Høringsinnspill fra NHO Sjøfart
Til: Stortingets transport- og kommunikasjonskomité
Fra: NHO Sjøfart
Dato: 16.10.22
Høringsinnspill til Transport- og kommunikasjonskomitéen - Prop. 1 S (2022-2023) Statsbudsjettet 2023
NHO Sjøfart har følgende kommentarer til forslaget til statsbudsjett:
- Kompenser fylkeskommunene og Statens vegvesen for å unngå kutt i ferje- og hurtigbåttilbudet
Det er ikke foreslått ekstra midler verken til fylkeskommunene eller Statens vegvesen som følge av kostnadsvekst inneværende år. Konsekvensen må antakelig bli rutekutt både for fylkeskommunale hurtigbåter og for riks- og fylkesvegferjer neste år.
Operatørene av riks- og fylkesveiferjer estimerer økte energikostnader på ca 680 millioner kroner i 2022. SSBs kostnadsindeks for innenriks sjøfart viser en økning i kostnader for ferje og hurtigbåt på ca 22-24 % fra 2. kvartal 2021 til 2. kvartal 2022. Drivstoffkostnadene har økt med 89% denne perioden.
Vederlaget i operatørenes kontrakter med Statens vegvesen og fylkeskommunene reguleres normalt etterskuddsvis, hvilket betyr at årets kostnadsutvikling legges til grunn for justering av vederlagene neste år. I den grad fylkeskommunene og Statens vegvesen ikke kompenserer operatørene for merkostnader i år, må altså dette dekkes inn i 2023.
Vi viser for øvrig til innspillet fra NHO Transport, der også anslått kostnadsvekst for fylkeskommunale båtruter (ferje og hurtigbåt) er tatt med.
NHO Sjøfart ber om at Stortinget bevilger tilstrekkelige midler til fylkeskommunal kollektivtrafikk (buss og hurtigbåt) og til riks- og fylkesvegferjer, slik at man unngår betydelige rutekutt i 2023.
2. Økning i EL-biler og ferjetakster
De fleste kontrakter på ferje er nå såkalte bruttokontrakter, der oppdragsgiver, altså Statens vegvesen eller fylkeskommunene har inntektsrisikoen. På sambandet Moss-Horten har operatøren full inntektsrisiko, det ytes ikke vederlag fra det offentlige til driften. Operatørens kostnadsvekst tas ut i økte billettsatser som fastsettes i eget regulativ av Statens vegvesen. Etter dette regulativet betaler EL-biler 50% av full takst. I 2025 forventer man at ca halvpartene av bilene på sambandet er elektriske.
I kombinasjon med kostnadsvekst på sambandet, er inntektsfordelingen mellom el-biler og andre biler ikke bærekraftig. Billettprisene vil antakelig måtte økes så mye at trafikantene ikke vil finne det akseptabelt. Til neste år kan det komme takstøkning på ca 20%, som er økning på 40 kroner for personbil og 200 kroner for lastebil. Reaksjoner på en slik økning må også ses i lys av at andre samband blir gratis, eller får sterkt reduserte takster.
NHO Sjøfart ber om at Stortinget anmoder regjeringen om å vurdere tiltak som gjør takstregulativet på Moss-Horten bærekraftig.
Kontaktperson NHO Sjøfart: Frode Sund, tlf. 48998342, frode.sund@nhosjofart.no