Høringsinnspill fra Maskinentreprenørenes Forbund (MEF)

Høring: Statsbudsjettet 2022 (kapitler fordelt til næringskomiteen)
Innspillsdato: 21.10.2021

Skriftlig innspill fra MEF til Næringskomiteen vedr. Prop. 1 S (2021-2022)

Skriftlig innspill fra Maskinentreprenørenes Forbund (MEF) til Stortingets næringskomité i forbindelse med behandlingen av regjeringens forslag til statsbudsjett for 2022

Om MEF
Maskinentreprenørenes Forbund (MEF) representerer over 2 300 medlemsbedrifter. Disse har en samlet omsetning på om lag 90 mrd. Kroner og sørger for at cirka 40 000 ansatte har en jobb å gå til. Hovedtyngden av medlemsbedriftene driver maskinell anleggsvirksomhet, men forbundet organiserer også skogsentreprenører, brønnborere og gjenvinnings- og avfallsbedrifter. MEF har en egen hovedavtale med LO/Norsk Arbeidsmandsforbund (NAF) og tariffavtaler med NAF og fellesforbundet. MEF har i tillegg hovedavtale og tariffavtale med YS/Parat.

Økt fokus på leverandørutvikling
Kap. 900 Nærings- og fiskeridepartementet, post 90 Tilskudd til nasjonalt program for leverandørutvikling
MEF viser til at en betydelig andel av medlemsbedriftene har offentlige byggherrer, enten i statlig sektor eller kommunesektoren som oppdragsgivere på små, mellomstore og store infrastrukturprosjekter. Disse byggherrene spiller dermed en rolle for leverandørutvikling i anleggsnæringen. Vi vil her peke på hvilke muligheter som ligger i utformingen av og eventuell oppdeling av kontrakter mellom anleggsentreprenører og offentlig sektor.

Det går fram av den nye regjeringsplattformen at regjeringen vil «sikre at statlige og kommunale anbud er utformet slik at lokale og regionale leverandører kan delta i konkurransen om hele eller deler av oppdraget.» Dette mener MEF er svært viktig for å utvikle anleggsbransjens konkurranseevne og trygge arbeidsplasser over hele landet.

MEF mener samtidig at utformingen av tilskuddet til nasjonalt program for leverandørutvikling også må ha et større fokus på oppdeling av kontrakter. Det vises i denne sammenheng til at størrelsen på en rekke større infrastrukturprosjekter er av en slik art at de kan ekskludere norske anleggsentreprenører fra å delta i konkurransen. Dette ser man blant annet i forhold til kontraktstørrelsen på en del samferdselsprosjekter. Disse kontraktene ekskluderer i stor grad norske leverandører.

Det vises til at regjeringen vil at offentlige anskaffelser må utformes og kontraktstørrelsen må tilpasses slik norske bedrifter kan delta i konkurransen, noe MEF støtter helhjertet.

MEF vil i denne sammenheng vise til de funnene som er lagt frem i rapporten «Virkninger av store offentlige kontrakter» som Oslo Economics utarbeidet i 2020 på oppdrag fra Nærings- og fiskeridepartementet. Her fremgår det at store kontrakter kan gi store besparelser, samtidig som oppdeling gir best norsk konkurranse på lengre sikt.

Det MEF etterlyser er de vurderinger som gjøres når det gjelder oppdeling av kontrakter. MEF mener det er uheldig når offentlige oppdragsgivere har gjort en vurdering i forbindelse med oppdeling av et oppdrag, men at man ikke gis innsyn i hvordan disse vurderingene er blitt gjort. Dette mener MEF er avgjørende for at bransjen kan komme med innspill som er nyttige for å spille offentlige oppdragsgivere gode på innovative anskaffelser og øke kompetansen når det gjelder offentlige anbudsprosesser.

MEF mener Stortingets næringskomite bør vektlegge erfaringer i forbindelse med oppdeling av offentlige kontrakter og hvordan evalueringer gjøres i denne sammenheng.

MEFs kontaktpersoner

Sjeføkonom Stein Gunnes, mobil: 909 86 306, e-post: stein.gunnes@mef.no

Kommunikasjonssjef Fredrik Tronhuus, mobil 414 37 340, e-post: fredrik.tronhuus@mef.no

Næringspolitisk rådgiver, Tore Larsen. Mobil 984 44 244, e-post tore.andreas.larsen@mef.no