Høringsinnspill fra WANG Toppidrett, Norges Toppidrettsgymnas og Telemark Toppidrett Gymnas

Høring: Statsbudsjettet 2022 (kapitler fordelt til utdannings- og forskningskomiteen)
Innspillsdato: 21.10.2021

Høringsuttalelse fra toppidrettsgymnasene Wang, NTG og Telemark

Toppidrettsgymnasene Wang, NTG og Telemark viser til høring i Stortingets utdannings- og forskningskomité. 26. oktober. Nedenfor er våre kommentarer til regjeringens forslag til statsbudsjett for 2022. 

I statsbudsjettet for 2022, kap. 228, post 71 og 79, reduseres tilskuddet til våre skoler vesentlig fra 2021 til 2022. 

Toppidrettsgymnasene mener at:

  • Tilskuddet for 2022 bør ta utgangspunkt i tilskudd for 2021 med tillegg av KPI. Dette må gjelde både for toppidrettsgymnasene og idrettsungdomsskolene.
  • Det bør innføres en egen tilskuddssats for toppidrettsgymnas som tar høyde for kostnadskravet ved slik utdanning.

Bakgrunn

Satsene for frittstående videregående skoler beregnes på bakgrunn av utgiftene i de offentlige skolene to år tilbake i tid. Vi mener at beregningsgrunnlaget for 2022 er feil. 2020 var sterkt preget av pandemien og store strukturendringer i offentlig skole som ikke lar seg gjennomføre i friskoler. Dermed blir tilskuddet redusert med hele 7 prosent fra 2021 (144 800/elev) til (134 900/elev). Det innebærer en realnedgang på nærmere 10 prosent.

Situasjonen er likeledes for de godkjente idrettsungdomsskolene. Dette er skoler som gjennom sin godkjenning tilbyr elever 4-10 ekstra skoletimer i uken. Når det blir en nedgang i statsstøtten for ungdomsskoler slik som i årets statsbudsjett, blir det tilnærmet umulig for idrettsungdomsskolene å innfri forutsetningene som er lagt til grunn for godkjenningen.

Wang har 6 toppidrettsgymnas og 8 idrettsungdomsskoler, NTG har 7 toppidrettsgymnas og 7 idrettsungdomsskoler, og Telemark har 1 toppidrettsgymnas og 2 idrettsungdomsskoler. 

Årets statsbudsjett innebærer en nominell nedgang i inntekt på (avrundet):

WANG

Totalt: 18.900.000 NOK

Idrettsungdomsskole: 3.900.000 NOK

Toppidrettsgymnas: 15.000.000

NTG

Totalt: 13.350.000 NOK

Idrettsungdomsskole: 2.050.000 NOK

Toppidrettsgymnas: 11.300.000

Telemark

Totalt: 2.873.000 NOK

Idrettsungdomsskole: 497.000 NOK

Toppidrettsgymnas: 2.376.000

I tillegg til dette kommer inntektssvikt på bakgrunn av manglende KPI-regulering fra 2021 til 2022.

Allerede underfinansiert

En så stor inntektsreduksjon fra ett år til ett annet vil påvirke vårt skoletilbud negativt. Toppidrettsskolene er allerede underfinansiert, sammenlignet med skoler som f. eks tilbyr musikk, dans og drama, og sammenlignet med kravene som blir stilt til oss som en toppidrettsskole. Vi er opptatt av å gi et godt skoletilbud, samtidig som vi gir et godt idrettstilbud. Vi vet at unge ikke kan satse alle sine kort på idretten, og vi vil ikke at de skal måtte velge mellom å være gode i idrett eller gode på skolen. 99 prosent av våre elever fullfører innen normert tid, og gjennomsnittskarakteren på avgangselevene våre er på over 4. I våre skoler jobber vi kontinuerlig for å gi et tilbud til alle – uavhengig av foreldrenes lommebok. Mangfold gjør skolene våre bedre, og vi får flere talenter til våre skoler.

Feil beregningsgrunnlag

Vi mener at beregningsgrunnlaget er feil. 2020 var sterkt preget av pandemienog store strukturendringer i offentlig skole som ikke lar seg gjennomføre i friskoler.

Med strukturendringer sikter vi til at offentlige skoler stadig blir færre og større, og med lavere kostnader per elev. Kommuner kan også i større grad ha stordriftsfordeler man ikke får i friskolesektoren, på grunn av forbudet mot konserndrift.

Det er også viktig for oss at komiteen vet at man ikke kan sammenligne toppidrettsgymnaser med offentlige idrettslinjer. Toppidrettsgymnasene har helt andre og strengere krav til innhold, gjennom eget godkjent 10-timer toppidrettsfag, spesialkompetanse og omfattende leieavtaler på treningsanlegg i mer enn 26 idretter. Olympiatoppen får midler av Kulturdepartementet til å føre kontroll ved toppidrettsgymnasene. Dermed blir det et mer omfattende og ganske annerledes treningsregime, som igjen stiller krav til forutsigbar økonomi. Det samme gjelder for idrettsungdomsskoler som er godkjent for å tilby elever minimum 4 uketimer mer enn normale offentlige ungdomsskoler.

Uforutsigbar bevilgning gir dårligere skoletilbud

På sikt mener vi at finansieringen av toppidrettsskolene må endres. Når finansieringen er uforutsigbar, kan det i verste fall føre til at våre ansatte søker seg til andre yrker hvor de tilbyr sin kompetanse privat fordi undervisnings- og bemanningssituasjonen ved skolene også blir uforutsigbar.

Toppidrettsgymnasene drives på ideelt grunnlag. Et eventuelt overskudd går tilbake til skolen og elevene. Vår finansiering er via statsbudsjettet og skolepenger, som vi prøver å holde på et så lavt nivå som mulig. Vårt mål er at alle elever med spesielt talent for idrett skal kunne søke seg til et toppidrettsgymnas med spesialisert tilbud innen sin idrett, og samtidig få en god videregående utdanning, uavhengig av foreldrenes økonomi. Det er viktig for utøvere å kunne ta en utdanning, fordi vi vet at nåløyet for å kunne leve av idretten sin i fremtiden er veldig trangt.   

Forslag til beregning for 2022

På sikt mener vi at finansieringen av toppidrettsgymnasene og idrettsungdomskolene må bli mer forutsigbar. For 2022 ber vi komiteen ta hensyn til at 2020 som grunnlagsår på ingen måte var et normalår i norsk skole, og sikre at elevene får det skoletilbudet de har krav på. Vi mener at tilskuddet for 2022 bør beregnes på en annen måte. En god løsning kan være å ta utgangspunkt i fjorårets sats og legge på KPI. 

Dette vil beløpe seg til i overkant av kr 35.100.000.- for alle skolene samlet sett.