Høringsinnspill fra Stiftelsen SEPREP

Høring: Opptrappingsplan for psykisk helse (2023-2033)
Innspillsdato:

Fagskoleutdanning i kommunene rettet mot mennesker med alvorlige psykiske lidelser. og ruslidelser.

Kort om SEPREPs bekymring for helsefagarbeidernes plass i utdanningssystemet

Stiftelsen SEPREP (Senter for psykoterapi og psykososial rehabilitering ved psykoser) har de seneste årene i økende grad vært bekymret over utviklingen med utdanningsløp som utestenger helsefagarbeideren fra å delta i ordinære videreutdanninger innenfor høgskolesystemet. Akademiseringskrav har bidratt til utviklingen. Vår erfaring fra tidligere års videreutdanninger, er at de deltakerne som hadde helsefagutdanning fra før, klarte seg rimelig bra i våre videreutdanninger og var ofte veldig godt motiverte gjennom hele studiet.

Det er stort paradoks at de som står nærmest de med alvorlige psykiske lidelser og deres nærmeste, ofte er de som har minst tilbud om etter- og videreutdanning innen fagfeltet. Dette er en sak som har opptatt oss i stiftelsen SEPREP lenge, helt siden vi startet utdanningen av psykoterapeuter på begynnelsen av 1990-tallet og frem til dagens helsefagutdanninger. Det kommer frem av beskrivelsene av de omfattende evalueringer med SEPREP-modellen her.

Resultatrapportering for SEPREP Tverrfaglig Utdanningsprogram fra 1998 – 2023

SEPREPs Tverrfaglig utdanningsprogram startet i 1998 som en del av St.prp. nr. 63 (1997-1998, Sosial- og helsedepartementet) og ble på grunn av de meget gode evalueringer, forlenget med midler utover Opptrappingsplanens planperiode den gang. 109 program var gjennomført innen utgangen av 2018. Utdanningen ble tatt over av VID vitenskapelige skole etter en virksomhetsoverdragelse fra 2019. Legger vi til de program som er avsluttet og satt i gang etter dette, er det 4642 studenter i totalt 233 program over hele landet. Alle disse utdanningene har hatt meget høy gjennomføringsgrad og nyter stor anseelse i hele landet.

I alle årene vi har drevet utdanningene, har vi hatt ett pågående program i hver landsdel og vi har gjort nytte av et nasjonalt (og internasjonalt) faglig nettverk av forelesere og veiledere som har fulgt mange av våre utdanninger over mange år. Det har vært foretatt solide evalueringer med meget gode resultater. Vi kan her vise til den mest omfattende studien av programmene med dette resultatet:

«Results showed a significant increase in participants’ experienced competence in all training goals, especially for the understanding of psychosis and relationship building. There was no significant variance at the program level, indicating consistent implementation of local programs.» (T. Sørlie et al. i International Journal of Mental Health Systems (2015) 9:38)

Alle de ulike evalueringene finnes her: www.seprep.no/tverrfaglig-utdanning/evalueringer/

SEPREPs forslag til å bidra til kunnskapsbygging og kompetanseløft løft for helsefagarbeiderne på landsbasis og styrke fagskoleutdanningenes plass i praksis

Stiftelsen SEPREP ønsker sammen med andre sentrale aktører som Fagforbundet, KS og nasjonalt råd for fagskolene, å bidra i utformingen av en ny og målrettet studieplan for de som arbeider med de mest alvorlig psykisk syke i kommunene/bydelene. Med utgangspunkt i vår praksisnære nettverksmodell rundt i landet, kan vi også være på tilbudssiden og tilby myndigheter hjelp i utformingen av nye utdanningsløp og nye nasjonale planer for psykiske helse- og rusfeltet. Det er omfattende behov for god og oppdatert kompetanse på fagfeltet.

Helt konkret foreslår vi en langsiktig satsning med tilbud om egne fagskoleutdanninger rettet mot arbeidet med alvorlige psykiske lidelser og ruslidelser i alle kommuner i landet. For å lykkes med dette med samme volum og kvalitet gjennom alle lokale utdanningsprogram, jfr. tidligere evalueringer av SEPREP TU, må vi ha en sterk statlig styring og øremerkede midler til dette kunnskaps- og kompetanseløftet som en egen fagskoleutdanning over hele landet.

Vi foreslår følgende organisering av fagskoleutdanning etter SEPREP-modellen:

 Helse- og omsorgsdepartementet gir Stiftelsen SEPREP i oppdrag å organisere og drifte et nasjonalt nettverk som tilbyr fagskoleutdanninger basert på SEPREP-modellen, i tett samarbeid med Rådet for offentlige fagskoler og Fagskolen i Vestfold og Telemark.

En viktig og gledelig nyhet er at helsefagavdelingen ved Helsefagavdelingen ved Fagskolen i Vestfold og Telemark har blitt tildelt fagområdeakkreditering for denne type fagskoler fra NOKUT nå nylig. https://fagskolen-vestfoldogtelemark.no/nyheter/helsefagavdelingen-har-blitt-tildelt-fagomradeakkreditering


  • SEPREP utarbeider i samarbeid med fagskolen i Vestfold og Telemark en ny studieplan rettet mot arbeidet med mennesker med alvorlige psykiske lidelser og ruslidelser i kommunene. Dette kan vi ha klart i løpet av et relativt kort tidsrom.

  • Fagskolen Vestfold og Telemark er garantist for å ivareta de faglige kravene opp mot Kvalifikasjonsrammeverket og NOKUTs krav til studieplaner i fagskoler. Fagskoleutdanningen gjennomføres over fire semestre og fullført utdanning gir 60 SP i høyskolesystemet.

  • SEPREP og/eller Fagskolen i Vestfold og Telemark organiserer et sentralt sekretariat for alle de programmene som inngår i denne fagskolesatsningen. Det vil være et stort og betydelig løft i den nye Opptrappingsplanen for psykisk helse over en tiårsperiode.

  • Fagskolen i Vestfold og Telemark har med sin rolle i utvikling av nye helsefagskoletilbud, utmerket seg som svært egnet til å ivareta en koordinatorrolle administrativt og faglig. Det forutsettes øremerkede midler fra myndighetene til denne betydelige satsningen, og vi kan gjerne diskutere en best mulig organisering av det faglige og økonomiske. Finansieringen kan gå både til SEPREP og/eller fagskolen.

  • Fagskoleutdanningen etter SEPREP-modellen tilbys samarbeidende kommuner/bydeler og andre aktuelle parter i opptaksområdet lokalt og finansieres med egne øremerkede midler over statsbudsjettet. Det nedsettes ei styringsgruppe for hvert fagskoleprogram med representanter fra arbeidsgivere, studenter, brukerrepresentanter, rådgiver hos Statsforvakter og representanter fra aktuelle kompetansemiljøer i det geografiske området.

  • Det løpende arbeidet ivaretas av en lokal koordinator tilknyttet arrangørstedet. Hvert program består av mellom 30 og 40 deltakere, tverrfaglig og tverretatlig sammensatt, hvorav minimum halvparten av deltakerne skal være fra kommunene. Fagskoleutdanningen organiseres som deltidsutdanning over to år og deltakerne skal ha minimum 50 % stilling gjennom studiet.

 

  • Opptaket av deltakerne i det enkelte kull av fagskoleutdanning etter SEPREP-modellen skjer i styringsgruppa for det enkelte lokale program. Det er organisert som deltidsutdanning over to år. Veiledning i grupper knytter det teoretiske stoffet til den enkelte deltakers arbeidssituasjon. SEPREP fagskole organiserer veiledningsgrupper for alle.

  • Arbeidsgiverne må legge til rette for at deltakerne skal kunne delta på fagskolens undervisning i klassegrupper, kollokviestudier og veiledningsgrupper gjennom studiet.
    Totalt består utdanningen av 260 timer hvorav 100 timer er felles undervisning, 80 timer veiledning og 80 timer arbeid i kollokviegrupper.

  • Satsningen krever en nasjonal koordinering og veiledning. Dette vil ivaretas av en daglig leder som vil ha det koordinerende ansvaret overfor myndigheter, faglig og økonomisk, jfr. slik SEPREP TU har vært ivaretatt gjennom de siste 25 årene.

  • Det første kullet med SEPREP fagskole organiseres som modellforsøk i tre ulike geografiske områder. Modellforsøket med SEPREP fagskole bør følges opp av en følgeevaluering fra oppstart til slutt for å ivareta de erfaringer som gjøres underveis og justere kursen når dette er nødvendig. Myndighetene må også legge til rette her.