Høringsinnspill fra NORSK MOTORCYKKEL UNION

Høring: Statsbudsjettet 2024 (kapitler fordelt til transport- og kommunikasjonskomiteen)
Innspillsdato:

Høringsinnspill fra Norsk MotorCykkel Union vedr. trafikksikkerhetstiltak for motorsykkel

Transport- og kommunikasjonskomiteen, Stortinget

Høringsinnspill vedr. trafikksikkerhetstiltak for motorsykkel

I Nasjonal tiltaksplan for trafikksikkerhet på vei 2022-25 er det identifisert til sammen 15 tiltak med målgruppe motorsykkel, moped og ATV.

NMCU er med- eller ene-ansvarlig for 7 av disse tiltakene. De øvrige aktørene som tildeles ansvar i tiltaksplanen er enten kommersielle (f eks Norsk MC-forhandlerforening og Norges Trafikkskoleforbund), offentlige (f.eks. Statens vegvesen og fylkeskommunene) eller i det vesentlige finansiert av det offentlige (f.eks. Trygg Trafikk). NMCU er derimot utelukkende finansiert av medlemskontingenter, og er helt avhengig av en betydelig frivillig innsats for å opprettholde sin aktivitet.

I likhet med frivilligheten og foreningslivet ellers har også NMCU opplevd sviktende medlemstall de senere år. Dette har sammen med den generelle kostnadsutviklingen i samfunnet satt organisasjonens økonomi under et betydelig press, og tvunget fram strenge prioriteringer med blant annet nedskjæringer i antall ansatte. I rammen av disse prioriteringene og dagens ressurssituasjon er det et åpent spørsmål om NMCU i fremtiden vil være i stand til å opprettholde sin deltagelse i det offentlig styrte trafikksikkerhetsarbeidet rettet mot MC-miljøet. 

For å opprettholde og ivareta NMCUs forpliktelser slik disse framkommer i den Nasjonale tiltaksplanen søkte NMCU derfor om driftstilskudd over statsbudsjettet.

Vi beklager at Regjeringen på tross av en samlet overføring til trafikksikkerhetsformål på over 80 millioner ikke fant rom for å yte et tilskudd til NMCU. Situasjonen forverres ytterligere ved at trafikksikkerhet for motorsykkel heller ikke er prioriterte områder for de organisasjonene som er tilgodesett med midler, i den grad de overhode har aktiviteter rettet mot Norges ca 200 000 motorsyklister.

På denne bakgrunn anmoder vi Transport- og kommunikasjonskomiteen om å vurdere vår søknad om driftsstøtte på til sammen Kr 3 350 000 for driftsåret 2024.

Odd Terje Døvik (sign)                                    Endre Kristiansen (sign)

Leder, sentralstyret                                          Daglig leder

Odd.terje@dovik.no                                        endre@nmcu.org

911 29 876                                                      934 26 819

 

VEDLEGG

Det søkes om driftstilskudd til følgende formål:

1. Opplæring, oppfølging og frikjøp av lokale tillitsvalgte med tanke på deltagelse i fylkesvise MC-fora (tiltak nr 88 i Nasjonal tiltaksplan; ref punkt 6 i Nasjonal gjennomføringsplan for moped, motorsykkel og ATV). Opplærings- og oppfølgingsdelen vil bli håndtert av ansatt personell ved NMCUs hovedkontor, mens det praktiske arbeidet utføres av frivillige knyttet til NMCUs fylkesvise kretser

  • Kr 200 000 (sentralleddet)
  • Kr 100 000 (lokalleddet)

2. Deltagelse i Nasjonalt forum for MC-sikkerhet (tiltak nr 87 i tiltaksplanen), og herunder følge opp «gjennomføringsplanen» (tiltak nr 89 i tiltaksplanen). NMCU deltar videre i den såkalte «MC-dugnaden» sammen med representanter fra blant annet Statens vegvesen, MC-importørene, MC-forhandlerne, trafikkskolene og Trygg Trafikk. NMCU er også representert i «MC-rådet», hvor blant andre Politiet deltar i tillegg til flere av de forannevnte. Disse aktivitetene blir i sin helhet håndtert av ansatte ved hovedkontoret.

  • Kr 200 000

3. Videreutvikling av film-materiale (jfr tiltak nr 92 i tiltaksplanen). NMCU har gjennom flere år gjort aktiv bruk av film for å bygge opp under sikkerhetsdialogen i MC-miljøene. Deler av dette arbeidet, «Full Kontroll»-filmen, har høstet internasjonal anerkjennelse, og ønskes videreført og oppdatert. Dette forutsetter innleie av ekstern produksjonskompetanse. Distribusjon av film-materialet vil som før skje via sosiale medier og YouTube, der NMCUs eksisterende filmer hittil har generert nesten 1 million (!) visninger

  • Kr 500 000

4. Utarbeidelse, produksjon og distribusjon av informasjonsmateriale knyttet til bruk av sikkerhetsutstyr (tiltak nr 96) og kjøring i følge (tiltak nr 94). Her er det særlig distribusjon via post til alle medlemmer som driver kostnaden opp.

  • Kr 250 000 (sikkerhetsutstyr, i samarbeid med MC-forhandlerforeningen)
  • Kr 400 000 (kjøring i følge, NMCU alene)

5. På basis av særskilt analysearbeid utvikle og gjennomføre ulykkesreduserende tiltak rettet mot aldersgruppen 45-54 år (tiltak nr 97)

  • Kr 200 000 (analyse, datainnsamling)
  • Kr 200 000 (identifisering av tiltak)
  • Kr 200 000 (gjennomføring av tiltak)

Kostnadene til gjennomføringen av tiltakene er beheftet med svært stor usikkerhet, da det ikke er kjent hvilke tiltak som til sist identifiseres. Herværende estimat tar utgangspunkt i en informasjons- og bevisstgjøringskampanje som kan være et mulig tiltak.

6. Deltagelse på veg-befaringer og tema-inspeksjoner (tiltak nr 99). Dette er et tiltak som hittil har vært utført av lokale tillitsvalgte på frivillig basis, men der det i framtiden vil være nødvendig å frikjøpe personer. Sentralleddet vil også måtte bistå med kompetanseoppbygging og faglig støtte overfor dem som deltar i befaringene, og etterarbeidet knytte til disse. I tilskuddet til sentralleddet ligger en betydelig reisekostnad.

  • Kr 300 000 (lokalleddet)
  • Kr 200 000 (sentralleddet)

7. Etter at Gjennomføringsplanen ble utgitt har vi hatt to sesonger med mange alvorlige ulykker med motorsykler involvert. I et flertall av ulykkene konkluderes det med førerfeil som årsak til ulykken.

Det har de siste årene vært stort fokus på å forbedre føreropplæringen for nye motorsyklister. Dette har gitt positive resultater for ulykkesutviklingen blant de yngre aldersgruppene. Eldre førere, med «eldre» førerkort har til sammenligning hatt en negativ ulykkesutvikling. Dette har også vært tema i trafikksikkerhetsdebatten de siste to årene, og har blant annet blitt framhevet av Vegdirektøren som et tiltak NMCU bør fortsette å prioritere. Samferdselsdepartementet har på sin side bidradd til lovendringer som åpner for kjøretrening i høyere hastigheter enn 80 km/t.

NMCU arrangerer førerutviklingskurs gjennom sine fylkesvise kretser, alene og i samarbeid med andre trafikksikkerhetsaktører. På grunn av økende kostnader og mindre tilgang på frivillig arbeidskraft blir det stadig vanskeligere å gjennomføre slike kurs. Det omsøkte støttebeløp vil dels brukes til fortsatt utvikling av innholdet i slike kurs, dels til honorar og etablering av kvalifiseringsordninger for instruktører

  • Kr 600 000