Høringsinnspill til utdannings- og forskningskomiteen fra Aksjon skolebibliotek
Aksjon skolebibliotek består av flere organisasjoner som Norsk bibliotekforeningen, avdeling skole, Norsk oversetterforening, Norsk forfattersentrum, Norsk faglitterær forfatter og oversetterforening, Bibliotekforbundet og Skolebibliotekarforeningen i Norge.
Kap. 226 Kvalitetsutvikling i grunnopplæringen
Tema: Skolebibliotek
Forslag:
• Stille krav om at kommunen følger opp skolebibliotekene etter endt prosjektperiode. Dette for å sikre at de har en plan for videreføring, utvikling og satsning på både bemanning og økonomi til skolebiblioteket.
• En statlig nasjonal skolebibliotekstandard, for å sikre at alle elever får tilgang til et aktivt skolebibliotek som speiler lærerplaner og elevgruppen.
• Sikre at alle elever har tilgang til skolebibliotek gjennom en styrking av skolebibliotekets rolle i opplæringsloven
Bakgrunn og begrunnelse
Til tross for bred enighet fra forskere, fagfeltet og politisk hold om skolebiblioteket som en kunnskapsressurs i skolen, er det fremdeles store forskjeller i bibliotektilbudet til norske skolebarn. I statsbudsjettet trekkes det fram at vi ønsker et samfunn med mindre skiller. På skolebibliotek har alle barn og unge tilgang til å lese og låne bøker. Dette kan være med på å gi alle elevene lik muligheter til å bli gode lesere uavhengig hvilken sosial bakgrunn de kommer fra. PISA-resultatene viser viktigheten av å fokusere på langlesing og lystlesing for å utvikle nødvendig lese- og skrivekompetanse i skolen.
Vi synes det er veldig bra dere øker midlene til tilskuddsordningen for skolebibliotek. Det er mange som søker midler og i år var det 26 skoler som fikk tilskudd. Det ble søkt om støtte for 36.7 millioner for 2022, hvor budsjettet var på 17,1 millioner. 52 kommuner søkte om midler. 26kommuner fikk det innvilget. Dette viser at det er behov for åøke midlene til tilskuddsordningen. Evalueringen av tilskuddsordningen viser til at elevene leser mer enn før, når det satses på skolebibliotek. Men vi stiller spørsmål til hvor godt kommunene følger opp dette i etterkant. Vi erfarer at flere kommuner dessverre ikke stiller med midler for å holde det gode arbeidet i gang når prosjektperioden er over. Vi mener at kommunene bør forplikte seg til å fortsette arbeidet på samme nivå, som de har under prosjektperioden når denne er over.
Det er i mange kommuner tilfeldig og overlatt til den enkelte skole om de satser på skolebibliotek. Skolene blir da avhengig av rektors engasjement om det satses på lesing og skolebibliotek. En felles skolebibliotekstandard vil sikre at alle elever i Norge vil få lik tilgang til å lese bøker og til å utvikle sine leseferdigheter. En forpliktende nasjonal standard vil kunne sikre en lokal skolebibliotekplan hos alle kommuner. En lokal plan er pr. i dag er et kriterium for å søke støtte. Noe som kan, ekskluderer mange skoler fra å søke disse midlene. Hos enkelte kommuner er ikke skolebiblioteket på prioriteringslista til kommunen.
I Spørsmål til skole-Norge 2020 kommer det fram at 13 prosent av barne- og ungdomskolene i Norge er uten et skolebibliotek. Det oppgis at årsakene til at noen ikke har skolebibliotek blant annet er plassmangel, økonomi og mangel på kompetanse. Vi trenger et nasjonalt skolebibliotekløft for å utjevne forskjeller, slik at alle barn og unge får samme tilbud i hele landet.