Høringsinnspill fra Maritimt Forum

Høring: Statsbudsjettet 2023 (kapitler fordelt til utenriks- og forsvarskomiteen - Forsvar)
Innspillsdato: 18.10.2022

Høringsinnspill fra Maritimt Forum til budsjetthøring i UFK, 27.10.22

Maritimt Forum viser til Støre-regjeringens budsjettforslag som ble fremlagt 6. oktober. Det vises også til behandlingen av Meld. St. 10 (2021-2022) om forsvaret.

Med verdensledende maritim kompetanse har norsk verftsindustri og Kongsberg Gruppen sammen foreslått en løsning for leveranse av standardiserte fartøy innen 30 måneder etter kontrakt. En rask beslutning om å bevilge penger til oppstart vil utløse store, positive ringvirkninger for norsk maritim industri.

Maritimt Forum har over lengre tid vært engasjert i å fremskynde et konsept for standardiserte fartøyer, utlyst i konkurranse mellom norske nybyggingsverft. Her er det viktig å understreke at vi ikke ser på standardiserte fartøy som en erstatning for nye fregatter når disse skal skiftes ut, men i tillegg til, innenfor de andre mindre fartøysegmentene.     

En beslutning om å bygge standardiserte fartøy i Norge vil sikre sysselsettingen, kompetansen og eksportmulighetene ved store norske verft. Dette har stor betydning for hele den norske maritime klyngen: Nybyggingsverftene spiller en avgjørende rolle i samspillet mellom de ulike segmentene i utviklingen av ny teknologi. Lignende prosjekter er besluttet blant annet i Danmark, England og Nederland.

Bygging av standardiserte fartøy i Norge vil sikre høy og langvarig aktivitet ved norske nybyggingsverft. Norske verft har kapasitet og kompetanse til å bygge og vedlikeholde større fartøy, og derfor utgjør verftene en viktig del av vår samfunnskritiske infrastruktur. Ingen verft med kapasitet til å bygge, vedlikeholde og reparere større fartøy er nærmere norske farvann og havområder, enn de norske nybyggingsverftene. Disse verftene har lang erfaring med både utvikling og vedlikehold for de krevende forholdene norske skip opererer i.

Bygging av standardiserte fartøy i Norge vil tilføre Sjøforsvaret med kostnadseffektiv og mer klimavennlig norsk maritim teknologi, samt også utvikle nye fartøyskonsepter og teknologi som vil legge grunnlag for eksport. Eksportmulighetene er betydelige når vi har bygget, testet og vist frem konseptet for allierte land. Det vil tilføre Sjøforsvaret nye og betydelige kapasiteter til lavere anskaffelses- og brukerkostnader.

Den tilspissede sikkerhetspolitiske situasjonen aktualiserer behovet for økt offentlig-privat samarbeid, og Sjøforsvaret trenger en bredere overflatestruktur. Med havområder som er seks ganger så store som våre landområder, trenger Norge flere marine- og kystvaktfartøyer som kan ivareta vår suverenitet. Standardiserte fartøyer vil gi kostnadseffektiv og fleksibel måte å styrke tilstedeværelsen i våre havområder, med vedlikeholdskapasitet og kompetanse i Norge. 

Derfor er det viktig at Sjøforsvaret sammen med norske industrimiljøer finner løsningene som dekker Sjøforsvarets behov.

Det er iverksatt en konseptutvalgsutredning ledet av Forsvaret for å se på muligheter for en slik løsning. For å ha et godt økonomisk-, drifts- og levetidsgrunnlag for vurderingen om en skal gjennomføre levetidsforlengelse på eksiterende kystvaktfartøy, eller hurtiganskaffe nye, er norsk maritim nærings kompetanse tilgjengelig.

Med erfaringen fra over 30 000 fartøyer med norske teknologiske løsninger sitter norsk maritim klynge på et verdifult grunnlag for å gjøre gode valg mht. type utstyr som bør standardiseres og hvilket som bør la være. Dialog med norsk industri øker muligheten for å lykkes med slike store investeringer over tid. Vi mener regjeringen bør formalisere denne dialogen ytterligere gjennom å bevilge midler til oppstart nå. Til dette samarbeidet anmodes det om å avsette 10 mill. kroner over statsbudsjettet for 2023.

Maritim Forum ber utenriks- og forsvarskomiteen anmode regjeringen om å avsette en oppstartsbevilgning på 10 millioner kroner i statsbudsjettet for 2023, som vil sikre fremdrift i arbeidet med å ferdigstille et standard fartøyskonsept basert på erfaringen fra den norske maritime næringen for å sikre en kostnadseffektiv løsning for det norske forsvaret.