Høringsinnspill fra Veteranforbundet SIOPS- Skadde i internasjonale operasjoner

Høring: Statsbudsjettet 2024 (kapitler fordelt til utenriks- og forsvarskomiteen - Forsvar)
Innspillsdato:

Høringsuttalelse- forsvarsbudsjettet 2024

SIOPS- Skadde i internasjonale operasjoner er en frivillig interesse- og brukerorganisasjon som arbeider for skadde veteraners helsemessige, sosiale og økonomiske vilkår i samfunnet. For SIOPS er det viktig at myndighetene ivaretar de menn og kvinner som har blitt sent ut til krigs- og konfliktområder på vegne av felleskapet vårt. Særlig er det viktig at beslutningstakere i regjeringen og på Stortinget prioriterer midler til ivaretakelsen av våre borgere som har deltatt i internasjonale operasjoner. SIOPS er en nasjonal kunnskapsressurs for offentlige aktører i spørsmål om skadde veteraner.  

SIOPS gir med dette en skriftlig høringsuttalelse til stortingshøringen om statsbudsjettet for 2024, kapitler fordelt på utenriks- og forsvarskomiteen.    

Ingen endring for veteranaktører i Forsvaret

I regjeringens forslag til forsvarsbudsjett legges det ikke opp til en økning for Forsvarets veterantjeneste (FVT) i posten til Forsvarets personell- og vernepliktssenter (Kapitel 1720, post 01), men overføringen foreslås videreført tilsvarende nivå som saldert budsjett for 2023.

FVT er en viktig aktør i det norske veteranarbeidet, som blant annet bistår veteraner med å anskaffe relevant operativ dokumentasjon for erstatningssaker i Statens Pensjonskasse, NAV og for FNs veteranerstatning. Dokumentasjon som dette er helt avgjørende i erstatningssakene som omfatter skadde veteraner i dag.

Avdelingen driver også Forsvarets veteransenter ved Kongsvinger, et livslangt rekreasjonssted for norske veteraner. SIOPS ønsker at veteransenteret kan utvide sin kapasitet, slik at flere veteraner og veteranfamilier kan benytte seg av tilbudet. Senteret bør få muligheten til å utvide tilbudet sitt spesielt i helgene, samt at aktiviteter rettet mot veteranfamiliene og stadig tjenestegjørende styrkes. En slik utvidelse avhenger av at bevilgningen til FVT økes i budsjettet. Politiske myndigheter må ta i betraktning at antallet av skadde veteraner vil øke i årene som kommer, noe som vil aktualisere behovet for en videre utvidelse på veteransenteret. Vi mener slike tiltak kan være mer kostnadsbesparende ved å gjennomføre forebyggende tiltak nå for å unngå at vi på nytt havner i en situasjon med langt flere skadde enn nødvendig om noen år fremover.

SIOPS forventer at de folkevalgte på Stortinget styrker finansieringen til FVT. Forsvaret trenger en samlet faginstans for veteranfeltet.

Forslag fra SIOPS:

  • Øke bevilgningen til Forvarets veterantjeneste (FVT) fra 2023-nivået i posten for Forsvarets personell- og vernepliktssenter.
  • Legge inn en merknad i komiteens innstilling om at eksistensen til FVT-avdelingen sikres av sittende stortingsflertall.    

Veteranorganisasjonenes sentrale rolle

De frivillige veteranorganisasjonene har en viktig funksjon som aktive kunnskapsmiljøer om situasjonen for Norges veteraner, både overfor Forsvaret, Forsvarsdepartementet og andre aktører i sivilsamfunnet. Organisasjonene som er uavhengige av Forsvaret, tilbyr i dag ulike aktiviteter for veteranene og deres familier, og bistår enkeltveteraner som er i et behandlings- eller saksforløp.    

Veteranorganisasjonene kan avlaste offentlige myndigheter på flere områder, blant annet ved å gi bistand til skadde ukrainske krigsveteraner som er til behandling i Norge gjennom våre likepersonsnettverk.

Tilskuddsordningen til veteranorganisasjonene er i dag ikke tilstrekkelig for å dekke kostnadene organisasjonene har i forbindelse med sitt arbeid for landets veteraner. De siste årene har det vært en generell prisstigning i samfunnet knyttet til kjøp av varer og tjenester i forbindelse med aktiviteter spesielt, samt økte kostnader for leie av lokaler, lønn av ansatte og lignende. Politikerne må ta med dette perspektivet videre i den varslende revideringen av tilskuddsordningen i 2024.

Stortingspolitikerne bør selv ha interesse i å videreutvikle en levende og uavhengig ideell sektor, også på veteranfeltet.

I regjeringens budsjettforslag for Forsvarsdepartementet (kapitel 1720, post 71) videreføres overføringene til veteranorganisasjonene på dagens nivå, et nivå som ikke er tilstrekkelig for å bedrive et omfattende frivillig og uavhengig veteranarbeid.

Forslag fra SIOPS:

  • Øke overføringene til veteranorganisasjoner og prosjekter i Norge gjennom tildelingen til tilskuddsordningen i nytt forsvarsbudsjett for 2024. 
  • Legge inn en merknad i komiteens innstilling om at ansvarlige myndigheter må ta høyde for en generell prisstigning i samfunnet, og at veteranorganisasjonene i dag utvider sitt virkeområde når tilskuddsforskriften revideres i 2024. Merknaden bør også presisere at en reorientering mot prosjektfinansiering i tilskuddsordningen vil svekke organisasjonenes mulighet for å bedrive en forsvarlig og langsiktig drift.

Uklart om ny tiltaksplan for veteraner

Regjeringens nye tiltaksplan for veteranene nevnes flere steder i budsjettforslaget, men det nevnes ikke om hvordan den økonomiske inndekningen skal forekomme. Finansieringen av tiltakene i ny tiltaksplan burde vært presisert i budsjettforslaget, og SIOPS forventer at dette følges opp i kommende statsbudsjett. Tiltaksplanen må forplikte, også konkret i budsjettpolitikken.

I budsjettforslaget beskrives arbeidet med planen som tverrdepartemental, men har i realiteten vært dominert av Forsvarsdepartementet og Forsvaret.

Forslag fra SIOPS:

  • Anmodningsvedtak: Stortinget ber regjeringen om å presisere den økonomiske inndekningen av ny tiltaksplan for veteraner i forslag til forsvarsbudsjett for 2025.
  • Legge inn en merknad i komiteens innstilling om at ny tiltaksplan for veteraner må forplikte regjeringen konkret i budsjettpolitikken de kommende år.

Veteranforskning

SIOPS er fornøyd med at regjeringen prioriterer veteranforskningen i posten for Forsvarets sanitet og Forsvarets høgskole. Et oppdatert kunnskapsgrunnlag er helt avgjørende for at veteranarbeidet videreutvikles.

Samtidig er vi kritiske til at forskningsinitiativene fortsatt er dominert av aktører tilknyttet Forsvaret. SIOPS etterlyser et sterkere sivilt innslag på aktørsiden.

Veteraner som ressurs i Forsvaret

SIOPS er positive til at veteranene og deres unike kompetanse er understreket i dette budsjettforslaget, på lik linje med fjorårets budsjett. Vi savner likevel en oversikt over hvilke tiltak eller prosjekter som regjeringen ser for seg i bruken av veteraner i Forsvaret, eller andre steder i staten.

SIOPS har tidligere foreslått at Forsvaret kan opprette egne stillingshjemler for skadde veteraner. Egne stillingshjemler for skadde veteraner bidrar til å øke det totale soldatvolumet i Forsvaret, både blant faste ansatte og reservister i alle avdelinger, og bidrar til en styrking av landets forsvarsevne, da veteranene fortsatt kan benytte sin unike operative og militærfaglige kompetanse i beskyttelsen av Norge.

Slike ordninger kan dekkes inn over personalpostene i forsvarsbudsjettet, eller som en egen post for Arbeids- og inkluderingsdepartementet.

Forslag fra SIOPS:

  • Anmodningsvedtak: Stortinget ber regjeringen om å opprette egne stillingshjemler for skadde veteraner i Forsvaret. Ordningen kan finansieres over budsjettet for Arbeids- og inkluderingsdepartementet.