Norsk elbilforening sine innspill til finanskomiteen for statsbudsjettet 2024

Det må sterkere virkemiddelbruk til for å nå 2025-målet om utslippsfritt nybilsalg for person- og varebiler. Vi kan få langt større kutt i klimagassutslippene med en målrettet satsing på elektrifisering av tungtransporten.

Personbiler:

Norsk elbilforening støtter regjeringens forslag om å fjerne fradraget ladbare hybrider har i vektkomponenten i engangsavgiften.

Det er behov for å skjerpe miljøprofilen i engangsavgiften for biler med utslipp ytterligere. Dette er nå biler som skal fullstendig fases ut i nybilsalget. (Kap. 5536, post 71)

  • Regjeringens forslag om å gi en fossil­rabatt i milliardklassen ved kun å redusere trafikkforsikringsavgiften for biler med utslipp er prinsipielt problematisk. For personbilmarkedet gir det et underlig signal om at man må forurense for å få rabatt, og i varebilmarkedet er forslaget direkte skadelig. Skal man sette ned denne avgiften, så bør man gjøre det også til dem som har tatt et klimavennlig valg. (Kap. 5536, post, 72).
  • Fordelsbeskatning for privat bruk av firmabil er nå utformet slik at den gir fossilbiler en fordel og den overbeskatter elbiler. Fordelsbeskatningen bør som et minimum være nøytralt utformet. Problemet er at personer med privat bruk av firmabil fordelsbeskattes utelukkende utfra kjøpspris (listepris) på bilen, selv om arbeidsgiver også dekker drivstoff og andre bilholdskostnader. Dette slår skjevt ut for elbiler. Beregner man bilholdskostnadene for en elbil med innkjøpspris på 450 000 kr, er de hele 18 000 lavere per år enn for bensinbil med samme innkjøpspris (OFV). En første rask løsning er å gå tilbake til ordningen i 2022 der verdsettelsen av fordel for privat bruk av elektrisk firmabil ble beregnet ut fra 80 prosent av listeprisen.

Elektriske varebiler:

Bare 33 prosent av varebilsalget er elektrisk så langt i år. Etter at Enova plutselig fjernet støtteordningen for elvarebil har andelen elektriske varebiler i nybilsalget falt fra 38 prosent i mars til bare 25 prosent i september. Dette stå i skarp kontrast til Enovas påstand om at elektriske varebiler utgjorde 50 prosent av salget, og at markedet nå var modent for elektrifisering uten støtteordning.

I forslaget til statsbudsjett svekkes dessuten avskrivningsregler for elektriske varebiler. Den høyere satsen for avskriving av elektriske varebiler på 30 prosent videreføres ikke, og settes ned til 24 prosent. Og på toppen av det hele foreslår regjeringen høyere trafikkforsikringsavgift for elektriske varebiler enn fossile varebiler.

For å bedre elektriske varebilers konkurransekraft, må virkemiddelbruken styrkes. Dette kan gjøres på følgende måte:  

  • Miljøprofilen i engangsavgiften for varebiler styrkes betydelig. Regjeringen øker CO2-satsene noe, men langt fra nok
  • Fritak for trafikkforsikringsavgift for elektriske varebiler
  • Nasjonalt bompengefritak for elvarebiler

 

Elektriske lastebiler:

Elektrifisering av lastebiler er ett av de største nye klimatiltakene i transportsektoren framover. Hittil i år (tom august) er det solgt nye 412 elektriske lastebiler, noe som utgjør 10,7 prosent av salget. Det er likevel en barriere mot videre vekst at kostnadene for innkjøp er for høye.

  • Enova har støtteprogram for innkjøp av el-lastebil, depotlading og lading langs vei, men støttebeløpene er for lave. Stortinget bør gi en direktebevilgning Enova for å styrke støtteordningen for elektriske lastebiler og tilhørende lading i depot og langs vei. I tillegg vil nasjonalt bompengefritak for elektriske lastebiler være et godt virkemiddel. (Kap. 1428, post 50).

Vi håper at finanskomiteen vil lytte til våre innspill. På vegne av Norsk elbilforening og flere enn 130.000 elbilister fra hele landet.

Vennlig hilsen

Unni Berge, Leder kommunikasjon og samfunnskontakt, unni@elbil.no 

Simon Dyhr, Politisk rådgiver, simon@elbil.no