Høringsinnspill fra Kindred Group

Høring: Lov om pengespill (pengespilloven)
Innspillsdato: 06.12.2021

Skriftlig innspill til Prop. 220 L (2020-2021) Lov om pengespill.

Kindred takker for muligheten til å gi kommentarer til komiteens behandling av Prop. 220 L (2020-2021) Lov om pengespill. Vi har følgende innspill.

Norske forbrukere velger bort spillmonopolet                                                                                      Lovforslaget gjenspeiler ikke dagens teknologiske virkelighet eller forbrukeradferd. På tross av stadig mer inngripende reguleringer, informasjonskampanjer fra Lotteritilsynet og omfattende markedsføring fra Norsk Tipping, foregår godt over halvparten av spill på internett fra norske forbrukere hos internasjonale aktører. Dette skjer fordi de oppfatter internasjonale pengespill som et attraktivt og trygt alternativ til de norske monopolspillene. Fremtidige reguleringer må ta utgangspunkt i denne realiteten. Alternativet er å fortsette en politikk hvor man innfører stadig nye og mer inngripende tiltak i et forsøk på å beskytte norske spill som forbrukerne ikke ønsker å spille på. I en digital verden kan man ikke kan tvinge forbrukere til å spille kun hos Norsk Tipping.  

Lovlig for norske forbrukere å spille på nett                                                                                                Lovforslaget gjenspeiler heller ikke det faktum at deltakelse i utenlandske pengespill er en lovlig aktivitet for norske forbrukere. Lovligheten til å fritt oppsøke internasjonale nettsider som tilbyr pengespill, ble senest bekreftet av tidligere kulturminister Abid Raja, 4. oktober 2021. I et skriftlig svar til Stortinget skrev statsråden, «Jeg kan bekrefte at det ikke er forbudt for nordmenn å spille på utenlandske pengespillnettsider».

Betenkelige forslag til nye sanksjoner og fullmakter                                                                                 Lovforslaget følger et ensrettet spor hvor man har innført stadig mer inngripende beskyttelsestiltak for å verne om det norske spillmonopolet. I lovforslaget foreslås det følgende:                                                                                                                                                                                                                                  Opplysningsplikten                                                                                                                                              En generell vidtrekkende plikt for enhver til å gi Lotteritilsynet alle typer opplysninger og dokumentasjon. Det er tilsynet selv som skal bestemme hvilken informasjon de skal ha innsyn i. Det foreligger ingen begrensninger i omfang av tilgang på informasjon eller hvilke personer/aktører som kan pålegges å gi informasjon.

Inspeksjonsretten                                                                                                                                                Lotteritilsynet skal få adgang til steder eller lokaler hvor «det er grunn til å tro» at det foregår aktivitet som omfattes av loven. Dette innebærer at tilsynet fritt skal få tilgang til lokaler og andre fasiliteter i tilknytning til disse hvor man tror pengespillaktivitet avholdes. Det legges opp til en generell, men uprøvbar plikt til å legge til rette for tilsynet som kan gjennomføres uten politiets bistand som er et krav i dag.

Bøter                                                                                                                                                      Lotteritilsynet får hjemmel til å treffe vedtak om bøter. Dette gjelder mulige overtredelser av av pengespilloven f.eks. brudd på opplysningsplikten og inspeksjonsretten.                                                   

Uklarheter i forhold til medvirkningsansvaret                                                                                              Det foreslås et forbud mot å medvirke til markedsføring av spill som ikke er tillatt. Dette betyr at tredjeparter som driver lovlige næringer og har en tilknytning til utenlandske spillselskaper, kan få et medvirkningsansvar og være gjenstand for sanksjoner fra Lotteritilsynet. Dette selv om personene eller selskapene er ikke direkte involvert i tilbud og markedsføring av pengespill.

Legalitetsprinsippet i norsk rett (Grunnloven § 113 og EMK artikkel 7) stiller krav om at bestemmelser som hjemler ileggelse av sanksjoner må være tydelige og klare. Dette slik at myndighetenes inngrep ovenfor den enkelte er forutsigbare. Det må fremgå tydelig i loven hvilke handlinger eller unnlatelser som kan føre til en sanksjon ved overtredelse, og hvilken personkrets, eventuelt foretak, som det kan reageres mot. I forslaget er det ikke tatt hensyn til slike rettsikkerhetsgarantier. Det er ikke satt noen begrensninger om hvem som kan omfattes av de nye sanksjonene, og heller ikke foretatt noen avgrensninger på hvilke konkrete handlinger og aktiviteter som omfattes. Dette gjør det vanskelig for aktører som ikke er direkte involvert i tilbud og markedsføring av pengespill å vurdere hvorvidt deres aktiviteter er lovlig eller ikke.    

Lotteritilsynet får en ubegrenset politimyndighet uten tilstrekkelige skranker                            Lotteritilsynet har i dag hjemmel til tilbakekalling av tillatelser, godkjenning og autorisasjoner, pålegg om retting og stengning samt mulighet til å gi tvangsmulkt. Med de foreslåtte sanksjoner og fullmakter gis Lotteritilsynet et ubegrenset skjønn til selv å vurdere bruk av utvidede fullmakter og sanksjoner. Tilsynet får i praksis helt frie tøyler til å handle etter det man mener er hensiktsmessig.

Forslaget vil gi tilsynet et selvstendig ansvar for å utvikle regelverket, gjennomføre kontroll og tilsyn, fastsette sanksjoner og gjennomføre straff ved bøter. Det er betenkelig at så mye makt gis til et offentlig organ uten politifaglig kompetanse eller forutgående domstollskontroll. Dette er uten sammenlikning i norsk forvaltning og utfordrer prinsippene for rettsstaten.

Et utvidet kontrollregime eller en ny fremtidsrettet regulering?                                                                Lovforslaget er først og fremst utformet for å beskytte inntektene til Norsk Tipping og inneholder ingen nye tiltak som beviselig vil ha effekt på spilleproblemer. Vi mener at Norge heller burde se til våre naboland fremfor å bygge opp et utvidet og svært ressurskrevende kontrollregime som utfordrer våre grunnleggende rettsstatsprinsipper. Utfordringene med spillavhengighet kunne blitt ivaretatt langt bedre dersom de internasjonale spillselskapene hadde blitt lisensiert og regulert i henhold til norsk lov. Et eksempel på dette er innføring av et felles ekskluderingssystem hvor nærmere 100.000 svenske- og danske problemspillere har ekskludert seg selv fra deltagelse i pengespill. Slike tiltak kan enkelt bli innført i en fremtidig norsk lisensmodell.

Kindred ønsker å bli en del av et norsk lisenssystem                                                                    Kindred er et svenskbasert spillkonsern som opererer med lisenser i Sverige, Danmark og en lang rekke andre europeiske land. I tillegg til Australia og flere delstater i USA.

Kindred tar ansvarlighet på største alvor og dette er selve hovedfundamentet i vår virksomhet. Kindred har som det første spillselskap vedtatt en nullvisjon om at selskapet innen 2023 ikke skal ha inntekter fra problemspillere. Vi ønsker å bli underlagt norsk regulering, få en tillatelse til å tilby spill i Norge, betale skatt og bidra til det norske sivilsamfunnet. En regulering av spillselskapene som norske forbrukere helt lovlig velger å spille hos, vil gjøre oss til en del av løsningen og ikke problemet. Norge har en unik mulighet til å skape et ansvarlig lisenssystem som vil kunne ivareta hovedhensynene i spillpolitikken. Dette vil være en politikk som er fremtidsrettet og gjenspeiler dagens teknologiske virkelighet og forbrukeradferd, samt være den beste løsning for å hindre spilleproblemer.