Høringsinnspill – Endringer i Barnehageloven
Til Utdannings – og forskningskomitéen
Høringsinnspill – Endringer i Barnehageloven (selvstendig rettssubjekt, forbud mot annen virksomhet, meldeplikt m.m.)
Innledning
Virke ideell og frivillighet mener at bedre kontroll og etterlevelse av Barnehageloven forutsetter innsyn og transparens i barnehagenes økonomi. Vi mener derfor at Utdanningsdirektoratet, som fører tilsyn med at de private barnehagene drives i samsvar med lovverk og forskrifter om krav til bruk av offentlige tilskudd og foreldrebetaling, må settes i stand til å få gjort det på en god og hensiktsmessig måte.
Selvstendig rettssubjekt
Nye eierstrukturer krever et mer framtidsrettet regelverk og Utdanningsdirektoratet har framhevet at et krav om selvstendig rettssubjekt er en nødvendig forutsetning for et effektivt og handlekraftig tilsyn. I den forbindelse vil vi påpeke at de fleste private barnehager i Norge allerede er organiserte som selvstendige rettssubjekt, rundt 60 prosent.
Virke ideell og frivillighet mener det er avgjørende at Stortinget tar grep og får på plass lovverk og retningslinjer for den barnehagevirkeligheten vi befinner oss i nå. I dette bildet er det slik at behovet for kontroll varierer mellom de ulike aktørene i barnehagesektoren. For å finne gode løsninger på dagens utfordringer, er det nødvendig at Stortinget tar inn over seg hvordan ideelle og profittfrie barnehager lider av innstramminger som er ment å regulere kommersiell drift.
Velferdstjenesteutvalget pekte på lavere styringskostnader ved bruk av ideelle aktører. Vi mener dette bør gjenspeiles i kravene som stilles til aktørene for å unngå større inngrep enn nødvendig. Vi mener derfor at et målrettet og fornuftig grep kan være å skille på kommersielle og ideelle aktører som drifter barnehager. Der det stilles krav til selvstendig rettssubjekt for kommersielle aktører og krav til regnskapsmessig skille for ideelle. Her vil et nasjonalt register over ideelle virksomheter som vi har foreslått å opprette, tilsvarende Frivillighetsregisteret, være til god hjelp. Et annet forslag kan være at ideelle aktører ikke blir skattepliktige hvis selvstendig rettssubjekt innføres for alle. Flertallets forslag i Storberget-utvalget om en kompensasjonsordning for engangskostnader som aktører vil få ved overgang til selvstendig rettssubjekt mener vi er godt.
Ideell sektor har en lang historie og har gitt avgjørende bidrag til etableringen av det norske velferdssystemet, og ideelle barnehager spiller fremdeles en særlig viktig rolle i barnehagesektoren. En rekke utredninger og rapporter viser at ideelle barnehager i utgangspunktet bruker mer penger på bemanning, sparer opp overskytende midler for reinvestering i fremtidig barnehagedrift og påfører det offentlige lavere styringskostnader. Samtidig ser vi at effekten av at kommunene ikke kan skille mellom kommersielle og ideelle aktører har ført til at kommuner har valgt å stenge for opprettelsen av alle nye private barnehager. For å sikre det reelle mangfoldet mener vi at det bør legges til rette for at kommunene kan stille krav til ideell driftsform.
Meldeplikt ved salg og andre organisatoriske endringer
Vi har de siste årene sett flere salg av eiendommer i barnehagesektoren, i tillegg til mange kjøp og salg av barnehager, der antallet ideelle og frittstående private barnehager synker og de store kommersielle kjedene vokser. Virke støtter derfor departementets forslag om å lovfeste en meldeplikt for private barnehager ved nedleggelse, eierskifte og andre organisatoriske endringer, slik at både myndigheter og kommuner får bedre oversikt og kontroll over utviklingen.
Forbud mot annen virksomhet
Vi støtter departementets forslag om at det innføres forbud mot å drive eller eie annen virksomhet enn godkjent barnehagedrift i samme rettssubjekt som det drives barnehagevirksomhet, noe som vil gjøre det enklere å kontrollere at offentlige tilskudd og foreldrebetaling blir brukt i tråd med regelverket. Og at forbudet blir innført som en ny bestemmelse i barnehageloven.
Forbud mot å ta opp lån andre steder enn i bank
Virke ideell og frivillighet støtter også departementets forslag om å lovfeste at barnehagen ikke kan ta opp lån på andre måter enn i et finansforetak.
Et mer likeverdig tilbud
Vi mener det er riktig at kommunene får et mer helhetlig ansvar, der de får større mulighet til å kunne stille vilkår ved tildeling av tilskudd til private barnehager utover nasjonale minimumskrav. Dette vil i større grad sikre et mer likeverdig tilbud til barn innad i den enkelte kommune.
Finansiering og pensjon
Vi mener derfor det er viktig å se de ulike komponentene i finansieringen i en helhet, slik som flertallet i Storberget-utvalget foreslo. Pensjonstilskudd (kostnadsdekning), kapitaltilskudd (uavhengig av byggeår) og ordinært driftstilskudd. Dette henger sammen, derfor er det uheldig når lovverket bare flikkes på. Innføringen av reduksjon fra 13 til 10 prosent pensjonspåslag i en innføringsperiode fra 2022 til 2024 er et eksempel på dette, da det ikke er treffsikkert nok for å få bukt med tilskudd som ikke blir brukt etter intensjonen. Endringen gjør det tvert imot mer tungvint for ideelle og frittstående private barnehager, samtidig som det kan medføre spekulasjon i å inngå billigere lønns- og pensjonsavtaler. I snitt vet vi at de kommersielle kjedebarnehagene har pensjonsutgifter på mellom 6,9 – 8,4 prosent, mens frittstående ideelle barnehager i snitt ligger på over 10 prosent (ifølge de siste oppdaterte tallene fra Telemarksforsking). Vi ser også at det oppstår problemer når kommuner bruker av premiefondet til å dekke pensjonsutgifter i egne barnehager. Det medfører at de kan få lavere pensjonskostnader enn ideelle og frittstående barnehager, som dermed ikke får dekket sine pensjonsutgifter, noe som ikke ville skjedd ved kostnadsdekning.
Flertallet i Storberget-utvalget foreslo at barnehagene skal få dekket sine reelle pensjonskostnader etter regning. Det vil løse utfordringer, bidra til forutsigbarhet og sørge for økt transparens og dermed bedre tillit og samhandling mellom private barnehager og kommuner.
Med vennlig hilsen
Erik Eide
Bransjedirektør i Virke ideell og frivillighet
erik.eide@virke.no
+47 419 00 015
Med vennlig hilsen
Royne Kristoffer Berget
Bransjeleder ideelle barnehager i Virke ideell og frivillighet
royne.kristoffer.berget@virke.no
+47 975 27 837