Bransjeforeningen Arbeid & og Inkludering i NHO Service og handel
Kap. 634 Arbeidsmarkedstiltak. Post 76 Arbeidsmarkedstiltak
Antall arbeidsledige personer registrert i NAV med nedsatt arbeidsevne er nå på over 202000. Dette er det høyeste antall siden 2015, og kan betegnes som «Norges skjulte arbeidsledighet.» Dette er personer med helse og sosialutfordringer som NAV har vurdert trenger tettere oppfølging, kompetanseheving og veiledning for å komme i jobb. Med riktig tiltak i rett tid lykkes mange. Arbeid & Inkluderingsbedriftene bidro til 13.000 i målgruppen kom i jobb eller utdanning i fjor, og prognosene er like gode for 2022. Dette betyr mye for den enkelte, og er av stor betydning for samfunnsøkonomien. Finansdepartementet har regnet ut at om 10.000 som går fra trygd til jobb gir en samfunnsøkonomisk gevinst på 7 milliarder kroner årlig. Det er om lag like mye penger som bevilges til arbeidsmarkedstiltak på post 76. Langt flere enn 10.000 personer med nedsatt arbeidsevne kommer i jobb gjennom tiltaksinnsatsen til NAV og tiltaksarrangører. Satsing på målrettede arbeidsmarkedstiltak gir dermed en stor avkastning for samfunnet.
I følge Arbeids- og sosialdepartementet deltar kun 26 % av de med nedsatt arbeidsevne i et arbeidsmarkedstiltak. Departementet kan ikke tallfeste behovet for arbeidsmarkedstiltak for denne gruppen. Er det denne manglende kunnskapen som gjør at tilbudet nok en gang blir en salderingspost? Et kutt på 1100 tiltaksplasser vil også ramme denne gruppen. Nok en gang styres nivået på tiltaksplasser ut ifra en begrenset vurdering om den ordinære arbeidsledigheten, og ikke ut ifra behovene i den «skjulte ledigheten». Et godt arbeidsmarked er en begrunnelse for opptrapping av tiltaksplasser. Mulighetene for å lykkes i å komme i jobb er større. Mange bruker lang tid på å vente på ledig tiltaksplass. For hver dag man står i kø øker i stedet risikoen for uføretrygd.
Arbeidsforberedende trening (AFT) det mest omfattende tiltaket, og beregnet for personer med særlig usikre yrkesmessige forutsetninger. Halvparten av de som fullfører tiltaket kommer i jobb. Dette tiltaket har likevel blitt bygget ned i 2022 som følge av generell reduksjon tiltaksinnsatsen. Det er avgjørende at Stortinget gir et kraftig signal om at dette tiltaket må prioriteres innenfor rammen. En videre nedbygging vil ramme de tverrfaglige kompetansemiljøene som er bygget opp for å levere gode resultater i tiltaket. De gode tiltaksresultatene viser at ideelle og kommunale tiltaksarrangører besitter kompetanse som må komme flere grupper til gode. NAV må benytte denne kompetansen for at flere grupper kan komme i jobb, herunder ungdom som står utenfor jobb eller skole.
Det er behov for politiske grep som forbedrer arbeidsmarkedstiltakene. I dag mangler tiltak som kan legge til rette for formalisert kompetanse, til tross for mangelen på kvalifisert arbeidskraft. AFT-tiltaket gir mulighet til å ta deler av en slik opplæring, men deltakere må skrives ut av tiltaket ved oppstart som lærling eller lærekandidat. Overgangen mellom tiltak og utdanning er sårbar. Vi anmoder Stortinget om å etterspørre et målrettet oppfølgingstiltak for personer med nedsatt arbeidsevne, som trygger overgangen til jobb eller lære. Å etablere et slikt tiltak handler om vilje. Det er ikke noe i regelverket som er til hinder for dette.
Post 77 Varig tilrettelagt arbeid (VTA)
Etter mange år med opptrapping av tilrettelagte arbeidsplasser, er ytterligere økning satt på vent. Det er sterkt beklagelig da behovene er store. En reform som sikrer større fleksibilitet i tilbudet til den enkelte ved at tiltaksbedrifter, ideelle aktører og sosiale entreprenører som Helt Med følger opp den enkelte i ordinært arbeidsliv burde vært rullet ut over hele landet. Det er gjort nok erfaring til at dette ikke bare burde forsøkes i to fylker.