Høringsinnspill opplæringsloven
§11-5 Fysisk tilrettelegging og tekniske hjelpemiddel
Det er i dag en stor utfordring at blinde og svaksynte elever har utilgjengelige digitale læremidler. Blindeforbundet ønsker også å understreke at det er viktig å få mobilitetsopplæring ikke kun relatert til skole og hjemmemiljø. Det er svært viktig at rett til ADL-opplæring også står direkte i opplæringsloven, og at foreldre får opplæring i hjelpemidler for å kunne hjelpe barna.
Blindeforbundet foreslår derfor at paragraf 11-5 endres til følgende:
«Elevar har rett til dei tekniske hjelpemidla og den fysiske tilrettelegginga dei treng for å kunne delta i opplæringa og få likestilt utbytte av ho. Elevane har òg rett til nødvendig opplæring i bruk av slike tekniske hjelpemiddel og ha tilgang på kontinuerlig teknisk støtte. Digitale læremidler må være universelt utforma og være kompatible med elevanes tekniske hjelpemiddel.
Elevar som er blinde eller sterkt svaksynte, har rett til opplæring i mobilitet og ADL, slik at dei kan komme seg til og frå skolen og ta seg fram på skolen, i heimemiljøet og andre aktuelle stader, og beherske dagliglivets gjøremål.
Foreldra til elevar som er blinde eller sterkt svaksynt har rett på nødvendig opplæring i dei same tekniske hjelpemidla som elevane til enhver tid bruker.»
§11-9 Kompetansekrav for den som skal gi individuelt tilrettelagd opplæring
Blindeforbundet støtter her FFO sitt innspillsdokument og de foreslåtte endringene i denne paragrafen.
I kap. 32.5.2 viser departementet til at det ikke er nødvendig å stille særskilte krav til kompetanse i bruk av ulike tekniske hjelpemidler eller stille krav til dokumentert kompetanse innen synspedagogikk for å gi blinde elever opplæring i bruk av tekniske hjelpemidler og mobilitet. Blindeforbundet er svært uenig i disse vurderingene. I for eksempel mobiletsopplæring kan liv og helse stå i fare hvis det ikke gis opplæring av noen med faglig kompetanse.
§3-5 Opplæring i punktskrift i grunnskolen og § 6-4 Opplæring i punktskrift i den vidaregåande opplæringa
Blindeforbundet støtter departementets forslag om å sikre retten til punktsriftopplæring under kapittel 3 og kapittel 6.
Norges Blindeforbund støtter denne paragrafen, men ber om at ordet «nødvendig» strykes da vi tror dette vil kunne begrense nivået på opplæringen. Vi mener at det i paragrafen må stå at man har rett til undervisning «i og på» punktskrift, på samme måte som dette står for tegnspråk og samisk. Videre er det grunnleggende viktig at punktskriftundervisning gis av noen med kompetanse i punktskriftopplæring.
Blindeforbundet foreslår derfor følgende ordlyd i § 3-5 og 6-4:
«Elevar som er blinde eller sterkt svaksynte, har rett til opplæring i og på punktskrift, gitt av personer med dokumentert kompetanse i punktskrift.»
Kapittel 17 Personalet i skolen, skolefagleg kompetanse og kvalitetsutvikling
Realiteten i dag er at det er stor mangel på synspedagogisk kompetanse i skolen, og synshemmede elever undervises av personell som ikke innehar relevant kompetanse. For at synshemmede elever skal lykkes i skolen, er de helt avhengig av å få undervisning av personer som også innehar kompetanse innenfor syn.
Blindeforbundet foreslår derfor at det legges til en leddsetning om sansetap i § 17-1 Krav om kompetanse i skolen, som følgende:
«Kommunen og fylkeskommunen skal sørge for rett og nødvendig kompetanse i skolen, inkludert syn- og audiopedagogisk kompetanse når skolen har elever som er synshemmede eller hørselshemmede.»
Kapittel 15 Opplæringsspråk, læremiddel og skolebibliotek
Det er helt avgjørende at synshemmede elever har tilgjengelig undervisningsmateriell og tilrettelagte læremidler. Synshemmede elever vil ha behov for tilrettelegging i både digitale flater og analoge læringsressurser. For mange er det blant annet behov for å få materiell i punkt, på lyd og som taktile framstillinger. Vi vet at mange elever ikke får god nok tilrettelagt undervisning i dag. Blindeforbundet mener det er viktig at statens plikt til å tilrettelegge læremidler videreføres i ny lov.
Blindeforbundet foreslår derfor at det legges til en egen paragraf under kapittel 15 om statens plikt til å tilrettelegge læremidler, som følger:
«Departementet er pliktig å sørge for at læremidler i alle fag blir tilrettelagt for elevar med sansetap, både trykte og digitale, inkludert synstolkning av video/film.»
Alternativt kan dette legges til under §11-14.
Lovfeste hjemmel til å ilegge sanksjoner ved brudd på individuelt tilrettelagt opplæring
Statsforvalterne mangler tilstrekkelige virkemidler for å sikre elevens rett til individuelt tilrettelagt opplæring. Blindeforbundet ber om å lovfeste en hjemmel til å ilegge skoleeiere sanksjoner ved alvorlige eller gjentatte brudd på elevens rett til individuelt tilrettelagt opplæring. Blindeforbundet kjenner til tilfeller der elever ikke har fått den opplæringen de har rett på, blant annet grunnet manglende tilgjengelige læremidler eller synsfaglig kompetanse rundt eleven.
Dagens ordlyd i § 5-4 første avsnitt må bestå
Blindeforbundet støtter FFO i deres høringsinnspill at den foreslåtte ordlyden i § 11-7 andre avsnitt er uheldig og må endres.
I tillegg ber Blindeforbundet om at det lovfestes at Statped må involveres når det utarbeides sakkyndig vurdering, der PPT ikke har tilstrekkelig kompetanse.
Medd vennlig hilsen
Sverre Fuglerud
Seksjonsleder samfunnskontakt
Norges Blindeforbund
Farah Ramadan
Rådgiver interessepolitisk avdeling
Norges Blindeforbund