Forbrukerrettigheter i dyrtiden
Forbrukerrådet representerer forbrukerne i 18 ulike bransjeklagenemnder. Nemndene behandler saker der forbrukerne klager på alt fra en flyreise, strømabonnement til huskjøp. Nemndene er derfor helt avgjørende for at forbrukerrettighetene håndheves.
Nemndene finansieres av de ulike bransjene og driftes under lov om godkjenning av klageorganer for forbrukersaker (godkjenningsloven). Behandlingen av klager i bransjeklagenemndene er i all hovedsak gratis for forbrukere. Dette sikrer at kostnader ikke skal hindre forbrukerne i å få sin rett.
Nemndssystemet er under press som følge av flere og mer komplekse saker. Når medholdsprosenten i en nemd er høy, indikerer det at bransjen ikke løser forbrukersakene via helt ordinær kundeservice. Derfor er det dramatisk når vi dette året tidvis har opplevd opp mot 90 prosent medhold til forbrukerne i Flyklagenemnda, som behandler klager på flyreiser.
Regjeringen har foreslått å styrke Forbrukerrådet med 1 million kroner i 2024 for å bidra til at vi kan representere forbrukerne i nemndene på en god måte. Denne økningen er helt nødvendig, men ikke tilstrekkelig for at Forbrukerrådet skal kunne ivareta sine forpliktelser som forbrukernes representanter i nemndene.
Gebyrer for å klage
Når forbrukerne får dårligere råd som følge av økende rente og inflasjon, blir forbrukerrettighetene viktigere. At en forbruker kan benytte seg av reklamasjonsretten for å få reparasjon, ny vare eller pengene tilbake er en grunnleggende forbrukerrettighet som nå er viktigere enn før. En forbruker med dårlig råd er avhengig av et velfungerende klageapparat.
Mens bransjeklagenemndene behandler klager på tjenester, mottar Forbrukertilsynet klager på produkter og håndverkertjenester. Dette er en offentlig finansiert klageordning.
Forbrukerrådet mener komiteen må vurdere Barne- og familiedepartementets forslag om å i forskrift innføre gebyrer for forbrukere som klager til Forbrukertilsynet på et produkt de er misfornøyd med.
Se lenke til høringsnotatet her: https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/horing-endring-av-forbrukerklageforskriften-gebyr-og-verdigrenser/id2986467/
Departementet foreslår også å innføre verditerskler på hhv. 1500 og 5000 kroner for å avskjære en rekke produkter og krav fra å kunne bli meklet i Forbrukertilsynet og å få rettslig bindende vedtak i Forbrukerklageutvalget. Tiltakene foreslås for å redusere antall forbrukerklager som sendes til Forbrukertilsynet og Forbrukerklageutvalget for å redusere den i dag lange saksbehandlingstiden.
Forbrukerrådet advarer mot forslagene og mener de vil svekke det samlede forbrukervernet i Norge. Dette er spesielt uheldig i dyrtiden vi er inne i.
Dersom forbrukerne ikke lenger kan få rettslig bindende vedtak for produkter eller krav på under 5000 kroner vil det i praksis undergrave reklamasjonsretten. Fra et bærekraftperspektiv er det klart uheldig om varer under 5000 kroner i større grad enn tidligere kastes fremfor å repareres. Det gir også forbrukerne et insentiv til å kjøpe dyrere varer enn nødvendig, når selve prisen på produktet kan bidra til å avgjøre om du har tilgang til rettslig bindende vedtak i en klagesak eller ikke.
Forslaget reiser også prinsipielle spørsmål ved hvem som skal bære kostnaden for en velfungerende klagesaksbehandling for forbrukerne. Fra Forbrukerrådets side kan vi ikke se at bransjenes ansvar er tilstrekkelig adressert og utredet.
Forskriften er foreslått innført med virkning fra 1.1.2024 og er slik egnet til å raskt få effekt for forbrukervernet i en krevende økonomisk tid. Vi mener komiteen bør anmode Regjeringen om å ikke innføre forskriften, men heller utrede hvordan bransjene selv må ta et større ansvar for å sikre klagebehandlingen, og samtidig gebyrlegge bedrifter som det rettes klager mot, fremfor at forbrukerne skal betale for og avskjæres fra å fremme en klage.
For en videre utdyping av Forbrukerrådets standpunkt kan komiteens medlemmer se vårt høringssvar her https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/horing-endring-av-forbrukerklageforskriften-gebyr-og-verdigrenser/id2986467/?uid=7afa1d0a-2289-4e19-a944-e00dda4a59ba