Høringsinnspill fra Norsk elbilforening

Høring: Statsbudsjettet 2022 (kapitler fordelt til energi- og miljøkomiteen)
Innspillsdato: 24.10.2021

Høringsinnspill til Energi- og miljøkomiteen på Stortinget til statsbudsjett 2022

Norsk elbilforening takker Energi- og miljøkomiteen på Stortinget for muligheten for å levere høringsinnspill til deres behandling av forslag til statsbudsjettet for 2022.

Dette vil være Stortingsperioden som skal innfri Stortingets enstemmig vedtatte mål om at alle nye personbiler og lette varebiler i 2025 skal være nullutslippskjøretøy. Det vil gi store kutt i utslippene.

Den nye regjeringserklæringens omtale av 2025-målet er upresist fordi man utelater varebilene, potensielt inkluderer biler med forbrenningsmotor og skyver på tidsfristen. Denne feilen bør rettes opp.

2025-målet er et klimamål som vekker internasjonal oppsikt og som er mulig å nå. Nå er elbilsalget i typiske distriktsfylker i sterk vekst. Så langt i år har 6 av 10 valgt elbil i nybilsalget. I august var elbilandelen for første gang over 50 prosent i alle fylker.

Det er bedriftsmarkedet som er den største bremsen for å klare utslippsfritt nybilsalg. Om lag halvparten av nye personbiler blir leaset, og elbiler konkurrerer betydelig dårligere i leasing og i firmabilmarkedet. I dag er det kun 41 prosent av næringsmarkedet som er nullutslipp, mens 81 prosent av privatkjøp er nullutslipp. Det er en svært stor skattefordel i leasingmarkedet for bensin- og dieselbiler som gjør at disse bilene i realiteten bare betaler rundt halvparten av merverdiavgiften når de leases sammenlignet med en tilsvarende bil som kjøpes privat.

Varebiler utgjør 20 prosent av nybilsalget. For å sikre nok kutt i klimagassene fra veitransporten, må man virkemiddelbruken for elektrifisering også i dette markedet.

Elbilforeningen anbefaler å ikke fjerne elbilenes miljørabatt i trafikkforsikringsavgiften (kap. 5536 post 72) og fritaket for omregistreringsavgift (kap. 5536 post 75).

Støtteordning for lading i borettslag, sameier og garasjelag (kap 1428 post 50)

I forhold til budsjettet under Klima- og miljødepartementet har Elbilforeningen følgende innspill til komiteens behandling av statsbudsjettet:

Elbilforeningen foreslår følgende verbalforslag:

  • Etablere en støtteordning for ladeinfrastruktur i borettslag, sameier og garasjelag innenfor eksisterende budsjettramme i Enova.

Elbilister som bor i eneboliger, kan enkelt ordne seg lading hjemme. For om lag en million mennesker som bor i blokker og rekkehus er det derimot vanskeligere å få etablert lading. Enova bør derfor etablere en nasjonal ordning for å gi økonomisk støtte til ladeinfrastruktur i borettslag, sameier og garasjelag, etter modell fra støtteordningen i Oslo kommune. Denne støtteordningen kan etableres innenfor Enovas eksisterendde budsjettrammer. Vi foreslår derfor følgende verbalforslag

Tre råd for å nå 2025-målet:

  1. Bevare elbilfordelene lenge nok. Evt toppmoms på elbil bør ikke innføres over natten. Først bør man utrede hvordan dette kan gjøres samtidig som man fortsetter å styre mot 100 prosent utslippsfritt nybilsalg i 2025. Råd 2 og 3 må gjennomføres først.
  2. Sikre konkurransekraften til elbil gjennom å styrke miljøprofilen til forurensende biler i engangsavgiften. Prop. 1 LS sine forslag til strengere miljøkrav til ladbare hybrider i engangsavgiften, samt økt CO2-komponent, bør vedtas (kap 5536, post 71). I tillegg bør man styrke miljøprofilen engangsavgiften på varebil
  3. Gjennomføre en utredning for hvordan man kan hindre at leasingmarkedet blir en barriere for å nå målet om at alle nye biler i 2025 skal være nullutslippsbiler

 

På vegne av mer enn 100.000 organiserte elbilister fra hele landet.

Unni Berge

Leder kommunikasjon og samfunnskontakt

Norsk elbilforening

Mobil: 944 88 543

unni@elbil.no

 

Simon Dyhr

Politisk rådgiver

Norsk elbilforening

Mobil: 488 89 590

simon@elbil.no