Høringsinnspill fra Kystrederiene

Høring: Grunnrenteskatt på havbruk
Innspillsdato: 14.04.2023

Innspill til Prop. 78 LS (2022-2023) - Kystrederiene

Kystrederiene takker for muligheten til å gi skriftlig innspill til Finanskomiteens behandling av Proposisjon 78 LS (2022 – 2023) grunnrenteskatt på havbruk.

Vi organiserer rederiene som leverer tjenester innenfor havbruk. Dette gjelder både brønnbåter, ensilasjefartøy og andre servicefartøy. Rederinæringen har de siste årene vokst i takt med utviklingen av havbrukssektoren og er et viktig ledd i den daglige virksomheten.

Selv om forslaget består av grunnrenteskatt på havbruk i sjø, vil forslaget i stor grad påvirke rederiene vi representerer. Vårt klare ståsted er at vi advarer mot forslaget da skatteformen som er foreslått vil ha direkte negativ effekt og redusere utviklingen av hele det kystbaserte næringslivet. 

Vridningseffekter må unngås
For oss er det viktig å påpeke at en ny skattemodell for havbruk ikke må medføre «vridningseffekter», ved at noen aktører får gunstigere avskrivningsregler enn andre. Omfanget av fradragsretten for investeringskostnader må ikke utformes på en måte som er konkurransevridende ovenfor rederinæringen

Innenfor rederinæringen har det skjedd en betydelig innovativ og teknologisk utvikling av fartøystyper, operasjoner og miljømessige forhold. Det er viktig at rammevilkårene ligger til rette for at næringen kan fortsette denne innovasjonen.

 

Konsekvenser 
I en medlemsundersøkelse fra desember 2022, kommer det frem at over 80 % av rederiene med tjenester innenfor havbruk opplever usikkerhet tilknyttet driften, etter den varslede grunnrenteskatten. Videre stadfester 90 % av at forslaget allerede har en negativ effekt på både drift og investeringer. Siden september er investeringer på over seks milliarder på skip blant våre medlemmer, som i stor grad bygges/utrustes i Norge, utsatt eller avlyst.

I tillegg til dette har sjømatorganisasjonene anslått at over 40 milliarder kroner i industrielle investeringer er lagt til side som konsekvens av regjeringens forslag.

Diagrammet viser hvilke tiltak rederiet anslår at de må gjennomføre for å sikre driften, ved innføring av den skisserte grunnrenteskatten.

Redusert aktivitet på kysten
I dag har rederiene hovedkontor langs kysten, men endrete rammevilkår har medført at flere rederier nå vurderer andre alternativer. Dette vil få store konsekvenser for sysselsettingen av norske sjøfolk. Dersom utviklingen og veksten på havbruk i Norge stagnerer, vil rederiene flyttes til andre land hvor havbruket styrkes. Grunnet den store usikkerheten rundt skattepresset, har Kystrederiene påbegynt analyser for å se nærmere på andre alternativer enn det norske flagget.

 

Kritikkverdig og mangelfull prosess
Det er kritikkverdig at Regjeringen synes å ha manglende konsekvensutredning på virkingene av forslaget i hele verdikjeden. En innføring av lover med tilbakevirkende kraft og uten konsultasjon er i strid rettslige prinsipper og dermed i strid også med god norsk tradisjon.

Forslaget bryter med norsk tradisjon om stabile og forutsigbare skattemessige rammevilkår for næringslivet, og at større systemendringer skal gjennomføres etter grundige utredninger og dialog med partene i arbeidslivet samt brede forlik på Stortinget.

Nedbygging av norsk eierskap og norske virksomheter
Havbruksnæringen, lik våre medlemsrederier, er i det vesentlige tuftet på norsk privat kapital. Distrikts-Norge rammes derfor særlig hardt gjennom forslaget da den kommer på toppen av en allerede hard beskatning gjennom den særnorske formues- og utbytteskatten.

Det vil, som følge av regjeringens forslag også bli vanskeligere å innhente ny egenkapital, noe som ikke bare vil ramme havbruk, men rederier, verftsnæringen og norsk industri forøvrig. Redusert kapitaltilgang og høyere kostnad rammer både store og små virksomheter.

Vi ser også at tilliten til Norge i det internasjonale investor- og kapitalmarkedet siden forslaget er kraftig svekket. Norge har vært et land som er blitt oppfattet som stabilt og forutsigbart for investorer både hjemme og ute. Denne tilliten har nå fått et alvorlig skudd for baugen.

Vi frykter et kraftig tilbakeslag for den grønne omstillingen, også innen skipsfarten, fordi forslaget sterkt vil ramme vår del av næringen med aktivitet som i stor grad fyller ordrebøkene hos verft og bidrar innenfor teknologibedrifter m.m.

Kystrederiene vil derfor anbefale Stortinget å avvise Regjeringens forslag til grunnrenteskatt på norsk havbruksnæring.


Vennlig hilsen

Linn Therese Hosteland, linn@kystrederiene.no, 406 17 342
Karsten Sprenger, karsten@kystrederiene.no, 457 91 672

(elektronisk signert)