Høringsinnspill fra Hordfast AS

Høring: Nasjonal transportplan 2025-2036
Innspillsdato:

E39 Ådland - Svegatjørn Hordfast er utelatt i ny NTP.

Ny NTP fra Regjeringen er et svik mot Vestlandet og vil svekke Norges viktigste eksportregion, det er ikke akseptabelt.

 

  •  Rogfast og Hordfast er Vestlandet InterCity mellom Stavanger og Bergen som vil knytte én million mennesker sammen gjennom å redusere reisetiden mellom byene fra dagens 4.5 timer til 2.0 timer. 

 

  •  Hordfast er et avgjørende element i å realisere Kyststamvegen på Vestlandet. 

 

  • Modernisering av industri aksen mellom Bergen og Stavanger er avgjørende for å bygge sammen Vestlandet.  Rogfast vil sørge for at Sunnhordland og Haugalandet retter seg mot Stavanger. Derfor er det avgjørende at Hordfast bygges raskt for at avkastningen på Rogfast og ny E39 til Os får full uttelling.

 

  • Det er på Vestlandet eksportverdiene skapes.

 

  • Myndighetene må forstå at fremtidens verdiskaping i Norge er helt avhengig av Hordfast, som vil sikre arbeidsplasser og fremtidig verdiskaping – ikke bare på Vestlandet, men i hele Norge!

 

  • Det er langs aksen mellom Bergen og Stavanger mye av den største verdiskapingen vil skje i årene fremover, knyttet til ressursene i havet og langs kysten. Dette krever større og attraktive bo- og arbeidsmarkeder, og for å få til dette er Norge avhengige av Hordfast.

 

  • Hordfast er Norges mest lønnsomme samferdselsprosjekt, og vil gi milliarder i overskudd til nasjonalregnskapet. I tillegg vil verdiskapingsgevinsten være stor.

 

  • Bergensområdet vil oppleve at de viktige og fremtidsrettede regionene Sunnhordland og Haugalandet uten Hordfast vil vende seg til Stavanger. Med Hordfast vil Stavanger-Bergen være del av et felles bo- og arbeidsmarked – til stor nytte for alle.

 

  • Ved å erstatte trafikk med fly, ferger og hurtigbåter, er Hordfast den desidert mest energieffektive trafikkløsningen. Koblet med halvert reisetid, vil Hordfast spare næringslivet for enorme kostnader. Sparte kostnader vil bli viktige utviklingsmidler for fremtiden.

 

  • Hordfast er høyt prioritert av fagetaten Staten Vegvesen (SVV). Etter oppdrag fra Regjering og stortinget er nær 2 mrd brukt for å arbeide fram et solid beslutningsgrunnlag.

 

  • Statens vegvesen viser til at prosjektet har en enestående samfunnsnytte og budsjettnytte, med reisetidsbesparelse på vel 1 time mellom Stord og Bergen.

 

  • Prosjektet har vært inne i de to siste NTP’er.

 

  • Men denne Regjeringen arbeider ikke etter tidligere langsiktige vedtak og lytter heller ikke til råd og prioritering fra fagetaten! – Begge deler er oppsiktsvekkende!

 

  • E39 er livsnerven på Vestlandet, og Norges viktigste eksportvei.  Snart kan du kjøre på motorvei (E18 og E39) langs kysten fra Oslo til Haugesund. Uten Hordfast blir det imidlertid stopp ved ferjeleiet på Sandvikvåg før Bergen. Det vil få store konsekvenser!

 

  • Som følge av stor annen finansiering i prosjektet, bompenger og innsparte ferjekostnader over tid, vil statens reelle kostnad fratrukket mva være ca 1/3 av stipulert anleggskostnad, eller ca. 14 mrd. (2023 kr)

 

  • Uten Hordfast, mister Vestlandet en avgjørende forutsetning for å kunne videreutvikles.
  • Uten Hordfast bremses næringsutviklingen i landets viktigste eksportregion.
  • Uten Hordfast kan Vestlandet sakte akterut, og det går utover resten av landet!
  • Uten Hordfast stanser den utviklingen som Vestlandet kan bety for Norge!
  • Uten Hordfast vil Vestlandet deles i to.
  • Uten Hordfast vil næringslivet på Vestlandet oppleve stor usikkerhet - for tusenvis av arbeidsplasser og for videre utvikling.

 

Vi anmoder på det sterkeste Stortinget til å tar grep og sørge for at Hordfast får en rettmessig plass i NTP !