hva som menes med vesentlig risiko, både i lovteksten og i lovmerknadene. Prioritering av vesentlig risiko i paragraf 4 og 5 må presiseres og samsvare med UNGPs og OECDs prioritering av alvorlig (severe) risiko utifra «scale, scope og remediability»  - alvorlighetsgrad, sannsynlighet og omfang og om skaden kan gjenopprettes eller om den er irreversibel  - for mennesker og samfunn. Ofte vil vesentlighet forstås ut ifra bedriftens ståsted, og ikke ut ifra de som er berørt – menneskene og lokalsamfunn. Prioritering av risiko er et helt grunnleggende i aktsomhetsvurderings-metoden.

Vi ønsker lykke til videre med det viktige lovprosess-arbeidet!

Oslo 22.04.21

Med vennlig hilsen

 

Heidi Furustøl

Daglig leder

Etisk handel Norge er en medlemsorganisasjon og flerpartsamarbeid med til sammen 170 medlemmer fra næringslivet, fagbevegelsen, organisasjoner og offentlig sektor, med omsetning/innkjøp på ca 350 milliarder tilsammen, 100.000 leverandører og våre medlemmer når indirekte 8 millioner arbeidere i de globale leverandørkjedene. Vårt formål er å fremme ansvarlige leverandørkjeder slik at internasjonal handel bidrar til å ivareta menneske- og arbeidstakerrettigheter, samfunn, dyr og miljø. Dette gjøres ved å: styrke oppslutningen om etisk handel, og styrke medlemmenes arbeid med etisk handel/aktsomhetsvurderinger.

Dette høringsinnspillet bygger sekretariatets erfaringer med fagfeltet og representerer ikke nødvendigvis synet til alle våre rundt 170 medlemmer.