Høringsinnspill fra Norsk Industri

Høring: Lov om grunnskoleopplæringa og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova)
Innspillsdato: 17.04.2023

Norsk Industris høringsnotat om ny opplæringslov til høringsmøte 20.04.2023

Innledning

Det vises til høring i Utdannings- og forsvarskomiteen om "Lov om grunnskoleopplæringa og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova)", Prop. 57 L (2022 – 2023) 20.04.2023.

Norsk Industri takker for muligheten til å gi innspill til forslag til ny opplæringslov.

Norsk Industri er den største landsforeningen i NHO med 3204 medlemmer og 136.804 årsverk pr. 12. April 2023. Våre medlemsbedrifter er svært opptatt av tilgang på relevant kompetanse og å sikre seg mange nye lærlinger i årene fremover. Norsk Industri har gjennomført flere store rekrutteringskampanjer for å få flere til å velge teknologifag.

Norsk Industri begrenser sitt høringssvar til reguleringen av opplæringskontorenes rolle. 

Opplæringskontorenes rolle

I dag kan opplæringskontorene godkjennes som lærebedrift etter opplæringsloven § 4-3 første ledd. 

Departementer foreslår i Prop 57. L (2022-2023) å regulere opplæringskontorene som samarbeidsorgan for lærebedrifter og foreslår en hjemmel til å gi regler om opplæringskontor i forskrift. Forslaget innebærer at opplæringskontor ikke kan godkjennes som lærebedrift.

I Prop 57. L (2022-2023) viser departementet til at forslaget for opplæringskontorene innebærer at pengestrømmen snus, slik at lærlingtilskuddet først tilkommer lærebedriftene og deretter evt. opplæringskontorene. For bedriftene peker departementet på at forslaget vil medføre at både arbeidskontrakt og lærekontrakt må inngås med bedriften, og lærebedriften har ansvaret for å oppfylle reglene knyttet til opplæring. Norsk Industri etterlyser imidlertid en vurdering av konsekvenser basert på bedriftenes størrelse.

Norsk Industri slutter seg til NHO sitt høringssvar om ny opplæringslov av 14.12.2021. Det vises til at det er svært viktig at opplæringskontoret skal kunne tegne lærekontrakt med lærlingen etter avtale med lærebedriften. Som kontraktspart vil opplæringskontoret ha et formelt ansvar overfor lærlingen, ikke kun overfor medlemsbedriften. Opplæringskontoret vil sammen med medlemsbedriften ha ansvar for å følge lærlingens opplæringsløp og gjennomføring av utdanningen. Dette vil være en trygghet for lærlingen i opplæringen. Opplæringskontoret vil da være med å støtte bedriften i opplæringen og bidra til kvalitet i opplæringen for lærlingen.

Det vises mer detaljert til følgende fra NHOs høringsuttalelse av 14.12.2021 som omhandler opplæringskontorenes rolle:

NHO foreslår en tredjevariant, en hybridløsning mellom de to forslagene til departementet. Forskjellen i vårt forslag er at vi mener at lærekontrakten må kunne tegnes av opplæringskontorene.

NHO mener at det må skilles mellom lærebedrifter og opplæringskontorer, og at forskjellen er hvorvidt enheten har egen produksjon i lærefaget eller ikke. Vi mener at det kun er bedrifter som har egen produksjon i lærefaget som skal kunne defineres og godkjennes som lærebedrifter. Et slikt skille vil klargjøre ansvar og oppgaver for lærebedrift og opplæringskontor. Departementet skriver i høringsnotatet at ansvar som er direkte knyttet til opplæringen og arbeidsforholdet bør ligge hos medlemsbedriftene i opplæringskontoret, men at disse kan få bistand til oppgaver som gjelder opplæringen fra opplæringskontoret.

NHO mener det er prinsipielt riktig at lærebedriften har ansvaret for opplæringen uansett om bedriften gjennomfører alt selv, eller om bedriften melder seg inn i et opplæringskontor for å få den bistand et opplæringskontor kan gi. De oppgavene som et opplæringskontor skal kunne bistå bedriften med, må være forankret i forskrift.

Departementet stiller i høringsnotatet spørsmål ved om opplæringskontoret bør være kontraktspart hvis opplæringskontoret defineres som noe annet enn lærebedrift. NHO mener at det er svært viktig at opplæringskontoret kan tegne lærekontrakt med lærlingen etter avtale med lærebedriften. Som kontraktspart vil opplæringskontoret ha et formelt ansvar overfor lærlingen, ikke kun overfor medlemsbedriften. Opplæringskontoret vil sammen, med medlemsbedriften ha ansvar for å følge lærlingens opplæringsløp og gjennomføring av utdanningen. Dette vil være en trygghet for lærlingen i opplæringen. Opplæringskontoret vil da være med å støtte bedriften i opplæringen og bidra til kvalitet i opplæringen for lærlingen.

Ved konkurs eller at lærebedriften ikke lenger kan oppfylle sin opplæringsplikt, har lærlingen fortsatt sin lærekontrakt med opplæringskontoret, som da vil finne ny lærebedrift for lærlingen blant medlemsbedriftene. Videre kan opplæringskontorer bruke flere medlemsbedrifter (som er godkjente lærebedrifter) til å gjennomføre opplæringen dersom primærbedriften ikke dekker alle kompetansemålene i læreplanen. Opplæringskontoret kan også finne en annen lærebedrift til lærlingen ved for eksempel mistrivsel, som gjør at lærlingen kan fortsette opplæringen uten heving av lærekontrakt og uten avbrudd i opplæringen.

Opplæringskontorenes oppfølging av lærlingene i bedriftene er en kjerneoppgave og bidrar til å sikre kvalitet i opplæringen. De har kompetanse på regelverk, læreplaner, arbeidsmetodikk, dokumentasjon og vurdering i opplæringen. Opplæringskontorenes virksomhet innebærer også en tredjeparts vurdering av den opplæringen bedriften gir lærlingene, og denne vurderingen bidrar til at lærebedriften kan forbedre sin opplæring.

For de lærebedriftene som er medlem i et opplæringskontor, må fortsatt læretilskuddet utbetales til opplæringskontoret til fordeling til medlemsbedriftene. Fordelingen av tilskuddet til bedriftene skal gjøres etter vedtatt budsjett på opplæringskontorets årsmøte.

NHO mener at det bør stilles krav til bruken av læretilskuddet. Tilskuddet skal gå til de lovbestemte oppgavene og opplæringen som gjennomføres i lærebedriften. Opplæringskontorenes andel av tilskuddet bestemmes av opplæringskontorets årsmøte etter opplæringskontorets vedtekter. Vedtektene kan ikke være i strid med lovkrav. Opplæringskontorets andel av tilskuddet skal gå til drift av opplæringskontoret og de oppgaver som de gjør på vegne av medlemsbedriftene. Rekruttering av nye lærlinger til opplæringskontorets medlemsbedrifter bør etter NHOs mening være en av de oppgavene opplæringskontoret har.

8.2. NHOs anbefalinger 

 

  • NHO støtter at opplæringsloven fullt ut skal regulere opphør av både arbeidsavtale og kontrakt om læretid. I de tilfeller der opplæringskontoret har avtalt med bedrift å tegne lærekontrakt, kan lærebedriften si opp arbeidsavtalen uten at kontrakten om opplæring heves. Dette innebærer at NHO mener det skal være egne regler for heving av lærekontrakt i trepartsforhold. Ved heving av arbeidsavtalen i et trepartsforhold, kan lærlingen umiddelbart få ny arbeidskontrakt i en annen lærebedrift tilknyttet det samme opplæringskontoret, uten tap av tid og uten å miste lærekontrakten.

 

  • NHO støtter forslaget om å innføre en hjemmel i loven til å gi forskrift som regulerer opplæringskontorenes virksomhet. NHO mener i tillegg at opplæringskontorenes formål må reguleres i loven. NHO mener at opplæringskontorene defineres som Samarbeidsorgan som påtar seg opplæringsansvar, eid av medlemsbedrifter. NHO mener at opplæringskontorene må være egne rettssubjekt. …"

Avslutningsvis viser vi forøvrig til NHOs høringsnotat.