Innspill fra UNICEF Norge til ny opplæringslov
Innspill fra UNICEF Norge til ny opplæringslov
UNICEF er FNs barnefond og verdens største hjelpeorganisasjon for barn. Vi arbeider sammen med partnere i over 190 land for å sikre ivaretakelsen av barns rettigheter, gjennom både humanitær innsats og utviklingsarbeid. UNICEF Norge jobber med å fremme FNs barnekonvensjon både globalt og i Norge.
UNICEF Norge takker for anledningen til å gi innspill til komitéens behandling av opplæringsloven. UNICEF Norge er glade for at regjeringen har kommet med et forslag til en opplæringslov som langt på vei viser at det må tilrettelegges for at barn og unge skal være kaptein i sitt eget liv for å sikre at skolen ivaretar barns rettigheter.
UNICEF Norge har fire innspill til lovforslaget for å sikre at det er i samsvar med barnekonvensjonen:
1. Prinsipper for barns beste og medvirkning bør komme tydeligere frem innledningsvis i loven
UNICEF Norge er glade for at det er et eget kapittel om elevens beste, elevens rett til medvirkning, skoledemokrati og skoleregler, men vi anbefaler at komiteen ber regjeringen om å flytte disse bestemmelsene slik at disse kommer i et innledende kapittel i ny opplæringslov.
Plasseringen av disse bestemmelsene i loven er viktig for å tydeliggjøre at disse gjelder som overordnede prinsipper for hele loven, er et godt pedagogisk grep for å sikre at loven blir brukervennlig, og kan bli avgjørende for å ivareta barns rettigheter etter FNs barnekonvensjon.
I denne sammenheng viser vi til at en slik lovteknisk løsning ble foreslått av opplæringslovutvalget i 2019. I arbeidet med lov om barnevern i 2021, bad Familie- og kulturkomiteen på Stortinget regjeringen om å innta bestemmelser om hensynet til barnets beste og rett til medvirkning som innledende og overordne prinsipper som gjelder for hele loven.
Vi anbefaler at denne løsningen også velges for opplæringsloven.
Videre mener UNICEF Norge at det må komme tydeligere frem av lovteksten hva det ligger i at elevene får «ytre sine meninger fritt» i lovens bestemmelse om barns medvirkning. Vi anmoder komiteen om å be regjeringen om å sikre at den nye loven ivaretar FNs barnekomites 9 grunnleggende krav til gjennomføringen av barns rett til å bli hørt, for å forebygge uvilkårlighet i gjennomføringen bestemmelsen og sikre gode medvirkningsprosesser for alle barn på skolen rundt i hele landet.
2. Elevdemokratiet må organiseres på en måte som sikrer tilstrekkelig involvering og representativitet
UNICEF Norge er glade for at et elevråd, valgt av elevene ved skolen, fortsatt er lovfestet som den naturlige organiseringen av elevdemokratiet dersom ikke elevene velger å organisere seg på annen måte. Et velfungerende elevrådsarbeid som sikrer representativitet og informasjonsflyt mellom rådet og resten av elevene, vil kunne ha en viktig funksjon i opplæringen i demokrati og medborgerskap. Dette betinger imidlertid etter vårt syn tydeligere rammer for elevrådsarbeidet og en felles opplæring av elevrådskontaktene. For å sikre tilstrekkelig involvering av alle elevene, mener UNICEF Norge at bestemmelsen om at det for hver klasse i grunnskolen skal være et klasseråd der alle klassens elever er medlemmer bør gjeninnføres og at det settes av tid til klassens time.
3. Alle barn og unge må sikres rett til videregående utdanning
UNICEF Norge mener at det bør foretas endringer i ny opplæringslov slik at alle barn i Norge sikres rett til videregående utdanning. Vi anbefaler at komiteen ber regjeringen om å foreta nødvendige endringer i kapittel 5 i ny opplæringslov for å sikre at barn uten lovlig opphold gis rett til videregående utdanning. Dette er i tråd med FNs barnekonvensjon, som krever likebehandling av alle barn i Norge uavhengig av status og opplæringslovutvalgets forslag fra 2019.
Norge har et ansvar for å sikre at barn som er i Norge, uavhengig av status, får den utdanningen de har krav på helt til faktisk utreisetidspunkt. FNs barnekomité har i generell kommentar nr. 23 uttalt at selv om tilgang til høyere utdanning ikke er obligatorisk, forplikter prinsippet om ikke-diskriminering statene til å tilby tilgjengelige tjenester til ethvert barn uten diskriminering på grunnlag av migrasjonsstatus eller annet forbudt grunnlag. Lovavdelingen har allerede i 2010 uttalt at dagens ordning trolig innebærer en forskjellsbehandling som er i strid med barnekonvensjonen. Regjeringens nåværende forslag ivaretar ikke barns rettigheter etter FNs barnekonvensjon, og det er viktig at Stortinget sikrer nødvendige endringer for å rette opp dette.
Videregående utdanning er viktig for å sikre normalitet og stabilitet i en usikker hverdag for barn mens de er i Norge, og er viktig for å ivareta barnas motivasjon, samt psykiske og fysiske helse. UNICEF Norge ber derfor komiteen om å sørge for at hensynet til barnas beste veier tyngre enn innvandringsregulerende hensyn, slik at alle barn og unge i Norge får den forutsigbarheten de trenger for å kunne utvikle seg og delta i samfunnet.
4. Tilfredsstillende utdanning for alle barn gjennom hele grunnskolen
Barn har rett til en tilfredsstillende utdanning. Dette følger av barnekonvensjonens krav om tilfredsstillende utdanning. I forslaget til opplæringslov foreslås det at plikten til å sikre at barn som strever på skolen får intensiv opplæring begrenses til barn mellom 1 og 4. klasse, dvs. frem til barna er ca.10 år. Tilpasset opplæring er ikke mindre viktig for barn som går i 5 klasse og oppover. UNICEF Norge mener at opplæringen må tilpasses enkelt elevs behov gjennom hele grunnskolen dersom kravene i barnekonvensjonen skal ivaretas. Vi anmoder derfor komiteen om å be regjeringen utvide reglene for tilpasset opplæring i kap. 11 til å gjelde til og med 7. klasse.
UNICEF Norge savner videre en henvisning i foreslått lovtekst til at eleven også skal ha rett til å kunne medvirke i vurderingen av om vedkommende har «tilfredsstillende utbytte» av undervisningen. Vi anmoder derfor komiteen om å be regjeringen om å innta en henvisning til elevens medvirkningsrett i §11-2 om tilfredsstillende utbytte av opplæringen. En vurdering av om eleven får et «tilfredsstillende utbytte» av undervisningen kan ikke gjennomføres uten at barnet selv har blitt hørt. Retten til medvirkning må derfor komme klarere frem i foreslått lovtekst. UNICEF Norge mener at det er en enkel lovteknisk løsning, som vil kunne medføre at flere elever kan få oppfylt sin rett til medvirkning. I tillegg mener UNICEF Norge at det må komme frem i foreslått lovtekst at tiltak som settes inn, må skje i samråd med eleven og at elevens synspunkter skal tillegges stor vekt, i tråd med elevens alder og modning.
Med vennlig hilsen
Kristin Oudmayer
Direktør for barns rettigheter og bærekraft
UNICEF Norge
Ta gjerne kontakt med Sara Bondø, politisk rådgiver med fagansvar for medvirkning, for mer informasjon og utfyllende kommentarer. E-post: sara.bondo@unicef.no. Tlf. 944 21 938.