Høringsinnspill fra NBBL

Høring: Statsbudsjettet 2022 (kapitler fordelt til kommunal- og forvaltningskomiteen)
Innspillsdato: 05.11.2021

Innspill til behandlingen av statsbudsjettet 2022 - fra NBBL

Norske Boligbyggelags Landsforbund (NBBL) har som formål å samle boligbyggelag i Norge og arbeide for deres felles interesser. NBBLs 41 medlemslag har 1 135 000 medlemmer, og forvalter 570 000 boliger i 14 800 borettslag og sameier. Boligbyggelagene bidro til igangsetting av om lag 4.000 boliger i 2020.

NBBL mener Husbanken må styrkes for å løse boligpolitiske utfordringer der markedet svikter og for å muliggjøre ønskede pilotprosjekter. Økningen skal gå til startlån til ungdom med betalingsevne men uten tilstrekkelig egenkapital, lån til rehabilitering, «leie til eie», «deleie», og andre etablererløsninger primært rettet mot unge voksne og andre med utfordringer med å dekke nødvendig egenkapital, til gode boliger for eldre – både innen nybygging og oppgradering.

NBBL foreslår en økning av utlånsrammen til 25 mrd. kroner.  (Kap. 2412 Husbanken

Post 90 Lån fra Husbanken)

Det er et fortsatt et stort behov for å bygge nye boliger, og særlig der boligprisveksten er sterkest. Det er viktig å bygge nye boliger for å holde et stabilt prisnivå, stabilitet for bransjen og for å sikre et godt boligtilbud framover.

Beregninger fra Housing Lab anslår at realboligprisene faller med 3,5 prosent (på lang sikt) dersom boligkapitalbeholdningen øker med 1 prosent, alt annet like. De siste ti årene er det bygget om lag 28 000 boliger per år. Helt konkret impliserer resultatene at hadde det derimot blitt bygget i snitt 35 000 boliger per år, ville boligprisene vært om lag 10 prosent lavere i dag.

Videre er det spesielt viktig at Husbanken bidrar til bygging av boliger for målgrupper som ikke uten videre får løst sitt boligbehov i det ordinære markedet. Utover ulike etablererløsninger bør Husbanken bidra til egnede boliger for eldre, og oppgradering av dagens boliger til framtidens behov. Husbanken bør også ha et ansvar for å jobbe med innovasjon innen boligsektoren, og det bør settes av midler spesielt til dette.

Stigende boligpriser og strenge krav i boliglånsforskriften gjør det vanskelig for unge voksne uten foreldrehjelp å kjøpe egen bolig. Med høye boligpriser er egenkapitalkravet i forskriften spesielt utfordrende. Det er derfor behov for en politikk som gjør det enklere for førstegangsetablerere å kjøpe egen bolig. Ett kraftfullt tiltak vil være å utvide ordningen med Startlån, slik at det igjen kan gis lån til unge voksne med betjeningsevne, men uten tilstrekkelig egenkapital til å få lån i privatbanker og heller ikke har mulighet til å spare dette opp. NBBL anbefaler at det legges til rette for en egen startlånsordning for ungdom der startlånet gis som toppfinansiering. Dette vil bidra til å dempe den negative sosiale effekten av dagens boliglånsforskrift.

«Leie til eie», «deleie» og andre etablererløsninger må tilbys husbankfinansiering

Flere boligbyggelag og andre private utbyggere tilbyr ulike etablererløsninger. For at enda flere med betjeningsevne skal få mulighet til å etablere seg med egen bolig, må Husbanken gis mulighet til å finansiere boliger med «leie til eie», «deleie» osv. også til andre enn de mest vanskeligstilte på boligmarkedet.  

Heis

Eldre lavblokker kan være gode eldreboliger både for dem som bor der og for eldre i området. Det foreslås i budsjettet en tilskuddsramme på 35 mill. kroner i støtte til heis i 2022. NBBL anbefaler at tilsagnsrammen til heis økes til 100 mill. kroner i statsbudsjettet for 2022, og at det legges opp til en større satsing på heis framover. Basert på etterspørselstall er behovet fem-seks ganger så stort per år - om vi ser bort fra mer tilfeldig variasjon de siste to år. NBBL ber komitéen anmode departementet om å fjerne Husbankens krav om et vedtak om heis på generalforsamling/årsmøte før man kan søke tilskudd.

Alternativet for mange eldre i blokker uten heis er sykehjem og omsorgsboliger. Forskning både fra Norge, Sverige og Finland viser at investering i heis er samfunnsøkonomisk lønnsomt fordi eldre kan bo mange flere år i egen bolig. Tilskuddet (kap 581, post 79) kan bidra til å begrense behovet for omsorgsboliger.

Tilskudd til tilstandsvurdering

NBBL foreslår en betydelig styrking av tilskudd til tilstandsvurdering. Dette tilskuddet er et viktig tilskudd for å bidra til oppgradering av eksisterende boliger til framtidens behov for å møte utfordringene med en eldre befolkning og kravene om energieffektivisering i eksisterende bygg.

Vi mener en økning av tilskuddsandelen fra 50 til 70 prosent av utgiftene til vurderingen vil bidra til en nødvendig motivasjon til å iverksette oppgraderingstiltak som det i dag er vanskelig å få til.

NBBL vil til slutt peke på det betydelige potensialet for energieffektivisering, lokal energiproduksjon og effektutjevning i blokkbebyggelsen. NVE har beregnet et lønnsomt potensial for energieffektivisering på 13 TWh i eksisterende bygningsmasse. De har også konstatert at potensialet ikke realiseres pga adferdsbarrierer. NBBL har identifisert et potensial på 1,5 TWh i blokkbebyggelsen. Tilstandsvurdering vil gi nødvendig kunnskap slik at lønnsom oppgradering igangsettes. Tilstandsvurdering må sees i sammenheng med Enovas arbeid med et nytt energimerke for hele boligbygg som skal iverksettes fra 2022. Kombinasjon av tilstandsvurdering og nytt energimerke, og Enovas rådgivningstilskudd, gir en unik mulighet til å øke tempoet i energioppgradering av borettslag og boligsameier.