Høringsinnspill fra Ideelt Barnevernsforum (IB)

Høring: Statsbudsjettet 2023 (kapitler fordelt til familie- og kulturkomiteen)
Innspillsdato: 19.10.2022

Statsbudsjettet 2023 - høringsinnspill fra Ideelt Barnevernsforum (IB)

 

 

Familie- og kulturkomiteen

Postboks 1700 Sentrum

0026 Oslo

 

 

innspill til statsbudsjettet 2023 for barne- og familiedepartementet

 

Ideelt Barnevernsforum (IB) er et landsdekkende nettverk for 20 ideelle organisasjoner på barnevernfeltet (både små og store) som yter tjenester uten fortjenestemotiv.

Ideelle har lang erfaring fra feltet og driver institusjonstiltak for alle målgrupper (står for ca 25 % av tilbudet), fosterhjemsvirksomhet, sentre for foreldre og barn, - og hjelpetiltak i hjemmet.

 

IB har innspill til Kap 855 Statlig forvaltning av barnevernet knyttet til institusjonsområdet og sentrene for foreldre og barn.

 

Ny innretning av institusjonstilbudet – hva skjer?

 

Noen nøkkeltall

Tall fra analyseavdelingen i Bufdir viser en jevn nedgang i institusjonsbruken de siste årene. Det gjelder både antall oppholdsdøgn og antall barn i institusjon. Fra august 2021 til august i år er nedgangen kraftigere enn de tre foregående årene. Ved årsslutt 2017 var 917 barn i institusjon. 31.juli i 2022 var det redusert til 769 barn. Tall fra Oslo er ikke med. Den markante økningen i den kommunale egenandelen fra 2021 til 2022 (121%) trekkes av mange fram som en viktig forklaring.

Vi er urolige for at denne utviklingen kan føre til at barn med store hjelpebehov som trenger et spesialisert og skreddersydd institusjonstilbud ikke får rett hjelp.

Ser vi på tallene fordelt på eierskap, står staten for om lag 40% av institusjonstilbudet, kommersielle 35% og ideelle 25%. Det har ikke vært noen signifikante endringer i prosentandelen i hele perioden.  

 

Mer omfattende og sammensatte hjelpebehov hos barn på institusjon

Medlemmene i IB melder at barna som bor på institusjon i dag har mer komplekse og sammensatte hjelpebehov, mer omfattende traumer og et større smerteuttrykk totalt sett.

Tilsynsmyndighetene rapporterer om en endring i utfordringsbildet hos barna hvor flere har hjelpebehov i skjæringspunktet mellom barnevern, psykisk helse og kriminalomsorg som medfører behov for styrket kompetanse, høyere bemanningstetthet, mindre enheter og i mange tilfeller endret fysisk utforming av lokalitetene. Barnevernmyndighetene legger nå dette til grunn i utviklingen av institusjonstilbudet. Et slikt kvalitetsløft er etter vår mening helt nødvendig dersom vi skal klare å imøtekomme barnas behov.   

 

Omstilling av institusjonstilbudet: - økt statlig og ideell kapasitet, utfasing av kommersielle   

I forbindelse med Stortingets behandling av Prop 133 L (ny barnevernlov), vedtok Stortinget ny innretning av institusjonstilbudet med mål om å gjøre det mer treffsikkert i forhold til barnas behov. Samtidig skal den nye innretningen, benevnt som Bufdir sin forsyningsstrategi, hensynta Stortingets anmodningsvedtak 762 fra 2018 om sikre langsiktige og løpende avtaler for ideelle tilbydere av institusjonsplasser og sikre at den ideelle andelen av institusjonsplassene øker til 40% innen 2025 uten at det går på bekostning av den statlige andelen. Staten skal ta et hovedansvar for barna med de største hjelpebehovene. Pr i dag står vi langt unna disse målene.

 

I Hurdalsplattformen forsterker Støre-regjeringen disse føringene og sier at de vil «gå bort fra   dagens konkurranse- og markedstenkning og erstatte denne med barneverntjenester uten fortjenestemotiv drevet av det offentlige i langsiktig samarbeid med ideelle organisasjoner».

 

IB har uttrykt seg positiv til den vedtatte omstillingen av institusjonstilbudet og til de politiske føringene. Med dette understrekes at barnevernet er felleskapets ansvar og del av en helhetlig samfunnsinnsats der alle ressurser skal komme barna til gode. Vi vil og gi anerkjennelse til Regjeringen for forslaget om å bevilge 10 millioner kroner for 2023 til styrking av institusjonsplasser i ideell regi. Selv om dette er et beskjedent beløp siden vi snakker om institusjonsdrift, ser vi på dette som et tydelig signal om en ønsket retning.

 

Anmodninger til familie- og kulturkomiteen:

 

  1. Sikre tilstrekkelige økonomiske rammer

Med bakgrunn i den vedtatte omstillingen av institusjonstilbudet og påfølgende økte kvalttetskrav, er vi urolige for at Regjeringen ikke har tatt tilstrekkelig høyde for utgiftsveksten dette medfører når de i budsjettforslaget foreslår å redusere bevilgningen til det statlige barnevernet.   

 

  1. Gi økt gjennomføringskraft til omstillingen av institusjonstilbudet

Som det framgår av tall vi har fått fra Bufdir over samlet antall oppholdsdøgn i barneverninstitusjoner de siste årene fordelt på eierskap, har det dessverre ikke skjedd noen endring i prosentandelen for de tre eierformene, og det til tross for nevnte politiske føringer om å øke den statlige og ideelle kapasiteten.  Nå er det tid for handling. Det står ikke på de ideelle.  

 

 

Ideelle sentre for foreldre og barn uten avtale fra 1.januar 2023

 

Ideelle har i en årrekke tilbudt spesialiserte tjenester til utsatte sped- og småbarn og deres familier gjennom sentre for foreldre og barn. Tilbudet består av kartleggings- og utredningsarbeid kombinert med foreldrestøtte/-veiledning gjennom døgntilbud av 3 måneders varighet. De fem ideelle sentrene som drives i dag står for ca 25% av det samlede tilbudet på området. Etter en forutgående anbudskonkurranse i 2020 forbeholdt ideelle aktører, inngikk Bufdir rammeavtaler som utløper 31.12.2022 og som ikke kan forlenges. Bufdir varslet i august at de skal igangsette ny anskaffelsesprosess men uten å angi noen nærmere tidsplan. Knappe 2,5 måneder før avtalene går ut venter de ideelle fortsatt på informasjon fra Bufdir. Dette er svært lite tilfredsstillende og bidrar bare til å skape uro for hva som skjer med tjenestetilbudet når vi passerer årsskiftet.  

 

 

 

Arbeidsutvalget i IB

 

May Lisbeth Smeby, Heidi Brynhildsen, Asbjørn Sagstad, Anne-Lena Brustad,

Mona Spakmo

 

www.ideelle.no