Høringsinnspill fra fylkesrådet i Nordland

Fylkesrådet i Nordland er positiv til at regjeringen i Meld. St. 11 (tilleggsmeldingen) vil legge til rette for en energipolitikk som bidrar til økt verdiskaping, til å innfri klimaforpliktelser samt å skape arbeidsplasser og økt eksport fra norsk industri. I tråd med EU-kommisjonens Green Deal ønsker fylkesrådet å gjøre det grønne skiftet til en vekstrategi; for å skape nye arbeidsplasser, eksportinntekter og redusere klimautslippene. Nordland er i en god posisjon, som det nest største kraftfylket i Norge og i regionen med lavest kraftpris. Det produseres rundt 17 terrawattimer kraft i fylket årlig med et kraftoverskudd på rundt 6,5 terrawattimer. For å lykkes med en slik vekststrategi kreves det innsats og rammebetingelser på flere områder innenfor energi- og industripolitikken.

Fylkesrådet er positiv til at regjeringen i tilleggsmeldingen sier at de vil «…føre en energipolitikk som bygger på at tilgang til rikelig med fornybar energi skal være et konkurransefortrinn for norsk industri og bidra til positiv samfunnsutvikling.». 

  • Det er viktig at komiteen merker seg at de ambisiøse planene for avkarbonisering og reindustrialisering og etablering av ny kraftforedlende industri krever at det legges til rette for ny kraftproduksjon, også i Nord-Norge. Utbygging av vindkraft på land og havvind er nødvendig for å nå målsettingen om grønn industriutvikling og vekst.

Det er positivt at regjeringen åpner for å behandle konsesjonssøknader for vindkraft på land der kommunene er positive. Vindkraft er en viktig energikilde som gir muligheter til å etablere grønne industrielle verdikjeder. Imidlertid må ressurser og rammebetingelser på plass som gjør kommunene i stand til å behandle konsesjonssøknader om og når denne oppgaven flyttes fra energiloven til plan- og bygningsloven. Konfliktnivået rundt utbygging av vindkraft på land viser at medvirkningsprosessene og lokal verdiskaping ikke har vært godt nok ivaretatt. Det er nødvendig å tydeliggjøre behovet for ny kraft og tilgodese lokalmiljøene som avgir områder til kraftutbygging. 

  • Fylkesrådet ber om at det etableres et skatte- og avgiftsregime for all ny kraftproduksjon slik at det legges igjen større verdier i lokalsamfunnene.

Fylkesrådet ber om at åpning av nye områder for havvindproduksjon blir prioritert. Nordland fylkeskommune har spilt inn åpning av området Helgeland Ytre i flere høringer. Utbygging av havvind utenfor kysten av Nordland kan kobles til verdiskaping og arbeidsplasser innenfor ny kraftforedlende industri som batteri og hydrogen, elektrifisering av havbruksprosjekter samt elektrifisering av petroleumsinstallasjoner. Ikke minst kan det bidra til ny fornybar kraft inn i et globalt bilde hvor vi er inne i en strømkrise som er ytterlig forsterket ved krigen i Ukraina. Det vises også til Hurdalsplattformen hvor regjeringen er tydelig på at «…Den nye nordområdepolitikken har som mål å snu den negative befolkningsutviklingen, utnytte de lokale verdiene til å skape vekst, gjøre nordområdene til sentrum for grønn omstilling».

Det er positivt at regjeringen i tilleggsmeldingen varsler at det skal legges til rette for et grønt industriløft hvor Norge skal bidra aktivt til, og dra nytte av, den globale energiomstillingen som er nødvendig for at klimamålene skal nås. Nordland kan bidra til dette, og det er viktig at det settes tydelig mål og prioriteringer for hvilke områder den fornybare kraften skal brukes til. Både når det gjelder tilgang til kraft og effekt må det prioriteres til prosjekter som gir størst mulig ringvirkninger og bidrag til samfunnsutviklingen.

 Strømnettet spiller en sentral rolle for hvordan vi lykkes med grønn industriutvikling og vekst. Tilgang til kraftnettet er et knapphetsgode, og flaskehalser i nettet kan stoppe prosjekter til tross for overskudd av kraft.

  • Fylkesrådet ber komiteen sikre effektivisering av konsesjonsprosessen, og mulighet til å prioritere tildeling av kapasitet i strømnettet ut fra samfunnsmessige kriterier. Videre at det utarbeides nye finansieringsordninger som sikrer infrastruktur for framtidig grønn industriutvikling, f.eks. ved forskuttering via statlige aktører.

En av styrkene i nord er overskuddskraft og sterk vilje til å benytte den til industriutbygging. Innen batteriproduksjon gjelder dette både i Mo i Rana og Narvik. Det er avgjørende for å lykkes at Norge har konkurransedyktige rammebetingelser for vår industri sett opp mot andre land. Det er også viktig å bygge opp hele verdikjeder innen batterindustrien, for eksempel på innsatsfaktorer som mineraler. Det er samtidig viktig at Stortinget og regjeringen viser vilje og evne til å bygge opp nye leverandørverdikjeder i hele Norge innen den grønne nye industrien.

Fylkesrådet er positiv til at regjeringen i tilleggsmeldingen ønsker å legge til rette for produksjon av hydrogen med lave eller ingen utslipp for å dekke den nasjonale etterspørselen.

  • Fylkesrådet i Nordland ber om at produksjon av grønn hydrogen bør prioriteres der det er etterspørsel innenfor transport eller industrielle prosesser som ikke kan elektrifiseres direkte.

Storskala produksjon av hydrogen for eksport bør knyttes til områder hvor det er innestengt ikke-regulerbar kraft samt til blå hydrogen basert på naturgass. Dette fordi hydrogen basert på fornybar energi i dag gir et stort energitap, og at storskala produksjon ikke gir de største ringvirkningene knyttet til f.eks. arbeidsplasser. Dette er i tråd med konklusjonene fra studien Menon Economics gjorde for fylkeskommunen i 2021, «Ringvirkninger av kraftintensive industrier i Nordland». Her pekes det på at hydrogen vil være en viktig energibærer for maritim sektor og for kraftintensiv industri, og da primært knyttet til produksjon for regionalt forbruk.

Det er viktig at Innovasjon Norge, Siva, Enova, Norges Forskningsråd, Eksportfinansering Norge, IPCEI og andre virkemiddelaktører gis ressurser og oppdrag som støtter opp om de nye grønne industrietableringer i nord. Det vil i tillegg være avgjørende at nasjonale innovasjonsstrukturer som katapulter bygges opp i nærheten av der etableringene skjer. 

  • Fylkesrådet viser til regjeringens støtte til grønn industriutvikling i nord, og oppfordrer i den sammenheng om å se til Sverige og deres beslutning om å gjøre Nord-Sverige til et pilotområde for å møte nye industrietableringer der. En tilsvarende satsing i Nord-Norge, og en etablering av nord som en grønn industripilot, vil bidra til å nå flere av målene regjeringen setter i tilleggsmeldingen og i øvrig nasjonal energi- og industripolitikk.