Høringsinnspill fra FN-sambandet

Høring: Norges handlingsplan for å nå bærekraftsmålene innen 2030
Innspillsdato: 07.01.2022

Innspill til høring i kommunal- og forvaltningskomiteen fra FN-sambandet.

 Kommunal og forvaltningskomiten på stortinget  07.01.22

Innspill til høring i kommunal- og forvaltningskomiteen om Norges handlingsplan for å nå bærekraftsmålene innen 2030 

Som medlem av ForUM for Utvikling og Miljø stiller FN-sambandet seg bak deres høringsinnspill. I tillegg vil vi benytte anledningen til å vektlegge betydningen av FNs bærekraftsmål 4.7, som skal sikre at alle elever og studenter tilegner seg den kompetansen som er nødvendig for å fremme bærekraftig utvikling. Dette delmålet er en nøkkelfaktor for omlegging til et bærekraftig samfunn, underforstått for å oppnå alle bærekraftsmålene.  UNESCO understreker at utdanning for bærekraftig utvikling, nedfelt i delmål 4.7, er nøkkelen til oppnåelse av alle bærekraftsmålene.


Indikatorene for delmål 4.7 sier at utdanning for bærekraftig utvikling og globalt medborgerskap skal integreres på alle nivåer av utdanningssystemet: a) i nasjonale styringsdokumenter, b) i læreplaner, c) i lærerutdanningene og d) i vurdering av elevene. 

Mens indikator a) og b) kan sies å være oppfylt gjennom henholdsvis Stortingsmelding 28 og Kunnskapsløftet 2020, selv om det fortsatt er en vei å gå fra plandokumenter til praksis, kan vi ikke se at det er noen plan for å integrere utdanning for bærekraftig utvikling og globalt medborgerskap i lærerutdanningenes rammeplaner, retningslinjer og praksis. Fagpersoner mener det er et paradoks at styringsdokumentene for lærerutdanningene ikke samsvarer med styringsdokumentene for skolene. Når bærekraftig utvikling er inne i skolens læreplaner, bør de også inn i planene for lærerutdanningene.  

FN-sambandet er derfor sterkt bekymret for at undervisning for bærekraftig utvikling (UBU) ikke er blitt gjennomført som en integrert del av lærerutdanningen i Norge, en bekymring som deles av Institutt for lærerutdanning og skoleforskning ved UiO  Forståelsen av begrepet bærekraftig utvikling må også favne over så vel de økonomiske og sosiale aspekt, som de økologiske knyttet til klima og miljø.

Vi foreslår at handlingsplanen prioriterer delmål 4.7, med følgende hovedmomenter:   

  • Lærere og skoleledere gis ressurser til etterutdanning og kompetanseheving innenfor tverrfaglig undervisning, herunder undervisning om bærekraftig utvikling og globalt medborgerskap, slik at de får tid til å oppdatere seg på tverrfaglighet som metode og ikke kun ender opp med et tilbud som må gjennomføres ved siden av ordinær drift. 
  • Lærerutdanningsinstitusjoner forpliktes til å innlemme utdanning for bærekraftig utvikling og globalt medborgerskap i rammeplaner, retningslinjer og praksis.
  • Skolelederutdanningene forpliktes til å gi utdanning om bærekraftig utvikling og globalt medborgerskap. 
  • Det utvikles nye nasjonale indikatorer for å måle måloppnåelse av mål 4.7 på mer kvalitative områder enn kun innhold i læreplaner, pensumlister og lignende.

 

Med vennlig hilsen

Anne Cathrine Uteng da Silva

Generalsekretær 

 FN-sambandet