UKM Norges høringsinnspill til Stortingets familie- og kulturkomité.
UKM Norges høringsinnspill til Stortingets familie- og kulturkomité
Statsbudsjettet 2024, Kap. 325, post 78.
Innspillet har tre budskap:
- Behov for økning av tilskuddet til UKM Norge
- Reversering av foreslått flytting til spillemiddelfinansiering
- Behov for utviklings- og stimuleringsmidler
Bakteppe
Under og etter pandemien har UKM vært en viktig pådriver for restrukturering av det nasjonale barne- og ungdomsarbeidet, samarbeid mellom organisasjoner og ordninger, ungdomsmedvirkning, koordinert kulturarbeid, synliggjøring og profesjonalisering av arbeidet med datakultur, og styrking av tilbudene til utsatte og sårbare grupper.
Kulturarbeid er en viktig identitetsskaper, et virkemiddel i samfunnsbygging og en metode for inkludering. I UKM er vi mer opptatt av effekten av arbeidet som gjøres, enn hvem som skal ha æren, og vi er derfor en pådriver for tett samarbeid mellom ulike systemer og ordninger. Med tydelig vektlegging av mangfold, bredde og medbestemmelse er UKM et viktig supplement til mer spissede eller sjangerspesifikke tiltak
Kommersialiseringen av barne- og ungdomskulturen akselererer, og det er viktigere enn noen gang å bevilge midler til å motvirke dette. UKM trenger økte midler for å styrke barn og unges rom for kulturell, sosial og skapende utveksling, noe som skaper positive ringvirkninger, også for barn og unges psykiske helse.
UKMs arbeid, både lokalt og nasjonalt, gjøres i stor grad gjennom fysiske arrangementer. Festivaler, mønstringer, samlinger, workshops, turnéer og konferanser. Kostnadene knyttet til slike arrangementer har eksplodert de siste årene. Dette er særlig merkbart på områdene hotell og innkvartering, audovisuelle og tekniske leveranser, bespisning, reise og transport. Konsekvensen er at omfang og hyppighet på aktivitetene må reduseres kraftig dersom det ikke sørges for en vesentlig økning av offentlig støtte til UKM.
Strukturell devaluering
I forslaget til statsbudsjett for 2024 er UKM Norge foreslått flyttet ut fra budsjettets Kapittel 325 (allmenne kulturformål), Post 78 (barne- og ungdomstiltak), og over til å motta finansiering gjennom spillemidler til kulturformål. Dette kan få store konsekvenser for driften av organisasjonen, og når man leser «Mål og strategier for 2024» i kapittel 325, og ser hvor godt UKM svarer ut mye av dette, så er det helt uforståelig at vi foreslås flyttet.
Det er avgjørende å kunne bygge kontinuitet og forutsigbarhet i arbeidet med barn og unge. Å være på statsbudsjettet gir trygghet og en forutsigbarhet, ikke minst i form av indeksregulering. Å overføre UKMs økonomiske fundament til Norsk Tipping fremstår umusikalsk og uforutsigbart, selv om prognosene for spillemidlene er gode.
Å ta inn stadig nye formål på spillemidlene, reduserer handlingsrommet til de andre ordningene som allerede finansieres over spillemidlene. En annen problemstilling er at tippemidlene fordeles av departementet og ikke av Stortinget. Beslutningene flyttes altså lengre bort fra demokratiet.
Flere kulturministre har uttalt at spillemidler ikke skal være en salderingspost, og i strategi for kulturfrivillighet ble det slått fast at det skulle igangsettes en opprydning av hvilke formål som kunne motta spillemidler, gjennom bl.a. å utarbeide en forskrift. Uten at arbeidet med forskriftsfesting har startet, flytter regjeringen nå 22,6 millioner fra barne- og ungdomstiltak over på spillemidlene.
Det er viktig å huske på at UKM Norge ikke er en frivillig kulturorganisasjon. UKM er tvers gjennom offentlig eiet, og en viktig samarbeidspartner for kulturfrivilligheten. Å flytte UKM Norge til spillemidlene vil være som å flytte Kulturtanken over på spillemidlene. UKM Norge er et offentlig ansvar og bør derfor være på statsbudsjettet.
Det er altså svært problematisk at UKM Norge som organisasjon skal finansieres av tippemidler. Det er derimot både ønskelig og logisk at vi ble tilført en pott fra spillemidlene til utviklingsarbeid og stimuleringsmidler, på lik linje med f.eks. Frifond, kulturrom og Ungdom og Fritid.
KUD kaller flyttingen en «opprydning» men det er en svært heterogen gruppe tiltak som flyttes. Dette kan nok sees i sammenheng både med Kulturtankens utvidede mandat som direktorat på barne- og ungdomsfeltet, og ambisjonen om at det skal etableres en ny ordning for barne- og ungdomstiltak på høyt kunstnerisk nivå.
UKM Norge er positive til at Kulturtankens får et utvidete mandat og en koordinerende rolle. Kulturtanken og UKM har et svært godt og spennende samarbeid, men videre utvikling og vekst forutsetter at UKM er en autonom organisasjon med forutsigbar finansiering.
Dersom UKM ikke synliggjøres som en offentlig aktør og et offentlig ansvar vil det være vanskelig å ha nødvendig legitimitet til å kunne ivareta hele bredden av tilbud og unges egne stemmer.
UKM Norge oppfordrer derfor Familie- og kulturkomiteen om å avvente overføring av nye tiltak til spillemidlene til den påbegynte gjennomgangen er ferdig, og det er på plass en forskrift som sier noe om hva midlene skal brukes til.
Konklusjon
UKM Norge ber Familie- og kulturkomiteen om å:
- Sørge for at UKM Norge som organisasjon blir værende på statsbudsjettet
- Øke organisasjonstilskuddet fra 13,5 til 15,5 mill.
- Legge inn en pott på 10 millioner i spillemiddelfinansierte utviklings- og stimuleringsmidler som UKM Norge administrerer.
-----------------------------------------------------------------------------------------------
STRATEGIPLAN UKM 2024 - 2027 : Utfolde, utforske og utfordre
HENSIKT
UKM skal stimulere og synliggjøre ungdoms kulturelle aktivitet over hele landet, gjennom å skape åpne møteplasser for ung kultur lokalt, regionalt og nasjonalt.
UKMs VISJON
Sammen skape Norges viktigste møteplasser for kreativ ungdom og ung kultur.
OVERORDNET MÅL
Gjennom UKM skal ungdom bruke kunst, kultur og kreativitet til å ytre seg, utøve, medvirke og lære. Deres bidrag og deltakelse skal være synlig, verdsatt og diskutert, og UKM skal gi tilgang til nye arenaer, miljø og nettverk.
VERDIER
- Medvirkning
- Likeverd
- Mangfold
FUNDAMENT
Forutsetningen for UKM er det kultur- og sosialfaglige arbeidet som allerede gjøres for ungdom i kommunal regi. Effekten av dette forsterkes av aktivt arbeid med UKM, som gir merverdi for både deltakere og aktører.
UKM-nettverket regionalt og nasjonalt åpner muligheter utenfor egen kommune, og skaper møter, opplevelser og erfaringer som deltakere og involverte organisasjoner vokser på. Dette bringes tilbake til nærmiljøene i form av nye ideer og forsterket engasjement.
EFFEKT
- Synliggjør aktuell ungdomskultur og -uttrykk.
- Stimulerer, gir inspirasjon, glede, mestringsfølelse og motvirker utenforskap.
- Bidrar til inkludering, likestilling og mangfold.
- Utfordrer og utvikler unge utøvere, tilretteleggere og publikummere.
- Utforsker og bygger nettverk, kunnskap og kompetanse.
UKM NORGES ROLLE OG OPPDRAG
- Jobbe for at kommuner og fylkeskommuner har best mulig faglige, praktiske og økonomiske forutsetninger for et godt og effektivt UKM-arbeid.
- Drifte og utvikle nasjonale nettverk og arrangementer, internt og eksternt.
SATSINGSOMRÅDER 2024 - 2027
- Forankring, samarbeid og helhetstenkning.
- Tydelighet og synlighet.
UKM - der ung kultur møtes